särinää läppärissä

Pari vuotta vanhassa HP:n läppäristäni on alkanut kuulumaan ihmeellistä
särinää/sirinää/suhinaa. Ääni alkaa hiljaisena ja kovenee pikkuhiljaa kohtalaiseksi, hiljenee pikkuhiljaa ja sitten taas häviää muutamaksi minuutiksi. Ääni on sellainen resonoiva vähän metallinen särinä-sirinä ääni. Onko kokemuksia moisesta? Ja onko tuo mahdollisesti jotain jolle pystyy tekemään jotain vai odotanko että kovalevy tms. laukeaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tuo saattaisi olla tuulettimen ääni? ne kun vanhetessa tuppaavat pitämään melua. Mutta jos se tulee kovalevystä niin se ei kyllä kovin hyvää tiedä.

Soita johonkin HP:n huoltoliikkeeseen. Eiköhän ne osaa arvioida mikä koneessa on vikana ja kuinka paljon sen korjaaminen maksaa konetta näkemättäkin.

Juu ei tule ääni tuulettimesta, vaan suht keskeltä läppäriä. Taitaa siis emo vinkua:jahas: Täytyypä olla Hp-huoltoon yhteydessä.

Itselläni tulee juuri kuvailemasi kaltaista sirinää virtalähteestä. Kyseessä HP pavilion ze5600. Ääni ei ole hirveän kova, mutta melkoisen ärsyttävä pidemmän päälle.

Mulla kuulu kanssa HP:n läppäristä tuollaista sirinää ja siitä viikon sisään laukesi kovalevy. Sinuna ottaisin nyt varmuuskopiot ellet ole sitä jo tehnyt...

Mulla sama kone Pavilion ze5600. Tän mallin selkeä ongelma on se, että kuumenee niin pirusti. Tästä paukahti noin vuosi sitten kovalevy (silloin ei tosin sirissyt), onneksi oli takuuta silloin vielä jäljellä.

Mä en ole niin pro että tietäisin tuleeko sirinä kovolta vai virtalähteestä, mutta epäilen vahvasti että kovalevyltä. Joten olen toki ottanut varmuuskopiot kaikesta tarpeellisesta... ja odottelen kädet ristissä tyynesti milloin paukahtaa ;)

Itse ainakin tarkoitan virtalähteellä sitä möttiä, millä otetaan seinästä virtaa koneeseen. Joku voi korjata, jos olen väärässä. Virtalähteen ja kovalevyn välimatka on reilu metri, niin melkein korvalla kuulee, kummasta sirinä tulee. :D

Lämpeäminen on kyllä kanssa kumma juttu. Kone ei todellisuudessa käy niin kuumana kuin voisi luulla. Itselläni lämmöt pyörivät reilussa 50 asteessa, mutta tuulettimet huutavat kuin viimeistä päivää. Esimerkiksi kaverin Fujitsu-Siemenssissä tuuletin paukahtaa päälle vasta yli 60 asteen lämmöissä.

Nämä lämpötilat katsottu CPU-cool nimisellä ohjelmalla. HP:n kuoret kyllä tuntuvat kuumemmilta kuin F-S:in.

og85 sanoi:
Itse ainakin tarkoitan virtalähteellä sitä möttiä, millä otetaan seinästä virtaa koneeseen. Joku voi korjata, jos olen väärässä. Virtalähteen ja kovalevyn välimatka on reilu metri, niin melkein korvalla kuulee, kummasta sirinä tulee. :D

Sulla on harjaantunut korva;) Jostain syystä mun kone on lopettanut lähes täysin tuon metallisen sirinän. Sirinä loppui sen jälkeen kun olin jo virallisesti ilmoittanut odottavani kovalevyn paukahtamista.

Back
Ylös Bottom