Saliharjoittelun maksimi aika?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Daim1a
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,

olen nyt 98,5 KG painava läski nörtti, joka nyt on aloittanut saliharjoittelun viimeviikon torstaina ja käyny nyt aktiivisesti lähes jokapäivä (edellis sunnuntaita ja tän viikon to -päiviä lukuunottamatta).

Eli olen nyt käyny sellasta "omaa" ohjelmaa läpi, eli oon tehny aerobista laitetta, juoksumattoa ja "soutua" joka toinen päivä ja joka toinen päivä sit kaikki muut salilaitteet, mitä nyt noita on perhosta, jalkapressiä ja selkälihaksia.

Tyypillisesti mulla on menny ainaki aikasemmi 1h 15min - 1h 30min. Kuulemma ei kannattaisi olla yhtään tuntia pidempään, että lihakset ei kuulemma "ota vastaan" enempää tai siitä ei olisi hyötyä. Voiko tässä olla perää?

Ps. Kandeisko olla protskuja, joissa on mahd. vähä hiilareita?

Kiitokset vastauksista etukäteen :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Anna mennä vaan, jos tekeminen tuon ajan vaatii. Ei se niin tarkkaa ole. Proteiinilisän voit ottaa käyttöön, jos riittävä (sinun tapauksessasi n.150-180g/vrk) proteiininsaanti kiinteästä ruasta on vaikeaa

Jos tavoitteena on rasvanpoltto niin yleensäkkin 60-90 min kovat treenit oli se sitten hölkkää tai kuntosaliharjoittelua, lisää aineenvaihduntaa todella pitkäks aikaa ja täten kuluttaa kaloreita törkeesti.
Tyypillisesti mulla on menny ainaki aikasemmi 1h 15min - 1h 30min. Kuulemma ei kannattaisi olla yhtään tuntia pidempään, että lihakset ei kuulemma "ota vastaan" enempää tai siitä ei olisi hyötyä. Voiko tässä olla perää?
Jos tavoite ei ole massan kasvatus niin ei mitään väliä, mutta nyt kun treenaat painojen kanssa joka toinen päivä niin ei kannata liian jumiin hommata itteänsä. Ite tekisin kohtuu pitkiä sarjoja kevyillä painoilla ja pitäisin sitä sykettä treenin aikana, näin saat aineenvaihduntaa maksimoitua koko loppupäivän ja yönkin ajaksi jolloin kaloreita palaa koko ajan.
Muista syödä kunnolla, kasviksia paljon ja proteiinia eri ruuista. Ja vettä luonnollisesti kunnolla varsinkin ennen- ja treenin aikana.

Bodaillessa suht pienillä palautuksilla varmaan se 45-60 on optimi. Voimapainotteisessa treenissä taas voi mennä vaikka kolme tuntia.

Bodaillessa suht pienillä palautuksilla varmaan se 45-60 on optimi. Voimapainotteisessa treenissä taas voi mennä vaikka kolme tuntia.

Just meinasin samaa kirjoittaa.

Ja treeneissäkin on eroja. Jos tekee jotain koko yläkropan settiä niin ei sitä kyllä 45 minuuttii helposti vedetä. Ja taas muutenkin ehkä sellaista keskiverto puurtamista niin se 1,5 h on aika hyvä kompromissi.

Itse suosin tuota prodejuomaa treenin alle niin on kuitenkin ns. aminohappoja veressä koko ajan tai miten tuo nyt hienosti sanottiinkaan.

Ja jos vähänkään käy ruuhkaiseen aikaa niin helposti tulee jo vartti lisää siitä että joutuu odotteleen. Mutta jos taas painaa oikesti minuutin palautuksilla ja alle niin aika puhki on jo ennenkuin tunti tulee täyteen.

Ei tähänkään siis mitään yhtä oikeaa tai väärää vastausta ole.

Tämä oli muuten helpottava tieto, olen itsekin nimittäin miettinyt teenkö jotain väärin kun en pääse koskaan ulos sieltä alta kahden tunnin.

olen nyt 98,5 KG painava läski nörtti - - Tyypillisesti mulla on menny ainaki aikasemmi 1h 15min - 1h 30min. Kuulemma ei kannattaisi olla yhtään tuntia pidempään, että lihakset ei kuulemma "ota vastaan" enempää tai siitä ei olisi hyötyä.

Tervetuloa joukkoon, toivoo toinen nörtti.

Kuntosali ei kasvata lihasta samalla tavalla kuin rakennusmies rakentaa taloa. Treeni antaa signaalin lihaksille kasvaa, toisaalta koko kehoa koskien ja toisaalta tietyille lihaksille. Itse kasvu tapahtuu treenin jälkeen parin päivän aikana. Kasvusignaalia ei välttämättä saa enää isommaksi, vaan se voi jo tunnissa olla tapissa. Voi olla, ettet vielä pariin kuukauteen hyödy mitään pienemmistä liikkeistä, vaan saat saman tuloksen tekemällä kohtuullisen pienen määrän isoja pääliikkeitä (lähinnä kyykky, maastaveto, leuanveto, penkkipunnerrus).

Itellä menee keskimäärin 2,5h, mutta otan nykyisin tupla-annoksen palkkaria mukaan ja alan ekan liikkeen jälkeen napsimaan sitä pikkuhiljaa niin, että noin puolet menee treenin aikana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä menee keskimäärin 2,5h, mutta otan nykyisin tupla-annoksen palkkaria mukaan ja alan ekan liikkeen jälkeen napsimaan sitä pikkuhiljaa niin, että noin puolet menee treenin aikana.
Lol.

-

Mitä enemmän tekee, sitä enemmän kasvaa. Teho tietenkin vähenee merkittävästi, esim. 100x10 vain ehkä 2-5% enemmän kasvua kuin 10x10. Pointtinahan on suhteuttaa se palautumiseen, että pääsee taas 48-72h päästä treenaamaan lihaksen uudestaan.

Zone-sarja -42%
Lol.

-

Mitä enemmän tekee, sitä enemmän kasvaa. Teho tietenkin vähenee merkittävästi, esim. 100x10 vain ehkä 2-5% enemmän kasvua kuin 10x10. Pointtinahan on suhteuttaa se palautumiseen, että pääsee taas 48-72h päästä treenaamaan lihaksen uudestaan.

Ei ehkä kannata laput silmillä ajatella vaan sen bodauksen näkökulmasta. Yli kahden tunnin treenit ei ole mitenkään ihmeellisiä voimailupuolella. Tossa esimerkki napattu suoraan mun päivyristä:

8.1.2013
kyykky 5x110kg 4x130kg 2x3x150kg 4x2x170kg
penkki 5x65kg 4x77,5kg 2x3x90kg 6x3x105kg kaikki stopilla
(s)facepull 5x10
(s)ojentajat nt taljassa 5x10
kyykky 3x100kg 3x120kg 3x140kg 4x3x160kg
reisikoukistus 5x10

Hold your horses! Täällä ollaan yleensä tosi asiantuntevia ja varoitellaan nuorisoa turhasta hifistelystä, mutta nyt kuulostaa justiinsa siltä...

Pointtinahan on suhteuttaa se palautumiseen, että pääsee taas 48-72h päästä treenaamaan lihaksen uudestaan.

Ainakin minulla kesti useamman kuukauden saada lihaksista kunnolla tehoa ulos. Jos kokeilin 5x10, niin ei se oikeastaan raskaampaa ollut kuin 3x10, eikä tarvinnut miettiä koska voi tehdä seuraavan treenin. Voi tietysti johtua iästäkin, tai lihastyypistä tai jostain. Mutta mielestäni en ole ainoa aloittelija, joka on kertonut vastaavasta. Oletettavasti sama syy vaikuttaa siihen, miksi tulokset kasvavat aluksi niin nopeasti.

Ei ehkä kannata laput silmillä ajatella vaan sen bodauksen näkökulmasta. Yli kahden tunnin treenit ei ole mitenkään ihmeellisiä voimailupuolella. Tossa esimerkki napattu suoraan mun päivyristä:

8.1.2013
kyykky 5x110kg 4x130kg 2x3x150kg 4x2x170kg
penkki 5x65kg 4x77,5kg 2x3x90kg 6x3x105kg kaikki stopilla
(s)facepull 5x10
(s)ojentajat nt taljassa 5x10
kyykky 3x100kg 3x120kg 3x140kg 4x3x160kg
reisikoukistus 5x10
Sanoin lol lähinnä sille, että alat napsia palkkaria treenin puolivälissä ikäänkuin sillä olisi jotain merkitystä. Kyllähän treenissä voi mennä vaikka 4 tuntia, eihän sillä ole mitään väliä.

Sanoin lol lähinnä sille, että alat napsia palkkaria treenin puolivälissä ikäänkuin sillä olisi jotain merkitystä. Kyllähän treenissä voi mennä vaikka 4 tuntia, eihän sillä ole mitään väliä.

Kyllä sillä vaan huomattavasti paremmin jaksaa. Vittumainen treenata raskaita liikkeitä siinä vaiheessa, kun tulee nälkä+heikko olo.

Kantsii miettiä ihan avoimin mielin noita juttuja, ja Oranki on muuten yksi niistä hepuista täällä joilta saa varauksettomasti aina hyviä neuvoja.

1-2h(yleensä 1,5-2h) treenistä riippuen menee, josta lämmittelyyn 10-30min. Pienillä palautuksilla(30-60s) oleva treeni ei minulla toimi, oli tavoitteena sitten voiman tai lihaksen kasvattaminen. Tuohan menee enemmän cardion puolelle jo. Tämä varsinkin raskaissa liikkeissä, joissa meikäläisen hapenotolla raskaan sarjan jälkeen menee pari minuuttia että hengitys alkaa olla tasaista. Se ei ole hyvä juttu jos ne liian lyhyet palautukset syö liikaa treenipainoja. Kyllähän savomakekin parhaina päivinään piti sellaiset palautukset sarjojen välillä, että taas on suunnilleen täysi hönkä päällä kun aletaan lihasta kurittamaan. Onhan sitä itsekin tullut veivattua jotain järjettömiä edt(15min-sarjoja) käsitreenejä, mutta enpä niillä ole lihaskasvua saavuttanut ollenkaan, hetkellinen pumppi on kyllä kova. Saattoivat olla jopa katabolisia settejä, lihas hakattiin aivan paskaksi ja teho kropasta oli menetetty aikoja ennen sarjan loppumista.

Jos tunti ovesta sisään- ovesta ulos periaatteella treenaa, niin hiveäksi hapottamiseksi ja cardioksi menee jos liikkeitä ja sarjoja on edes kohtuullinen määrä. Toki onnistunee jos sarjapainot ovat aika matalat. Itselläni monessa liikkeessä joutuu lämmittelysarjoja ottamaan jo melkoisen monta, varsinkin ekassa liikkeessä.

Mikä idea on pitää insuliinitasoja jatkuvalla syötöllä ylhäällä? Sehän estää mm. rasvavarastojen käyttöä energiaksi eikä se muutenkaan elimistölle hyvää tee. Onko toiminnassa joitakin kompensoivia puolia?

Back
Ylös Bottom