Säästöliekillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gme
  • Aloitettu Aloitettu

gme

Hei!

En tiennyt että kuuluisko tää tänne vai aloittelijoiden osastoon vai jonnekkin ihan muualle, mutta päädyin nyt sitten tähän.

Olen 24 vuotias naispuolinen ihminen, käyn salilla muutaman kerran viikossa, ja lenkkeilen lisäksi. Kävin tänään kehonkoostumusmittauksessa, ja suht järkyttäviä lukuja siellä oli.. Pituutta löytyy 163cm ja painoa ihanat 77 kg, rasvaprosentti sellaiset 40.5. Eli heikosti menee. Jatkona vielä näihin mukaviin lukuihin, mun kehon metabolinen ikä on 50 (!!!). Nestemäärät oli suht ok, lihasmassa hyvä, luumassa normaali. Sisäinen rasva 6 prossaa. Proteiinin tarve 84g, ja näillä ruokkimisilla se tulee täyteen. Tämä kehonkoostumuksen mittaajahenkilö sitten totesi, että tuo rasvan määrä ja tuo metabolinen ikä johtuisi siitä etten syö tarpeeksi, eli ei tule kalorimääriä täyteen (kulutuksen arvo levossa 1459kcal). Säästöliekillä siis.

Neuvoi minua syömään kahden tunnin välein, ja muuttamaan oikeastaan kokonaan ravintoa. Normaalina päivänä syön aamupalaksi 2 munan omeletin, välipalaksi en mitään, lounaaksi jotain edellisen päivän tähteitä tai sit jonku leivän tai hedelmän (riippuen rahatilanteesta :) ). Sitte illemmalla kunnon ruoka, jotain perinteistä makaroonilaatikkoa, jauhelihakeittoa yms. Ja iltapalaks voileipiä ja jotain hedelmiä. Suklaata rakastan, ja joskus illassa saattaa mennä kolmekin sellaista pientä suklaapatukkaa. Mutta ei siis joka päivä. Muutama vuosi sitten saatoin vetäistä suklaalevyn ja sipsipussin päivässä, painoa oli silloin 10kg vähemmän kuin nyt kun en enää tommosia määriä herkkuja vedä.

Tarvisin siis apua! Oon ihan sekasin noitten asioitten kans, ymmärsin kyllä et nyt pitäis alkaa syömään enemmän, mut jotenki se tuntuu hullulta ku painoa on ihan liikaa. Ja mitä mun sitte kannattis syödä? Jotain edullista, kun opiskelijabudjetilla mennään. Ja yleisesti, mitä te ootte mieltä tästä asiasta, te jotka tiedätte enemmän kuin minä? Lisäkysymyksiä saa kysyä, kun en ehkä kaikkea hoksannut mainita. :)

Kiitos!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt ihan ensimmäinen asia, mitä sie alat tekemään on tarkka ruokapäiväkirja. Merkkaat ylös KAIKEN, mitä siun suun kautta menee sisälle. Sit merkkaat siihen samaan päiväkirjaan myös aamupainon, jonka tulee olla joka aamu "samallainen", eli käyt herättyäs kusella ja paskalla ja sit puntarille.

Ja ei, siun kroppa ei hyvin suurella todennäköisyydellä oo missään säästöliekissä, eikä kahden tunnin välein oo fiksua syyä.

Kiitti vastauksesta. :)

Joo, alan kyllä tehdä tuota ruokapäiväkirjaa, joskus itseasiassa tein sitä yhdellä sivustolla, mutta se sitten jotenki jäi kun oli muka niin vaivalloista. Pitää alkaa tehä uuestaan ja asennoitua paremmin... Mut mitäs sitte kun oon sitä tehnyt? Jos ne kalorit näyttää liian vähältä, niin pitäsköhän marssia jonnekki ravintoterapeutille? Ärsyttävää, kun paino pysyy tismalleen samassa (samoin rasvaprosentti), eikä kroppa ees kiinteydy, vaikka kesän aikana lisänny liikuntaa ja alkanu käymään salilla säännöllisesti. Enkä siis oo salilla käyttäny "kiinteytyspainoja", vaan kunnon painoja, että tulis lihasmassaa. Eikä siltikään oo tapahtunut mitään muutosta..

Jos oikeesti kirjaat ihan kaiken ja totuudenmukasesti, niin tuut huomaamaan, että syöt liikaa kaloreita ja hiilareita, etkä saa riittävästi proteiiniä. Keho on perustoiminnaltaan hyvin yksinkertainen (ja jos aletaan hienostelemaan, niin aivan järjettömän monimutkainen, mutta tähän ei kyllä oo yleensä tarvetta) ja tottelee tiettyjä "lakeja". Todennäköisesti olet saanut ylipainolla aikaan joitain hormonaalisia muutoksia, sekä heikennyttänyt lihaksiesi insuliiniherkkyyttä, mutta silti kroppasi on ns. "suljettu järjestelmä", jonka määräävin "laki" on energian saanti. Jos energiaa ei tule riittävästi, niin paino laskee, koska kehosi käyttää energiavajeen korvaamiseen vararavintoa tai vaihtoehtoisesti purkaa lihaskudosta. Jos energiaa tulee yli kulutuksen, rakennetaan siitä lihaksia tai varastoidaan vararavinnoksi läskinä.

Kova työ siulla on jokatapauksessa edessa ja siun pitää asennoitua siihen niin, että muutat elämäntapojas, etkä oo dieetillä.

Luultavasti et ole säästöliekillä. Kehottaisin vetämään yhden viikon tiukalla ruokavaliolla vaikka juoden protskupirtelöitä tms niin että
saat vain 800kcal päivässä, viikossa saat selville helposti onko paino lähtenyt laskuun. Proteiinin lisäksi tietysti voit syödä kasviksia jne.

Wilmo,
hyvä että muistutit tosta proteiini -asiasta, tuskinpa protskua voi liikaakaan saada. Että parempi vaa jättää ne turhat ja ylimääräset hiilarit pois, niistähän ne mun ateriat on paljolti koostunut. Hei sori tyhmä kysymys, mut mitä on nuo hormonaaliset muutokset ja lihaksien insuliiniherkkyys tarkottaa? Yritin googlettaa, mutta en tajunnu.
Ymmärsin kuitenkin jutun pointin, oikealla ruokavaliolla saadaan lihaksia ja väärällä läskiä. :) Ja joo, tää prosessi sai alkunsa alkukesästä, ja on siis kestänyt tähän päivään asti..normaalistihan mun elämäntapamuutokset on kestäny sen viikon. Että jotain edistystä nyt sentään on tapahtunut, ainakin henkisesti.
Kiitti vielä! :)

Jm1,
hyvä idea tuo testi! Ei tullu ees mieleen itelle. Pitäs varmaan tehä tuo ennen sitä ruokapäiväkirjaa. Jos selviän siitä viikosta hengissä... :D Raportoin sit tänne miten kävi. Kiitti!

Jm1,
hyvä idea tuo testi! Ei tullu ees mieleen itelle. Pitäs varmaan tehä tuo ennen sitä ruokapäiväkirjaa. Jos selviän siitä viikosta hengissä... :D Raportoin sit tänne miten kävi. Kiitti!

Ei tuu olemaan ongelmia, täällä on useita päälle 100kg ukkoja jotka on vedelly jopa kuukausia vastaavalla energiamäärällä.

No onpas järkevä testi, vedetään enimmäkseen pelkkää nestettä ja pari omenaa koko viikko ja todella vähän kaloreita. Aivan varmasti paino putoaa jo ihan sen vuoksi että suoli tyhjenee kokonaan tavarasta ja myös esim. suolan puute ajaa nestettä pois. Ei kerro tuollainen testi yhtään mitään, ja viikon jälkeen kun paino on sen kilon pari pudonnut niin ollaan sitten taas iloisia ja vedetään suklaata naamariin. Hyvä meininki hei.

Täältä ääni tuolle ruokapäiväkirjalle ja sen lisäksi pidättäydy siitä suklaasta ja katso miten käy viikon kahden verran.

Edit: Ihan pakko huomauttaa vielä, että jos esim. tuollainen pieni suklaapatukka tarkoittaa niitä 40-50 gramman patukoita, tulee kolmesta sellaisesta n. 650-800 kaloria yksinään.

En kylla tajua minka takia noita helkkarin proteeiinijuoma pikadieetteja tuputetaan jokaiselle ylipainoiselle ihmiselle taalla nykyaan. Samanlainen vaikutus noilla dieeteilla on normi-ihmiseen kuin niilla saamarin kaali-dieeteilla. Pari viikkoa jaksaa ja sit takas samoihin elamantapoihin kun rupeaa vituttamaan se liian alhainen energiamaara. Suklaapatukat kun jatat kokonaan pois alkuun niin tulet huomaamaan jo silla aikamoisia muutoksia kehossa.

Mä kyllä ymmärsin tän testin niin, että pointtina on se et kaloreita tulee se 800, ja mistä niitä kaloreita tulee niin on ne proteiinit. Eli vaikka sitä kanaa tai raejuustoa mutustellen... Eli ehkä siksi tämä proteiinijuoma -ehdotus.
Ja se ideahan ei tainnut olla mikään pikadieetti, vaan testi. Eli testillä selviää se, että ollaanko sitä säästöliekillä vai ei. Jos paino ei tipu pätkääkään, niin sitten se tarkoittais et ollaan säästöliekillä, koska sen painonhan pitäisi pudota tollasilla kalorimäärillä.

Korjatkaa, jos ymmärsin väärin.

Ja jaykay82,
oon jättäny pois jo levyllisen suklaata ja pussillisen sipsejä (päivässä) about 2 vuotta sitten, ja sen jälkeen paino nousi 10kg (ei todellakaan lihasta vaan sitä itteään läskiä), vaikka suklaan määrä vähentynyt hyvin suurissa määrin. Ja sipsejä menee maks. kerran kuussa. Joku siis mättää..

Mut ehdottomasti, edelleen oon myös itse sen ruokapäiväkirjankin kannalla. Jotain tässä nyt on pakko tapahtua, alkaa tosiaan ärsyttää. Ja sekin ärsyttää, kun muualta kroppa on suht ok (siis ei ole niiiin paljoa sellasta ilmielävää läskiä ja jossain kohdin lihas jopa hieman näkyy), mutta ihmiset kyselee multa hyvin useesti, et oonko raskaana ku vatsa kuulemma näyttää siltä et ois yli puolen välin ihan reippaasti. Yäk.

En kylla tajua minka takia noita helkkarin proteeiinijuoma pikadieetteja tuputetaan jokaiselle ylipainoiselle ihmiselle taalla nykyaan.

Tällä tavalla saadaan nopeasti tietoon että tippuuko paino, kun kalorit on sitä luokkaa että kaiken järjen mukaan painon pitäisi tippua.
Ei sitä pikadiettiä ole tarkoitus vuosia sentään vetää vaan ainoastaan sen verran että tiedetään miten laihduttaminen oikeasti toimii ja
tapahtuu. Useimmilla on ongelmia kuitenkin saada tuntumaa painonpudotukseen ja kuten tässäkin niin epäillään että ollaan säästöliekillä
vaikka siitä ei 99.9% varmuudella ole kyse. Energiansaanti on dietilläkin turvattu juurikin sen vararavinnon avulla mikä on pakkautunut
rasvan muodossa kehoon. Parempi vetää alkuun hieman tiukemmalla linjalla, jos on pitkän aikaa ihmetellyt ja mietiskellyt miksi paino ei
lähde alaspäin. Kun painoa lähdetään tiputtaan niin se 1-2kg/kk vauhti ei välttämättä riitä motivoimaan niin että hommaa jaksaa jatkaa.

Ootellaan Lostedilta myöskin tähän pientä raporttia lähinnä että onko se vielä hengissä kun tiputteli isoja määriä todella matalilla kaloreilla.
Niin ja kenties paino onkin sillä noussut jo reippaasti yli 100kg, saas nähdä...

Mut ehdottomasti, edelleen oon myös itse sen ruokapäiväkirjankin kannalla. Jotain tässä nyt on pakko tapahtua, alkaa tosiaan ärsyttää. Ja sekin ärsyttää, kun muualta kroppa on suht ok (siis ei ole niiiin paljoa sellasta ilmielävää läskiä ja jossain kohdin lihas jopa hieman näkyy), mutta ihmiset kyselee multa hyvin useesti, et oonko raskaana ku vatsa kuulemma näyttää siltä et ois yli puolen välin ihan reippaasti. Yäk.

Juotko maitoa paljon, mites vaalea leipä, viljat ja sokeri ?

Vatsa ei laktoosia siedä, niin laktoositonta maitoa juon kahvin kans, en oikeestaan muuten juo maitoa. Maitotuotteista yleensä, raejuustoa syön useamman kerran viikossa, samoin juustoa, ja hieman harvemmin jugurttia. Vaaleaa leipää syön hyvin harvoin, sanotaanko muutaman kerran kuussa. Joskus on pakko syödä ku talosta ei löydy muutaku puolison mössöleipää... :D Viimeaikoina oon syöny enemmän kauraleipää, ja silloin tällöin ruisleipää tai näkkäriä.

Sokeria en käytä muutako piilosokerina. Eli just noissa leivissä, mutta en ite lisäile sokeria mihinkään. Niinno, juonmää tuota Valion appelsiinimehua reilu puoli lasia päivässä, aamupalan kans. En syö pullaa, enkä keksejä. Keksejä meni viime talvena välillä jopa paketillinen päivässä, mutta keväällä loppu se. Syön melkeen joka aterian kans joko riisiä, pastaa, makaroonia tai perunaa.

Mulla on vatsan kans ollu ongelmaa about 5 vuotta, ja apuna siihen ollu tuollanen kuitulääke. Mitään diagnoosia en saanu (jos laktoosia ei lasketa), muutako että ärtyvään suoleen vois oireet viitata. Et se ehkä selittäis jollain tapaa sen vatsan "pömpötyksen", muttako tuo ei oo pelkkää pömpötystä vaan siinä on ihan kunnon kerros sitä rasvaa... Testejä tehtiin suurinpiirtein kaikki mahdolliset, tähystyksistä allergia-testeihin.

Mä jättäisin kaikki tollaset turhat kidutus-dietit samantien väliin, niillä kun aloittaa painonpudotuksen, niin se vain lisää sitä repsahtamisen mahdollisuutta. Pipo on varmasti kokoajan tiukalla kun keho kulkee niin pahasti säästöliekeillä ja ajatus ei juokse ja muutenkin heikko olo. Tollaset HC-dieetit on sitten parempia, kun ruokailutottumukset ovat mallilaan ja painonpudotuksesta on tullut osa elämää ja olet omaksunut uudet ruokailutottumukset. Ota toi päiväkirja käyttöön, ja pidä huoli, että et syö mitään turhia nopeita hiilareita, limut, mehut,karkit ja jopa pullamössöleivät radikaalisti ei. Yritä siis karsia KAIKKI turhat, tarpeettomat sokerit pois ruokavaliosta.

Ala syömään pelkkiä pitkiä hiilareita, kuten pastat, riisit, peruna, mutta niitäkin kohtuudella. Niissä on oikeasti todella paljon kaloreita. Nytkun lautaselta karsit turhat hiilarit pois, niin yritä lisätä lautaselle kaikkea mikä sisältää proteiineja ja hyviä rasvoja hiilareitten sijasta.

Ei tässä kyse ole mistään kidutus dietistä, ihminen pärjää hyvin viikon pelkällä vedelläkin, mutta tässä ei sitä olla tekemässä vaan joka päivää saa syödä vaikkapa tuon 800kcal. Tuollaisen 2000kcal pystyy syömään helposti niin että sisältö on huonompi mitä järkevästi kasattu 800kcal.

Niinkuin aiemmin jo mainittiin, kyse ei ollu dieetistä vaan testistä.

Limuja en juo koskaan. Aamumehusta voisin luopua...tai ehkä vaihtaa sen johonkin luonnonmehuun, johon ei ole siis lisätty sokeria? Karkkeja en syö, ja niinkuin aikaisemmin sanoin niin pullamössöleipää syön vain pakon edestä. Missäs muussa sitä sokeria on....? Voihan se olla, että ne mun sokerit on tullu siitä aamumehusta. Ja niistä leivistä. Pitääpäs tutkia paremmin nuo kauraleivän selosteet seuraavan kerran ku ostan :D
Mietin, et yrittäsin vaihtaa nuo pastat ja kumppanit johonki vege-vaihtoehtoon, eli pastan tilalla vaikka pakastevihanneksia, pottumuussi -> porkkanamuussi jne. Miltäs se kuulostais?

Kiitos teille kaikille, kun ootte mielipiteitänne esittäny. :)

Pakastevihannekset on hyvä vaihtoehto ja niitä voit syödä 800kcal dietilläkin reilusti koska energiaa niissä ei ole kuin noin 20-50kcal/100gr.

okei, viikon mittainen 800kcal "testi/kuuri/dietti" menee helposti varmaan monelta ihmiseltä. Tarkotin lähinnä sitä, että jos alkaa oikeasti pudottamaan painoa noin roimalla kalorivajeella pitemmällä aikavälillä, niin normaalit asiat elämässä hankaloituu rutkasti. 800kcal on kuitenkin niin pieni määrä, kokosi sen kuinka optimaalisesti tahansa, mistä tahansa aineksista, niin väkisinkin näläntunne ja heikotus tuovat ne negatiiviset asiat esiin mitkä sitten taas vaikuttavat muihin elämän asioihin joka taas sitten johtaa tähän kuuluisan jojo-efektin, mikä on kaikille painonpudottajille varmasti tuttua.

Mieluiten lisäisin kuntoilua, ja pitäisin sen kalorivajeen siedettävässä määrässä suhteessa kehon tarpeeseen ja pikkuhiljaa elämäntyyliä ja ruokailuja muuttamalla lähtisin laskemaan painoa. Niin se vaan menee, hiljaa hyvä tulee.

Tällä tavalla saadaan nopeasti tietoon että tippuuko paino, kun kalorit on sitä luokkaa että kaiken järjen mukaan painon pitäisi tippua.
Ei sitä pikadiettiä ole tarkoitus vuosia sentään vetää vaan ainoastaan sen verran että tiedetään miten laihduttaminen oikeasti toimii ja
tapahtuu. Useimmilla on ongelmia kuitenkin saada tuntumaa painonpudotukseen ja kuten tässäkin niin epäillään että ollaan säästöliekillä
vaikka siitä ei 99.9% varmuudella ole kyse. Energiansaanti on dietilläkin turvattu juurikin sen vararavinnon avulla mikä on pakkautunut
rasvan muodossa kehoon. Parempi vetää alkuun hieman tiukemmalla linjalla, jos on pitkän aikaa ihmetellyt ja mietiskellyt miksi paino ei
lähde alaspäin. Kun painoa lähdetään tiputtaan niin se 1-2kg/kk vauhti ei välttämättä riitä motivoimaan niin että hommaa jaksaa jatkaa.

Ootellaan Lostedilta myöskin tähän pientä raporttia lähinnä että onko se vielä hengissä kun tiputteli isoja määriä todella matalilla kaloreilla.
Niin ja kenties paino onkin sillä noussut jo reippaasti yli 100kg, saas nähdä...

No siis kylla itsekkin olen sita mielta etta reilusti ylipainoinen saa sita painoa reipasta tahtia pudotella. 1kg per viikko on ihan hyva tahti jos sita flasaa on paljon kertynyt. En vain kannusta lahtemaan tuolle proteiinijuoma linjalle heti alkuun. Jos haluaa tollasen alle 1000 kalorin testiviikon tehda niin mieluummin kunnon ruuasta. Kana, kananmunat, vihrea salaatti, pehmeat rasvat (rypsioljy, oliivioljy) Noista tulee todella helposti se 800 kaloria tayteen.

300g kanaa =300kcl
2 kananmunaa = 150kcl
vihrea salaatti 500g = 40kcl
40g oliivioljya = 360kcl
Tollasella setilla tulee vahan reilu 800kaloria tayteen ja prodeakin tossa on noin 80g ja rasvaa noin 55g. Ihan riittavasti naisihmiselle. Ehka vahan liikaa jopa prodea.

Jos tuo rasvan juominen tuntuu vastenmieliselta niin laita se niiden kananmunien sekaan. Hyvin menee piiloon sinne

Painon pitaisi tippua kaiken jarjen mukaan 3-6kg testiviikon aikana.

Juuston ja jogurtin kylla jattaisin pois jos on turvotuksen kanssa ongelmia.

Syön melkeen joka aterian kans joko riisiä, pastaa, makaroonia tai perunaa.

Voisko noissa viljoissa olla syy vatsan turvotukseen? Mä oon jättänyt ruokavaliosta käytännössä kaikki viljat (pastat, leivät..) pois, koska maha ei niitä kestä. Pasta-annoksen seurauksena on yleensä ollut "pallomaha", joten paljon helpompi olla ilman viljaa ja sitä jatkuvaa turvotuksen tunnetta. Samalla on myös perunat jääneet suurimaksi osaksi pois. Aterialla nämä lisukkeet korvaan yleensä bataatilla, porkkanalla, parsakaalilla, isolla kasalla salaattia..

Ja kyllähän noissa leivissä, jogurteissa jne. niitä sokereita aika paljon on, samoin hedelmissä. Tosin hedelmiä on hyvä syödä, kunhan muistaa kohtuuden! :) Ja kaupastakin löytyy sokeroimattomia tuoremehuja, ainakin sieltä kylmäosastolta.

Suositut

Back
Ylös Bottom