Saman aikainen lihaskasvu ja rasvan poltto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cool(m)
  • Aloitettu Aloitettu
Onko syklityksiin jotain erityisen sopivaa ohjelmamuotoa, ajattelin hieman kesäksi kiristellä pienellä syklityksellä. Tiedän etten siinä juurikaan hyötyä saa mutta kuitenkin. Kuinka suuri tämä lihasmassan kasvun osuus on syklityksessä, kun eikö esimerkiksi kahden viikon massa kauden jälkeen saavutettu hyöty kahden viikon seuraavaan dieetin jälkeen ole haviävän pieni?

Syklitys ei oikeastaan toimi dieetillä, koska tosiaan pari viikkoa massaa välissä ei lihasta juuri kerkeä kasvattamaan, jos yhtään. Aineen vaihdunta kyllä kiihtyy, mutta siihen riittää varmaan ihan viikkokin pitkällä dieetillä. Massalla taas esim 6viikkoa +kalorit, 2 viikkoa kovat miinus kalorit , auttaa kireämpänä pysymään, koska rasva voi ehtiä palamaan kilonkin viikossa. Parempi vetää dieettiä vaan kesään asti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yritin vaan kertoa että jos joku "normirasvoilla" oleva tyyppi vetää miinuskaloreilla ja sarjapainot kasvaa, lienee melkonen lahja lajille. Saati jos niitä voimiaan pitäisi rajottaa, peläten että lihas ei kasvakaan niin hyvin. Tuollaista tyyppiä ei ole vielä vastaan tullut. Kaikki tuntemani diettaajat on vaan kironnu suurta voimahävikkiä.

Tää onkin ihan teoreettista pohdintaa. Harva tosiaan pystyy sarjapainoja dieetillä merkittävästi nostamaan. Aloittelijat on sitten erikseen.

Okei nyt menee mullakin jo vähän yli mutta menköön:
Otetaa 2 identtisillä geeneillä olevaa henkilöä jotka treenaa samalla tavalla, kumallakin on sarjapainot penassa vaikka 4*8 50kg.

Tyyppi 1 Syö plussalla, Tyyppi 2 syö ylläpito kaloreilla.

Tyyppi 1 Saavuttaa sarjapainoiksi tod. ennemmin, esim 4*8 120kg kuin tyyppi 2.

Väitättekö te, että siinä vaiheessa kun tyyppi 2 saa 4*8 120kg ja alkaa syömään plussalla sekä jatkaa sillä samalla painolla, hän saavuttaa samat lihasmassat kuin tyyppi 1?

No kylläpä väittäisin että ainakin pitemmällä tähtäimellä kyllä. Eihän ne lihakset nyt hetkessä humpsahda sille ylläpitokaloreilla olleelle hepullekaan. Ylläpitokalorit on muuten minusta aika turhaa touhua jos oikeasti yrittää kehittyä johonkin suuntaan, siksi tuo esimerkki kusee minusta hieman. Jos aatellaan 2 identtistä sälliä, joista molemmat vetää vaikka 8kk plussakaloreilla ja 4kk miinuskaloreilla samalaisilla kalorimäärillä, niin pitemmän päälle siitä tulee todennäköisimmin isompi ja tietenkin vahvempi, joka pyrkii kasvattamaan treenipainoja myös tuon dieetin aikana.

http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/42106-kysymyksia-jto-lle-245/#post2836211

Kysyin samaa asiaa jto:lta viime kuussa ja vastaus oli selkeä. Hermostollisen voiman kehityksestä miinuskaloreilla on hyötyä lihasmassan kasvulle pluskaloreille siirryttäessä.

Muutenkin ainakaan omaan treenifilosofiaan ei sovellu sitten yhtään sellainen meininki, että voimaa ei kehitettäisi niin paljon kuin se vaan on kehittyäkseen.

naruman sanoi:
kei nyt menee mullakin jo vähän yli mutta menköön:
Otetaa 2 identtisillä geeneillä olevaa henkilöä jotka treenaa samalla tavalla, kumallakin on sarjapainot penassa vaikka 4*8 50kg.

Tyyppi 1 Syö plussalla, Tyyppi 2 syö ylläpito kaloreilla.

Tyyppi 1 Saavuttaa sarjapainoiksi tod. ennemmin, esim 4*8 120kg kuin tyyppi 2.

Väitättekö te, että siinä vaiheessa kun tyyppi 2 saa 4*8 120kg ja alkaa syömään plussalla sekä jatkaa sillä samalla painolla, hän saavuttaa samat lihasmassat kuin tyyppi 1?

Pidemmän päälle kyllä.

Mutta eihän kukaan käytännössä rupea junnaamaan tahalleen samalla painolla, vaan yrittää kasvattaa kuormitusta.

http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/42106-kysymyksia-jto-lle-245/#post2836211

Kysyin samaa asiaa jto:lta viime kuussa ja vastaus oli selkeä. Hermostollisen voiman kehityksestä miinuskaloreilla on hyötyä lihasmassan kasvulle pluskaloreille siirryttäessä.

Muutenkin ainakaan omaan treenifilosofiaan ei sovellu sitten yhtään sellainen meininki, että voimaa ei kehitettäisi niin paljon kuin se vaan on kehittyäkseen.

Mä oon alunperin tän mun filosofian kuullut Hulkilta. Mietitty sitä on ja totesin sen ihan järkeväksi. Loppujen lopuksi se on kyllä ihan paskan hailee. Ei ne sarjapainot dieetillä itsellä ainakaan nousisi, vaikka yrittäisi.

Mä oon alunperin tän mun filosofian kuullut Hulkilta. Mietitty sitä on ja totesin sen ihan järkeväksi. Loppujen lopuksi se on kyllä ihan paskan hailee. Ei ne sarjapainot dieetillä itsellä ainakaan nousisi, vaikka yrittäisi.

Tähän voisin väliin laittaa oman kokemuksen, että itsellä on sarjapainot noussu dieetillä tietyissä liikkeissä. Mutta se olen vain minä en tiedä muista.

Voihan asiaa ajatella senkin kautta, että yleensä dieetit eivät kestä kamalan kauaa. Jos on syytä dieetata kymmeniä kiloja pois, menee terveydelliset seikat (imo) sarjapainojen ja lihasmassan kasvatuksen edelle. Jos natu dieettaa vaikka 2-3kk, miten paljon lihasmassa voisi edes siinä ajassa kasvaa? Varsinkin pidempään treenanneella.

Jos hermosto kuitenkin saa dieetin aikana treeniä, on sarjapainoja helpompi nostaa myös plussalla. En usko, että normaalin dieetin aikana puhutaan mistään 20kg lisäyksistä pääliikkeissä, vaan ne ovat luultavasti ennemminkin 2,5-5kg luokkaa, eikä plussakaloreilla tehdyssä 5kg lisäyksessä vielä puhuta mistään hurjista määristä lisääntynyttä lihasmassaa.

Semonen mutuilu kyssäri että miksi se lihas ei voisi kasvaa vaikka miinuskaloreilla, koska : Käyt puntilla jonka jälkeen syöt--->ollaan tavallaan hetkellisesti plussakaloreilla----> lihas kasvaa, tämän jälkeen, kun ollaan jonkun aikaa syömättä käännytään takaisin miinuskaloreille, jolloin rasvaa palaa. Sitten kun taas syödään lihakset saa energiaa ja kasvaa sitten taas miinuksille jne. Näin mutuiltuna lihasten kasvu siis olisi mahdollista myös miinuskaloreilla, kasvu vain olisi paljon hitaampaa. Perustuuko siis alotteilijoiden mahdollisuus saada lihasta jopa miinuksilla juuri tähän?
Tämä oli siis täysin mun mielessä kehittyny ajatus jonka ajattelin nyt heittää tänne.

Semonen mutuilu kyssäri että miksi se lihas ei voisi kasvaa vaikka miinuskaloreilla, koska : Käyt puntilla jonka jälkeen syöt--->ollaan tavallaan hetkellisesti plussakaloreilla----> lihas kasvaa, tämän jälkeen, kun ollaan jonkun aikaa syömättä käännytään takaisin miinuskaloreille, jolloin rasvaa palaa. Sitten kun taas syödään lihakset saa energiaa ja kasvaa sitten taas miinuksille jne. Näin mutuiltuna lihasten kasvu siis olisi mahdollista myös miinuskaloreilla, kasvu vain olisi paljon hitaampaa. Perustuuko siis alotteilijoiden mahdollisuus saada lihasta jopa miinuksilla juuri tähän?
Tämä oli siis täysin mun mielessä kehittyny ajatus jonka ajattelin nyt heittää tänne.

Ei se lihas kasva heti, kun saa treeniä ja ravintoa. En nyt muista tarkalleen, mutta olisiko se ollut niin että lihas kasvaa noin kolmen päivän ajan treenistä ja tuostakin suurimman osan levon aikana. Ja kuten arvata saattaa, ei kasvulla tarkoiteta mitään näkyvää kehitystä.

ysikymppinen taisi jotain mutuilla tuosta aiheesta. Käytännössä tarkoittaisi sitä, että suurin osa päivän ravinnosta nautittaisiin treenin ympärillä(pari tuntia ennen ja jälkeen), ja loppuaika mentäisiin vähillä kaloreilla pelkällä proteiinipitoisella ruoalla. Melko vaikea toteuttaa, eikä tuloksista ole mitään vakuuksia. Painon ja lihasmassan muuttuminen kuitenkin tapahtuu pitkällä aikavälillä, ja elimistö taistelee jatkuvasti energiasta. Jos energiaa on tarjolla ravinnosta, sitä käytetään siinä muodossa, mutta jos sitä taas ei ole, käytetään rasva- ja lihasmassaa energianlähteenä.

Syklitys ei oikeastaan toimi dieetillä, koska tosiaan pari viikkoa massaa välissä ei lihasta juuri kerkeä kasvattamaan, jos yhtään. Aineen vaihdunta kyllä kiihtyy, mutta siihen riittää varmaan ihan viikkokin pitkällä dieetillä. Massalla taas esim 6viikkoa +kalorit, 2 viikkoa kovat miinus kalorit , auttaa kireämpänä pysymään, koska rasva voi ehtiä palamaan kilonkin viikossa. Parempi vetää dieettiä vaan kesään asti.

Tähän olis mukava saada tieteellistä näyttöä. Kun lihasta treenataan niin kovaa, että siihen tulee mikrovaurioita, (tai mitä ikinä onkaan) jonka jälkeen syödään jolloin solut saavat kaloreita vaurioiden korjaamiseen-->lihas voimistuu/kasvaa. Tuskin ne solut tietävät treenin jälkeen ollaanko sitä nyt oltu 2pvä vai 2kk plussalla...

Tähän olis mukava saada tieteellistä näyttöä. Kun lihasta treenataan niin kovaa, että siihen tulee mikrovaurioita, (tai mitä ikinä onkaan) jonka jälkeen syödään jolloin solut saavat kaloreita vaurioiden korjaamiseen-->lihas voimistuu/kasvaa. Tuskin ne solut tietävät treenin jälkeen ollaanko sitä nyt oltu 2pvä vai 2kk plussalla...
En minäkään usko, että soluilla olisi niin hidas sytytys, että vasta kahden viikon treenaamisen jälkeen heräisivät ja alkavat tajuamaan, että niitähän on vaurioitettu.

Ei ole tieteellistä faktaa, tai en ainakaan jaksa etsiä. Mutta mitä järkeä siinä olisi? Mihin sitä voisi soveltaa? Ollaan kuukausi dieetillä ja sitten pari viikkoa plussalla? Vähän pitempiaikaisen miinuskalori dieetin jälkeen ei edes tiedä sopivia kaloreita. Sopivia kalorimääriä etsiessä on se 2 viikkoa jo mennyt ja ollaan hyvällä tuurilla lihottu samaan painoon kun ennen sitä dieettiä, tai sitten ollaan saatu vähän nesteitä takaisin.

Miten sopiva kalorimäärä etsitään?

Ihan miten haluaa.... Mun puolesta kaikki voi yrittää dieetillä syklittää jos haluaa, en vaan näe siinä mitään järkeä. Tääkin kaveri joka tätä alunperin kysyi, saa varmasti suuren hyödyn syklittämisestä kun kesäksi haluaisi kiristellä. Kiire ei varmasti tule muutenkaan.

Edit: Niin... toivottavasti toi kysymys oli edes vittuilua...

No ei se ainakaan puhdasta sellaista ollut. Ajattelin vain, että miten kahdenkaan viikon jälkeen tietää jos paino on noussut, että onko se lihasta, nestettä vai läskiä?

Yleensä edellisten pitkien dieettien jälkeen tietää suurinpiirtein kuinka paljon nestettä kertyy, kun hiilareita aletaa pikkuhiljaa nostamaan. Itsellä tärähtää noin 2 kg jonka jälkeen paino pysyy paikallaan hetken. Pikku hiljaa lisäillään hiilareita, niin että se alkaa nousemaan tasaisesti noin 1kg kuukaudessa. Läskiä tulee pirusti tollakin tahdilla, tuurilla olisi osa lihastakin.

Omasta dietistä voisin kertoa sen verran, että aloitin sen vuoden vaihteessa eli noin 4kk sitten. Tässä ajassa mulla ei ole pudonnut paino kuin 1,5-2,0kg lähtötasosta, mutta kiristymistä on tapahtunut todella paljon ja voimatasot ovat koko ajan nousseet. Välillä tietenkin on ollut heikompia jaksoja, mutta pikkuhiljaa sarjapainoissa ollaan menty ylöspäin. Sitä en tiedä onko lihasta tullut lisää, mutta uskoakseni sitä ei ainakaan poistunut ole. Todella tarkalla ruokavaliolla olen ollut ja laskenut grammalleen kaiken minkä suuhuni laitan. Kalorit ovat vaihdelleet päivittäin ja vähän myös viikottain, mutta yleisesti ollaan oltu noin 100-300 kaloria miinuksella. Todella runsaista plussa päiviäkin tähän aikaan mahtuu. Noin kerran viikkoon en ole pitänyt niin tarkkaa kirjaa syömisistä. Proteiinia olen yrittänyt saada vähintään sen 200g/päivä. Noin kuukausi sitten kävin InBody mittauksessa ja parin viikon päästä olisi tarkoitus mennä uudestaan ja katsoa mihin suuntaan ollaan menty.

Omasta dietistä voisin kertoa sen verran, että aloitin sen vuoden vaihteessa eli noin 4kk sitten. Tässä ajassa mulla ei ole pudonnut paino kuin 1,5-2,0kg lähtötasosta, mutta kiristymistä on tapahtunut todella paljon ja voimatasot ovat koko ajan nousseet. Välillä tietenkin on ollut heikompia jaksoja, mutta pikkuhiljaa sarjapainoissa ollaan menty ylöspäin. Sitä en tiedä onko lihasta tullut lisää, mutta uskoakseni sitä ei ainakaan poistunut ole. Todella tarkalla ruokavaliolla olen ollut ja laskenut grammalleen kaiken minkä suuhuni laitan. Kalorit ovat vaihdelleet päivittäin ja vähän myös viikottain, mutta yleisesti ollaan oltu noin 100-300 kaloria miinuksella. Todella runsaista plussa päiviäkin tähän aikaan mahtuu. Noin kerran viikkoon en ole pitänyt niin tarkkaa kirjaa syömisistä. Proteiinia olen yrittänyt saada vähintään sen 200g/päivä. Noin kuukausi sitten kävin InBody mittauksessa ja parin viikon päästä olisi tarkoitus mennä uudestaan ja katsoa mihin suuntaan ollaan menty.

Moro, toi 100-300kcal saattaa jo osittain mennä metsään kun et voi mitenkään luotettavasti tarkistaa todellista kulutusta liikkumisestasi vuorokauden aikana. Itse käytin aikoinaan kalorilaskurin tilastotoimintoa joka osaa kertoa paljon arvioitu kulutus heittää punnitusten ja kulutettujen kaloreiden perusteella. Veikkaan että se 300kcal kohdalla olet ollut aavistuksen miinuksella todellisuudessa (100-150?) josta mainitsemasi 1,5-2,0kg. Taas kiristyminen ja voimatasot tulee hienosti ruokavalion muutoksella ja proteiinin määrällä.

Tiedä vaikka olisit löytänyt sen graalin maljan että painoa saa alas ja lihasta lisää kun ei vedä liikaa miinukselle ja makrojakauma on kohdallaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom