Säästöliekki ---> aineenvaihdunta jumiin, miten toimia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Thorn
  • Aloitettu Aloitettu
Eli kuten otsikosta näkyy, niin aineenvaihdunta on tainnut mennä liian rankan dieetin johdosta pahasti jumiin. Kysyisinkin, että mikä olisi järkevä tapa palauttaa tuo aineenvaihdunta normaalille tasolle? Syödä reilusti yli kulutuksen, +-0 kaloreilla vai pikku hiljaa nostellen. Ja minkälaisella makrojakaumalla. Pistän alle hiukan toimista millä sain aineenvaihdunnan pahasti jumiin, jos siitä jotain hyötyä olisi.

Eli siis alottelin dieetin suhteellisen rauhallisesti ensiksi vain ruokavalioo karsimalla ja se onnistuikin varsin hyvin. Sitten päätin ottaa mukaan aerobisen, ja kiristymistä tapahui todella hyvin ja ainakin jopa voimatasot kasvoivat hyvää tahtia. En varsinaisesti ole koko dieetin aikana laskenut kaloreita tarkasti. Mutta olen arviolta saanut 1500-2000 kaloria päivässä, ja mitat ovat 172/67 18v mies. Nyt kun olen syömisiäni analysoinut, niin olen tullu johtopäätökseen, että kalorit olivat liian alhaiset ja rasvojen määrä todellakin liian pieni. Proteiineista pidin huolen ja niitä tulikin päivässä keskimäärin 200g, eli reilusti. Hiilihydraatit sitten lähinnä aamulla ja reenin jälkeen. Tarkkaa määrää en osaa sanoa, mutta tuskin yhtenäkään päivänä yli 200g sain. Veikkaisin jotain 100-150 maksimissaan. Täysin rasvattomana pidin ruokavalion muuten paitsi aamulla otin muutaman teelusikallisen lesitiiniä rahkan joukkoon ja illalla sitten oliiveja ja pari kalaölykapselia. Eli tuskin edes 50g sain rasvoja päivässä.

Palatakseni vielä tuon dieetin kulkuun, niin täytyy mainita, että noudatin kyseistä ruokavalioo useamman kuukauden ja paino heitteli hyvin paljon mutta laski kuitenkin hieman. (aikaan nähden todella surkeasti kuitenkin) Aerobista tein tolkuttoman määrän (jopa 5-6 tuntia viikossa aika korkeilla sykkeillä) siihen päälle sitten puntit. Tuloksissa ei merkittäviä muutoksia koko aikana ole tapahtunut, jopa todella hidasta kehitystä on tapahtunut. Nyt vasta kuitenkin lopulta tajusin viime viikolla, että säästöliekki on iskenyt, kun jo pitkään aina aamulla herätessä, reilun aamiaisenkin jälkeen, tuntui aina, että meinaa pyörtyä. Kuitenkin aina kun aloitti sarjojen tekemisen, niin olo parani todella huomattavasti ja siitä heti perään pystyi tekemään tunninkin korkeasykkeisen aerobisen. Ja olo oli salilta lähdettäessä paljon energisempi kuin sinne tultaessa! Vaikka ainoat energiat salilla ollessa sain 30g herapalkkarista. Säästöliekistä oli jo aikaisemminkin merkkejä, kun huomasin, että en saa hikeä enään päälle tehtäessä punttia. Dieetin jatkuessa hiki ei enään meinannut tulla edes aerobisen aikana! Sitä kuitenkin vain sokeana jatkoi samalla kaavalla... No positiivista on se, että vaikka dieetin vedinkin totaalisen surkeasti, niin tuli ainakin virhe lopullisesti tiedostettua. Olenkin nyt useamman päivän ajan jättänyt aerobiset väliin kokonaan ja syönyt reilusti enemmän rasvoja ja hiilareita kuin aiemmin. En tietääkseni ketoosissa ollut, vaikka hiilihydraatit matalalla olivatkin. Kuitenkin paino on tehnyt aikamoisen nousun tässä parin päivän aikana. Alimmillaan dieetillä paino oli n. 62kg, ja tänä aamuna se oli n.67. Eli 5 kg on nousua tapahtunut. Läskiä tuskin kaikki voi olla, koska mitään älytöntä mättöä en ole tässä ajassa vetänyt. Ihmetyttää vain, että voiko kokoisellani kaverilla nesteiden johdosta paino vaihtua noin paljoa? Olen kyllä todella kevytrakenteinen luuston osalta, mutta kuitenkin ihmetyttää.

Palatakseni vielä alkuperäiseen kysymykseeni, niin tilanne on kohdallani on seuraavanlainen: Lähden alkuviikosta parin viikon Aasian matkalle, joten ruokien kontrollointi on varsin hankalaa. Eli ajattelin vain syödä normaalisti ja olla stressaamatta sen enempää, kuitenkin lomamatkalla ajattelin olla mahdollisimman stressittömässä tilassa. Vai olisiko aineenvaihdunnan kannalta hyvä asia hiukan tarkkailla miten syö? Suunnitelmissa olisi matkan jälkeen (ja aineenvaihdunnan toivottavan palautumisen myötä) Jatkaa dieettiä kesään asti, tosin todella paljon järkevämmin. Tämän johdosta kysyisinkin, että kuinka kauan aineenvaihdunnan palautumisessa suurinpiirtein kestää? Uskoisin oman aineenvaihduntani olevan todella sekaisin, koska vireystilakin on noussut todella huomattavasti tässä muutaman päivän aikana, jolloin reilummin olen syönyt.

Teksti on hiukan sekava, mutta toivottavasti siitä jotain tolkkua saa.:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vettä ainakin kannattaa juoda reilusti, ja huolehtia riittävästä kuidun saannista, nämä ainakin toiminu itellä. Vihreä tee on kanssa antanu hyvää boostia mulla, mutta sitten sitä vettä pitää juoda vielä enemmän. Nyrkkisääntönä joku sano, että jos virtsa on keltasta, on vettä juotu liian vähän, ja niin ainakin ite olen suurin piirtein pitänyt.

Itellä nyt nelisen kuukautta dieettiä takana, ja itse olen aika paljonkin cheattaillut, tai pitänyt ainakin niitä hiilaripäiviä, ja vaikka hetkellisesti siitä saattaa paino nousta itellä jopa 1,5kg, niin sekin on vaan hiilaripöhöä joka on päivässä tai parissa lähtenyt. En tiedä kuinka samat pätee sit tollasessa kiristelydieetissä, kun itellä on tota läskiä lähdössä ollut aika paljon. Sarjapituudet on tippunut ainakin radikaalisti, mutta voimatasoja olen nyt alkanut ihan menestyksellisesti nostamaan.

Minulla oli joskus vastaavia ongelmia. Eli aiheenvaihduta oli todella jumissa.
Seurailin sillon syömisiäni ja päivässä söin n. 2300 kcal vaikka painoin n.80kg
enkä erityisemmin halunnut laihtua. Ei ollut vaan ruokahalua ja koko ajan oli vetämätön olo.

Nyt kun tämän vuoden tammikuussa dieettasin, niin kalorit olivat alimmillaan 2400. Eli elimiston voi siis saada toimimaan nopeammin ja aineenvaihdunnan toimimaan.
Sitä en osaa sanoa, kuinka kauan tähän menee.

Mutta suurimmaksi auttajaksi itse huomasin aikoinani liikunnan.
Vaihdoin treenityylin kolme jakoisesta yksijakoiseen ja vielä välipäivinä muuta liikuntaa. Tällainen muutos ei tunnu etes kovin kovalta, mutta elimistöni toimii jostakin syystä huomattavasti nopeammin, jos treenaan yksijakoisella ja teen lisäksi vielä jotain muuta kuntoilua.

Näistä omista kokemuksistani sanoisin, että normalisoi syöminen. Tai jopa syö vähä enempi kuin kulutat ja lisää liikunnan määrää. Ja jos et treenaa yksijakoisella, kokeile sitä.

Tuota pari viikkoa, niin aineenvaihdunta kohonnee valtavasti ja dieetin loppuun vetäminen helpottuu.

Ja nyt sinulla on kaikista otollisin tilanne. Mikäli lomallasi suinkin ehdit, niin tee aamuaerobiset ja illalla kans jotain liikunnallista ja syö kuin eläin. Kyllä se maha sieltä herää :)

Niih ja niinku tuossa edellä sanottiin. Juo koko ajan. Ihan koko ajan.

Eli siis alottelin dieetin suhteellisen rauhallisesti ensiksi vain ruokavalioo karsimalla ja se onnistuikin varsin hyvin. Sitten päätin ottaa mukaan aerobisen, ja kiristymistä tapahui todella hyvin ja ainakin jopa voimatasot kasvoivat hyvää tahtia.
Thorn sanoi:
Tuloksissa ei merkittäviä muutoksia koko aikana ole tapahtunut, jopa todella hidasta kehitystä on tapahtunut.
Paljonko sinulla on treenivuosia takana, kun voimatasot kasvoivat dieetillä hyvää tahtia? Vai kasvoivatko ne sittenkin todella hitaasti? Vaikeaa analysoida tekemisiäsi kun toisaalla sanot toista ja toisaalla toista.

Thorn sanoi:
En varsinaisesti ole koko dieetin aikana laskenut kaloreita tarkasti. Mutta olen arviolta saanut 1500-2000 kaloria päivässä, ja mitat ovat 172/67 18v mies. Nyt kun olen syömisiäni analysoinut, niin olen tullu johtopäätökseen, että kalorit olivat liian alhaiset ja rasvojen määrä todellakin liian pieni.
Oletko laskenut kalorit vai etkö ole? Olet ilmeisesti ainakin jotain laskenut, kun olet pystynyt analysoimaan syömisiäkin. Jos et laske dieetillä kaloreita, dieetti muuttuu lihaksen säilytyksen kannalta haasteellisemmaksi. Painon saa toki putoamaan kun vaan on syömättä, mutta jos haluaa säilyttää lihakset dieetillä, kalorit pitää laskea. Sun kokoisen miehen peruskulutus ilman liikuntaa on karkeasti arvioiden 1.800 - 1.900 kcal.

Thorn sanoi:
Palatakseni vielä tuon dieetin kulkuun, niin täytyy mainita, että noudatin kyseistä ruokavalioo useamman kuukauden ja paino heitteli hyvin paljon mutta laski kuitenkin hieman. (aikaan nähden todella surkeasti kuitenkin) Aerobista tein tolkuttoman määrän (jopa 5-6 tuntia viikossa aika korkeilla sykkeillä) siihen päälle sitten puntit.
Paljonko pudotit painoa dieetillä ja kauanko dieetti kesti? Paino ei putoa jos tekee perusasiat väärin. Sun kokoisen kaverin peruskulutus ei ole kovin iso, ja 5-6 tuntia viikossa ei ole vielä "tolkuton määrä" aerobista. Eihän se ole kuin 40-50 minuuttia päivässä.

Thorn sanoi:
Nyt vasta kuitenkin lopulta tajusin viime viikolla, että säästöliekki on iskenyt, kun jo pitkään aina aamulla herätessä, reilun aamiaisenkin jälkeen, tuntui aina, että meinaa pyörtyä.
Thorn sanoi:
huomasin, että en saa hikeä enään päälle tehtäessä punttia. Dieetin jatkuessa hiki ei enään meinannut tulla edes aerobisen aikana
Täällä(kin) on kirjoiteltu paljon säästöliekistä, joskus tuntuu että siitä on jossain määrin tullut uusi "minulla on painavat luut" tai "hidas aineenvaihdunta". Oireesi eivät kuulosta siltä että elimistösi olisi säästöliekillä, pikemminkin alkavaa ylikuntoa pukkaa. Siihen auttaa vain lepo ja oikea ruokailu.

Thorn sanoi:
Alimmillaan dieetillä paino oli n. 62kg, ja tänä aamuna se oli n.67. Eli 5 kg on nousua tapahtunut. Läskiä tuskin kaikki voi olla, koska mitään älytöntä mättöä en ole tässä ajassa vetänyt. Ihmetyttää vain, että voiko kokoisellani kaverilla nesteiden johdosta paino vaihtua noin paljoa? Olen kyllä todella kevytrakenteinen luuston osalta, mutta kuitenkin ihmetyttää.
Jos paino nousee muutamassa päivässä viisi kiloa, se ei ole rasvaa. Normaalia nestekertymää, joka lähtee kun a) lisäät juomista b) vähennät hiilaria c) huolehdit mineraalitasapainosta.

Ja toisekseen samankokoisten ihmisten luut painavat keskimäärin melko tarkalleen saman verran, joten yritä unohtaa tuollaiset "minulla on kevyet luut" :anssi:

Thorn sanoi:
Palatakseni vielä alkuperäiseen kysymykseeni, niin tilanne on kohdallani on seuraavanlainen: Lähden alkuviikosta parin viikon Aasian matkalle, joten ruokien kontrollointi on varsin hankalaa. Eli ajattelin vain syödä normaalisti ja olla stressaamatta sen enempää, kuitenkin lomamatkalla ajattelin olla mahdollisimman stressittömässä tilassa. Vai olisiko aineenvaihdunnan kannalta hyvä asia hiukan tarkkailla miten syö? Suunnitelmissa olisi matkan jälkeen (ja aineenvaihdunnan toivottavan palautumisen myötä) Jatkaa dieettiä kesään asti, tosin todella paljon järkevämmin. Tämän johdosta kysyisinkin, että kuinka kauan aineenvaihdunnan palautumisessa suurinpiirtein kestää? Uskoisin oman aineenvaihduntani olevan todella sekaisin, koska vireystilakin on noussut todella huomattavasti tässä muutaman päivän aikana, jolloin reilummin olen syönyt.
Syö normaalisti. Ole stressittömässä tilassa. Keho ei ehdi kerätä viikossa tai kahdessa juurikaan rasvaa, vaikka paino voikin heitellä.

Ihmettelen vaan että miksi 172/62 nuori mies haluaa olla dieetillä? Harrastatko jotain painoluokkaurheilua? Onko sinulla syömishäiriötaustaa tms.?

Nyt kun tämän vuoden tammikuussa dieettasin, niin kalorit olivat alimmillaan 2400. Eli elimiston voi siis saada toimimaan nopeammin ja aineenvaihdunnan toimimaan.
Sitä en osaa sanoa, kuinka kauan tähän menee.

Mutta suurimmaksi auttajaksi itse huomasin aikoinani liikunnan.
Vaihdoin treenityylin kolme jakoisesta yksijakoiseen ja vielä välipäivinä muuta liikuntaa. Tällainen muutos ei tunnu etes kovin kovalta, mutta elimistöni toimii jostakin syystä huomattavasti nopeammin, jos treenaan yksijakoisella ja teen lisäksi vielä jotain muuta kuntoilua.

Näistä omista kokemuksistani sanoisin, että normalisoi syöminen. Tai jopa syö vähä enempi kuin kulutat ja lisää liikunnan määrää. Ja jos et treenaa yksijakoisella, kokeile sitä.

Mulla on myös ollut jumitus päällä enemmän tai vähemmän jo pitkään. Luulen kuitenkin juuri runsaamman liikunnan olevan syypää tähän. Syön about 2400 kcal päivässä, aerobista on viikossa n.7 tuntia ja punttia teen kaksijakoisella 3-4 kertaa viikossa. (mitat 178cm/78kg). Olen yrittänyt muuttaa liikuntaa ja syömisiä moneen suuntaan moneen otteeseen, mutta mikään ei tunnu muuttavan tilannetta. Jouluna tuli pakollista taukoa treenistä kuukaudeksi, jolloin myös söin "afrikkalaisittain" (eli mahdollisimman suunnittelemattomasti) mitä milloinkin saatiin eteemme hostelleissa, ravintoloissa yms. paikoissa. Tuona aika laihduin 5 kiloa, mutta saman tien, kun palasin treenin ja bodysafkan pariin paino kipusi takaisin.

Jos siis lisäät liikuntaa niin kannattaa tehdä se maltillisesti, ettei jumisi ainakaan pääse pahenemaan.

Kerro sitten, miten homma etenee ja mitä muutoksia olet tehnyt, jos tilanne helpottuu!:thumbs:

Paljonko sinulla on treenivuosia takana, kun voimatasot kasvoivat dieetillä hyvää tahtia? Vai kasvoivatko ne sittenkin todella hitaasti? Vaikeaa analysoida tekemisiäsi kun toisaalla sanot toista ja toisaalla toista.

Harrastin jääkiekkoa sellaiset 10 vuotta ennen kuin lopetin viime vuonna kauden päätyttyä. Tämän jälkeen aloitin säännöllisen puntilla käynnin. Ennen säännöllistä puntilla käynnin aloittamista salilla käyminen oli tosi epäsäännöllistä ja silloinkin reenasin lähinnä lätkää varten ilman mitään kummoisempia ohjelmia valmentajan ohjeiden mukaisesti. Eli siis hiukan reilun vuoden olen punttia harrastanut ja siis todella aloittelija vielä. Selitin hieman hankalasti tuon voimatasojen kehityksen. Eli siis tuo mielestäni hyvä kasvu tapahtui ennen aerobisen ottamista mukaan kuvioihin ja hidastuminen tapahtui, kun otin aerobisen mukaan.

Oletko laskenut kalorit vai etkö ole? Olet ilmeisesti ainakin jotain laskenut, kun olet pystynyt analysoimaan syömisiäkin. Jos et laske dieetillä kaloreita, dieetti muuttuu lihaksen säilytyksen kannalta haasteellisemmaksi. Painon saa toki putoamaan kun vaan on syömättä, mutta jos haluaa säilyttää lihakset dieetillä, kalorit pitää laskea. Sun kokoisen miehen peruskulutus ilman liikuntaa on karkeasti arvioiden 1.800 - 1.900 kcal.

Kuten totesin niin en ole tarkkaan laskenut niitä (tällä tarkoitan jokaisen suupalan käymistä vaa'an kautta), vaan olen esim. kanan, tonnikalan, rahkan erilaisten viljahiutaleiden käytön laskenut pakkauskokojen ja desimitan avulla. Sitten taas kasvikset, hedelmät marjat ja oliivit ovat menneet sen enempää laskematta. Ja lihakset olen juurikin pyrkinyt säilyttämään. Sen takia proteiinien osuuden pidin todella korkealle, toisia makroravinteita vain karsin liikaa.

Paljonko pudotit painoa dieetillä ja kauanko dieetti kesti? Paino ei putoa jos tekee perusasiat väärin. Sun kokoisen kaverin peruskulutus ei ole kovin iso, ja 5-6 tuntia viikossa ei ole vielä "tolkuton määrä" aerobista. Eihän se ole kuin 40-50 minuuttia päivässä.

Aloitin dieetin suunnilleen marraskuun alussa (paino muistaakseni n. 72 kg) ja joulukuussa otin mukaan aerobiset ja rupesin ottamaan ylös painon joka aamu. Dieetti siis on kestänyt jo useamman kuukauden. En tiedä mitä tarkoitat perusasioilla mutta uskoakseni virheeni oli liiallinen aerobinen yhdistettynä liian vähiin syömisiin, varsinkin rasvojen osalta. Ja nyt täytyy korjata aiempaani sen verran, että helmikuun puoleen väliin asti suurinpiirtein tein aerobista 2 tuntia salipäivinä (joita viikkoon sisältyi 4) ja tunnin muina päivinä. Sykkeitä en pitänyt tällöin korkealla, en siis esim. hengästynyt juuri lainkaan. Helmikuun puolen välin jälkeen muutin aeorbisen teon tavalla, että tein salin jälkeen tunnin korkeammilla sykkeillä (hengästymistä jo tapahtui) ja siihen päälle n. 15 intervallivetoja tavalla, jossa minuutin kovaa vetoa vastasi 2 minuutin kevyt.
Tätä jatkoin viime viikkoon asti kunnes aamuinen heikko olo rupesi käymään jo aika sietämättömäksi ja päätin pistää dieetin totaaliselle tauolle matkan ajaksi, jo etuajassa.

Täällä(kin) on kirjoiteltu paljon säästöliekistä, joskus tuntuu että siitä on jossain määrin tullut uusi "minulla on painavat luut" tai "hidas aineenvaihdunta". Oireesi eivät kuulosta siltä että elimistösi olisi säästöliekillä, pikemminkin alkavaa ylikuntoa pukkaa. Siihen auttaa vain lepo ja oikea ruokailu.

Tosiaankaan en osaa varmaksi sanoa onko kyseessä ylikuntoa vai säästöliekkiä. Kuitenkin pudotin aikasemmasta kaloreita todella dramaattisesti ja lisäsin kulutusta aerobisen muodossa. Ensimmäinen kuukausi aerobisen lisäämisen jälkeen paino putosi ihan hyvin n. 1 kilo viikossa. Jouluna sitten (painon ollessa 64.5) tuli vedettyä huoletta kaikkea naamaan ja painon sain pudotettua takas ennen jouluista uuden vuoden aikaan. Tämän jälkeen on paino sitten jumitellut todella pahasti, vaikka nyt tein asiat täsmälleen samalla tavalla helmikuun puoleen väliin saakka, jolloin rupesin huomaamaan ensimmäisiä oireita. Kuten todella heikkoa oloa aamuisin, ja muutenkin heikotusta, kylmä tuntui olevan koko aika eikä hikeä saanut pintaan sitten millään. Sokeana kuitenkin kuvittelin , että "Kuuluu varmaan asiaan". Sitten helmikuussa lukuloman ajaksi muutin tuon aerobisen tekemisen säästääkseni aikaa. Maaliskuussa sitten olo rupesi olemaan todella heikko ja pidin yhden päivän jolloin söin hiilareita todella paljon. Vaikutuksen huomasin heti, koska loppupäivän hikeä pukkasi, vaikka vain makasi sängyllä. Siitä sitten katosivat nämä heikot aamut joksikin aikaa, ja painokin lähti taas laskuun. Samalla päätin ottaa viikkoon yhden päivän, jolloin syön reilusti hiilihydraattia mutta pitäen kalorit mahdollisimman alhaisina.
Heikko olo taas palasi eikä lähtenyt edes noiden tankkauspäivien avulla, ja sitten viime viikolla pistin dieetin taolle. Nyt aion sitten syödä aika huoletta vappuun asti, jonka jälkeen ajattelin aloittaa dieetin uudestaan fiksummin.

Jos paino nousee muutamassa päivässä viisi kiloa, se ei ole rasvaa. Normaalia nestekertymää, joka lähtee kun a) lisäät juomista b) vähennät hiilaria c) huolehdit mineraalitasapainosta.

En itsekkään sen usko olevan rasvaa, vaikka kropassa muutokset ovatkin olleet sellaisia, että ihan kasvoistakin tämän "turpoamisen" on havainnut puhumatta sitten vatsanseudusta. Uskon kroppain olleen aika totaalisen kuivana ja kaloreiden nostamisen johdosta (etenkin hiilihydraattien) sitten nesteet tulleet takaisin. En sitten tiedä onko nestetasapainoni nytten kohdillaan vai onko kropassa paljonkin ylimääräistä nestettä. Vettä olen juonut koko dieetin ajan todella paljon arviolta 3-5 litraa päivässä. Siis ihan puhdasta vettä. Suolaa olen pyrkinyt nauttimaan paljon, ja olen myös käyttänyt vitamiinilisiä.

Ja toisekseen samankokoisten ihmisten luut painavat keskimäärin melko tarkalleen saman verran, joten yritä unohtaa tuollaiset "minulla on kevyet luut" :anssi:

Ei minulla mielestäni olekaan kevyet luut, vaan pienet. Esim. Sormet minulla on todella ohuet, kuten myös polven kohdilta reiteni levenevät todella paljon mentäessä ylemmäks kroppaa. Tällä tarkoita sitä, että polven "juuressa" oleva luu on todella ohut.

Syö normaalisti. Ole stressittömässä tilassa. Keho ei ehdi kerätä viikossa tai kahdessa juurikaan rasvaa, vaikka paino voikin heitellä.

Ajattelin juurikin samaa. Tiedä sitten minkälaista ruokaa siellä Aasian puolella on tarjolla, mutta eiköhän se hyvin toimi :)

Ihmettelen vaan että miksi 172/62 nuori mies haluaa olla dieetillä? Harrastatko jotain painoluokkaurheilua? Onko sinulla syömishäiriötaustaa tms.?

Tässähän tämä kummallisuus minunkin mielestäni piilee, ja on myös yksi syy miksi epäilen olevani normaalia kevytrakenteisempi. Olen siis runsaasta liikuntatavoistani huolimatta ollut aina hiukan pyöreä, en mitenkään lihava mutta kuitenkaan ei hoikaksikaan voi kutsua. Olen varma, että omaan enemmän lihasta kuin keskiverto ikäiseni (vertaukseni pystyn tekemään kavereihinikin) mutta kuitenkin moni heistä on todella hoikkia ja ovat keskimäärin paino/pituus-suhteeltaan samassa kuin minä. Itselläni kuitenkin tuota ylimääräistä on ihan riittämiin. Ja en harrasta mitään painoluokkaurheilua tai en omaa syömishäiriötaustaa. Lätkää pelatessani tuosta ylimääräisestä lihan ja nahan välillä oli jopa hyötyäkin, eikä intensiivisen reenaamisen johdosta dieetti muutenkaan olisi ollut varmaan hyväksi. Nyt kuitenkin kun lätkän lopetin ja rupesin enemmän tätä sivustia seurailemaan ja asioita tutkimaan, niin ajattelin, että vedän rasvat alas ja aloitan kovemmalla panostuksella punttaamisen. Kuitenkin epäonnistuin dieetissä toistaiseksi aika pahasti (näin monessa kuukaudessa olisi pitänyt saada yli toistakymmentä kiloa läskiä jo pois). Juurikin nuo mittani hämäävät todella pahasti. Vaikka olettaa voisi, niin en todellakaan ole mikään laiheliini kukkakeppi tai laihaläski.

Kiitoksia kuitenkin vastauksista kaikille ja lisääkin todella mielelläni niitä otan vastaan. Varsinkin tuon aineenvaihdunnan palautumisen nopeutumista (lähinnä siltä kannalta, että onko kannattavaa aloittaa vapun jälkeen dieetti kesäkuun puoleen väliin asti kestäväksi ajaksi) :)

noilla mitoilla ei yksinkertaisesti ole mahdollista olla muuta kuin laihaläski, tai sitten läskitön, sellainen hoikka ja jäntevä ehkä. Mutta ei pyöreä, tukeva tai lihaksikas, millään. lähetäpä vaikka vyötärön, hauiksen,reiden, rinnanympärykset niin nähdään miten iso oletkaan oikeasti. miten laihaksi ajattelit muuten laihduttaa? ei millään pahalla mutta ei tuo touhusi ihan järkevältä kuulosta.

noilla mitoilla ei yksinkertaisesti ole mahdollista olla muuta kuin laihaläski, tai sitten läskitön, sellainen hoikka ja jäntevä ehkä. Mutta ei pyöreä, tukeva tai lihaksikas, millään. lähetäpä vaikka vyötärön, hauiksen,reiden, rinnanympärykset niin nähdään miten iso oletkaan oikeasti. miten laihaksi ajattelit muuten laihduttaa? ei millään pahalla mutta ei tuo touhusi ihan järkevältä kuulosta.

Heh, tietenkin sekin riippuu aika paljon määritelmästä. Siis jokainen määrittelee lihaksikkaan ja laihan eri tavalla. Jos esim. täällä olevia monta vuotta salilla käyneiden kuvia vertaan itseeni, niin voin kyllä sanoa, että lihasta ei itselläni ole laisinkaan. Sen takia mainitsinkin verrokkikohteeksi ikätoverini. (ja huomautuksena vielä, että useat heistä eivät liikuntaa aktiivisesti harrasta missään muodossa). Eli siis jos itseni täytyy johonkin noista "kategorioista" pistää, niin sitten se menisi kyllä tuohon laihaläski-osastolle. Kuten taustoja kertoessani totesin, niin olen jääkiekkoa harrastanut sen lähemmäs 10 vuotta, joten niillä lihaksilla, yhdistettynä vuoden aktiiviseen salillakäynnin aikana tulleilla, ollaan nyt liikenteessä. Selvääkin on, että noilla taustoilla ei älyttömiä lihasmassoja omata. Hiukan hankalaksi menee mutta uskoakseni minua verratessa johonkin tietokonenörttilihavaan/pyöreään tms. (jos samassa rasva% olisimme), niin sivustakatsoja voisi selvästi sanoa, että olen lihaksikkaampi. Kuten totesin, niin käsite on aika suhteellinen selvästikkin.

Minulla ei suoranaisesti ole mitään laihuustavoitetta. Rasva% sopivan alas. Veikkailisin, että johkin 10-15% kohdille. Ja tiedän että tuo dieetti oli kaukana järkevästä, jos sitä nyt tarkoitit. Perseelteenhän se meni ja pahasti. Virheistä oppii parhaiten kantapään kautta, ja tulevaisuudessa dieetatessa en aio samaan virheeseen langeta. Kuitenkaan tavotteet ei itsessään ole mihinkään kadonneet. Aion vain hoitaa asiat nyt järkevämmin. Dieetin alun kulkiessa niin hyvin iski päälle tietynlainen vauhtisokeus ja monta puuta kerettiin kaataa ennen ku silmät aukesi. Kuitenkin näen kaikista järkevimmäksi tavaksi, ensiksi dieetata liiat läskit pois ja sitten maltillisella bulkilla kehittää lihasta tosissaan. Ihan esteettisistäkin syistä.

Ps. Voin myöhemmin pistää noita mittoja. Ja olen valmis kyllä ottaan kriittistäkin palautetta vastaan. Palautetta saadakseni tämän threadin avasinkin :)

Heh, tietenkin sekin riippuu aika paljon määritelmästä. Siis jokainen määrittelee lihaksikkaan ja laihan eri tavalla. Jos esim. täällä olevia monta vuotta salilla käyneiden kuvia vertaan itseeni, niin voin kyllä sanoa, että lihasta ei itselläni ole laisinkaan. Sen takia mainitsinkin verrokkikohteeksi ikätoverini. (ja huomautuksena vielä, että useat heistä eivät liikuntaa aktiivisesti harrasta missään muodossa). Eli siis jos itseni täytyy johonkin noista "kategorioista" pistää, niin sitten se menisi kyllä tuohon laihaläski-osastolle. Kuten taustoja kertoessani totesin, niin olen jääkiekkoa harrastanut sen lähemmäs 10 vuotta, joten niillä lihaksilla, yhdistettynä vuoden aktiiviseen salillakäynnin aikana tulleilla, ollaan nyt liikenteessä. Selvääkin on, että noilla taustoilla ei älyttömiä lihasmassoja omata. Hiukan hankalaksi menee mutta uskoakseni minua verratessa johonkin tietokonenörttilihavaan/pyöreään tms. (jos samassa rasva% olisimme), niin sivustakatsoja voisi selvästi sanoa, että olen lihaksikkaampi. Kuten totesin, niin käsite on aika suhteellinen selvästikkin.

yle sanoi:
Suuria luita syytetään usein, mutta 20-30 kg ylipaino ei kuitenkaan selity suurilla luilla. Kahden samanpituisen ihmisen luiden painoero on enimmilläänkin noin yhden kilon luokkaa!

http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_laihdutus&jutunid=2757

eipä toi luiden paino oo kauhean pätevä peruste.... kyllä sun pitäis saada painoa enemmän ylöspäin kuin alaspäin...

Viimeksi muokattu:
Selitin hieman hankalasti tuon voimatasojen kehityksen. Eli siis tuo mielestäni hyvä kasvu tapahtui ennen aerobisen ottamista mukaan kuvioihin ja hidastuminen tapahtui, kun otin aerobisen mukaan.
Kuten itse arvelitkin: aerobisen lisäämisen jälkeen olit todennäköisesti sen verran paljon miinuksilla, että voimatasojen nousu loppui. Pitempään treenanneilla voimatasot harvoin nousevat tai edes pysyvät samalla tasolla dieetin aikana. Liiallinen aerobinen liikunta ei ole hyvästä, jos haluat dieetata rasvoja pois kehosta niin että lihasmassa säilyy.

Thorn sanoi:
Kuten totesin niin en ole tarkkaan laskenut niitä...
-klip-
...taas kasvikset, hedelmät marjat ja oliivit ovat menneet sen enempää laskematta.
Kuitenkin noin hyvin lasket jo kalorit, laske samantien dieetin loppuun asti myös loputkin ruokailut mukaan, niin sinun ei tarvitse arpoa kcal-määrillä.

Thorn sanoi:
Aloitin dieetin suunnilleen marraskuun alussa (paino muistaakseni n. 72 kg) ja joulukuussa otin mukaan aerobiset ja rupesin ottamaan ylös painon joka aamu. Dieetti siis on kestänyt jo useamman kuukauden.
Eli vedit marraskuun alusta jouluun 72 -> 64,5 kiloon ja siitä lähtien ei käytännössä ole tapahtunut mitään :eek: Alkuperäinen analyysisi säästöliekistä taitaa pitää paikkansa!

Pudotit 7 viikossa 7,5 kiloa, nesteet huomioiden pudotuksesi oli arviolta noin 5-6 kiloa. Kun otetaan huomioon että lähtöpainokin oli melko pieni, vauhti oli rasvanpolttoa ajatellen hieman liian nopea, keskimäärin noin -900 kcal päivässä.

Thorn sanoi:
Maaliskuussa sitten olo rupesi olemaan todella heikko ja pidin yhden päivän jolloin söin hiilareita todella paljon. Vaikutuksen huomasin heti, koska loppupäivän hikeä pukkasi, vaikka vain makasi sängyllä. Siitä sitten katosivat nämä heikot aamut joksikin aikaa, ja painokin lähti taas laskuun. Samalla päätin ottaa viikkoon yhden päivän, jolloin syön reilusti hiilihydraattia mutta pitäen kalorit mahdollisimman alhaisina.
Olet jo huomannut itsekin, että korkea hh- ja kcal-määrä sinun tapauksessasi a) lisäsi aineenvaihduntaa b) poisti heikotuksen c) painokin lähti laskuun. Miksi pidät silti kalorit mahdollisimman alhaisina hiilaripäivänä?

Thorn sanoi:
Uskon kroppain olleen aika totaalisen kuivana ja kaloreiden nostamisen johdosta (etenkin hiilihydraattien) sitten nesteet tulleet takaisin. En sitten tiedä onko nestetasapainoni nytten kohdillaan vai onko kropassa paljonkin ylimääräistä nestettä. Vettä olen juonut koko dieetin ajan todella paljon arviolta 3-5 litraa päivässä. Siis ihan puhdasta vettä. Suolaa olen pyrkinyt nauttimaan paljon, ja olen myös käyttänyt vitamiinilisiä.
Luin toisesta threadista, että olet myös vetänyt ketolla osan dieettiäsi. Toki ketodieetin jälkeen keho täyttyy ja painoa tulee jonkun verran. Eiköhän turvotus lähde melko nopeasti.

Thorn sanoi:
Olen varma, että omaan enemmän lihasta kuin keskiverto ikäiseni (vertaukseni pystyn tekemään kavereihinikin) mutta kuitenkin moni heistä on todella hoikkia ja ovat keskimäärin paino/pituus-suhteeltaan samassa kuin minä. Itselläni kuitenkin tuota ylimääräistä on ihan riittämiin.
172/62 ja sinulla on enemmän lihasta kuin keskiverto ikäiselläsi mutta myös ylimääräistä riittävästi? Ei vaan mene täällä jakeluun :)

Thorn sanoi:
Kuitenkin epäonnistuin dieetissä toistaiseksi aika pahasti (näin monessa kuukaudessa olisi pitänyt saada yli toistakymmentä kiloa läskiä jo pois). Juurikin nuo mittani hämäävät todella pahasti. Vaikka olettaa voisi, niin en todellakaan ole mikään laiheliini kukkakeppi tai laihaläski.
Et ole epäonnistunut dieetissäsi. Olethan vetänyt 72 kilosta alimmillaan 62 kiloon. Kuinka monta kymmentä kiloa rasvaa ajattelit pudottaa lähtöpainostasi?

IMO voisi olla harkitsemisen arvoista kokeilla jotain uudenlaista treeniohjelmaa, joka pakottaisi lihakset kasvamaan, mutta ei mitään sikabulkkia vaan ihan hitaasti, 1 kilo kuukaudessa tai vähemmän, ainakin itse olen onnistunut aika hyvin aina säätelemään painoa laskematta kaloreita, pelkästään käymällä vaaalla kerran päivässä ja syömälle sen mukaan enemmän tai vähemmän, on ainakin helppo tapa.
joskus olin melkein samoissa mitoissa (pidempi tosin ja vähän painavampi mutta suhteessa)
ja aloitin uuden treeniohjelman ja tein samalla aerobista, tapahtui nopeaa kehitystä ulkonäössä, näytti kuin olisin kiristynyt, vatsalihakset tuli esiin vaikka paino nousi muutaman kilon.
Tai mikset ottaisi aina silloin tällöin lyhyen dieetin, aluksihan paino putoaa aina helposti jonkun verran, pysyisi läskit kurissa eikä säästöliekki vaivaisi. Tuolla tavalla tuskin edistyt mihinkään suuntaan merkittävästi (en ole asiantuntija mutta omaa kokemusta ja lukemaani sovellan näissä neuvoissa)

Itsekkin olen suunnilleen tuon pituinen, ja kun painoin joskus nuorempana 10 vuotta sitten noin 60 kiloa, niin olin todellinen kukkakeppi.

Tällä hetkellä on painoa noin 80 kg, ja jos sen 5 kiloa rasvaa saisi pois, niin olisi todella hoikassa kunnossa. Tosin 10 vuotta enemmän tai vähämmän säännöllistä salitreeniä takana.

ite olin 180 - 62 ja vaikka vähän rasvaa olikin ihon alla, olin silti sairaalloisen laiha. ennen diettailuja painoin jotain 84 kiloa ja itse näin että kerrankin oli paino niin yläällä että on jotain järkeä itsensä kiusaamisesta.

Näyttää porukka juuttuneen tuohon käsitykseen, että painan 62kg. Kuten totesin; vaaka alimmillaan näytti tuota lukua kropan ollessa ilmeisesti totaalisen kuivana. Tänä aamuna vaaka näytti 67.5kg. Joten ei tuo 62kg minun "oikea" painoni ole/ollut.

Täällä nyt on hiukan lähtenyt keskustelu toisille urille kuin kuvittelin. :rolleyes:
En nyt halua kuulostaa mitenkään vittumaiselta tms. Koska ymmärrän itsekkin, että ei tuo painosuhde 172/62 ole ylipainoisen. En tiedä onko kevyempään rakenteeseeni syynä luut vai mitkä, mutta ainakin sormet yms. luut ovat hyvin ohuita ja pieniä minulla, verraten moneen muuhun. Käsittääkseni kuitenkin yksilöiden rakenteissa on eroja muunkin kuin lihaksen ja rasvan määrän suhteen, samanpituisilla. Vai olenko aivan väärässä? Eli siis tekeekö samanpituisten henkilöiden eron painossa ainoastaan 2 tekijää; rasvan ja lihaksen määrä?

Sanottakoon vielä, että en ole itseäni kuihduttamassa kuoliaaksi ja kukkakepiksi. Kykenen kyllä tarpeeksi objektiiviseen arviointiin peilin perusteella :) Kuten Zener itsekkin mainitsit. 5kg rasvaa pois saisi sinut näyttämään varsin hoikalta (en kylläkään tiedä missä kunnossa rasvojen osalta olet tällä hetkellä). Niin kyllä uskoisin itsekkin näyttävän 60 kiloisena hyvin hoikalta. Olisihan siinä pudotusta nykyisestä 7.5kg, joka on 50% enemmän kuin tuo mainitsemasi 5kg. ;)

Eli vedit marraskuun alusta jouluun 72 -> 64,5 kiloon ja siitä lähtien ei käytännössä ole tapahtunut mitään :eek: Alkuperäinen analyysisi säästöliekistä taitaa pitää paikkansa!

Juurikin näin. Kuitenkin sitä jatkoin 3kk verran. :david:

Olet jo huomannut itsekin, että korkea hh- ja kcal-määrä sinun tapauksessasi a) lisäsi aineenvaihduntaa b) poisti heikotuksen c) painokin lähti laskuun. Miksi pidät silti kalorit mahdollisimman alhaisina hiilaripäivänä?

Tarkoitin tällä sitä, että otin pääosin kalorit hiilareista. En siis suorittanut mitään pizzamättöjä tms. Eli hankkinut "turhia" kaloreita huonojen rasvojen muodossa, vaan ekstrakalorit tulivat hiilihydraateista.

Luin toisesta threadista, että olet myös vetänyt ketolla osan dieettiäsi. Toki ketodieetin jälkeen keho täyttyy ja painoa tulee jonkun verran. Eiköhän turvotus lähde melko nopeasti.

Ensimmäiset pari kuukautta diettasin käsittääkseni ketona. Ainakin muutokset kropassa ja vireystilassa jne. olivat sen suuntaisia. Joulu onkin aikalailla dieettini vedenjakaja; Siitä eteenpäin dieetti lähti menemään varsin surkeasti. Ilmeisesti liian pitkään kestäneen ison kalorivajeen vuoksi. Dieetti ennen joulua sujui kyllä todella loistavasti. En muista aikaa jolloin olisi ollu yhtä energinen ja hyvällä vireystasolla. Unentarpeen määräkin väheni. Tästä syystä ajattelinkin hoitaa dieetin matkan jälkeen ketona, sillä se oli todella miellyttävä ja tehokas tapa mielestäni. Tosin ajattelin lisätä kaloreihin rasvoja reilusti lisää ja ottaa ohjelmaksi 2- tai 1-jakoisen nykyisen 4-jakoisen sijaan. Ja jos aerobista teen, niin teen sitä ainoastaan intervallityylisenä. Kuitenkin matkan jälkeen täytyy miettiä mahdollisen 1.5kk "jatkodieetin" strategia tarkemmin.

Et ole epäonnistunut dieetissäsi. Olethan vetänyt 72 kilosta alimmillaan 62 kiloon. Kuinka monta kymmentä kiloa rasvaa ajattelit pudottaa lähtöpainostasi?

No ei tuo paljoa sinäänsä lohduta, koska paino on nyt 67.5, ja hirveästi aerobista ja heikkoa oloa tuli turhaan. Ja kuten totesin niin painon putoaminen ei ole minulle itsetarkoitus, vaan läskien poltto. Paino on vain indikaattori siinä hommassa. Mieluiten painon pitäisin mahdollisimman korkealla.

IMO voisi olla harkitsemisen arvoista kokeilla jotain uudenlaista treeniohjelmaa, joka pakottaisi lihakset kasvamaan, mutta ei mitään sikabulkkia vaan ihan hitaasti, 1 kilo kuukaudessa tai vähemmän, ainakin itse olen onnistunut aika hyvin aina säätelemään painoa laskematta kaloreita, pelkästään käymällä vaaalla kerran päivässä ja syömälle sen mukaan enemmän tai vähemmän, on ainakin helppo tapa.
joskus olin melkein samoissa mitoissa (pidempi tosin ja vähän painavampi mutta suhteessa)
ja aloitin uuden treeniohjelman ja tein samalla aerobista, tapahtui nopeaa kehitystä ulkonäössä, näytti kuin olisin kiristynyt, vatsalihakset tuli esiin vaikka paino nousi muutaman kilon.
Tai mikset ottaisi aina silloin tällöin lyhyen dieetin, aluksihan paino putoaa aina helposti jonkun verran, pysyisi läskit kurissa eikä säästöliekki vaivaisi. Tuolla tavalla tuskin edistyt mihinkään suuntaan merkittävästi (en ole asiantuntija mutta omaa kokemusta ja lukemaani sovellan näissä neuvoissa)

Ajattelin kyllä siirtyä nykyisestä 4-jakoisesta 2- tai 1-jakoiseen kuten edellisessä viestissä mainitsen. Kuitenkin kuten varmasti tiedät, niin optimaalisinta lihaskasvua ei saa kuin +kaloreilla ja tämähän tarkoittaa väkisinkin fläsää. Joten kuten aikasemmin mainitsin, näen järkevämmäksi hoitaa dieetillä nyt liiat läskit pois ja sen jälkeen suorittamaan ylläolevaa mainitsemaasi strategiaa hillitystä bulkista.

...

No ei tuo paljoa sinäänsä lohduta, koska paino on nyt 67.5, ja hirveästi aerobista ja heikkoa oloa tuli turhaan. Ja kuten totesin niin painon putoaminen ei ole minulle itsetarkoitus, vaan läskien poltto. Paino on vain indikaattori siinä hommassa. Mieluiten painon pitäisin mahdollisimman korkealla.

jos luit mitä kirjoitin, niin luurangon paino vaihtelee samanpituisilla ihmisillä max ~1kg

sisäelimistä voi tieten tulla painoeroa, mutta sen ei pitäis olla mitään merkittävää vaakalle mennessä.. tieten jos maha/suoli on täynnä, siitä tulee painoeroa ja ainakin itellä jos vetää tiukempaa dieettiä, häviää pari kiloa painoa vaan sen takia kun suoli tyhjenee ja kroppa kevenee.

mutta turha tommosia luulotaudin alkumerkkejä "mun luut on aika ohuet, eli.." ees pyöritellä mielessään. ei pahalla mutta luuletko että elimistös päästää rasvoistaan irti jos muuten ravinnonsaanti on liian niukkaa kun oot noin kevyt? suuremmalla ravinnonsaannilla väitän että painos olis vähän eri luokkaa...

jos luit mitä kirjoitin, niin luurangon paino vaihtelee samanpituisilla ihmisillä max ~1kg

sisäelimistä voi tieten tulla painoeroa, mutta sen ei pitäis olla mitään merkittävää vaakalle mennessä.. tieten jos maha/suoli on täynnä, siitä tulee painoeroa ja ainakin itellä jos vetää tiukempaa dieettiä, häviää pari kiloa painoa vaan sen takia kun suoli tyhjenee ja kroppa kevenee.

mutta turha tommosia luulotaudin alkumerkkejä "mun luut on aika ohuet, eli.." ees pyöritellä mielessään. ei pahalla mutta luuletko että elimistös päästää rasvoistaan irti jos muuten ravinnonsaanti on liian niukkaa kun oot noin kevyt? suuremmalla ravinnonsaannilla väitän että painos olis vähän eri luokkaa...

Luin kyllä tuon artikkelin, tosin sen luotettavuutta hiukan nakertaa sen loppuosan viittaukset kaupalliseen painonvartijoihin. Ei minulla kuitenkaan mitään syytä asiaa epäillä ole. Totesin samalla, että en 100% osaa sanoa mistä asiat johtuvat. Sen takia olen itsekkin aika hämilläni. Fakta kuitenkin on se, että painoni kävi alimmillaan (pari viikkoa sitten suunnilleen) n. 62kg ja nyt se on 67.5kg. Läskiä se kaikki ei voi olla, joten kyseessä on nesteiden ja suolten/vatsalaukun "täyttyminen", joten tuskin on oikeellista sanoa painoni olevan 62kg.

Luulotautia tai ei, mutta kyllä sitä yleensä ihminen pyrkii miettimään selityksiä erilaisille ilmiöille, jos ei mitään todistettua tietoa asiasta ole tai omaa jonkun hataran käsityksen asiasta. Et ole tainnut lukea aikaisempia kirjoituksiani sillä niistä saa hyvin selville, että totean liian alhaiset kalorit ja liiallisen aerobisen säästöliekin ja aineenvaihdunnan jumiin menemisen syyksi. En myöskään halua sanoa tätä pahalla, mutta toivoisin että aikaisemmat kirjotukset lukisi, jotta keskustelusta saataisiin rakentavampaa eikä vain asioiden toistelua.

Miten olisi normikalorit ja kova treeni. Syöt saman minkä kulutat, edes noin suurinpiirtein. Mieluummin vähän extraa (+200/+400kcal) ja samalla varmasti huomaat, että kroppa kiristyy eikä tartte enää laihdutella ihan vaan laihdutuksen takia. Uskon, että olet jo liian matalilla kaloreilla johtuen pienestä painostasi ja siitä ei hyvää seuraa. Kiristyminen ei tapahdu käden käänteessä mutta johtaa siihen pikkuhiljaa kun kroppa taas normalisoituu (säästöliekkiä tuo varmaan on, itekin joskus tiputtanut 10kg 2 kuukaudessa ja puff.. nesteet iskee päälle, not good).

Laske mitä syöt, mieluiten tarkasti (luin kyllä threadin läpi mutta lukemat oli arvioita ja ne ei riitä yhtään mihinkään) ja katso sitten uudestaan. Palstalla moni osaa myös neuvoa paremmin kun tietää tarkkaan mitä syöt ja paljonko on kulutuksesi. Kirjaa siis ainakin viikko kaikki tapahtumat ylös (osittain myös siksi että monella syönti on ok yhtenä päivänä ja toisena syödään 2 palaa ruisleipää ja 2 lasia maitoa).

Miten olisi normikalorit ja kova treeni. Syöt saman minkä kulutat, edes noin suurinpiirtein. Mieluummin vähän extraa (+200/+400kcal) ja samalla varmasti huomaat, että kroppa kiristyy eikä tartte enää laihdutella ihan vaan laihdutuksen takia. Uskon, että olet jo liian matalilla kaloreilla johtuen pienestä painostasi ja siitä ei hyvää seuraa. Kiristyminen ei tapahdu käden käänteessä mutta johtaa siihen pikkuhiljaa kun kroppa taas normalisoituu (säästöliekkiä tuo varmaan on, itekin joskus tiputtanut 10kg 2 kuukaudessa ja puff.. nesteet iskee päälle, not good).

Laske mitä syöt, mieluiten tarkasti (luin kyllä threadin läpi mutta lukemat oli arvioita ja ne ei riitä yhtään mihinkään) ja katso sitten uudestaan. Palstalla moni osaa myös neuvoa paremmin kun tietää tarkkaan mitä syöt ja paljonko on kulutuksesi. Kirjaa siis ainakin viikko kaikki tapahtumat ylös (osittain myös siksi että monella syönti on ok yhtenä päivänä ja toisena syödään 2 palaa ruisleipää ja 2 lasia maitoa).

No ainakin parin viikon ajaksi täytyy mennä ruokien osalta tulevan matkan ehdoilla. Pyrin kuitenkin sielläkin ennemmin syömään reilusti kuin liian vähän. Tiedän kyllä, että tarkoitit tuota matkan jälkeiseksi ajaksi, mutta kuitenkin näkisin rasvojen poistamisen parhaimmaksi vaihtoehdoksi ensin, mutta paljon järkevämmällä tavalla. Liian matalilla kaloreilla olen kyllä varmasti ollut. Olen varsin tarkasti syönyt lähes samat ruuat, joka päivä nyt dieetin alusta alkaen. Eli siis jo likipitäen puolivuotta. Tarkkoja grammamääriä en esim. kasvisten suhteen ole laskenut, mutta tuollaisia heittelyjä joihin viittaat ei ole tapahtunut. Toki esim. joulu ja abiristeily hiukan tuota kaavaa sotki, mutta tähän aikaan suhteuttenu selvästi normaalista poikkeavat ruokailut ovat olleen muutamissa päivissä. Dieetin alussa söin hiukan erilailla kuin lopussa. Nostin loppua kohden hiilihydraatteja selvästi. Voin kuitenkin pistää esimerkkinä nyt loppuajan dieetin päivän ruuat. (alussa siis kalorit olivat vieläkin matalammat)

Aamu: maitorahka 250g + lesitiini 10-15g ja loraus mehukeittoa, puuro: 1.5dl pikakaurahiutaleita + 2-3 dl leseitä (ruis- ja vehnä), sekä marjoja (mansikoita ja vadelmia 200g - 300g) 1 viipale realin täysjyväruista + kevytkinkkuviipale, 1 appelsiini, kahvia jokunen kupponen tilkalla rasvatonta maitoa.

Abivuodesta johtuen olen pystynyt tämän vuoden puolella tekemään reenit aamupäivästä, joten reeni tuli aamupalan jälkeen, minkä yhteydessä 30g herapalkkari.

Reenin jälkeinen ateria: kanansisäfilepihviä n. 100g + n. 50g raejuustoa ja kevytkinkkuviipaleita 6 kappaletta, viipale täysjyvärealia, ja todella reilusti kasviksia (arviolta pakastevihanneksia ja kurkkukaalisalaattia (0.5 - 1kg), yksi appelsiini.

toinen ateria. sama kuin yllä mutta appelsiini ja elipä pois, sekä vähemmän salaattia. Lihat kuitenkin suunnilleen samoissa.

Iltapalaksi 150g tonnikalaa vedessä, n. 50g raejuustoa ja oliiveja jonkin verran.

Vielä juuri ennen nukkumaanmenoa. Kalaöljykapseleita pari sekä soija/maito-proteiiniyhdistelmän drinkki.

Alkudieetin aikana en käyttänyt ollenkaan kaurahuitaleita, vaan ainoastaan leseitä puurossa (vehnä) muutaman desin. enkä myöskään leipää syönyt yhtään, kuten myöskään hedelmiä (ateriankaan yhteydessä reenin jälkeen) Vadelmia käytin n. 100g. Dieetin alussa oli vaaka mukana mutta se hajosi, minkä johdosta loppuosa on mennyt arvioiden mukaan ruokien määrän osalta). Myöskin alun ketovaiheen aikana jouduin melkein joka päivä jättään kouluruuan väliin, jolloin korvasin sen proteiinidrinkillä.

Jälkeenpäin aatellen todellakin liian vähän salireenit ja aerobinen huomioiden. Silloin vain ymmärrettävästi rasvapaloi hyvin ja olo oli koko aika hyvä eikä nälkäkään kiusannut ollenkaan. Koska tulosta näytti tulevan helposti päätin jatkaa tuota, kunnes sitten homma rupesi tökkimään pahasti.

Kuinka nopeasti kokemuksesi mukaan tuo nestepöhö laskee tollaisen painonpudotuksen seurauksena tulleena?

Kuinka nopeasti kokemuksesi mukaan tuo nestepöhö laskee tollaisen painonpudotuksen seurauksena tulleena?

Mun oma nestepöhö kesti liki kuukauden. Alkoi helpottaa n. viikon sen jälkeen kun lisäsin kaloreita ja rajoitin liikuntaa. Aluksi paino nousi muutaman kilon nopeasti, mutta sitten tippui takaisin sitä rataa kun nesteet lähti jopa kilon pari alemmas.

Vaikeinta oli tajuta tilanne. Kova dieettaus ja rankka aerobinen ja yhtäkkiä tulee nestettä ja pitäis alkaa vielä syömäänkin, vaikka tavoite olis päinvastainen. Se käy pääkoppaan, mutta lopputulos on kuitenkin parempi vaikka pää ei sitä tahtoisi hyväksyäkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom