Sähkön hinta

Miten asut ja mikä lämmitysmuoto?

  • Omakotitalo suorasähkö

    Votes: 41 31,5%
  • Omakotitalo muu lämmitys

    Votes: 31 23,8%
  • Kerros/rivitalo suorasähkö

    Votes: 12 9,2%
  • Kerros/rivitalo muu lämmitys

    Votes: 44 33,8%
  • Joku muu...

    Votes: 2 1,5%

  • Total voters
    130
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eilen tuli vedettyä tuo varaava uuni 300 asteeseen ni lämpöä on nyt 20. Ei tarvi kyllä itelle olla astettakaan enempää
Joo, tuohon tottuu varmasti. Olen itsekin Lapista vanhasta rintamamiestalosta lähtöisin ja siellä ei talvisin koskaan lämpötila noussut lähellekään +20C:ta mutta silti en muista, että olisi palellut kuin yhden kerran v. -99 kun pakkanen oli lähemmäs -50C. Silloin sisälläkin oli ehkä jotain +15C ja lattianrajassa vain muutama aste. Mutta ei kyllä palellut koskaan ulkonakaan oli sitten kuinka kova pakkanen tahansa. Nyt kun tuon viluisen akanrääpäleen takia joutuu pitämään +25-26C sisällä niin ulkonakaan ei meinaa tarjeta vaikka pakkasta on vain muutama aste. Veikkaan, että saattaa tulla helpommin kipeäksikin vs. asuminen normaaleissa lämpötiloissa.
 
Joo, tuohon tottuu varmasti. Olen itsekin Lapista vanhasta rintamamiestalosta lähtöisin ja siellä ei talvisin koskaan lämpötila noussut lähellekään +20C:ta mutta silti en muista, että olisi palellut kuin yhden kerran v. -99 kun pakkanen oli lähemmäs -50C. Silloin sisälläkin oli ehkä jotain +15C ja lattianrajassa vain muutama aste. Mutta ei kyllä palellut koskaan ulkonakaan oli sitten kuinka kova pakkanen tahansa. Nyt kun tuon viluisen akanrääpäleen takia joutuu pitämään +25-26C sisällä niin ulkonakaan ei meinaa tarjeta vaikka pakkasta on vain muutama aste. Veikkaan, että saattaa tulla helpommin kipeäksikin vs. asuminen normaaleissa lämpötiloissa.

No kyllä mäkin kylmää vihaan. En tee pihalla mitään ylimäärästä. Mulla kumminkin talvivaatetuksena on toppatakki tpaidalla ja housut ilman erotiikan tappajia eikä todellakaan villasukkia. Tuo teidän 26 astetta ni en pystyis enää kunnolla nukkumaan 😁 mut kyl meilläkin tuo naaras valittaa kylmää vaikka olis villasukat, housut ja pitkä paita. Silti pitää olla viltin alla ja itellä shortsit ilman paitaa
 
Viimeksi muokattu:
kerran v. -99 kun pakkanen oli lähemmäs -50C. Silloin sisälläkin oli ehkä jotain +15C ja lattianrajassa vain muutama aste.
Tässä ei muuten ole lapinlisää. Muistan itse tammikuun -99, kun olin intissä ampumaleirillä Sotinpurolla ja oli karvan vajaa 40 pakkasta ja radiossa sanottiin, että Lapissa meni -52C rikki. Ei kauaa viitsinyt riukupaskaa vääntää.
 
No kyllä mäkin kylmää vihaan. En tee pihalla mitään ylimäärästä. Mulla kumminkin talvivaatetuksena on toppatakki tpaidalla ja housut ilman erotiikan tappajia eikä todellakaan villasukkia. Tuo teidän 26 astetta ni en pystyis enää kunnolla nukkumaan 😁 mut kyl meilläkin tuo naaras valittaa kylmää vaikka olis villasukat, housut ja pitkä paita. Silti pitää olla viltin alla ja itellä shortsit ilman paitaa
Noihan se olisikin järkevä toimia sen sijaan, että lämmitetään koko talo saunaksi, jossa muut joutuu hikoilemaan, mutta tuo täällä asuva nainen haluaa välttämättä näin tehtävän, että hän voi oleskella ½-alasti sisätiloissa.

Tässä ei muuten ole lapinlisää. Muistan itse tammikuun -99, kun olin intissä ampumaleirillä Sotinpurolla ja oli karvan vajaa 40 pakkasta ja radiossa sanottiin, että Lapissa meni -52C rikki. Ei kauaa viitsinyt riukupaskaa vääntää.
Jätkällä käynyt komia tuuri saapumiserän suhteen, hehe. Saa olla kyllä teltassa kamina punaisena koko ajan, että pysyy plussan puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Noihan se olisikin järkevä toimia sen sijaan, että lämmitetään koko talo saunaksi, jossa muut joutuu hikoilemaan, mutta tuo täällä asuva nainen haluaa välttämättä näin tehtävän, että hän voi oleskella ½-alasti sisätiloissa.


Jätkällä käynyt komia tuuria saapumiserän suhteen, hehe. Saa olla kyllä teltassa kamina punaisena koko ajan, että pysyy plussan puolella.
Heh, onneks oli jo puoli vuotta pohjilla tuolloin ettei ihan alkuun sattunut. Puolijoukkueteltan kans pärjäs, mutta oli vähän sitä onkelmaa että varpaat oli hiessä ja parran haiven huurussa.
 
Jätkällä käynyt komia tuuri saapumiserän suhteen, hehe. Saa olla kyllä teltassa kamina punaisena koko ajan, että pysyy plussan puolella.
Mulle kävi sillä tavalla näppärästi, että alokasaikana, tammi-helmikuussa kun oli joku leiri ja etelässäkin 30 astetta pakkasta, niin meikällä oli VP. Porukka paleli ulkona ja jotkut onnistui saamaan varpaisiin ja sormiin paleltumia, luultavasti siksi, että istuivat vain paikallaan ja valittivat kylmää.

Mutta mitä tulee sisälämpötilaan, niin se tietysti vähän riippuu. Mullakin on istumatyö ja aktiivisuus hyvin vähäistä, niin 22 astetta on sellainen, että mulla on pitkähihainen paita ja huppari päällä, mutta näpit vetää väkisin kohmeeseen. Ei ole hyvä lämpö se. 23 alkaa olla sellainen, että siinä tarkenee, ei mene näpit jäähän ja vaatettakin saa sit jo vähentää. Se on hyvin terävä se raja missä mun on hyvä olla. Kotona jos jotain touhuaa, niin vähän vähempikin tietysti riittää, mutta sit kun oikaisee sohvalle, niin kohta on kylmä. Viime talvena töissä oli päiviä, kun lämpömittari ei noussut yli 20 asteen ja mä olin niin syväjäässä, että en sulanut koko päivänä ellen urheillut.

Sekin tietysti auttaisi paljon jos olisi joku lämmönlähde mikä säteilee lämpöä kohti, tai puhaltaa lämmintä ilmaa. Silloin se peruslämpö saa olla vähän matalampi huoneessa ja silti tarkenee. Mutta kun ei ole takkaa eikä ilmalämpöpumppua, niin huoneen lämpötilan on oltava vähän korkeampi.
 
^Omassa kotitoimisto lämpiää takalla ja henkilökohtainen sweetspot lämpötilan suhteen on asettunut 15-16 asteen paikkeille. Eipähän ala perse hikoilemaan pidempään istuskellessa eikä iltapäivän palavereissa ala haukotuttamaan. Toisaalta, jos tuosta viileämmäksi menee, alkaakin jo kolottamaan ranteissa. Tässäpä taas yksi hyvä syy työskennellä kotoa käsin - "etätoimistolle" tyypillinen 22 astetta on suurimman osan mielestä liian aivan kylmä, mutta itse ei tarvitse edes haaveilla pitävänsä pitkähihaisia paitoja noissa lämmössä ja kengätkin on pakko potkia pois jaloista.
 
Vanha rintsikka 250m2 ja peruslämpö on asetettu 17 asteeseen. Itse pärjäisin vähemmälläkin mutta vaimo valittaa. Etätyöpisteessä yläkerrassa pärjään itse hyvin t-paidalla 13 asteeseen asti, sen alle kun menee, laitan hupparia ylle. Tässä pihistelyssä on se kettumainen puoli, että jos erehtyy jonnekin missä on 20+ celsius-astetta, niin hikoiluttaa aivan saatanasti. Kaverilla olin reissussa yökylässä, vanha puutalo jossa uusi öljylämmitys (!), meinasin sulaa yöllä kuin pahaan krapulaan vaikka oli 22C.
 
Vanha rintsikka 250m2 ja peruslämpö on asetettu 17 asteeseen. Itse pärjäisin vähemmälläkin mutta vaimo valittaa. Etätyöpisteessä yläkerrassa pärjään itse hyvin t-paidalla 13 asteeseen asti, sen alle kun menee, laitan hupparia ylle. Tässä pihistelyssä on se kettumainen puoli, että jos erehtyy jonnekin missä on 20+ celsius-astetta, niin hikoiluttaa aivan saatanasti. Kaverilla olin reissussa yökylässä, vanha puutalo jossa uusi öljylämmitys (!), meinasin sulaa yöllä kuin pahaan krapulaan vaikka oli 22C.
13 astetta ja t-paidalla. Voi hyvä tavaton. Pitäiskö sun kokeilla elämää ilman DNP:tä?
 
Vanha rintsikka 250m2 ja peruslämpö on asetettu 17 asteeseen. Itse pärjäisin vähemmälläkin mutta vaimo valittaa. Etätyöpisteessä yläkerrassa pärjään itse hyvin t-paidalla 13 asteeseen asti, sen alle kun menee, laitan hupparia ylle. Tässä pihistelyssä on se kettumainen puoli, että jos erehtyy jonnekin missä on 20+ celsius-astetta, niin hikoiluttaa aivan saatanasti. Kaverilla olin reissussa yökylässä, vanha puutalo jossa uusi öljylämmitys (!), meinasin sulaa yöllä kuin pahaan krapulaan vaikka oli 22C.
Aina tulee vastaan se kovempi jätkä. Mä olen itse vähän tässä jo ennen näitä ”kriisejä” laskenut lämpötilaa makkarista ja kotioffisesta. Semmonen 16-18 tuppaa olemaan. Akka vähän valittaa. Vähän ottaa kesän päälle aina aikaa että tottuu eikä näpit jäädy enää. Tosin vaatetta on vähän enempi päällä kuin t-paita.
 
Vanha rintsikka 250m2 ja peruslämpö on asetettu 17 asteeseen. Itse pärjäisin vähemmälläkin mutta vaimo valittaa. Etätyöpisteessä yläkerrassa pärjään itse hyvin t-paidalla 13 asteeseen asti, sen alle kun menee, laitan hupparia ylle. Tässä pihistelyssä on se kettumainen puoli, että jos erehtyy jonnekin missä on 20+ celsius-astetta, niin hikoiluttaa aivan saatanasti. Kaverilla olin reissussa yökylässä, vanha puutalo jossa uusi öljylämmitys (!), meinasin sulaa yöllä kuin pahaan krapulaan vaikka oli 22C.
Joo, meikäläinen eli nuoruutensa kanssa omakotitalossa, jossa saatto käydä lämpötila jossain 15-16 asteessa, tyypillisesti oli varmaan jossain 17-19 asteen välissä. Tuohon kun tottui, niin oli tosiaan hemmetin vaikea nukkua "normaalissa" huoneen lämmössä. Ja ihminenhän oikeasti nukkuu viileämmässä paremmin.

Nykyään omakin lämmönsäätely "paskottu" tähän perus kerrostalo- / rivarimeininkiin. Meillä on makkari viileä ja muuten kai se normaali 21 astetta. Huppari päällä teen kyllä hommat siitä huolimatta, muuten voi tulla vilu.
 
Kunteilla on kyllä uskomattoman ymmärtäväisiä vaimoja. Onko kenellekään käynyt koskaan niin, että vaimonne on esim. puukottanut, ampunut tai lyönyt teitä jollain tylpällä esineellä päähän ei-kuolettavasti, kun olette laskeneet sisälämpötiloja noin alas? Ei toki ole pakko vastata, jos kysymys on liian henkilökohtainen. Sen verran voin itse sanoa, että minä saisin kokea nuo kaikki kolme hyökkäystä + myrkyttäminen, jos tekisin vastaavan tempun täällä.
 
Jos istumatyötä voi mukavasti tehdä päivän 13 asteessa t-paidassa niin suosittelisin jo melkein lähestymään lääkäriä 😁 Tai sitten unohtui mainita jotain tyyliin "joo niin mää poljenkin kuntopyörää aina samalla" tai "joo mun sisälämpömittari on ikkunan pielessä kiinni, mitä väliä sillä on" tai "joo yleensä käyn etätyöpisteellä pari mailia kirjoittamassa, sit takaisin hellan viereen".
 
Vähän pitää pitää plussalla, että ei mene putket jäähän. Bokstereissa tarkenee.





No ei - itse en alle 20 oikein kestä, sellainen 20,5 pitää olla. Rouva ei valita, kestäisi kylmempää kuin itse kestän.
 
Mulla on yks reippaasti ylipainoinen tuttava, joka ei käytä normaalisti ikinä takkia talvella. Hupparissa kulkee Stadin talvessa. Oltiin kerran syksyllä Linnanmäellä viimeisenä vkl kun se oli auki. Oliskohan ollut n +5C lämmintä ja kaveri oli t-paita+shortsit varusteena. Itse tärisin farkuissa ja syystakissa. Siellä tuulee aina.

Siellä käy ruskeassa ihrakudoksessa semmoinen tohina, että pysyy lämpö päällä. Näitä luonnonoikkuja on.
 
Jos istumatyötä voi mukavasti tehdä päivän 13 asteessa t-paidassa niin suosittelisin jo melkein lähestymään lääkäriä 😁 Tai sitten unohtui mainita jotain tyyliin "joo niin mää poljenkin kuntopyörää aina samalla" tai "joo mun sisälämpömittari on ikkunan pielessä kiinni, mitä väliä sillä on" tai "joo yleensä käyn etätyöpisteellä pari mailia kirjoittamassa, sit takaisin hellan viereen".
Äläs nyt - ainakaan omalla kohdalla tämä viileydensietokyky ei toimikaan enää ulkoilmassa, vaan korvat peittävä pipo, kaulahuivi ja paksut rukkaset on oltava jo pikkupakkasillakin - siinä missä vaimolle riittää pelkkä huppari. Tosin samainen henkilö uhkailee repivänsä naamakarvani irti ja kutovansa niistä lisäpeiton, jos makkarin lämpö tippuu alle 20:n.
 
Mulla on yks reippaasti ylipainoinen tuttava, joka ei käytä normaalisti ikinä takkia talvella. Hupparissa kulkee Stadin talvessa. Oltiin kerran syksyllä Linnanmäellä viimeisenä vkl kun se oli auki. Oliskohan ollut n +5C lämmintä ja kaveri oli t-paita+shortsit varusteena. Itse tärisin farkuissa ja syystakissa. Siellä tuulee aina.
Joo on se myönnettävä että olen nössö tuohon nähden :) Liikkeessä itsekin tarkenen tosi hyvin suht miehekkäästä elopainostani johtuen, mutta sitten paikallaan hengailussa kyllä kylmä tarttuu ihan vastaavasti kuin normi ihmiseen, mitä nyt ehkä 2-3 astetta viileämmässä viihdyn kuin muu väki toimistolla. Ja kotonahan sitä useimmiten vaan lahnailee paikallaan, joten en kotilämpötilaa kovin alhaalla tykkää pitää, pois lukien makkari joka ei oikein voi olla liian viileä.
 
Kunteilla on kyllä uskomattoman ymmärtäväisiä vaimoja. Onko kenellekään käynyt koskaan niin, että vaimonne on esim. puukottanut, ampunut tai lyönyt teitä jollain tylpällä esineellä päähän ei-kuolettavasti, kun olette laskeneet sisälämpötiloja noin alas? Ei toki ole pakko vastata, jos kysymys on liian henkilökohtainen. Sen verran voin itse sanoa, että minä saisin kokea nuo kaikki kolme hyökkäystä + myrkyttäminen, jos tekisin vastaavan tempun täällä.

Ei sentäs mut kerran annoin sen lämmittää ton meiän makkarissa olevan uunin ku mukamas oli kylmä niin meinas tulla mylly ku en nukkunu kahteen päivään
 
Back
Ylös Bottom