Sairastuminen -parantuminen -treenit myöhässä

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
42
Yleensä treenit menee näin:

ma: jalat
ti: lepo
ke: rinta + hartiat
to: lepo
pe: selkä + epäkkäät
la: lepo
su: kädet + vatsa

Viime maanantaina iski kuitenkin vatsan kipristely ja vähän perään flunssa. Muutaman tunnin päästä totesin olevani kuumeessa (en mitannut). Jalat jäi tekemättä ja menin nukkumaan. Oltuani lähes koko ajan sängyssä (välillä nousin syömään kiwiä) totesin tiistaina puolenpäivän jälkeen, ettei kuumetta enää ole. Pysyin varmuuden vuoksi loppupäivän sängyssä.

Nyt (ke päivällä) ei ole enää flunssainen olo. Tänään olisi aikaa treenata 19.30 jälkeen. Tarkoituksena olisi vääntää hieman normaalia kevyempi rinta-hartia-treeni + muutama sarja kyykkyä, mitkä jäivät maanantaina väliin. Kroppa sanoo iloisesti "Jee", mutta järki sanoo "Mietitäämpä vielä..." Järkevää vai ei?
Jos olisi järkevämpää siirtää seuraavaa treeniä eteenpäin, millä treenillä/eri treenien variaatioilla kannattaisi aloittaa/jatkaa päästäkseen yllä mainittuun ohjelmaan takaisin?

To aamulla saattaisi olla aikaa, to illalla ainakin on.
Perjantainakin olisi aikaa, niin illalla kuin aamullakin.
Lauantaina aamupäivä käy.
Sunnuntaina illalla käyn mielellään jo tekemisen puutteen vuoksikin.

Älä nyt ihmeessä lähde yhden kuumeettoman päivän jälkeen salille! Ei ne voimat/lihakset esim. viikossa ehdi mihinkään hävitä, flunssa sairastetaan kunnolla ja liikuntaa vasta sitten kun on varmuudella terve!

Asiasta on hyvinkin omakohtaista kokemusta tuosta joulun tienoilta, kun flunssan jälkeen odottelin pari "tervettä" päivää ja sitten ryntäsin taas tekemään hirveällä intensiteetillä reeniä. Alku sujui aivan normaalisti, mutta ~puolentunnin treenin jälkeen tuli aivan käsittämättömän heikko olo ja oli pakko lähteä salilta pois. Tämän jälkeen oltiin sitten seuraavat päivät sellaisessa kunnossa, että hampaiden pesu nosti sykkeen tuonne päälle 160:n ja kävellessä sängystä vessaan oli pakko huilata välillä.
Olin jo aivan varma sydänlihastulehduksesta, mutta sairaalassa vietetyn yön (ja kaikkien mahdollisen testien) jälkeen tulos oli helpottava: ei myokardiittia. Oireilun aiheuttaja jäi hieman hämäräksi, mutta ilmeisesti kyse oli jostain flunssaan liittyvästä. Taukoa kaikkeen liikuntaan tuli kuitenkin lääkärin määräyksestä yli 3 viikkoa ja tuona aikana tulokset (sekä aerobinen, että lihaskunto) tippui varmuudella enemmän kuin jos vain olisi sen viikon malttanut odotella flunssan jälkeen.

Tarinan opetus: Flunssan jälkeen ei ole mikään kiire salille (ainakaan itselläni tästä lähtien).

Juu, ei kiirettä salille.
Mitä taas tulee ohjelman kiinni ottamiseen, niin tee ensimmäinen vajaa viikko vaikka koko kroppa kerralla kevyesti. Vähän sellaista verryttelyä seuraavan viikon treeniin.

Joo se on pahin virhe että sairastelun jälkeen on kiire ottaa menetetty aika takasin,on meinaan pikkasen huonoja kokemuksia tuosta.

Kiitos kaikille vastanneille! Ei sitä kyl sit uskaltanut vielä keskiviikona mennä. Torstaina tuli sit väännettyä normaalia selkeästi kevyempi rinta-hartia ja pari väliin jäänyttä kyykkyä.

Ota ihmeessä lepoa vielä ainakin pari päivää ja keräile muutenkin hiilarivarastot täyteen taas syömällä normaalisti.

Mulla tuppaa olemaan niin että aina vähän väliä on huonosti nukutun yön takia tai ihan muuten kuumeinen olo ja flunssan tuntua että voisi olla tulossa. olen tehnyt niin että jättänyt sen päivän treenit väliin ja mennyt tuntuman mukaan seuraavalla kerralla että miten jaksaa, tai ottanut sinä päivänä vähän iisimmin salilla. Jos odottaisin aina viikon että tuleeko flunssa ja jos tulee niin koska paranee, mä en olis salilla kuin 4 päivää vuodessa... :rolleyes: Mutta jos mäkin sairastelisin vain pari kertaa vuodessa ja flunssa olisi normaalia tyyppiä joka lähtee yhtä nopeasti kuin tulee niin pitäisin kyllä reilun treenitauon. :)

Täytyy sitä vaan yrittää hillitä itsensä eikä rynnätä sinne salille heti. Viime syksynä en jaksanut odotella ja lopulta tuli 4vk taukoa jatkuvan yskän yms. takia. Nyt olen taas ollut kipeänä viimeviikon torstaista asti ja lauantaina kävin hakemassa antibioottikuurin, joka loppuu nyt huomenna. Enään jäljellä on hieman flunssaa ja minimaalista yskää, mutta muuten ollut terve olo ollut jo muutaman päivän. Hirveä into olisi jo huomenna mennä salille, mutta taidan jättää kuitenkin väliin. Jos sitten sunnuntaina tai maanantaina, mutta kyllä osaa olla ikävä tällainen ~1vk:n taukokin...Ja minulle sairastelu iskee aina juuri silloin, kun treeni on todella nousujohteista :curs: .

Minä yritän muistaa omien flunssien aikana sen että vuodessa on kuitenkin 364 päivää. Sen mitä olen lähimmän vuoden aikana pitänyt 5 flunssaa niin treenipäiviä on mennyt hukkaan tuollaiset 50-60 päivää.

:evil: Joo tossa alkuviikosta alkoi flunssa ja oli siinä vähän kuumettakin nyt on enää tosi pientä rään valumista jälellä. Joten uskaltaako vielä huomenna tai tiistaina reenata kunnolla :evil: vai pitäskö ottaa ihan keveesti vaan pari seuraavaa punttikertaa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom