Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Tätäkään mä en ymmärrä... en ole koskaan ymmrätänyt, miten paperiliittolaisia verrataan sairaanhoitajiin. 1 ns. kulminaatiokysymys oli juhannus/joulukäynneistä, niin verrattin teho-osastoon jossain roskalehdissä (IL/IS)... ja ikävä homma oli ,että tuo kaikki propaganda meni suureen yleisöön läpi kuin häkä.

Lisäksi tässä on sama kyse nyt sairaanhoitajien osalta, luetaan iltapäivälehtien lööpit ja ei välttämättä aukaista sisältöä edes... vedetään fiksut johtopäätökset niistä ja toitotetaan asiat julki :david:

Kumpi otsake on myyvempi ?:

1. Sairaanhoitajat tappoi lapsen ?
2. Joukkoirtisanoutuminen vaaransi potilasturvallisuuden.


Tuossa kannattaa huomioida ns. lehdistön tapa otsakoida dramaattisia asioita kysymyksiksi, kun niiden otsakointiin toteamuksina ei löydy syytesuojaa.

Tunnut mieltävän tämän nykyisen häslingin joksikin sorretun kansanosan kansannousuksi, vaikka siitä ei ole kyse. Oletko varma että et ole itse mielikuvien uhri? Sairaanhoitajien palkka on kansallisesti kaikilla mittareilla varsin kohtuullinen jo nyt, saati että heille oli luvassa neuvottelujen tähän asti suurimmat korotukset. Vaikka nämä hoitsut täällä jaksavatkin korostaa kuinka sairaanhoitajat päättävät henkilökohtaisesti sairaaloissa kuka saa elää ja keksivät siinä sivussa lääkkeen syöpään ja sammuttavat tulipaloja, kyseessä on kuitenkin sairaanhoitajien ammattiryhmä, ei lääkärien.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vision sanoi:
Jos tulee joukkoirtisanoutuminen, niin aivan turha kenenkään kitistä jos joku potilas kuolee, ihmisillä on irtisanoutumiseen oikeus tavalla tai toisella toteutettuna, se voidaan tehdä joko listalla tai sitten henk.koht. mutta tässä tapauksessa varmaan aika sama millä tavoin se tapahtuu.
Jos luulit, että esim. mä kitisin siitä, että potilaat kuolee, niin luulit väärin. Samoin jos luulet, että ihmisillä olis lain mukaan oikeus tälläiseen joukkoirtisanoutumiseen, niin luulet väärin.:D

Mun pointti aiemmin oli, että tässä kiristetään lapsien & kaikista avuttomimpien hengellä rahaa itselle. Ajetaan omaa etua härskeimmällä tavalla, mitä äkkiä tulee mieleen.

Kuka sitten itkee niiden kuolevien keskosten perään on toissijaista, enkä ole sitä kommentoinut mitenkään. Jokainen itse tuntuu myöskin päättävän onko hoitajilla oikeus tälläiseen. Lain mukaan ei, mutta jokainen päättäköön sen sitten itse. Kuten sä ja TLP. Kuten jo aiemmin tosin sanoin, se sun henkilökohtainen päätös, että tälläinen käytös on oikeutettua, kuvastaa nimenomaan sun omaa ajattelumaailmaa. Ei juuri muuta. Jos hyväksyy lapsien hengenmenetykset oman edun ajamisen sivutuotteena, niin sillon jää aika vähän asioita mistä omaa etua ajaessaan tarvitsisi murehtia. Puhun nyt siis yleisesti periaatteista, mikä ihmisten(sun&TLP:n) mielestä on oikein. Se, että esim. potilasturvallisuus on viime kädessä valtion vastuulla ei muuta tota yllä olevaa ajattelumaailmaa mihinkään(toisin sanoen paskat kaikesta, kunhan siitä ei vaan itse joudu viime kädessä vastaamaan. tai pystyy keplottelemaan itsensä jotenkin ulos).
 
Vaikka nämä hoitsut täällä jaksavatkin korostaa kuinka sairaanhoitajat päättävät henkilökohtaisesti sairaaloissa kuka saa elää ja keksivät siinä sivussa lääkkeen syöpään ja sammuttavat tulipaloja, kyseessä on kuitenkin sairaanhoitajien ammattiryhmä, ei lääkärien.


Can I hear an amen brothers? Älytöntä nostattamista nuo puheet!
 
J Samoin jos luulet, että ihmisillä olis lain mukaan oikeus tälläiseen joukkoirtisanoutumiseen, niin luulet väärin.:D

Virkasuhteessa oleva voi irtisanoa itsensä. Haluaisin nähdä lain joka estää irtisanoutumisen työstä. Jos se toteutetaan joukkoirtisanomisena listoilla niin voi kyynel, sen voi suorittaa ihan henkilökohtaisesti niin lain kirjainkin täyttyy, irtisanomisen syy voi olla henkilökohtainen. Kuinka monta prosenttia noita viranhaltijoita ylipäätään tuossa joukossa on?

Kiristetään millä kiristetään, yleensä kuitenkin jos ei mikään muu tunnu tehoavan käytetään niitä jäljellä olevia keinoja. Tuo on vain yksi niistä, rankka ehkä, mutta elämä on. Kun kerran kaikki pitää olla datana ja faktoina nähtävänä, niin kerrotko missä tehy ilmoittaa kiristävänä lapsilla valtiota?

Hoitsun hommat nyt on duuni siinä kuin muutkin. Mua henk. koht. vituttaa että kaikki nuo duunit pitäisi tehdä ilmaiseksi. Tällä kertaa siitä vaan hyötyy myös jo valmiiksi iso palkkaiset, eivätkään niinkään ne joilla on edelleen matala palkka, tuloerot tulee pysymään alalla jatkossakin samana, eikä varsinaisesti tilanne muutu miksikään.
 
vision sanoi:
Virkasuhteessa oleva voi irtisanoa itsensä. Haluaisin nähdä lain joka estää irtisanoutumisen työstä. Jos se toteutetaan joukkoirtisanomisena listoilla niin voi kyynel, sen voi suorittaa ihan henkilökohtaisesti niin lain kirjainkin täyttyy, irtisanomisen syy voi olla henkilökohtainen. Kuinka monta prosenttia noita viranhaltijoita ylipäätään tuossa joukossa on?
Yksittäisen henkilön irtisanoutuminen on eri asia kuin työtaistelutoimenpiteenä käytetty joukkoirtisanoutuminen. Sä puhut ensimmäisestä, mä jälkimmäisestä, joka vastaa nyt faktuaalista tilannetta.

Voin havainnollistaa asiaa.:D Jokaisella on vapaassa maassa myös sananvapaus ja oikeus ilmaista omat mielipiteensä(tietyissä rajoissa). On esim. laillista jos joku kuolleen keskosen äiti tulee tunnekylmän & moraalittoman visionin:D talon eteen julkiselle kadulle odottamaan, että vision lähtee töihin ja huutaa sille pari valittua sanaa. On täysin eri asia, jos ne kuolleen keskosien äidit masinoi 13 000 hengen joukkoliikkeen huutaan murhaajaa visionin talon eteen sille samalle julkiselle kadunpätkälle. Silloin kyseessä on laiton mielenosoitus. Kyynel, että sitä autoo ei saa pihatieltä peruutettua...

Viranhaltijoiden lukumäärä on sinänsä epäoleellinen seikka. Vain viranhaltijoilla on suojelutyövelvollisuus, joten käytännössä vain heidän irtisanoutuminen erottaa tän toimenpiteen voimakkuuden tavallisesta lakosta. Mä en edelleenkään puhu niinkään tästä tapauksesta, vaan yleisistä periaatteista.
vision sanoi:
Kiristetään millä kiristetään, yleensä kuitenkin jos ei mikään muu tunnu tehoavan käytetään niitä jäljellä olevia keinoja. Tuo on vain yksi niistä, rankka ehkä, mutta elämä on.
Niin niin. Elämä on. Keksitään itse keinot & tarkoitus pyhittää ne? Mä en itse ole ottanut mitään kantaa ton oikeudenmukaisuuteen. Kunhan olen todennut, mitä toi merkitsee laajemmin. Jokainen omillaan ja sitä rataa. Heikoimmat kärsii & vitut niistä. Teidän mielipiteitä, itse en ole asiaan ottanut kantaa. Esim. TLP:n mielestä lait ja keinot saa itse omaa taloudellista etuaan ajaessa määritellä. Sun mielestä niitä voi vähintään taivuttaa mahdollisimman paljon. Kuten sanottua mielenkiintoisia arvomaailmoja...

Tehy on suoraan kohdistanut keinot kaikista kiireellisempään hoitoon & nimenomaan päätynyt joukkoirtisanoutumisiin, jotta pystyy kiertämään laissa määritettyä suojelutyövelvoitetta, jonka tarkoituksena on taata hengenvaarassa oleville potilaille asianmukainen hoito. Samoin suoraan hoitajien suusta on sanottu, että potilaiden hyvinvoinnista ei henkilökohtaisesti välitetä. Näitä suorempi ihmisten hengellä kiristäminen olis enää se, että kävelis aseen kanssa ensiapuun ja alkais lateleen vaatimuksia...
 
Voin havainnollistaa asiaa.:D Jokaisella on vapaassa maassa myös sananvapaus ja oikeus ilmaista omat mielipiteensä(tietyissä rajoissa). On esim. laillista jos joku kuolleen keskosen äiti tulee tunnekylmän & moraalittoman visionin:D

Tämän porvarit minulle opetti kun ottivat aikanaan tiettyihin töihin, raha ja tunteet eivät ole samassa paketissa :D
 
Ei kai siitä ole kysymys etteikö tuo 12 ja risat olisi hyvä korotus mutta jos muut alat saa 10 prossan tietämille niin se tarjottu korotus ei tuo niitä suhteessa yhtään pois siitä kuopasta mistä ne havittelee poispääsyä.

Väännän duunarille esimerkin, jos sun naapurit ajaa kaikki bemareilla ja sinä nissanilla niin vaihto nissanista bemariin ei lohduta sua yhtään jos naapurit vaihtaa samalla kaikki ferrariin.
Siis eihän kunta-alan työpaikkoja voi verrata yksityisen sektorin työpaikkoihin jo siitä syystä, että yksitysen sektorin firmat voivat tuottaa suuria voittoja, jolloin työntekijöille on varaa maksaa suuria palkankorotuksia. Mutta jos ei voittoja tule, alkaa yt-neuvottelut ja porukkaa heitetään pihalle toisin kuin kunta-alalla. Ja tosiaan tuo hoitajille tarjottu 13% oli enemmän kuin (millekkään?) ykistyiselle sektorille.
 
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sairaanhoitajien+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4+on+l%C3%A4hes+kaksinkertaistunut+1990-luvulta/1135231187721
Sairaanhoitajien määrä lähes kaksinkertaisunut 1990 -luvulta.
1135231186513.jpeg
 
Niin ikävää kuin se onkin, se on työnantaja, joka on vastuussa potilaista. Sen jälkeen päävastuussa ovat kitsaat herrat keskeltä ja oikealta.

Rahaa on, sehän on jo todettu, mutta ei anna ego periksi, kun sitä pitää laittaa vitun EU rumbaan, pakolaisapuun ja ties mihin, mutta ei koti suomeen. Eihän ne nyt voi hävitä julkisesti Tehyn naisille..

Tuo palkkakuoppa-juttu on niin vanhaa perua, että nyt kun sitä kiritään kunnon kiristyksellä, se tuntuu. Eipä sitä ole korjattu aiempinakaan aikoina, eli miinusta sinne punalipuillekin.
Kokoomus meni möläyttelemään ja nyt on paskat housussa, ei auta kun rahasäkin aukaisu. Ei taida muuta mahd. olla, jos Tehyn rivit pitää. Mikäli rahaa syynätään ulkomaille ja täällä tapahtuisi ikäviä potilasrintamalla, muutaman vuoden päästä istumajärjestys muuttuu helsingissä, ellei jo ennen...

Kovat on Tehyllä vaatimukset, en sitä sano.
 
Se ei muuten ole koko totuus, ettei sairaanhoitajilla, viranhaltijoilla tai työsuhteessa olevilla, ole mitään velvollisuuksia irtisanoutumisen jälkeen. Tätä ei vaan mun mielestä ole täällä vielä mainittu:

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä sanoi:
Ammattitoiminnassaan terveydenhuollon ammattihenkilön tulee tasapuolisesti ottaa huomioon ammattitoiminnasta potilaalle koituva hyöty ja sen mahdolliset haitat.

Terveydenhuollon ammattihenkilöllä on velvollisuus ottaa huomioon, mitä potilaan oikeuksista säädetään.

Terveydenhuollon ammattihenkilön tulee aina antaa kiireellisen hoidon tarpeessa olevalle apua.
Toi boldattu on työsuhteesta riippumaton velvollisuus.
 
Se ei muuten ole koko totuus, ettei sairaanhoitajilla, viranhaltijoilla tai työsuhteessa olevilla, ole mitään velvollisuuksia irtisanoutumisen jälkeen. Tätä ei vaan mun mielestä ole täällä vielä mainittu:


Toi boldattu on työsuhteesta riippumaton velvollisuus.

Tuossa ei mainittu, että se olisi työsuhteesta riippumaton velvollisuus. Luin koko pykälän, en nähnyt sielläkään.
 
vision sanoi:
Tuossa ei mainittu, että se olisi työsuhteesta riippumaton velvollisuus. Luin koko pykälän, en nähnyt sielläkään.
Niin, ehkä just sen takia, että se tosiaan on työsuhteesta riippumaton velvollisuus.:D

Tässä laissa tarkoitetaan terveydenhuollon ammattihenkilöllä:

1) henkilöä, joka tämän lain nojalla on saanut ammatinharjoittamisoikeuden (laillistettu ammattihenkilö ) tai ammatinharjoittamisluvan (luvan saanut ammattihenkilö ); sekä

2) henkilöä, jolla tämän lain nojalla on oikeus käyttää asetuksella säädettyä terveydenhuollon ammattihenkilön ammattinimikettä (nimikesuojattu ammattihenkilö )
 
Lollero: Kansanedustaja Päivi Räsänen (Kd) ehdottaa kieltolakia Tehyn työtaistelun ajaksi:

http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=38018692

Jotain rajaa tohon populismiin..

sinäänsä vaikuttaa ihan loogiselta tuon Räsäsen argumentit.

sit voidaan vaan rueta miettimään minkä varaan suomen alkoholikulttuuri on rakennettu.... no tietenkin kieltämisen, rajoittamisen ja syyllistämisen.. ja sit ihmetellään että miks suomalaiset ei juo niinkuin eurooppalaiset.. toi onkin tosi mysteeri ;)
 
Niin ikävää kuin se onkin, se on työnantaja, joka on vastuussa potilaista. Sen jälkeen päävastuussa ovat kitsaat herrat keskeltä ja oikealta.

Rahaa on, sehän on jo todettu, mutta ei anna ego periksi, kun sitä pitää laittaa vitun EU rumbaan, pakolaisapuun ja ties mihin, mutta ei koti suomeen. Eihän ne nyt voi hävitä julkisesti Tehyn naisille..

Tuo palkkakuoppa-juttu on niin vanhaa perua, että nyt kun sitä kiritään kunnon kiristyksellä, se tuntuu. Eipä sitä ole korjattu aiempinakaan aikoina, eli miinusta sinne punalipuillekin.
Kokoomus meni möläyttelemään ja nyt on paskat housussa, ei auta kun rahasäkin aukaisu. Ei taida muuta mahd. olla, jos Tehyn rivit pitää. Mikäli rahaa syynätään ulkomaille ja täällä tapahtuisi ikäviä potilasrintamalla, muutaman vuoden päästä istumajärjestys muuttuu helsingissä, ellei jo ennen...

Kovat on Tehyllä vaatimukset, en sitä sano.

no miten sitä palkkakuoppaa auttaa se, että korkeammassa virassa toimivat liittotoverit saa kaksinkertaisen rahamäärän korotuksena verrattuna omiinsa?

pelkkä prosenttikoroitus kaikille ilman mitään raja-arvoja ei edistä minkään palkkakuopan etua. nostaa vaan tuloeroja.
 

So!Mitä hait tällä kommentilla?
Jos luit artikkelin loppuun,niin varmaan huomasit että potilasmäärätkin ovat lisääntyneeyt esim väestön ikääntymisen johdosta.
Vaikka hoitajia on enemmän kun aikasemmin se ei silti poista sitä tosiasiaa,että hoitajia on silti liian vähän potilasmäärään nähden.
 
sinäänsä vaikuttaa ihan loogiselta tuon Räsäsen argumentit.

sit voidaan vaan rueta miettimään minkä varaan suomen alkoholikulttuuri on rakennettu.... no tietenkin kieltämisen, rajoittamisen ja syyllistämisen.. ja sit ihmetellään että miks suomalaiset ei juo niinkuin eurooppalaiset.. toi onkin tosi mysteeri ;)

sairaalan arkea jonkin verran tuntevana olen sitä mieltä, että räsäsen ehdotus on loistava. itse olen aidosti ja oikeasti sen kannalla, että valtiovalta voi ja saa ja sen pitääkin puuttua uhkaavissa tilanteissa kansalaisten riskienhallintaan kovillakin toimilla. kieltolaille olisi aivan riittävät perusteet tilanteessa, jossa sairaalat toimivat vain hädin tuskin ja potilasvirrat on pidettävä mahdollisimman pienenä.

itse ottaisin tuon kieltolain mielihyvin vastaan myös sellaisella ajatuksella, että saan itse olla tukemassa hoitajien työtaistelua pidättäytymällä alkoholista. joku voi ajatella, että nurinkurinen ajatus. pitäisi pidemminkin juoda itsensä kaatokänniin ja teloa jalkansa jotta joutuu sairaalaan ja saa kuormitettua vajaalla toimivaa systeemiä entisestään. no, näen tuon kieltolain ja pidättäytymisen huomionosoituksena hoitajia kohtaan.
 
Rahaa on, sehän on jo todettu, mutta ei anna ego periksi, kun sitä pitää laittaa vitun EU rumbaan, pakolaisapuun ja ties mihin, mutta ei koti suomeen. Eihän ne nyt voi hävitä julkisesti Tehyn naisille..

Rahaa on ja sähkö tulee pistorasiasta. Rahaa tosiaan on nyt kun eletään noususuhdanteen (ehkä jopa jo) huippua. Entäs sitten kun pari vuotta lasketellaan?

Noususuhdanteen huipulla ei pidä sortua ajattelemaan, että rahaa on! Tuo johtaa kierteeseen, jossa KIINTEITÄ menoja lisätään noususuhdanteen tulojen mukaan ja sitten onkin luu kädessä kun tulee laskusuhdanne. Nyt on hyvä vaika mm. maksaa sitä valtionvelkaa pois, eikä syytää rahaa mihinkään jättimäisiin palkankorotuksiin...ei kenellekään...ei edes hoitajille! Kuoppakorotuksia voidaan tehdä, mutta joku järki niissäkin. Se tarjottu 12-13% olisi ollut jo erittäin hyvä kuoppakorotus.
 
Rahaa on ja sähkö tulee pistorasiasta. Rahaa tosiaan on nyt kun eletään noususuhdanteen (ehkä jopa jo) huippua. Entäs sitten kun pari vuotta lasketellaan?

Nyt on hyvä vaika mm. maksaa sitä valtionvelkaa pois, eikä syytää rahaa mihinkään jättimäisiin palkankorotuksiin...ei kenellekään...ei edes hoitajille! Kuoppakorotuksia voidaan tehdä, mutta joku järki niissäkin. Se tarjottu 12-13% olisi ollut jo erittäin hyvä kuoppakorotus.

Mä olen täysin samaa mieltä kuin Timba. Nyt ei pidä hötkyillä ton ylijäämän kanssa, vaan esim. just lyhentää sitä valtion velkaa, jotta saadaan velan korkokuluja pienennettyä. Kyllä sitten v*tuttaa kun pitää ottaa laskusuhdanteessa lisää velkaa, että saadaan hoitajien korotetut palkat maksettua.

Tuo tarjottu korotus olis mielestäni ollut näin alkuun hyvinkin riittävä ja lisäkorotuksista olis voinu keskustella järkevällä tavalla sitten myöhemmin.
 
Back
Ylös Bottom