Salietiketistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tuosta ärsyttäviä asioita salilla-ketjusta mieleen sellainen asia, että saako näistä ärsyttävistä asioista mennä huomauttamaan, edes kohteliaasti (aluksi) ?

Esimerkiksi tilanne jossa joku valtaa laitteen n. tunniksi, eikä tee elettäkään päästääksen muita tekemään välissä ?

Tai tuo hienhaju ? Meidän salilla on alkanut käydä eräs kaveri, joka kirjaimellisesti myrkyttää koko salin hajullaan, tuntuu että happi loppuu ja päätä alkaa särkeä kun kävelee tyypin erittämään pilveen.

Eli: saako huomauttaa ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä saa ja pitää huomauttaa. Itse ainakin syyllistyn joskus esimerkiksi siihen että jään lojumaan laitteeseen sarjan jälkeenkin. Eikä sitä aina huomaa jos joku kiertelee laitetta sen näköisenä että tahtoisi tehdä välissä. Eli tälläisessä tilanteessa just pitää tulla sanomaan/kysymään että sopiiko tehdä välissä, välillä sitä vain 'unohtaa' itsensä siihen laitteeseen, eikä ymmärrä poistua ennekuin joku huomauttaa.

Tälläkin asialla on silti monta kantaa. Joku saattaa loukkaantua huomauttelusta (varsinkin esimerkiksi tämä hienhaju) mutta uskoisin että suurinosa ymmärtää että on yleisellä paikalla ja yrittää korjata tilanteen.

Eli silläkin uhalla että toinen ottaa nokkiinsa niin musta kannattaa huomauttaa!

No tottahan laitteeseen halutessa kysytään että saako tehdä välissä, mutten nyt menisi huomauttelemaan yleisen salietiketin noudattamisen takia sellaisesta ellei omia intressejä laitteeseen pääsyyn ole. Tollanen hygieniajuttu täytyy kertoa sitten varovaisen kohteliaasti ja kahden kesken, niin varmaan ymmärtää paremmin. Asiaa varmasti auttaa myös jos on kokeneempi salillakävijä asiaa ilmoittamassa.
Yleensä tälläisissä huomautuksissa on vain raskas v*ttuilun sävy mukana..

Voisin sanoa, että kyllä tuon hienhajun vielä jollain tapaa kestää (kunhan se ei ole päässyt "äijä haisee ammoniakille" -asteelle. Paljon pahemmalta tuntuu nuo joidenkin rouvashenkilöiden käyttämät ihanat, lähestulkoon astmakohtauksia laukaisevat hajuvedet.

Vaihdoin juuri salia, nykyisellä salilla (ainakin kahden päivän kokemuksella) ei ole tietoakaan etiketistä, pari kertaa on käynyt että tulee tämmöinen helmet kaulassa heiluva laiheliini tinttitukka
(joita Helsinki ja kyseinen sali vilisee):mad2:
käyttäytyy kuin euroopan omistaja ja tyhjentää tangon jolla olin juuri tekemässä, tai tulee tosta vaan muuttamaan laitteen säätöjä. Tekis mieli laittaa kaveri niska-perse otteella menemään... Toki saa sarjan välissä tulla tekemään, mutta olisi kohteliasta kysyä.
Samoin käsipainot ym. jätetään lattialle.

Ei tuolla pohjosessa olis tämmönen peli vedelly..:mad2:

Joo ei se hien haju mua niin paljoa häiritte mutta se että joku nussii sarjojen välissä penkin, vyön... Tai ottaa ja tyhjentää tangon raudoista mitään kysymättä. Se on mun mielestä ehkä kaikkein vittumaisin asia mitä salilla tapahtuu.:mad:

Hienhajusta on vähän paha mennä valittaan, tyyppi ehkä haluaa käydä suihkussa vasta treenin jälkeen eikä ennen sitä. Voi myös olla joku lääkitys tms, joka aiheuttaa hajua.

Originally posted by naiskovis
Hienhajusta on vähän paha mennä valittaan, tyyppi ehkä haluaa käydä suihkussa vasta treenin jälkeen eikä ennen sitä.
Nyt luultavasti tarkoitetaankin niitä, ketkä vaihtavat salihousunsa puhtaisiin 2 kk:n välein ja salipaitansa 4 viikon välein. Haju ei ole siis enää hien haju, vaan pinttyneen hien ja muun kuonan löyhkäävä sekoitus.

Hyvä, että jotkut ovat niin suorasanaisia, että "uskaltavat" mainita moisesta hajusta jollekin. Itse en kyllä viheisi...

Toisaalta minä, jos kuka, olisin oikea tyyppi mainitsemaan moisesta, sillä mun hiki ei haise. Se on ihme juttu. Kellään muulla (paitsi lapsilla) en ikinä ole samaa "vaivaa" huomannut, tai kysyttäessä kuullut. Kaverit ja avokkikin pitävät mua ihan friikkeinä. Eli kyse on nimen omaan tuosta kainalohiestä, joka usein tuntuu muilla miehillä muuttuvan jo treenin kuluessa pistäväksi kusilöyhkäksi. Eli en ole ikinä haistanut omaa kainalomuffaani. Joskus, jos olen treenannut olosuhteiden pakosta myöhään vaikkapa ketaratreenin ja olen uinut omassa hiessäni ja nukahtanut epähuomiossa kotona sohvalle ilman suihkua (älkää hätkähtykö, käyn aina salin jälkeen pesulla), ei aamullakaan ole mitään hienhajua havaittavissa. Ei edes armeijassa, kun kerran eivät skapparit leirillä päästäneet peseytymään 9:än päivään :urjo:

Onko ketään "kohtalo"tovereita? Mistähän tämä johtuu? Uskon, että hikirauhasissani/ihossa on jotain vikaa... Joku aineenvaihdunta häiriö tai jotain?

Ps. Mainittakoon, että se haju minkä yläpäässä menetän, tulee jaloista satakertaisena ulos. Siis jalat haisee hieltä aina :mad2:

Originally posted by Nitsku
Esimerkiksi tilanne jossa joku valtaa laitteen n. tunniksi, eikä tee elettäkään päästääksen muita tekemään välissä ?

Tai tuo hienhaju ? Meidän salilla on alkanut käydä eräs kaveri, joka kirjaimellisesti myrkyttää koko salin hajullaan, tuntuu että happi loppuu ja päätä alkaa särkeä kun kävelee tyypin erittämään pilveen.

Eli: saako huomauttaa ?

Mun mielestä kohteliaasti voi aina kysyä, et pääsiskö tekemään välissä. Mun mielestä se on vaan reilua peliä, ei tartte sit kärvistellä missään! On sit kaverin oma häpeä jos ystävälliseen pyyntöön suhtautuu negatiivisesti.

Mutta tuo hienhaju... vaikea asia! Kun tuntuu, että sanomaankaan ei kehtais millään mennä, mutta toisaalta siinä pistävänhajuisessa pilvessä ON vaikea treenata ja hengittää sitä lemua keuhkojen täydeltä... :( Näin tilannetta kokemattomana sanoisin, et ite antaisin vaan olla, mutta voipi olla et jos sitä joutuis kestämään kerrasta toiseen ni pinna palais. Kun valitettavasti se henkilökohtainen hygienia EI sit loppujen lopuksi ole kuitenkaan vain ja ainoastaan henkilökohtaista, eli "mun oma asia"...

Kyllä hienhajuiset ihmiset ovat todellä ärsyttäviä, ja asiasta voi kohteliaasti huomauttaa... Siis käsittämätöntä porukkaa!!! Samalla salilla missä treenaan on yksi sälli, kenellä on aina samat housut ja paita päällä. Paita on joskus ollut valkoinen, mutta nykyisin on keltainen ja se jätkä haisee niin perkeeleen pahalta... Ei todellakaan pysty lähellä olemaan.

Ja kyllä voi mennä väliin treenaamaan. Siinä ei ole mitään epäkohteliasta. Kohteliaasti vaan kysyy että voinko ottaa välissä, ja muistaa laitaa omat sarjansa jälkeen edelliset painot takaisin. Koska se on todella ärsyttävää kun itse treenaa ja joku tulee väliin ja tekee sarjansa ja jättää omat painot ja suksii tiehensä... Siitä voi ja pitää huomauttaa.

Originally posted by Andy
Hyvä, että jotkut ovat niin suorasanaisia, että "uskaltavat" mainita moisesta hajusta jollekin. Itse en kyllä viheisi...

Toisaalta minä, jos kuka, olisin oikea tyyppi mainitsemaan moisesta, sillä mun hiki ei haise. Se on ihme juttu. Kellään muulla (paitsi lapsilla) en ikinä ole samaa "vaivaa" huomannut, tai kysyttäessä kuullut. Kaverit ja avokkikin pitävät mua ihan friikkeinä. Eli kyse on nimen omaan tuosta kainalohiestä, joka usein tuntuu muilla miehillä muuttuvan jo treenin kuluessa pistäväksi kusilöyhkäksi. Eli en ole ikinä haistanut omaa kainalomuffaani. Joskus, jos olen treenannut olosuhteiden pakosta myöhään vaikkapa ketaratreenin ja olen uinut omassa hiessäni ja nukahtanut epähuomiossa kotona sohvalle ilman suihkua (älkää hätkähtykö, käyn aina salin jälkeen pesulla), ei aamullakaan ole mitään hienhajua havaittavissa. Ei edes armeijassa, kun kerran eivät skapparit leirillä päästäneet peseytymään 9:än päivään :urjo:

Onko ketään "kohtalo"tovereita? Mistähän tämä johtuu? Uskon, että hikirauhasissani/ihossa on jotain vikaa... Joku aineenvaihdunta häiriö tai jotain?

Ps. Mainittakoon, että se haju minkä yläpäässä menetän, tulee jaloista satakertaisena ulos. Siis jalat haisee hieltä aina :mad2:

Itse itseeni viitaten...

HUHUU! Olenko todellakin ainoa tavallaan onnellinen, mutta ilmeisesti todella epänormaali?

Itse itseeni viitaten...

HUHUU! Olenko todellakin ainoa tavallaan onnellinen, mutta ilmeisesti todella epänormaali?
Ei kenenkään terveen ihmisen hiki juurikaan millekään haise, haju tulee iholla elävästä bakteerikannasta.

Originally posted by meitsi
Ei kenenkään terveen ihmisen hiki juurikaan millekään haise, haju tulee iholla elävästä bakteerikannasta.

No okei, onko ketään muita, joilla on hajua tuottamaton bakteerikanta ihollaan?

No okei, onko ketään muita, joilla on hajua tuottamaton bakteerikanta ihollaan?

Taidan kuulua samaan kastiin. Kulkee suvussa. Ei oo koskaan kukaan maininnu, että dunkkaisin hieltä. Treenivaatteisiin tulee kyllä sellanen omalaatunen virtsan haju, kun on käyttäny jotain vuosia niitä.

Originally posted by KyntöSika
Taidan kuulua samaan kastiin. Kulkee suvussa. Ei oo koskaan kukaan maininnu, että dunkkaisin hieltä. Treenivaatteisiin tulee kyllä sellanen omalaatunen virtsan haju, kun on käyttäny jotain vuosia niitä.

Eli läheltä liippaa. Mutta se napakymppi vielä puuttuu. Mulla kainalo tuoksuu, aina, hyvälle. Kukaan ei ole maininnut sulle, mutta mitä jos likaisimmillasi haistat karvatupsua kainalossasi, niin löyhkääkö se?

edit: mulla kyllä muu perhe löyhkää ihan "normaalisti", eli ei kulje suvussa.

Sama juttu,jalat "tuoksuu"tunti suihkun jälkeen,kainalot voi olla pesemättä vaikka viikkokaupalla(eivät kyllä ole).olen miettinyt että onko mulla hajuaistissa vikaa,mutta eipä vaimokaan ole huomautellut.

No, minulla ainakin on tuo sama juttu: kainaloista ei hajua saa aikaan vaikka miten hikoilisin ja jättäisin vaatteet vaihtamatta jne. Mutta jalat kyllä alkaa haista aika nopeasti (havaitsin kesän helteillä että tenniskengät alkoi mennä aika epämiellyttävään kuntoon). Meillä onkin teoria että "hajua ei riitä joka päähän" - mieheni nimittäin ei saa jalkojaan haisemaan millään mutta kainaloissa on jo työpäivän jälkeen aika "miehinen tuoksu".

Originally posted by Amy
No, minulla ainakin on tuo sama juttu: kainaloista ei hajua saa aikaan vaikka miten hikoilisin ja jättäisin vaatteet vaihtamatta jne. Mutta jalat kyllä alkaa haista aika nopeasti (havaitsin kesän helteillä että tenniskengät alkoi mennä aika epämiellyttävään kuntoon). Meillä onkin teoria että "hajua ei riitä joka päähän" - mieheni nimittäin ei saa jalkojaan haisemaan millään mutta kainaloissa on jo työpäivän jälkeen aika "miehinen tuoksu".

HUH! Eli turhaan luulin olevani friikki, jos kerran planeetalta löytyy aikamies,jonka jalat ei haise :confused: Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom