Saako TV tarpeeksi ilmanvaihtoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
Laitoin DVD Plazalle tämän saman kysymyksen, mutta 1) siitä voi kyllä tulevaisuudessa olla hyötyä pakkislaisillekin ja 2) osa pakkislaisista ei lue Plazaa, joten tässä linkki DVD-plazan threadiin: Plaza
ja tässä itse kysymys:

Mulla on 32" Samsung, joka on 62 cm korkea. Sitten mulla on hylly, jossa TV:lle on varattu 64 cm. Eli 2 cm on tyhjää Samsungin yläpuolella. Takana on tilaa 30 cm, sivuilla ihan riittävästi, mutta esimerkiksi kun eilen katoin koko illan telkkaria, niin samsungin yläosa (hyllyn ja tv:n väli) lämpeni aika paljon. pitäisikö tonne laittaa joku ihmeen tuuletinviritys pitkiä leffarupeamia varten, hyllyä en ole vaihtamassa? Liitteenä illustrata. TV:n manuaali sanoo vain, että "pidä huoli, että ilmanvaihto on riittävä"..... Miten paljon lämpöä LCD tv:t kestää luontevasti, esim. monien ihmisten PC:t on käy kuumina eikä käyttäjät ole moksiskaan...

Liitteet

• tv.JPG
    tv.JPG
    37,8 KB · Katsottu: 135
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mun töllön ohjeessa neuvottiin seuraavaa:
(vapaasti lainattuna...)
pitäis olla minimissään 10-15cm tilaa nimenomaan tv:n yläpuolella tuuletuksen takia.... töllöni on plasma...

Äkkiseltään tuosta kuvasta tuntuu, että riittävästi on väljää tilaa ainakin takana ja sivuilla. Eikä tuo telkun ihan yläreunassa taida ne ilmanvaihtoaukot olla, vai onko? Mulla ne ainakin on noin 10 cm alempana.

Jos itse kirjahyllyn lämpeneminen ei ole ongelma, ja asia kovin vaivaa mieltä niin ainahan voit ottaa lämpömittarin, jonka sijoitat TV:n ilmanvaihtoaukkojen yläpuolelle, tai vaikka yläreunaan. Vertaat sitten, kuinka paljon oli lämpö kirjahyllyssä, ja kun telkku on keskellä huonetta. Jos on esim. 51 C keskellä huonetta ja hyllyssä 55 C, niin tuskin syytä huoleen.

Yleisesti ottaen lämpö lyhentää elektronisten komponenttien käyttöikää. Jos joku piiri kestää käyttöä esim. 20 asteessa 15 vuotta, niin 75 asteessa se voi kestää puoli vuotta.

Manuaalissa lukee varmaan teknisissä tiedoissa suositeltu käyttölämpötila?

Jollekin Samsumgin 32':lle näytetään suosittelevan 10 - 40 astetta. http://www.samsung.com/fi/support/p...tv.sec&RSSI=/fi/module/ssi/right/rmenu_tv.sec

Käyttölämpötila ei tietysti ole sama kuin telkkarin kestämä lämpötila. Kuoret on normaalistikin varmasti ympäristöä lämpimämmät. Jos se telkku kestää ihan vakituista käyttöä neljässäkympissä niin eiköhän se jostain yläreunasta aika paljon lämpimämpi saa vielä olla.

Suositut

Back
Ylös Bottom