Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkäs tuo pakkokeinolaki mahtaisi vaikuttaa, jos on ammatiltaan sairaanhoitaja, mutta työsuhteessa/virassa jollakin muulla alalla? Eli jos on opiskellut jonin muunkin ammatin sairaanhoitajan lisäksi, niin voidaanko silti velvoittaa pakkokeinolain nojalla toimimaan sairaanhoitajana?

Lääninhallitus lienee se taho (sairaanhoitopiirin avustuksella varmaankin), joka määrää ketkä joutuu pakkohoitamaan. Eli luultavasti sairaanhoitopiiri ilmoittaisi lääninhallitukselle niiden hoitajien nimet, jotka se näkee tärkeäksi jotta hommat hoituu. Eli epäilen että yllä olevaa tapahtuu, vaan sitten ne työntekijät jotka ovat työtaistelussa irtisanoutuneet, pistetään lailla takaisin töihin. Ihan arvaus. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli jos olet hankkinut uuden ammatin ja muualla duunissa niin eipä taida silloin pakkolait juurikaan koskettaa...

Tarpeeksi pilkkua viilaamalla ja sopivassa tilanteessa voisi ns. nakki napsahtaa vaikka tekisit jotain muuta duunia.
 
Mitenkäs tuo pakkokeinolaki mahtaisi vaikuttaa, jos on ammatiltaan sairaanhoitaja, mutta työsuhteessa/virassa jollakin muulla alalla? Eli jos on opiskellut jonin muunkin ammatin sairaanhoitajan lisäksi, niin voidaanko silti velvoittaa pakkokeinolain nojalla toimimaan sairaanhoitajana?

Esityksen mukaan kyllä voidaan, tosin korostetaan hyvin poikkeuksellisia oloja, mutta toteutuessaan laki mahdollistaisi sen ainakin teoriassa.

Hallituksen esitys sanoi:
Esityksen tarkoituksena on varmistaa potilasturvallisuuden
vähimmäistaso tilanteissa,
joissa työhön jäävä henkilöstö ei riittäisi turvaamaan
hoidossa olevien henkeä tai terveyttä.
Potilasturvatyöhön voitaisiin määrätä vain
terveydenhuollon ammattihenkilö. Ammattihenkilö
voitaisiin määrätä työhön siitä riippumatta,
onko hän irtisanoutunut, muusta
syystä työelämän ulkopuolella vai töissä
muualla.
Tarkoituksena on, että potilasturvatyöhön
määrättävät olisivat ensisijassa työtaistelun
vuoksi irtisanoutuneita ja vain hyvin
poikkeuksellisessa tapauksessa muita riittävän
ammattitaitoisia henkilöitä.

edit: Hallituksen esitys löytyy täältä: http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/tervh/lakko/index.htx.i814.pdf
 
:offtopic:
Noita edustajien lausuntoja kuunnellessa tulee mieleen että demarit saa lisää tyhmiä ihmisiä kannattajakseen ja hallituspuolueet lisää niitä fiksumpia. Aika näyttää kumpia on enempi. Uusimmat gallupit taitaa kertoa siitä että niitä tyhmiä on enempi :D
 
Hyviä huuteluja tosiaan tuolla eduskunnassa. Ensin paahdetaan pää punasena, että ratkaisu pitää löytyä sovittelemalla. Sopimusyhteiskunnassa ratkaisu haetaan sovittelemalla! Sovitellaan!1!1!!

Sitten vedetään henkeä ja aletaan paahtaan yhtä lujaa, että tää ongelma ei ratkea muuten kuin sillä, että hallitus kaataa lisää rahaa hoitsujen suuntaan. :jahas:

Käytännössä monissa puheenvuoroissa väitetään siis suoraan, että neuvotteluilla ei ratkaisua ole mahdollista edes saavuttaa. Tää on hieman huvittavaa kun samalla huudetaan sopimusyhteiskuntaa. Sovitellaan! Tää ei muuten ratkea muuten kuin hallituksen rahoituksella! Sovitellaan! Hallituksen pitää antaa rahaa! Sovitellaan!

Hallituksen pitäis vaan suoraan pyrkiä ratkaisemaan koko paska. Kenenkään puolta asiassa ei kuitenkaan saa ottaa. Paitsi hoitajien puoli pitäisi nimenomaan ehdottomasti (ottamatta siis kenenkään puolta:D)ottaa, jotta tää kiista selviäsi.

Beni & Kalli huomautti kummatkin hyvin, miten oppositiolla menee jatkuvasti vellit ja sopat sekasin siinä(eihän tässä muuten mitään valitettavaa jäisikään), että on kaks eri asiaa pyrkiä ratkaisuun(neuvottelupöytä) ja rajata ongelmaa(tämä lakiehdotus). Kaikki oppositiossa argumentoi nimenomaan sen mukaan, että tässä oltais nyt muka pyrkimässä ratkaisuun, lähestulkoon aseella pakottaen kaikki hoitsut töihin vanhoilla palkoilla. Mikä yksinkertaisesti ei vaan alkuunkaan pidä paikkaansa.
 
Jos nyt kaivaisit ne puheet läpi ja kattoisit mitä niissä luvataan ja mitä ei. Löytyy esim. n. sataan kertaan tästä tredistä.

Selannu oon, mutta en löytänyt, laiska kun oon.
Se ei ny ole homman pointti mitä pakkikselle on lupauksista copypastattu. Siä voi olla hyvinki et, joku muu puolue on luvannu vieläkin enenmän.
Vaan se että kokoomuksen puheet työläisten puolueesta puheet ja kuinka naistenpalkkoja tulisi korottaa reilusti. Sai ainakin yhden kallupin mukaan (minkä olen lukenut, totta tai ei) ääni saaliinsa hoitotyöläisten ja varsinkin hoitoalan, nais äänet.
Ja nyt kun se oli vaali voittaja (toinen sija kylläkin.) on tietysti näillä hoitajilla ollu odotukset korkealla. No korotuksia, ainakaan heidän odotuksiaan vastaavia (korkeat kyllä minukin mielestä) ei sitten tullutkaan. Lakkoon ja nyt sitten tämä vaali voittaja poppoo on viemässä heidän lakko-oikeuden, "pakkolailla" (no joo, on siä muitakin, mutta odotus oli kova kokoomukselta.)
Tämän ei ainakaan minusta lähennä neuvottelu pöydän osapuolia. Oli se pakkolaki tärkeä turvataksi ihmishenkiä tai ei.

Ps. jos sua harmittaa et ny syytän kokoomusta, niinkuin moni muukin. Niin mun puolesta sanan kokoomus voi korvata ihan millä tahansa puolueen nimellä. Olen poliittisesti sitoutumaton ja voin olla vaikka äärioikeiston kanssa samaa mieltä, jos se sopii minun oikeuden käsitykseeni ja moraalin.
Mutta tästä sotkusta nyt siis pisteet kokoomukselle.
 
Selannu oon, mutta en löytänyt, laiska kun oon.
Se ei ny ole homman pointti mitä pakkikselle on lupauksista copypastattu. Siä voi olla hyvinki et, joku muu puolue on luvannu vieläkin enenmän.
Vaan se että kokoomuksen puheet työläisten puolueesta puheet ja kuinka naistenpalkkoja tulisi korottaa reilusti. Sai ainakin yhden kallupin mukaan (minkä olen lukenut, totta tai ei) ääni saaliinsa hoitotyöläisten ja varsinkin hoitoalan, nais äänet.
Ja nyt kun se oli vaali voittaja (toinen sija kylläkin.) on tietysti näillä hoitajilla ollu odotukset korkealla. No korotuksia, ainakaan heidän odotuksiaan vastaavia (korkeat kyllä minukin mielestä) ei sitten tullutkaan. Lakkoon ja nyt sitten tämä vaali voittaja poppoo on viemässä heidän lakko-oikeuden, "pakkolailla" (no joo, on siä muitakin, mutta odotus oli kova kokoomukselta.)
Tämän ei ainakaan minusta lähennä neuvottelu pöydän osapuolia. Oli se pakkolaki tärkeä turvataksi ihmishenkiä tai ei.

Ps. jos sua harmittaa et ny syytän kokoomusta, niinkuin moni muukin. Niin mun puolesta sanan kokoomus voi korvata ihan millä tahansa puolueen nimellä. Olen poliittisesti sitoutumaton ja voin olla vaikka äärioikeiston kanssa samaa mieltä, jos se sopii minun oikeuden käsitykseeni ja moraalin.
Mutta tästä sotkusta nyt siis pisteet kokoomukselle.

jos eka lukisit aiheesta vaikka vartin taustoja niin ei tarttis väittää mitään järjettömiä juttuja täällä. Lakkoonhan hoitajat voi mennä ja voivat myös joukkoirtisanoutua. Jälkimmäisessä tapauksessa kuitenkin pidetään oikeus määrätä ihmisiä töihin jos kyse on elämästä ja kuolemasta.

e: ja hoitajillehan tarjottiin korotusta joka oli yli yleisen tason. (lue:enemmän kuin mm teollisuuden monilla aloilla) ja tätä kautta ois aloitettu naisvaltaisten alojen palkkojen korjaus siitä tasosta mihin demarit ym "polkivat" juuri näiden alojen palkat aikojen kuluessa.

turha kataista syyttää heinäluoman puheista...
 
Taustat on ne jotka kirjoitin, ne piisaa minulle ja piisaa nähtävästi monelle muullekkin. Voin toki olla väärässä monen muun seassa, tämähän nyt on vai minun (meidän) mielipide.
EDIT: juu, sopii mulle. Saakkelin demarit ku polkivat akkojen palkkoja, syytän heitä siittä.
(aiemmin kirjoitin, että saa kaikki politiikot kattoo peiliin ja tehyläiset myös. Mutta pysyn tässä kyseisessä asiassa yllä olevalla kannallani.)

Ja Pomoxxille. Kirjoitin jo että niille hoitajille luvattiin hyvät korotukset (rahaa) kyllä minunkin mielestäni. Mutta kun tämä ei heidän mielestään ollut tarpeeksi. Odottivat kai vieläkin enenmän, kun äänestivät. Tämä kai ihan selviö?
 
Ja Pomoxxille. Kirjoitin jo että niille hoitajille luvattiin hyvät korotukset (rahaa) kyllä minunkin mielestäni. Mutta kun tämä ei heidän mielestään ollut tarpeeksi. Odottivat kai vieläkin enenmän, kun äänestivät. Tämä kai ihan selviö?

150 000 000 olisi ollut ihan jees, mutta kun muut kunta-alan naiset pääsi samaa rahaa jakamaan.
Tehy haluaa reilusti enemmän kuin muu kunta-ala.
 
Ei tipu edes promillen vertaa enää sääliä tehyläisille. Ne, jotka irtisanoutuu samalla irtisanoutuvat eduista ja muista. Ei muuta kun perse ulos niistä työsuhdekämpistä ja reppu selkään, takas ei tartte tulla muutenkaan. Korotuksia tarjottiin enemmän kuin muille, jos ei kelpaa niin sitä voi mennä vaikka muihin töihin sitten. On se vittu kumma jos sitä voi vaan istua käsiensä päälle että lälläslää, mäpäs haluankin 25% lisää palkkaani just nyt tai en tee yhtään mitään. Tehylle, haistakaa vittu ja hajotkaa siihen, menetitte sympatiani täysin. Pitäis entisetkin ottaa pois kun realismi on kadonnut jo aikoja sitten. Ei siis hoitajilta vaan tehyläisiltä.
 
Julkisen terveydenhuollon mollaaminen on sama kuin kusis omaan housuun. Yks kunnon autokolari ja voitte sen jälkeen mennä sinne yksityiselle..
 
Ärsyttää kyllä toi Tehyn possu joka kerta kun sen näkee uutisissa. Eniten vituttaa opposition ja muitten tietämättömien marmatus siitä kuinka kokoomus petti vaalilupauksensa.
 
^Ärsyttää opposition pisteidenkeruulässytykset. Vituttaa nyt jo heidän tulevat vuodatuksensa "kansan puolustajina" sen jälkeen kun ovat erektion kourissa äänestäneet lakimuutosta vastaan. Tietävät toki että se joka tapauksessa hyväksytään eikä näin ollen tarvitse potea/selitellä syyllisyyttä mahdollisista ihmishenkien menetyksistä.
 
Ps. jos sua harmittaa et ny syytän kokoomusta, niinkuin moni muukin. Niin mun puolesta sanan kokoomus voi korvata ihan millä tahansa puolueen nimellä. Olen poliittisesti sitoutumaton ja voin olla vaikka äärioikeiston kanssa samaa mieltä, jos se sopii minun oikeuden käsitykseeni ja moraalin.
Mutta tästä sotkusta nyt siis pisteet kokoomukselle.

Eikun mua harmittaa se että tänne tulee joka toisella sivulla uus jantteri huutaan että hoitsuille on luvattu 500€ lisää liksaa ja lupaajien vika et kohta ihmisiä kuolee. Kandeis pikkusen enemmän tutustua asiaan ennenkuin syyttelee ketään lupausten pettämisistä.
 
Taustat on ne jotka kirjoitin, ne piisaa minulle ja piisaa nähtävästi monelle muullekkin. Voin toki olla väärässä monen muun seassa, tämähän nyt on vai minun (meidän) mielipide.
EDIT: juu, sopii mulle. Saakkelin demarit ku polkivat akkojen palkkoja, syytän heitä siittä.
(aiemmin kirjoitin, että saa kaikki politiikot kattoo peiliin ja tehyläiset myös. Mutta pysyn tässä kyseisessä asiassa yllä olevalla kannallani.)
eli suljetaan silmät kaikilta olennaisilta asioilta että varmasti päästään kritisoimaan poliitikkoja ja niiden "lupauksia" vuosi vuoden jälkeen...

tosi fiksua ja varsinkin maailman parhaiten perusteltua kritiikkiä....
 
Taustat on ne jotka kirjoitin, ne piisaa minulle ja piisaa nähtävästi monelle muullekkin. Voin toki olla väärässä monen muun seassa, tämähän nyt on vai minun (meidän) mielipide.
EDIT: juu, sopii mulle. Saakkelin demarit ku polkivat akkojen palkkoja, syytän heitä siittä.
(aiemmin kirjoitin, että saa kaikki politiikot kattoo peiliin ja tehyläiset myös. Mutta pysyn tässä kyseisessä asiassa yllä olevalla kannallani.)

Ja Pomoxxille. Kirjoitin jo että niille hoitajille luvattiin hyvät korotukset (rahaa) kyllä minunkin mielestäni. Mutta kun tämä ei heidän mielestään ollut tarpeeksi. Odottivat kai vieläkin enenmän, kun äänestivät. Tämä kai ihan selviö?

Ainakin rehellisesti myönnät, että se mikä on totuus ei sinua kiinnosta.
 
Back
Ylös Bottom