Salaiset aseesi dieetille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 104448
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 104448

Tässä kun alkaa olemaan ajankohtaista, että itse kukin alkaa "kuulottumaan" kesäkuntoon niin pistetäänpä ketjua pystyyn aiheesta notta millaisilla aseilla saatte pidettyä dieetillä homman helpommin hanskassa. Itse olen dieetannut kahdesti n. 10 kiloa ja toisen dieetin lopulla löysin tämän oman "salaisen aseeni" eli POPCORN :D

Itselläni päivät menee hyvinkin helposti eikä ruokaa tule sen pahemmin ajateltua. Illalla kuitenkin iskee aina se tarve syödä jotain "herkkua" ja siihen nälkään olen noita poppareita vedellyt. Asun melkolailla salin vieressä niin mikäs sen helpompaa kuin kipaista siitä treenien jälkeen kämpille, jossa on iltapalaksi oma protskupalkkarisekoitushässäkkä ja puoli pussia (aivan riittävästi) poppareita odottamassa (tykkään syödä kylmänä, enemmän makua IMO). Samalla siinä sitten katselee hyviä sarjoja etc. rauhoittuu ennen nukkumaanmenoa.

Olisi siis hauska kuulla onko muilla tällaisia vastaavia aseita, joilla saatte pidettyä itsenne kurissa ja nuhteessa dieetillä. Itse ainakin nyt kevään dieetille meinaan ottaa heti alusta popparit käyttöön ja vedellä niitä vaikka päivittäin hyvällä omallatunnolla (IIFYM! :rock:). Pistetään tähän loppuun vielä, mitä tuo puoli pussia poppareita sisältää:

Taffel Voinmaku 45g (½pussia):
Kalorit: 189kcal
Proteiini: 3,6g
Hiilari: 22,5g
Rasva: 7,7g

P.S: ja jätetään ne "vain kermaperseet tarvitsevat herkkuja" -kommentit pois tästä ketjusta ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Et ole ainoa ketä vetelee poppareita dietillä, mm. Natural Pro Layne Norton suosii low fat poppareita pro-hh aterioille. Kuituahan niissä on mukavasti ~10g/pussi. Halpaa ja hyvää leffailloille tosiaan!

Noita tuli maisteltua kun vielä sai Prismasta: Urtekram luomu popcornit - Fitness Führer | Lily.fi

Poppareihin tulee vaan himo ja jos ostaa 3-packin, niin yhdestä tulee helvetin vihaiseksi ja toinen on äkkiä poksumassa mikrossa. :D Sitten on käyny myös niin,että jos ostat vain yhden pussin niin puolet kärähtää mustaksi mikrossa ja vitutus on sitten suuri kun saat syödä kynsiä lopun iltaa.

Kattilassahan noita on myös kätsy tehdä. Luomu versio maksaa alta 3egeä ja arvot kelpaisi varmaan Hulkillekkin jo.

Laita suureen (väh. 3 l) paksupohjaiseen kattilaan 2-3 rkl oliiviöljyä ja 1 dl maissinjyviä. Lämmitä kannella peitettynä ja ravistele välillä. Kun kaikki maissinjyvät ovat poksahtaneet, mausta ne kevyesti merisuolalla.

Kyllä mä nyt dieetillä jättäsin ne kaikki herkut siihen yhteen tankkauspäivään jos se on vaikka kerran viikossa. Mielenheikkouttahan se on jos siinä iltasella iskee se pakottava tarve syödän jotain herkkua, turha siihen on mitään tekosyitä keksiä. :rolleyes:

Kyllä mä nyt dieetillä jättäsin ne kaikki herkut siihen yhteen tankkauspäivään jos se on vaikka kerran viikossa. Mielenheikkouttahan se on jos siinä iltasella iskee se pakottava tarve syödän jotain herkkua, turha siihen on mitään tekosyitä keksiä. :rolleyes:

Mutta kun ei tarvitse olla niin "säkrifaissii" ;) Eteniskö se mun dieetti yhtään sen paremmin, jos söisin noiden poppareiden sijasta aavistuksen enemmän niitä riisiä, kanaa ja vihanneksia päivässä? Noilla saan kuitenkin pidettyä itseni loitolla muista houkutuksista niin... 189kcal on kuitenkin aika pieni osuus päivän kokonaiskaloreista tällaisella yli 90kg miehelle.

Mutta kun ei tarvitse olla niin "säkrifaissii" ;) Eteniskö se mun dieetti yhtään sen paremmin, jos söisin noiden poppareiden sijasta aavistuksen enemmän niitä riisiä, kanaa ja vihanneksia päivässä? Noilla saan kuitenkin pidettyä itseni loitolla muista houkutuksista niin... 189kcal on kuitenkin aika pieni osuus päivän kokonaiskaloreista tällaisella yli 90kg miehelle.

Pointti oli, että kun totuttaa ittesä noista tavoista pois niin on helpompaa vastustaa muitakin kiusauksia. Ei se dieetti varmasti tuohon 189 kaloriin kaadukkaan.

Tämä nyt ei koske aloittajaa varmaankaan, mutta entäs jos EI PYSTY olemaan ilman mielitekoja. Mielenheikkoutta, itsekurin puutetta, you name it, ihan sama. Pitäisikö sitten olla kokonaan aloittamatta dieettiä, jos ei pysty vetämään sitä Hulkin tyylillä? Jokainen harrastaa sillä tasolla kuin haluaa ja kykenee, meistä kaikki ei ole kilpailijoita. Itsellä olisi kevään lopulla taas laihari varmaan ajankohtainen ja kauhulla ajattelen, miten tulee käymään herkkujen kanssa. Toki minustakin olisi mukavaa, jos ei tekisi makeaa mieli, mutta toistaiseksi en ole onnistunut jättämään sitä kokonaan. Ihmisillä kun on muutenkin tuohon ruokaan aika erilainen merkityssuhde..

Jos on helvetinmoiset mieliteot, niin idiootilta kuulostava lasi vettä ja unta kuuppaan on mun vinkkini. En tosin itse ole dieettaillut aivan hulluun kireyteen, mutta ainakin tuohon noin 8% rasvoihin päässyt tuolla tempulla.

Lisäksi keskustelu itsensä kanssa: ollaanko nyt dieetillä vai sorrutaanko heti ensimmäisessä vastoinkäymisessä? Herkutella ehtii sen dieetin jälkeenkin tai tankkauspäivinä. Itse ja käsittääkseni moni muukin lähtee aivan suotta dieetillä turhankin matalilla kaloreilla eli ihan rauhassa lähtee sieltä offi-kaloreista pudottelemaan ja lisää sen aerobisen sitten, kun sille on tarvetta.

Kolmas vinkki: mieti jotain muuta kuin ruokaa, älä lue pakkiksen kokkausketjua, älä katso Furious Pete, manvsfood, epicmealtime -videoita, äläkä lue suosikkiravintolasi menuuta.

Lisäksi keskustelu itsensä kanssa: ollaanko nyt dieetillä vai sorrutaanko heti ensimmäisessä vastoinkäymisessä? Herkutella ehtii sen dieetin jälkeenkin tai tankkauspäivinä.

Tuohan se on pääsyyllinen siihen, että joudutaan pari-kolme kuukautta vuodesta laihduttamaan. Jos lähtee sillä asenteella, että kaikki hyvänmakuinen ja kaloripitoinen on kiellettyä, niin tulee aika hankalaa olemaan. Myös se luulo, että sitten välittömästi dieetin jälkeen voi syödä ihan mitä tahansa on turmiollinen pitkässä juoksussa. Pienet muutokset sekä ruoka-aineiden että kalorien suhteen on monesti paras tapa, eikä muutamaa suklaapalaa tarvitse nähdä sortumisena, koska homma voi helposti mennä siihen, että "vedetään nyt koko levy samaan konkurssiin". Sellainen määräperustainen ajattelu on tosi hyvä, koska siinä tajutaan kohtuus eikä suhtauduta kieltävästi periaatteessa mihinkään.

Itse syön dieeteillä mitä huvittaa, mutta lasken kuitenkin kalorit. Mitään vähäkalorista herkkua minulla ei ole.

edit. No jaa, Sisuja kyllä tuli joskus syötyä. Kaikki sokerittomat pastillit ovat siitä hyviä, että aski kestää melko pitkään, jos ei ihan nälkäänsä ala niitä rouskuttamaan.

Omenoita ja porkkanaita oon popsinu, kun on pakko syödä jotain vaikka ei olis nälkä. En tiedä onko ihan optimaalisinta, mutta ainakin saa jotain tekemistä hampaille vähäksi aikaa. Samoin purukumia ja lakerolorin sokerittomia salmiakkeja tullu naposteltua, tosin noissa on huono se, että välillä innostuu vetämään koko purkkapussin iltaan, sit saakin kaasutella loppu illan.

- - - Updated - - -

Niin juu ja hermannin kanssa siinä mielessä samaa mieltä, että helpoimmalla pääsis kun ei söis yhtään mitään paskaa, pysyis himot totuttelun jälkeen kokonaan poissa, mutta auta perkele, kun tuon lakon breikkaa dietin jälkeen, itsestä tulee ainakin sikapossu sen jälkeen.

Sekin on ihan totta, että joillakin se sitten dieetin jälkeen menee siihen, että muutama päivä kiskotaan kaikkea dieetillä kiellettyä kahmalokaupalla naamariin ja ollaan sikapossuja. Itsekin olen tämän virheen tyhmyyksissäni ja ilman mitään tarvetta tehnyt. Ei ole mikään mahdottomuus tempoa 8päivässä sitä likipitäen 20kiloa, tosin niistäkin se 18kiloa on helposti nestettä, mutta ei se niin mukavaa ole, kun pohkeet, reidet, vyötärö ja naamari paisuu 4kertaiseksi nestettä.

Ei se dieetillä kieltäytyminen jostain tarkoita sitä, että sen jälkeen pitää tuhota se kunto siirtymällä suoraan offi-kaloreihin, koska kaikkien kroppa ei sitä kestä, etenkään jos aineenvaihdunta on tukotettu. Rauhallisuus ja pitkäjänteisyys on valttia eli rauhassa vähennetään sitä aerobista, jos sitä on tarvittu ja rauhassa niitä hiilareita ylemmäs.

Tässä kun alkaa olemaan...

Toimiiko? Tuleeko tuloksia?
Jos vastaus on kyllä niin toi kuulostaa todella hyvältä. Mitä sitä muilla hyväksyttämään jos oma tapa toimii itselle.
Tietysti jos tavoitteet kovenee niin pitää tehdä muutoksia. Ei välttämättä poppareihin, mutta kokoneisuuteen kuitenkin.

Ainoo mikä itselle tossa herätti kysymyksen oli treennin jälkeinen ravinto. Treenaat ilmeisesti illalla ja treenin jälkeen
otat palautusjuoman ja noi popcornit? Mä luulen että siihen voisi ottaa edes pienen annoksen jotain riisi/peruna/makaroni + liha/kala/kana sekoitusta?
Vaikka ilta onkin niin mielestäni toi treenin jälkeinen ateria olis syytä olla melko tukevilla kaloreilla.

( Posti ei sisällä mitään tieteellistä näyttöä, mutuilua ja oman fiiliksen peilaamista enemmänkin )

If It Fits Your Macros. Ei tarvi olla nii säkrifaissia, ku se paino putoaa ihan samalla tavalla, vaikka makrojen rajoissa herkutteleekin. Calories in, calories out.

Miinuskalorit ja kova kulutus. Ei ole ollut nälkä dieetillä koskaan, poislukien viimeiset viikot kun kalorit on jotain parin tonnin luokkaa. 3100kcal on hyvä määrä ruokaa dieetille, kun ottaa hiilarit perunoista, bataatista ym. Niitä saa syödä melkein kilotolkulla ja pysyy maha täynnä pitkään. Syön ruokani yleensä aina suht tulisesti maustettuna, ja dieetillä sekin palvelee rasvanpolttoa nostamalla kulutusta. Pitkässä juoksussa sekin vaikuttaa.

Herkkupäivä kerran kaks viikossa, jos tekee mieli makeaa tai naposteltavaa niin popparit, Pepsi Max ja kevytkermaviilidippi porkkana- ja omenaviipaleiden kera :P Maxia ei kyllä voi kiskoa ihan hirveesti, kun ne makeutusaineet tekee mahan kipeeks (ja pierettää). Joskus makeannälkään auttaa myös kupillinen maustettua kahvia esim Irish Cream tai joku suklaakahvi.

Pepsi max ja fastin proteiini pudding kaakaonipseillä maustettuna riittävät makean nälkään. Mitään cheatti päiviä en pidä, kerran kahdessa viikossa hiilaritankkaus mutta silloinkin rasvaa mahdollisimman vähän. Tuollainen kerran viikossa +1500kcal rasvasta ja sokerista jonkun aineenvaihdunnan takia on ihan huuhaata...

Paras ase dieetille on kalorien kirjaaminen ja omien motiivien syvällinen pohtiminen. Ruokapuolella Coca-Cola Zero saa kunniamaininnan, mutta ei sitäkään kehtaa juoda kuin yhden tölkin päivässä heti ruokailun jälkeen ettei hampaat mene.

Tämä nyt ei koske aloittajaa varmaankaan, mutta entäs jos EI PYSTY olemaan ilman mielitekoja. Mielenheikkoutta, itsekurin puutetta, you name it, ihan sama. Pitäisikö sitten olla kokonaan aloittamatta dieettiä, jos ei pysty vetämään sitä Hulkin tyylillä? Jokainen harrastaa sillä tasolla kuin haluaa ja kykenee, meistä kaikki ei ole kilpailijoita. Itsellä olisi kevään lopulla taas laihari varmaan ajankohtainen ja kauhulla ajattelen, miten tulee käymään herkkujen kanssa. Toki minustakin olisi mukavaa, jos ei tekisi makeaa mieli, mutta toistaiseksi en ole onnistunut jättämään sitä kokonaan. Ihmisillä kun on muutenkin tuohon ruokaan aika erilainen merkityssuhde..

Siinä on ihan syynsä miksi lapsille opetaan, että herkkuja ja karkkeja syödään vaan kerran viikossa lauantaina. Ei ne syyt katoa mihinkään vaikka onkin aikuinen.
Vaikka "puuhastelu" diettiä pitääkin niin kyllähän se nyt on paljon järkevämpää syödä kuin spartalainen viikolla ja ottaa vähän niitä herkkuja sitten lauantaina jos kerran niitä tekee niin paljon mieli eikä huolehtia siitä mahtuuko ne herkut mikroihin ja makroihin viikolla.
Laihdut silti ihan samalla tavalla ihan yhtä hyvin. Jos kerran joutuu dietillään kaloreita ja makroja laskemaan niin mikä ihmeen järki sinne kaloreihin ja makroihin on saada mahtumaan herkkuja? Melkosta ittensä kusettamista tollanen.

Salainen aseeni dieetillä on se, etten tunne nälkää kovin helposti eikä mitään suosikkiherkkuja ole. Lihottaminen onkin sitten hankalampaa; olen elämäni aikana vetänyt pari pakkobulkkia ja syöminen on välillä ollut kuin suossa tarpomista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom