Sairastelu ja kunnon huonontuminen

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Kuinka kauan teillä muilla kestää kunnon palautuminen ennen sairastamista olleelle tasolle? Onko normaalia, että viikkotolkulla sairauden jälkeen sydän hakkaa kurkussa ja heikottaa ja pyörryttää salilla treenatessa, eikä pysty treenaamaan kovaa? Pitääkö mun vaan treenata hissukseen ja odotella vai onko mun kunto sairauden aikana oikeesti huonontunut noin paljon? Jaksan huonommin kuin ekaa kertaa salilla ollessani.

Sairaus oli parin-kolmen päivän mittainen mahatauti (pääasiassa oksennustauti) ja ikää 25v ja sukupuoli nainen. Puoli viikkoa olin poissa salilta sairauden vuoksi, olisiko tarvinnut pitää jotain lisälepopäiviä jo parannuttuani?

Parantele itsesi kunnolla. Lääkärissäkin voisit käväistä. Oletko laiha? Miten ravitsemus? Tuo sydämen hakkaaminen kertoo sen, että kaikki ei ole kunnossa.

Itse ainekin pitäisin lepopäiviä, jos tuntuu että salilla ei jaksa treenata. Yleensäkkin heti kun on parantunut ei kannata mennä kovaa treenaaman.

Tälläiset asiat ovat henkilöstä riippuvaisia, mutta varsinkin mahataudin aikana elimistösi on poistanut pitkälti kaiken polttoaineen (ravinto).

Tuollaisen taudin jälkeen on tärkeää saada ruokailu taas kuntoon ja päästä tankkaamaan ravintoaineita itseensä, jotta varastot taas täyttyvät. Minun korvaani kuulostaa siltä, että taudin jälkeen olet syönyt normaalisti -+0 kaloreilla, joten kaikki mitä syöt menee kehosi päivittäiseen kulutukseen, mutta varastoon ei keräänny energiaa. Eli kun rynnit salille ei sinulla yksinkertaisesti ole ylimääräistä energiaa nostella painoja. (Tämä tietenkin vain minun teoriani, enhän oikeasti tiedä edes syötkö +-0 kaloreilla tai esim +500kcal:lla)

Itsessään kunto ei puolen viikon jälkeen tipu niin paljoa, vaan nyt pistät ruokailun kuntoon ja syöt vähän extraa ja aloitat ekat pari treeniä vähän kevyemmin ja haet tuntumaa vaan.

Asia tietenkin erikseen, mikäli sinulla on vielä jotain mahataudin jälkitauteja jne tai jos maha reistailee vielä.

Omana kokemuksena voinen mainita, että 18 kesäisenä, kun vielä jalkapalloilin kilpatasolla sain keuhkokuumeen ja itse sairaus kesti 1kk. Vasta puoli vuotta myöhemmin hapenotto kykyni ja kuntoni pääsi samaiselle tasolle kuin ennen sairauttani.

Joo aivan :nolo: Mä en vieläkään syö kunnolla, ei maistu. Sen neljä päivää olin kokonaan syömättä ja join Vichyä ja hanavettä. Oishan se pitänyt tajuta. Jään kotiin harjottelemaan syömistä ja palaan salille, kun taas maistuu. Ainoo vaan, että mut pitää sitoa pakkopaitaan, kun en millään malttais olla pois salilta..

En ole laiha, 174cm 77kg :curs: Joten normistikin ne kalorit miinuksella pudottaessani painoa. Taudista asti oon hikoillutkin törkeesti, joten nestevajaustakin sitten varmaan vois oksentelun ja syömättömyyden jälkeen olla.

Kiitos vastauksista, jopa hokasin syitä jaksamattomuudelle.

Niin onhan se selkeä juttu että energiaa menee paljon enemmän kuin sitä saat. Mutta vasta kun rupeat syömään kunnolla pystyt aloittamaan todellisen salilla käymisen. Sitä ennen sinun tilanteessasi ei kyllä salilla käydä.

Ja kun syö hyvin niin siinä äidin maidossakin lienee enemmän ravintoaineita kuin nyt ;) en tiedä siis mutta voisin kuvitella.. tulee terve lapsi

Itse olen levännyt sairastelun jälkeen jotakuinkin yhtä pitkään kuin mitä itse sairastelu kesti. Intissä kärsin flunssa/poskiontelotulehdus -kierteestä, joka sitten palkittiin keuhkokuumeella.

ei se sali sieltä mihinkään katoa eikä sun lihakset viikossa parissa haihdu pois. eli kun reenaa, pitää reenata viisaasti. kun sairastaa niin sairasta viisaasti. eli nyt vain lepoa ja kuten edellä on sanottu niin ruokaa runsaasti, vatsatautihan se on pahin tauti reenin kannalta ku se sylkee kaiken ulos mitä vaan sinusta irti lähtee niin kai nyt on jo maalaisjärellä selvää että vaikka sairaus on loppunut, on elimistösi silti heikossa kunnossa ja salille ei mennä. plus sittenku jatkat reeniä niin otahan aluksi ihan rauhallisesti ja jos tuo sydän reistailee niin se on taas aivan lääkäreiden hommia, se tuskin mahatautiin vaikuttaa.

Juu oon nyt huilinut muutaman päivän ja aion huilia yli viikonlopun vielä. Syönyt oon nyt hyvin kun alkoi ruoka maistumaan vihdoin. Eikä sydänkään enää hakkaa kurkussa, vaikka hiukan kotihommia rehkii kovemmin.

Kiitos vinkeistä, en oo tosiaan sitä maalaisjärkeä käyttänyt, ajattelin vaan, että nyt kun ei enää oksennus lennä niin voin alkaa treenata. Kantapään kautta oppii. Tottunut pudottaa painoa (nyt lähtenyt 23kg) niin en vielä ollut hokassut kuinka tärkeää on syödä hyvin treenatessa koko ajan eikä vaan kytätä ettei syö liikaa.

Tuo oli hyvä vinkki, että lepää yhtä kauan kuin sairaus kesti.

Niin ja the_fanille; tuo terve lapsi on jo yli yhden vanha, ei mikään pikkuvauva enää. Mutta parasta ravintoaan vetelee vielä päivisin. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom