Salikomediaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🤣 Salikomediaa? – kun rauta, egot ja arjen sekoilut muuttuvat tahattomaksi stand-upiksi

Meta description: Keskustelua salien koomisista hetkistä, mokista, tyypeistä ja legendoista – kaikki ne jutut jotka naurattaa vielä vuosien päästä.

:D
Omat sarjapainoni ovat vähintään vartilla pienentyneet entisestä ilman kirjanpitoa. Ennen väänsin joka 3. ja 4. käyntikerta jossain liikkeessä voimasarjoja vaihtelun vuoksi ja muka kehityksen kannalta toisenlaisen ärsykkeen perässä. Aion myös "enkkoja" koitella joskus myöhemmin. Tässä on nyt vain puoli vuotta menty yhtä ainoakaan särkyä paikoissa, kun olen malttanut pumpata naisten painoilla hyvin pitkiäkin sarjoja. Salilla yksi jo ihan kaappi jätkä (puolet ikäänsä treenannu) oli laskenut myös painot puoleen entisestä joksikin aikaa, millä sanoi tavoittelevansa tuntumaa harjoitettaviin lihaksiin.

Toi mukana kulkeva kirjanpito treeneissä näkyy olevan päällä enimmäkseen muilla kuin pro-äijien (ja muijien) näköisillä tyypeillä. Kai heistä sitten tulee isona Mistereitä. Tulihan Tapsukastakin. Eikä vihot ja kynät ole mulle mikään uusi juttu. Kyllä niitä oli joillain jo kaukaisella 90-luvulla.

Meistä suurin osa käy jumpalla salilla liikunnankin ilosta. Ihmettelen vain joidenkin vartalon muuttumattomuutta - sellaistenkin, jotka tavallisesti vääntävät vähän isommillakin painoilla ja treenikerroilla kuin minä. Asia erikseen sitten on, kannattaako antaa metabolisen oireyhtymän olla päällä vuodesta toiseen. Omalla kohdallanikin se pulpahti päälle stressistä, huolista ja liiasta duunista takavuosina. Sokerit normaalin ylärajoilla sitkeästi ja muuta. Voin varoittaa, että älkää päästäkö itseänne siihen jamaan kuin itse päästin itseni, kun 40 oli tullut jossain vaiheessa mittariin. Vaikka kävin salillakin yleensä vakituiseen. Breikkejä kuntoiluun on toki aina tullut.

Menee OT:ksi pahasti, mutta löysin tossa vasta hiljattain, viime kesänä itseasiassa, kävelyn kovasti hyödylliseksi itselleni fillaroinnin lisäksi. Ei hurjaa sykettä paitsi vähän ylämäissä ja happea tulee palkeisiin. Tosibodiäijä ei saisi aerobiseen tuhlata itseään, mutta mua se tervehdyttää.

Mitä mie justiin luin?

Iso karvainen mies pyyhki itseään pefleteillä salin suihkussa, öristen ja ähkien samalla. Oli vissiin unohtanu pyyhkeensä kotiin, mutta huvittavaa tämä oli silti.

Iso karvainen mies pyyhki itseään pefleteillä salin suihkussa, öristen ja ähkien samalla. Oli vissiin unohtanu pyyhkeensä kotiin, mutta huvittavaa tämä oli silti.

Käyppäs Elixiassa. Siellä nämä maahanmuuttajat unohtavat pyyhkeet tahallaan ja menevät aina peilin eteen vessapaperin kanssa pyyhkimään. Hauskinta siinä on se kun näitä vessapaperituppuja jää ties mihin kaikkialle kun he ovat valmiit.

Omat sarjapainoni ovat vähintään vartilla pienentyneet entisestä ilman kirjanpitoa. Ennen väänsin joka 3. ja 4. käyntikerta jossain liikkeessä voimasarjoja vaihtelun vuoksi ja muka kehityksen kannalta toisenlaisen ärsykkeen perässä. Aion myös "enkkoja" koitella joskus myöhemmin. Tässä on nyt vain puoli vuotta menty yhtä ainoakaan särkyä paikoissa, kun olen malttanut pumpata naisten painoilla hyvin pitkiäkin sarjoja. Salilla yksi jo ihan kaappi jätkä (puolet ikäänsä treenannu) oli laskenut myös painot puoleen entisestä joksikin aikaa, millä sanoi tavoittelevansa tuntumaa harjoitettaviin lihaksiin.

Toi mukana kulkeva kirjanpito treeneissä näkyy olevan päällä enimmäkseen muilla kuin pro-äijien (ja muijien) näköisillä tyypeillä. Kai heistä sitten tulee isona Mistereitä. Tulihan Tapsukastakin. Eikä vihot ja kynät ole mulle mikään uusi juttu. Kyllä niitä oli joillain jo kaukaisella 90-luvulla.

Meistä suurin osa käy jumpalla salilla liikunnankin ilosta. Ihmettelen vain joidenkin vartalon muuttumattomuutta - sellaistenkin, jotka tavallisesti vääntävät vähän isommillakin painoilla ja treenikerroilla kuin minä. Asia erikseen sitten on, kannattaako antaa metabolisen oireyhtymän olla päällä vuodesta toiseen. Omalla kohdallanikin se pulpahti päälle stressistä, huolista ja liiasta duunista takavuosina. Sokerit normaalin ylärajoilla sitkeästi ja muuta. Voin varoittaa, että älkää päästäkö itseänne siihen jamaan kuin itse päästin itseni, kun 40 oli tullut jossain vaiheessa mittariin. Vaikka kävin salillakin yleensä vakituiseen. Breikkejä kuntoiluun on toki aina tullut.

Menee OT:ksi pahasti, mutta löysin tossa vasta hiljattain, viime kesänä itseasiassa, kävelyn kovasti hyödylliseksi itselleni fillaroinnin lisäksi. Ei hurjaa sykettä paitsi vähän ylämäissä ja happea tulee palkeisiin. Tosibodiäijä ei saisi aerobiseen tuhlata itseään, mutta mua se tervehdyttää.

Nyt hajosin ja pahasti. Mitä helvettiä?!

Tämä tapahtui jokunen vuosi sitten joten eiköhän tämänki uskalla jo kertoa... FitnessExpo ja sielä haahuilin ittekseen kun kaveri perui viime tingassa lähtemisen tonne. Siinä sitte olin jo pitempää ennen expoa kattellu jotta josko ostaisin penkkipaidan. No eiku ostoksille kun niitä sielä myytiin. Kattelin kisat rauhassa ja hiihdin siitä sitte terveellisen hampparin jälkeen kohti hotellia... aattelin että pitäisköhän kokeilla tota penkkipaitaa jotta millanen se on. Olin kattellu juutupesta videoita että löysemmän paidan saa ittekki päälle nätisti, ja sujautin oikeeoppisesti hiat ensin ja siitä hetken sätkimisen jälkeen pääaukosta puupää läpi.

Tuntu heti että tämähän on astetta tiukempi, ja vaatii ehkä salilla tovereiden kanssa venyttelyn, mutta luonto ei antanu periksi. Rullasin paidan alas, ja pyörittelin hihoja... pari wall pressiä... uskomattoman tiukan tuntunen on tämä prkl. Sitte maahan punnerrusasentoon ja kokeileen että meniskö näin paremmin tilaansa. Ei menny. Aattelin jotta paskat tämä yksin mene.

Sitte piti yrittää ottaa sama takasin, joka oli heti ensi sekunnista alkaen aivan selvää ettei tule yksin... meikä yksin hotellihuonessa ja kello lähellä puoltayötä, kädet ojossa.. hmmm... ei helv. No hetken pohdinnan jälkeen mietin hätäkeskusta, hotellin aulaa, tai radom vastaantuliaa pyytämään irrottaan paitaa. Riuhdoin kun kahlekunigas pakkopaidassa, puolen tunnin tuskasen hikoilun ja veristen hauisten ja tuskasen väkisin repimisen jälkeen sain kuin ihmeen kaupalla paidan pois päältä.

Oli muuten tosi häjyn näköset käden ton jälkeen. Voin kertoa että kyseisiä paitoja ei kannata kokeilla yksin päälle...

Samaan hengenvetoon voisin heittää vielä pikasen hauskan... Olin hankkinu kyykkytrikoot ja niiden päällesaattamiseksi täytyi olla niin ikään kaveri. No aattelin soittaa treenikaverille josko hän pääsis roikuttamaan meikäläistä. Puhelu meni näin:

minä "moi"
hän "moi"
Minä "mentäiskö tänään kokeileen niitä trikoita?"
hän "?"
minä "niin niitä trikoita missä tarttee kaveria nosteleen paikoille?"
hän "?"

Tässä vaiheessa katoin puhelimeen ja huomasin soittavani semipuolitutulle jolla sama etunimi kun treenikaverilla, enkä tunnistanu äänestä ku hän ei ehtiny puhua kun ton "moi"... suljin luurin.

Käyppäs Elixiassa. Siellä nämä maahanmuuttajat unohtavat pyyhkeet tahallaan ja menevät aina peilin eteen vessapaperin kanssa pyyhkimään. Hauskinta siinä on se kun näitä vessapaperituppuja jää ties mihin kaikkialle kun he ovat valmiit.

Siis peilin edessä pyyhkii perseensä? Vai meinaatko että vessapaperia suihkun jälkeen kuivaamiseen? Vaikka eipä sillä niin väliä, samapa vaikka pyyhkisi perseensä ja sitten kuivaisi kehonsa sillä samalla, tahrat kun ei iholla näy. Ja mitä sitä turhia pesytymään... viitaten vanhaan aapiseen.

Oon tässä pitänyt salista taukoa jotain vuoden kamppailulajihommien takia ja nyt niskasta ottanut välilevy senverran osumaa ettei tartte painimassa käydä niin alotellin punttipuolella kuntouttamaan sitä. Ojentajasta ja ja rinnasta on oikealla puolella käytännössä 10% voimasta tallella jonku hiton hermojumin takia, joten tein tärisevin käsin 5 kg käsipainolla penkkiä.. Huomasin vanhemman äijän tuijottavan mua jo heti alkutreenistä ja kun hinkkasin hammersoutua 10 kg kiekon kanssa niin kaveri tuli siihen viereen ja sanoi "aika pienillä painoilla teet noin isoks mieheks ja kannattais tehä vasenta puoltaki tai tulee voimaeroja". En tiedä oisko pitänyt itkeä vai nauraa. Tyydyin sitten vastaamaan vaan että: niin varmasti, kiitos vaan.

No mulla kulkee kynä ja A5-kokoinen ruutuvihko mukana ihan sen vuoksi, että siitä on hyvä seurailla ja pitää huolta, että edes jonkinlainen progressio säilyy treeneissä. Kätevä tapa tsekata, että milläköhän levyillä sitä edellisellä viikolla teki treeniä ja montako toistoa meni, kun en sitä kuitenkaan muista.

En kyllä näytä kovin prolta. On vain juurtunut tapa jostain menneiltä vuosilta, kun treenissä oli muutakin tavoitetta kuin treeni-ilo. Tulee kuitenkin kehitystä (vaikka ihan pientäkin) paremmin kuin ilman vihkoa, koska tulee sitten säännöllisin väliajoin lisättyä joko painoja tai puristettua edes se yksi toisto enemmän.

Oon tässä pitänyt salista taukoa jotain vuoden kamppailulajihommien takia ja nyt niskasta ottanut välilevy senverran osumaa ettei tartte painimassa käydä niin alotellin punttipuolella kuntouttamaan sitä. Ojentajasta ja ja rinnasta on oikealla puolella käytännössä 10% voimasta tallella jonku hiton hermojumin takia, joten tein tärisevin käsin 5 kg käsipainolla penkkiä.. Huomasin vanhemman äijän tuijottavan mua jo heti alkutreenistä ja kun hinkkasin hammersoutua 10 kg kiekon kanssa niin kaveri tuli siihen viereen ja sanoi "aika pienillä painoilla teet noin isoks mieheks ja kannattais tehä vasenta puoltaki tai tulee voimaeroja". En tiedä oisko pitänyt itkeä vai nauraa. Tyydyin sitten vastaamaan vaan että: niin varmasti, kiitos vaan.

Nyt vaan odottelet, et koska joku tulee kirjoittamaan siitä tänne, et joku urpo teki naurettavilla painoil vaikka kävi sanomas asiasta.

Kai joillekin on vaan sitten niin vaikeaa ymmärtää, että asioille on yleensä jokin selitys vaikka touhu näyttäisikin omaan silmään oudolta. Lajeja, terveydentiloja ja harjoitteita on niin paljon ettei kannattais päätään aukoa jos ei tiedä mistä on kyse.

Mä aloin pitään vihkoa mukana ku tein Doggcrappia ja oli hyvä pitää toistot, kilot ja restpauset muistissa kun koko homma makaa niiden päällä. Siitä se on sitten jäänyt tavaksi. Mukava niitä on selailla ja vertailla vuoden takasiin tuloksiin.

No kyl se on mun mielestä ihan kätevä pitää kirjaa joka treeni, et kuten nannax sanoikin, et ees muistaa mitä viime kerral on nostanu, et sä muuten muista ku ehkä painon jota käytit muttet repsei todellakaan... Omast mielest on kiva tietää tarkkaan mihin viime viikolla pystyi missäkin liikkees, ni ees tulis sellanen tsemppi, et tietäis mitä silt treenattavalt lihakselt nytten odottais..
Ja se, et pitäis vaan kirjaa pääliikkeis, ni ymmärrän pointin, mutta kun itse teen vähän niinkuin bodaustyyliin, ni totta kai merkkaan esim vipunosto sarjankin ylös, koska näen ne tärkeiksi olkapäiden kehittämisessä. Jos ois ohjelmassa niin hällä väliä-liike, etten siitä jaksaisi pitäisi kirjaa, niin miettisin kyllä tosissaan, että onko se liike sitten niin turha, että sen vois karsia ohjelmast kokonaan..

Varmasti ihan hyvä pitää vihkoa mukana, ei siinä mitään. Ihmetyttää vaan miten huono muisti voi ihmisillä olla, jos ei muista mitä viime kerralla on tehnyt. Muistan itse jopa kaikissa pienissä nitkutus liikkeissä vaikka niiden muistamisella ei ole mitään merkitystä..

Jes.. Treenaaminen ja kehitys onki just sitä et muistaa millä on viimeks tehny. Helvetin hienoo verrata esim. omaa kondiksen kehitystä vaikkapa vuoden takaiseen, ihan tollai muistin varassa.

Muutaman kerran tullu haettuu esim. maksimitoistoja. Näitä maksimitoistovetoja on muutamana vuonna edeltänyt 1-2kk jaksotus jossa yritetty hakea vähän voimakestävyyttä. Sen verran huono muisti on allekirjoittaneella, että on vaikeeta muistaa millaisia sarjoja tuli vedettyä 4 vko ennen oletettua kuntohuippua toissa vuonna.

On muuten helvetin hyvää komediaa kun naureskellaan ihmisille/insinööreille, jotka rustaa merkintöjä ruutupaperille treenin aikana.

Mullapa on salilla ihan kuvitettu ohjelma mukana. :D Pointti on että siinä lukee liikkeet, toistot ja viime kerran painot, koska en kuitenkaan muistais kaikkea. En kyllä treenin aikana kirjottele siihen mitään, vaan vasta pukkarissa merkkaan mihin tuli lisättyä painoa jos tuli.

Kako, kuulostaa kurjalta. :wtf:

Varmasti ihan hyvä pitää vihkoa mukana, ei siinä mitään. Ihmetyttää vaan miten huono muisti voi ihmisillä olla, jos ei muista mitä viime kerralla on tehnyt. Muistan itse jopa kaikissa pienissä nitkutus liikkeissä vaikka niiden muistamisella ei ole mitään merkitystä..

No en mä välttämättä muista menikö jossain liikkeessä x painolla y nyt 9 vai 10 toistoa tai jos vaikka viimeseen sarjaan sai laittaa lisää painoja. Kirjottelen lisäksi vihkoon yleisiä treenifiiliksiä, huomioita esim. tekniikasta, jos jossain liikkeessä tuntuu vaikka kipua jota on syytä seurailla..

No en mä välttämättä muista menikö jossain liikkeessä x painolla y nyt 9 vai 10 toistoa tai jos vaikka viimeseen sarjaan sai laittaa lisää painoja. Kirjottelen lisäksi vihkoon yleisiä treenifiiliksiä, huomioita esim. tekniikasta, jos jossain liikkeessä tuntuu vaikka kipua jota on syytä seurailla..

Siis itsekin kirjaan kotona exeliin päliikkeiden sarjat. Tartuin vain noihin kommentteihin, missä sanotaan, ettei muisteta viime kerran sarja painoja. Ei ole mun mielestä huvittavaa, jos joku tykkää vihkoon kirjailla. Mutta on se vähän ihmeellistä, jos ei muista minkälaisilla painoilla on viimeksi tehnyt esim. kyykkyä.

Minun silmääni on viime aikoina pistänyt eräs hupsuttelu, en tiedä olenko sitten vaan pudonnut kelkasta, kun en ole sellasesta ja sen tehosta mitään kuullut. Se on nimittäin tämä "tiimi-penkkipunnerus" tai vastaava. :dance: Olen kyllä itsekin ottanu juuri penkissä pakkotoistoja, jossa kaveri avittaa pari vimeistä toistoa, mutta että otetaan koko sarja niin, että kaks ihmistä työstää tangon kimpussa alusta loppuun asti! Onko se jotain uutta ja mullistavaa bodailurintamalla, että ladataan tankoon heti sellaset raudat, että ei varmaan saa yhtään ja sitten jynssätään sillä kahteen päätyyn vaikka vitosen sarja? Negatiivistäkin olen itse koittanut, mutta vain ykkösenä kuitenkin.

Tämä tapahtui jokunen vuosi sitten joten eiköhän tämänki uskalla jo kertoa... FitnessExpo ja sielä haahuilin ittekseen kun kaveri perui viime tingassa lähtemisen tonne. Siinä sitte olin jo pitempää ennen expoa kattellu jotta josko ostaisin penkkipaidan. No eiku ostoksille kun niitä sielä myytiin. Kattelin kisat rauhassa ja hiihdin siitä sitte terveellisen hampparin jälkeen kohti hotellia... aattelin että pitäisköhän kokeilla tota penkkipaitaa jotta millanen se on. Olin kattellu juutupesta videoita että löysemmän paidan saa ittekki päälle nätisti, ja sujautin oikeeoppisesti hiat ensin ja siitä hetken sätkimisen jälkeen pääaukosta puupää läpi.

Tuntu heti että tämähän on astetta tiukempi, ja vaatii ehkä salilla tovereiden kanssa venyttelyn, mutta luonto ei antanu periksi. Rullasin paidan alas, ja pyörittelin hihoja... pari wall pressiä... uskomattoman tiukan tuntunen on tämä prkl. Sitte maahan punnerrusasentoon ja kokeileen että meniskö näin paremmin tilaansa. Ei menny. Aattelin jotta paskat tämä yksin mene.

Sitte piti yrittää ottaa sama takasin, joka oli heti ensi sekunnista alkaen aivan selvää ettei tule yksin... meikä yksin hotellihuonessa ja kello lähellä puoltayötä, kädet ojossa.. hmmm... ei helv. No hetken pohdinnan jälkeen mietin hätäkeskusta, hotellin aulaa, tai radom vastaantuliaa pyytämään irrottaan paitaa. Riuhdoin kun kahlekunigas pakkopaidassa, puolen tunnin tuskasen hikoilun ja veristen hauisten ja tuskasen väkisin repimisen jälkeen sain kuin ihmeen kaupalla paidan pois päältä.

Oli muuten tosi häjyn näköset käden ton jälkeen. Voin kertoa että kyseisiä paitoja ei kannata kokeilla yksin päälle...

:D se hamppari oli sitten varmaan liikaa ;)
Kerran salilla seurailin, kun pari jamppaa kiskoi penkkipaitaa kolmannelle. Järkyttävän tiukassa oli. Riisumista en jäänyt seuraamaan - oisko pitänyt saksia auki, kun en nähnyt niiden käyttävän penkkipaitaa tuon jälkeen..

Back
Ylös Bottom