Saisikohan täältä vastauksen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voimaharjoittelu.fi - Niin hyvä fooruumi kuin se onkin, niin sieltä on nähtävästi vaikea saada vastauksia kysymyksiin. Yhdessä mun kysymyksessä oli käynyt 39 jamppaa katsomassa, mutta kukaan ei vastannut.
Herran jumala ei kukaan ole Freddi Smulter syntyessään, jostain pitää aloittaa.

Tottakai aloitteilija voimailijan kysymykset saattavat olla perin kummallisia, mutta kuitenkin.

No nyt avautumisen jälkeen se kysymys:

Minä teen tota WSB treeniä ja kun maksimipäivinä tehdään 12 sarjaa 5 -1 toistolla, joista 3 kpl tehdään 90 - 100 prosentilla maksimista, niin lisätäänkö painoa sitä mukaan kun sarja etenee ja tehdään ne 90 -100 prosenttiset viimeiseksi, vai tehdäänkö ne suht' alussa?
Viimeisen treenin kolmen kovan toistot meinaan onnistu viime maxpenkki treeneissä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Voimaharjoittelu.fi - Niin hyvä fooruumi kuin se onkin, niin sieltä on nähtävästi vaikea saada vastauksia kysymyksiin. Yhdessä mun kysymyksessä oli käynyt 39 jamppaa katsomassa, mutta kukaan ei vastannut.
Herran jumala ei kukaan ole Freddi Smulter syntyessään, jostain pitää aloittaa.

Tottakai aloitteilija voimailijan kysymykset saattavat olla perin kummallisia, mutta kuitenkin.

Minä teen tota WSB treeniä ja kun maksimipäivinä tehdään 12 sarjaa 5 -1 toistolla, joista 3 kpl tehdään 90 - 100 prosentilla maksimista, niin lisätäänkö painoa sitä mukaan kun sarja etenee ja tehdään ne 90 -100 prosenttiset viimeiseksi, vai tehdäänkö ne suht' alussa?
Viimeisen treenin kolmen kovan toistot meinaan onnistu viime maxpenkki treeneissä.

Osoita kysymykset kysymyksiä JTO:lle osiolle niin varmasti saat asiantuntevan vastauksen :)

lisätäänkö painoa sitä mukaan kun sarja etenee ja tehdään ne 90 -100 prosenttiset viimeiseksi, vai tehdäänkö ne suht' alussa?

Jep. Eli maksimitreenissä olisi ideana nousta päivän maksimiin asti. Eikä se nyt ole mikään kiveen kirjoitettu sääntö, että niitä sarjoja tulee pääliikkeessä just se 12. Tyhjästä tangosta lähdetään nousemaan ja otetaan niin tappiin asti kuin voimat vaan riittää (joku tolkku on hyvä pitää mukana, eikä yrittää ihan mahdottomia ihan joka päivä). Itse tykkään yleensä ottaa sen kovimman sarjan jälkeen vielä 1-3 laskusarjaa niin, että vähennän painoa 5-10%. Vähän extra volyymia.

Oma vetotreeni parin viikon takaa:
3x5x50, 5x70, 3x90, 1x110, 1x130, 1x150, 1x170, 1x185pr, 1x190pr, 1x175, 1x170

Ja kapea penkki, samoin pari viikkoa sitten:
3x5x20, 2x5x40, 5x60, 3x70, 3x80, 3x85, 3x87.5pr, 3x90pr, 3x80

Siinä oli 2 junppaa jotka meni kivasti ja ennätyksiäkin syntyi.

Sitten vähän toisenlainen esimerkki, viime viikon kyykyt:
3x5x50, 5x70, 3x90, 1x110, 1x130, 1x145, 2x0x155, 1x150, 2x1x135

Huono päivä, 145 oli jo vitun tiukka, silti sorruin poikamaiseen hötkyilyyn ja yritin väkisin vääntää uusia ennätysrautoja. Ahneella on paskainen loppu. Failureen asti menemistä ei IMO tarvi pelätä, mutta eipä sinne kannata ihan oman tyhmän pään takia mennä.

Ja nämä on sitten pelkästään minun vaatimattomia mielipiteitäni. Wsb kun on sen sorttinen systeemi, että on yhtä monta tapaa treenata sillä kuin on treenaajiakin. Kukin taaplaa tyylillään :)

Minä teen tota WSB treeniä .
Minä en suosittelisi aloittelevalle voimanostajalle missään nimessä WSB-treeniä. En missään nimessä.

Aloittelevalle nostajalle suosittelen perustreeniä, pidempiä sarjoja hyvällä tekniikalla. Perusliikkeitä; kehon monipuolista voimistamista.

Ei aloittelevalla voimailijalla ole mitään syytä mennä 90% treeneihin, eikä varsinkaan niiden yli.

samoilla linjoilla. täysin. ton ikäsen nostajan kyseessä ollen vieläkin tiukemmin.

Minä en suosittelisi aloittelevalle voimanostajalle missään nimessä WSB-treeniä. En missään nimessä.

Aloittelevalle nostajalle suosittelen perustreeniä, pidempiä sarjoja hyvällä tekniikalla. Perusliikkeitä; kehon monipuolista voimistamista.

Ei aloittelevalla voimailijalla ole mitään syytä mennä 90% treeneihin, eikä varsinkaan niiden yli.

No mistä niitä aloittelevan voimailijan treeniohjelmia löytyy?
Minä kyllä tein 10 kk peruspodausta, eli sellaista kehon monipuolista vahvistamista.
Mutta kun voimailu vein mennessään.
En halua palata takaisin peruspodaukseen.

Auttakaa miestä mäessä.

No mistä niitä aloittelevan voimailijan treeniohjelmia löytyy?
Minä kyllä tein 10 kk peruspodausta, eli sellaista kehon monipuolista vahvistamista.
Mutta kun voimailu vein mennessään.
En halua palata takaisin peruspodaukseen.

Auttakaa miestä mäessä.

Tässä on tämä meikäläisen treeniohjelma:

1:

Max kyykky, 10 x 5 - 1, joista 3 kpl 90 - 100 %
(prässi / korokeveto / Veto polven alta / romanialainen)
Etukyykky, 3 sarjaa
Julle, 4 sarjaa
Max maastaveto, 10 x 5 - 1, joista 3 kpl 90 - 100 %
Kulmasoutu tangolla, 3 - 4 sarjaa
Vatsat painokiekon kanssa

LEPO

2:

Max penkki, 10 x 5 - 1, joista 3 kpl 90 -100 %
Lattiapenkki, 3 - 4 sarjaa
Flye, 2 sarjaa (huoltavana liikkeenä, venytyksen johdosta)
Etupunnerrus, 3 - 4 sarjaa
Hauiskääntö tangolla, 3 - 4 sarjaa
Ylätalja eteen leveällä, 3 sarjaa
Ylätalja niskan taakse, 3 sarjaa
Niskaharjoitteet (painioiden käyttämä silta)
Vatsat rutistus + kyljet

LEPO

3:

Box-kyykky, 8 - 12, 50 - 60 %
(maastaveto, 10 - 12 x 1, 50 - 60 %
Reisiojennus, 3 sarjaa
Viparit sivuille & eteen mutkatangolla & taakse koneella
Epäkkäät
Rinnalleveto
Pohkeet, 3 sarjaa
Jalkojennosto nilkkapainoilla

LEPO

4:

Penkki 8 - 12 x 3, 50 - 60 %
Leuanveto (failure)
Dippi (failure)
Hauiskääntö käsipainoilla, 3 sarjaa
Vasarakääntö, 2 sarjaa
Rannekääntö tangolla, 3 sarjaa
Niskaharjoitteet
Vatsat taljassa köydellä

Eli tommosta treeniä, en nyt sitten tiedä onko tämä WSB:tä vai ei.

Kommentoikaa, pliis!

Zone-sarja -42%

Tuo 12 sarjaa on "about noin suositus"... ei mikään: tee just näin monta sarjaa sääntö. Ja tuossa on sitten myös lämppärit mukana. Se miten ite teen ME päivän on, että ensin päätän kuinka monen toiston maksimia lähden hakemaan.

Viimeks otin lattiapunnerrusta fat barilla ja 3RM (repetition max = toistomaksimi):
30kgx10, 70kgx5,70kgx5, 90kgx3, 110kgx3, 120kgx3, 130kgx3 (pr), 135kgx2 (kolmannessa kaveri pelasti)
Tuolla kertaa tuli 8 sarjaa.

Joskus teen 5RM, joskus 3RM, joskus 1RM. Mutta kyllä ne aina loogisessa järjestyksessä kiertää. Aloittelijoille toimii minun mielestäni parhaiten 5RM. Sen huomasin ainakin omalla kohdalla aikanaan. Itsellä toimii tällä hetkellä parhaiten juuri KOLMEN toiston sarjat. Kun sarjapainot ei ollet vielä tätä luokkaa kuin nykyään (RAW - K:240kg, P:160kg, M:270kg) niin vitoset toimi paremmin. Ykkösistä en saa vieläkään mitään voimakehitystä irti. Ne on edistyneemmille nostajille (minun mielestäni).

Mutta kyllä siltikin kaikkien tulisi jonkin verran kierrättää tuota treenin toistomäärää eikä aina joka viikko tahko sitä yhtä ja samaa. Pro-nostajat on sit asia erikseen.

Aloittelijoiden WSB on todella erilaista kuin mitä edistyneempien. Ne jutut mistä useimmat artikkelit kirjoitetaan on juuri niitä huippujen metodeja. Sit kun asiasta opiskelee tarpeeks niin alkaa löytämään myös niitä aloittelijoille sopivia systeemejä.

Esim. just nää joka viikko 1 maksimin hakeminen eri liikkeessä ei todellakaan ole aloittelijoita varten.

Sama koske RAW nostajia. Täytyy vähän osata lukea rivien välistä.

Ja nämä on sitten pelkästään minun vaatimattomia mielipiteitäni. Wsb kun on sen sorttinen systeemi, että on yhtä monta tapaa treenata sillä kuin on treenaajiakin. Kukin taaplaa tyylillään

Juuri näin. Se siitä tekeekin hyvän systeemin kenelle tahansa. Yhtään ainutta kiveen kirjoitettua sääntöä ei WSB treenissä ole.

Ei edes se että joka viikko pitää olla 2x DE treeni ja 2x ME treeni (tai HE = heavy effort). Louie Simmons itse on kirjottanut että yksi syy miks westsidellä tehdään DE treenejä on että nostajat ei palaudu kahdesta ME/HE -treenistä. Aloittelijat ihan varmasti palautuu, joten viikottaiset DE-nopeustreenit ei ole mitenkään välttämättömyys heille.

Eli tommosta treeniä, en nyt sitten tiedä onko tämä WSB:tä vai ei.

Kommentoikaa, pliis!

Törkeä määrä liikkeitä sulla on ainakin. Tässä suuntaviivoja...

Yläkropalle:
DE/ME -liike
1-2 liikettä 4-6 sarjaa ojentajia/rintaa
1-2 liikettä 4-6 sarjaa selkää
1-2 liikettä 3-4 sarjaa sivu/taka-hartiavipunostoja
1 liike 3-4 sarjaa hauista/kyynärvarsia

Apuliikkeitä yhteensä maksimissaan 5 liikettä / treeni. Valitaan omien heikkouksien mukaan.
Ja tuo 4-6 sarjaa on yhteensä... ei siis 6 sarjaa yhtä + 6 sarjaa toisto liikettä

Alakropalle:
DE/ME -liike
2-3 liikettä jotka työstää taka/etureisiä/pakaroita + lantiota, 3-5 sarjaa kutakin
1-2 vatsaliikettä
mahdollisesti vielä 1 liike yläselkää tai niskaa tai grippiä

Apuliikkeitä maksimissaan 5kpl / treeni

Esimekki eilisestä kyykky DE treenistä:
DE box kyykky kumeilla 10x2 toistoa
Osa-mave suorin jaloin 3x6 toistoa
Sumo-prässi 3x5 toistoa
Dragon flag (vatsaliike) 3x6 toistoa
Vatsarutistus seisten 3x25 toistoa
...ja se oli siinä.

Sitten kun sisällyttää viikkoon vielä 1-2kpl 20-30min extra-treeniä niin alkaa oleen homma pulkassa. Itse teen extrat yleensä kotosalla. Ne on yleensä lähinnä palautumista edistäviä / kuntouttavia / heikkouksiin iskeviä. Eli vähän vatsarutistuksia, ojentajia, kiertäjäkalvosin -pumppailua, venyttelyä, rannekääntöjä yms. restoraatiota.

Joskus teen 5RM, joskus 3RM, joskus 1RM. Mutta kyllä ne aina loogisessa järjestyksessä kiertää. Aloittelijoille toimii minun mielestäni parhaiten 5RM. Sen huomasin ainakin omalla kohdalla aikanaan. Itsellä toimii tällä hetkellä parhaiten juuri KOLMEN toiston sarjat. Kun sarjapainot ei ollet vielä tätä luokkaa kuin nykyään (RAW - K:240kg, P:160kg, M:270kg) niin vitoset toimi paremmin. Ykkösistä en saa vieläkään mitään voimakehitystä irti. Ne on edistyneemmille nostajille (minun mielestäni).

Mutta kyllä siltikin kaikkien tulisi jonkin verran kierrättää tuota treenin toistomäärää eikä aina joka viikko tahko sitä yhtä ja samaa. Pro-nostajat on sit asia erikseen.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Muutenkin erinomaisen informatiivinen postaus :worship:

Tässä on tämä meikäläisen treeniohjelma:

Box-kyykky, 8 - 12, 50 - 60 %
(maastaveto, 10 - 12 x 1, 50 - 60 %

Kommentoikaa, pliis!

Tekisin vähän korkeammilla prosenteilla jos olisin sinä. Raakanostajan (ja etenkin aloittelijan) kannattaa IMO käyttää isompia prosentteja. Sitten jos laskee prosentit varusteilla tehdystä kyykystä niin tuo 50-60% alue enemmän paikallaan. Vaikka yksilöllisiä asioita ne on nämäkin..

Itsellä (naurettavat voimatasot omaavalla sunnuntaipunttaajalla) on toiminut kivasti esimerkiksi seuraavanlaiset nopeussyklit:

Box-kyykky
Viikko1: 12x2x60%
Viikko2: 10x2x65%
Viikko3: 8x2x70%

Veto
Viikko1: 10x1x60%
Viikko2: 8x1x65%
Viikko3: 6x1x70%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on vähän hakusessa noi penkkipunnerrus leveydet.
Kokeilin söörtsiä ja hain sieltä kysymystä siihen että mikä on TESTIPENKKI?
Kun monessa ohjelmassa käsketään tekemään kapeammalla kuin testipenkki.
Ja mitä muita leveyksiä käytetään?
Esim kuinka lähekkäin täytyy kädet olla kun tehdään kapeaa penkkiä ojentajille?

testipenkki = kisapenkki. eli testileveys niille, jotka ei kisaile. ns. normaalileveys siis.
kapean penkin oteleveys riippuu nostajan mitoista, mutta noin yleisesti:
wristbreaker= etusormet yhdessä
erittäin kapea= etusormien välillä alle 30cm
kapea= kapeampi kuin hartialeveys, yleensä etusormet karhennuksen reunoilla.
medium= n. kämmenleveys ulospäin per puoli
normaali= testi-/kisaleveys
leveä= kämmenleveys normaalista ulospäin per puoli

mutta kuten sanottua, noi riippuu kaikki nostajan mitoista, omasta oletetusta "normaalista" jne. joka tapauksessa suosittelen käyttään useita eri leveyksiä penkin kehittämiseen.

Muokkasin tuosta ohjelmasta itselleni uuden treeni-ohjelman.
Se on vain niin pirun vaikeaa löytää itselleen sopivaa voimailu-ohjelmaa.

Huomasin että tuohan on Pakkiksen voimailugurun tekemä treeni-ohjelma.
Äärimmäisen hyvältä näyttää.

Mutta siitä puuttuu nopeuspenkki ja Box-kyykky - Ja sanon tämän mitä nöyrimmin.
Voisko noi kaksi harjoitetta ympätä johonkin kohtaan JOHON NE SOPII?
Siinä ei ole myöskään mainittu nostoprosentteja, mutta yritän ne itse keksiä, kun roikun päivät pääskytyksen netissä etsimässä tietoa voimanosto-treeneistä.

Ja vielä yksi kysymys, kuinkas muuten, siinä kun on penkkiohjelmassa 'vipunostot sivuille', niin tarkoittaako se Flye-harjoitetta vai olkapäätreeniä?

Tarkemo

Huomasin että tuohan on Pakkiksen voimailugurun tekemä treeni-ohjelma.
Äärimmäisen hyvältä näyttää.

Mutta siitä puuttuu nopeuspenkki ja Box-kyykky - Ja sanon tämän mitä nöyrimmin.
Voisko noi kaksi harjoitetta ympätä johonkin kohtaan JOHON NE SOPII?
Siinä ei ole myöskään mainittu nostoprosentteja, mutta yritän ne itse keksiä, kun roikun päivät pääskytyksen netissä etsimässä tietoa voimanosto-treeneistä.

Ja vielä yksi kysymys, kuinkas muuten, siinä kun on penkkiohjelmassa 'vipunostot sivuille', niin tarkoittaako se Flye-harjoitetta vai olkapäätreeniä?

Siihen missä kohtaa ohjelmassa lukee "kyykky", niin tilalle "nopeus kyykky".
Siihen missä kohtaa lukee "penkki", niin tilalle "nopeus penkki".
...ei ne mihinkään muuhun kohtaan sovi kuin treenin alkuun.

"vipunosto sivuille" on olkapääliike, "vipunosto maaten" on rintaliike (flyes).

Kiitos kaikille vastanneille, nyt olen vihdoin saanut kuukausien tutkailujen ja teiltä kyselyjen jälkeen kunnon voimailuohjelman tehtyä. Eikä kukaan turhautunut minun innokkuuteeni.
Eli liittyyn joukkoonne tummaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom