Säilykelohi tonnikalan vaihtoehtona?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Naru
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
46
Huomasinpas tuossa ostoksilla käydessäni että säilykehyllyltä löytyy tölkkilohta, joka oli samanhintaista kuin halvimmat syötävät tonnikalat:
Rainbow: lohta omassa liemessään 98 c/purkki
Rainbow: tonnikalapalat vedessä/öljyssä 99 c/purkki

Jotain tonnikalahiutaleita saisi vielä parikyt senttiä halvemmalla, mutta niitä ei syö jos vaihtoehtoja on. Finelin mukaan säilötyssä lohessa (tosin finelin sivuilta löytyi vain tieto rasvaan säilötystä) on enemmän proteiinia kuin tonnikalassa (19,6% vs 18,2%), mutta mitenkäs noissa lohikaloissa on yleensä rasvapitoisuudet ja onko rasvat minkälaatuisia? Purkin kyljessä ei ole sanaakaan ravintosisällöstä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Punalihaiset lohikalat on aina pirun rasvaisia(siika, harjus,jne sitävastoin eivät tihku rasvaa), mutta kalanrasva on tunnetusti terveellistä ja massakaudella rasvaahan tarvitaan, niin myös dietillä mutta määrien kanssa saa olla tarkempana(mutta tämänhän kaikki jo tiesivätkin)

Minkä takia ihmiset nappailisivat kalaöljyä, jos se ei olisi terveellinen rasva....

Mäkin ostin purkin tuota tölkkilohta kun sattui hyllyltä silmään. En ole vaan vielä uskaltanut maistaa, että onko se kenties syötävää. Tuleekohan noi kaikki purkkimoskat muuten samoilta seuduilta. Ensimmäisenä tuli tuosta lohesta nimittäin mieleen, että jahas, tämä on sitten kotimaista, mutta tuskinpa sentään on.

Maistan tänään ja kerron kokemukset huomenna.

Niin joo...pakko taas mainita, että olen viime viikot syönyt rasvaa kuin obelix konsanaan ja paino on pudonnut jatkuvasti ja vyötärö kaventunut. Joten mua ei saa kirveelläkään luopumaan rasvoista dieetillä.

kotimaista...

Lähes kaikki pakattu(TÖLKKI) lohi tulee Norjasta jossa kasvatetaan merilohia vuonoissa kasvatuspusseissa. Samaa tehdään täällä Suomessakin mutta täällä ollaan keskitytty kirjolohen kasvattamiseen.
Mereltä pyydystetystä lohesta tehdään ns.arvokkaampia tuotteita kuten savustus, kylmäsavustus, hiillostus jne. Noi tölkissä olevat palat ovat todennäköisesti pussissa kasvatettua Norjalaista merilohta...mutta mitä sitten. Yhtä hyvältä se maistuu.

Mun mielestä nää tölkkilohet on hyvän makusia,ainakin jos vertaa tonnikalaan ,johon mä en enää koske jos ei ihan pakko ole.

"maistoin" sit eilen sitä purkkilohta ja voihan helvetti sentään...

Avasin purkin ja sieltä paljastui kokonaisia lohen paloja...nahkoineen. No ajattelin, että eipä ne nahat mitään haittaa, syödäänpä pois. Sitten paljastui hirveä kasa ruotoja. No eipä siinäkään mitään, ruodot ovat kuitenkin jo pehmenneitä, eivätkä luultavasti tartu kurkkuun. No...lopullinen järkytys tuli kun kouraisin purkkia vähän syvemmältä ja löysin lohen selkäruodon tai tarkemmin sanottuna vinon pinon selkänikamia! HYI HELVETTI!!! Purkki roskiin, roskapussi ulos! Vieläkin kummittelee ne nikamat mielessä. YÖK! En suosittele rainbow:n purkkilohta kenellekään!

Ne selkänikamatkin ovat pehmenneet niin, että eivät pahemmin suussa tunnu, mutta jos inhottaa. voihan ne heittää pois. Itse testasin eilen lohta makaronin kanssa, eikä jäänyt maussa paljoa jälkeen uunissa valmistetusta "tuoreesta" lohesta, eli uskallan suositella!

Kuka nyt paria hassua ruotoa pelkää, nikamat naamariin vaan, niissä on kalsiumia!

(monet miehet, jotka kalastaa, eivät kuitenkaan tykkäää syödä kalaa, mitä pidän äärimmäisen kummallisena)

Pirkan purkkilohessa oli kans noita "mukavia" ylläreitä, yäk. Kyllä mullakin jäi se syömättä.

Originally posted by naiskovis
Kuka nyt paria hassua ruotoa pelkää, nikamat naamariin vaan, niissä on kalsiumia!

(monet miehet, jotka kalastaa, eivät kuitenkaan tykkäää syödä kalaa, mitä pidän äärimmäisen kummallisena)

Kuulun heihin :)

Joo, kuulun myös aika pitkälle silliä syömättömään väkeen, mutta kyllä lohifileet on poikaa!! Kokeilkaa joskus uuniin. Nam.

Originally posted by naiskovis

Ei kukaan ennenkuin ruoto juuttuu kurkkuun ja täytyy lähtee lääkärille poistattaa.

nim. kokemusta on

Kyllähän ne ruodot niistä pois saa pitäähän kanankoivetkin putsata ja hauskaahan se on :). Minusta vain PURKISSA olevat ruodot eivät kuullosta houkuttelevilta todellakaan hemmetti pilkkonu kalan paloiks ja purkkiin joo no kai pitää joskus maistaa en tiiä.. Kunnon lohta perkaa ihan mielellään mutta säilykemössöt ruotoineen on eri juttu todellakin..

Kyllä se pirkan purkkilohi ainakin on lohen irvikuva. Ei mielestäni ihan yhtä karmeaa kuin euroshopper-tonnikalasilppu, mutta kuitenkin. Mieluummin uhraan aikaa lohen fileoimiseen ja paistamiseen, kuin noita purkkikaloja syön. Hyi olkoon.

Originally posted by Mika
"maistoin" sit eilen sitä purkkilohta ja voihan helvetti sentään...

Avasin purkin ja sieltä paljastui kokonaisia lohen paloja...nahkoineen. No ajattelin, että eipä ne nahat mitään haittaa, syödäänpä pois. Sitten paljastui hirveä kasa ruotoja. No eipä siinäkään mitään, ruodot ovat kuitenkin jo pehmenneitä, eivätkä luultavasti tartu kurkkuun. No...lopullinen järkytys tuli kun kouraisin purkkia vähän syvemmältä ja löysin lohen selkäruodon tai tarkemmin sanottuna vinon pinon selkänikamia! HYI HELVETTI!!! Purkki roskiin, roskapussi ulos! Vieläkin kummittelee ne nikamat mielessä. YÖK! En suosittele rainbow:n purkkilohta kenellekään!

:lol1:

Mua kyllä etoo vähän noi purkkimuonat muutenkin. varsinkin lohi, se kun on mun lempiruokaa. en haluu pilata ajatusta..ehkä se "purkki maistuu siellä mun suussa" tai jotain..

mä olen kanssa sitä mieltä, että niin kauan kun vaan on muuta murkinaa saatavilla, niin purkit pysyköön kaapissa

Lohta

Ajattelin tässä, että jos kalatiskiltä ostaisin ihan ehjää lohta, siis ei mitään purkkituotetta. Mitenkähän se lohi pitäisi laittaa, ettei vahingossakaan ne hyvät rasvat (DHA ja EPA) menisi huonoiksi? Vai ovatko ne lainkaan herkkiä valmistustavan suhteen?

Ne halvat lohipurkit on kyllä jotain kauheata.

Kuitenkin ainakin Sparissa on sitä kanadalaista lohta joka on perattu ja on laadultaan saamarin hyvää. Hinta on kuitenkin 2 euron paikkeilla/purkki. Kuitenkin ihan helppoa esim joihinkin salaatteihin.

No minäkin viimeviikolla huomasin tonnikalapurkkeja ostoskoriin latoessani ko. rainbowlohipurkit ja kokeeksi nappasin pari mukaan. Aattelin hommata vähä vaihtelua tuolle ainaiselle tonnikalan nassuttamiselle.

Kyllä määkin ihan mausta tykkäsin, ei ole tietenkään tuoreen lohifileen tasoista mutta ihan ok kuitenkin. Nahat ja selkäruoto toki häiritsivät mutta ne noukin kohtuulisen pienellä vaivalla pois. Ravintoarvot on hyvät ja syön jatkossakin tonnikalan ohella...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom