Rypsiporsas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja trebla
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä miten uudesta asiasta tässä on kyse, mutta itse olen huomannut rypsiporsaasta mainoksia vasta lähiviikkoina ja samoin kyseisiä tuotteita en ole ennen huomannut kaupoissa. Eipä näyttänyt täälläkään juuri olevan keskustelua aiheesta.

Kyseessä on siis porsaanlihatuotteet, jotka on tehty rypsiä popsineista potseista. Rypsin lisääminen ravintoon vaikuttaa lihan rasvakoostumukseen lisäten "pehmeän rasvan" osuutta, minkä taas oletetaan tekevän tuotteista terveellisempiä. Lisää/tarkempaa juttua löytyy googlettamalla.

Mitä olette mieltä näistä tuotteista ja niiden väitetystä terveellisyydestä? Itse suhtaudun melko skeptisesti. En pikaisesti etsimällä löytänyt mitään tutkimustuloksia, ja ilmeisesti terveellisyysväitteet perustuvat vain siihen ajatusmalliin, että pehmeä rasva edistää terveyttä. Kuten monet tietää, se ei ole aivan näin yksiselitteistä, jos edes lainkaan totta. Rypsipossua ei toistaiseksi siis omaan ostoskoriin vielä päädy, mutta katsotaan minkälaista keskustelua aiheesta herää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jonkun paistin tästä sarjasta ostin ja kotona huomasin että lihaa paketin sisällöstä oli vain 70%. Makueroa normaaliin en huomannut enkä enää tähän rahojani laita.

Rypsiporsas on selvä elintarvikeketjun markkinointikikka. Perusteet terveellisyydelle on hataralla pohjalla. On liian yksinkertaista olettaa että eläimille rypsiä syöttämällä porsaasta ja kananmunista saisi terveellisempiä. Rypsi ei ole luonnollista eläinten ravintoa, eläimet ei luonnossa söisi rypsiä. Se on kitkerää ja kuituvartista, ikäänkuin suojellakseen itseään syömiseltä. Pitää aina suhtautua epäilyksellä että siinä on jotain asioita joita ei vielä ole löydetty ja tutkittu, kun tällaista ei-luonnollista tulee ruokahyllyyn. Taas kun jonkun vuoden päästä tutkimus kehittyy huomataan että kyllä oli älytön kokeilu.

Jenkeissä muuten syödään myös rapsiöljyä, canolaa, joka on aivan epäterveellistä ja luonnotonta ravintoa. Kaupasta saa kyllä ihan kaikkea mutta kannattaa syödä vain sitä mikä on toiminut aikaisemmin.

Viljaporsaskaan ei ole ihan normaalia, sika ei koskaan luonossa pystyisi syömään pelkkää viljaa. On se silti hiukan parempaa kuin tanskalainen tehorehuporsas.

Yleensäkin vika on siinä että ihmiset ei maista mitään, tai eivät tiedä miltä kunnollinen safka maistuu. Jos maistaisivat niin rypsimunat ja porsaat jäis kyllä hyllyyn. Tän homman näkee jo siitä kun porukka ostaa munia joissa on viimeinen myyntipäivä lähellä. Nehän on ihan karmeita. Tuoreet munat pystyy syömään ilman suolaa ja raakanakin ne on tosi hyviä. Samaa kaikki rehulohet ym viikon vanhaa haisevaa känttyä ostetaan pää märkänä , no kai siinä vähän ravinteita on mutta ihmisillä ei ole enää luontaista kykyä maistaa mikä on terveellistä, menee kaikki läpi mitä kauppaketjut keksii mainostaa.

Rypsiporsas on selvä elintarvikeketjun markkinointikikka. Perusteet terveellisyydelle on hataralla pohjalla. ..

Muistaakseni Sorkka-Liisa Anttilallakin oli oma sorkkansa tässä pelissä. Voi olla että muistan väärin. Sen ainakin muistan lukeneeni että tällä on tarkoitus nostaa sianlihan profiilia tavallisen kuluttajan silmissä, joka ajattelee että sianliha=tyydyttynyt rasva=epäterveellistä.

Olen samoilla skeptisillä linjoilla rypsiporsaan terveellisyydestä. Markkinoinnilla yritetään saada luonnotonkin vaikuttamaan terveelliseltä.

Mua kiinnostais rypsipossun rasvakoostumus verrattuna tavalliseen possuun. Jos siinä on enemmän omega 3 (niinkuin mainoksessa väitettiin) niin varmasti myös enemmän omega 6, jota me saadaan ravinnosta muutenkin liikaa. Jätän kyllä suosiolla rypsipossut hyllyyn.

Viljaporsaskaan ei ole ihan normaalia, sika ei koskaan luonossa pystyisi syömään pelkkää viljaa. On se silti hiukan parempaa kuin tanskalainen tehorehuporsas.
Muistan kyllä äitini kertoneen kuinka nuorena hän ei syönyt possua lainkaan. Haisi ja maistui kuulemma ennen maksalle vai kalalle. Niille kun ennen syötettiin juuri mitä sattuu. Viljaporsaan tullessa markkinoille, muuttui kuulemma maku paljon paremmaksi.

Rypsiporsasta en ole maistanut, kun tulee enimmäkseen syötyä nautaa tai kanaa. Ei toki possussa mitään vikaa ole.

Mä oon syönyt rypsipossua,viljapossua ja tavallisesti syötettyä possua ni mä en ainakaan maussa huomaa mitään eroa ja epäilen että aika harva osais erottaa silmät peitettynä mikä possu on kyseessä.

terveellistä?

Rypsi tai vilja ei ole possun luonnollista ravintoa! Etenkin viljalla se lihoo maksimaalisen nopeasti. Maalaisjärkeäkin käyttämällä voi kuvitella onko eläin silloin täysin terve jos se lihotetaan??

Kaiken lisäksi nuo possut teurastetaan tod näk noin vuoden ikäisenä, jolloin mahdolliset sairaudet, syövät, yms jäävät havaitsematta, jotka muutaman vuoden päästä olisivat esillä tuolla lihotus taktiikalla.

Yllä eräs jo mainitsikin omega6 rasvat. Niitä saamme todellakin liikaa, jota nimen omaan esim viljapossussa on isot määrät. Todennäköisesti myös rypsipossussa! Omega6 rasvat aiheuttavat paljon eri sairauksia, jotka suomalaisille on tuttuja.

Itse syön mieluummin possua joka on kasvatettu ja syötetty luonnollisella tavalla..

Rypsipossun kanssa on kyllä päässyt markkinamiehet kunnolla vauhtiin. Jopa minua alkoi vähän vituttamaan kun lueskelin HK:n sivuilta tuota hehkutusta. "Suomalaisten yksi suurimmista ravitsemusongelmista on liiallinen kovan rasvan saanti..." kolesterolit ja sitä rataa. Ihmetytti myös, että mitäs se Sukulan Jyrki siellä mainoksessa tekee kun on käsittääkseni profiloitunut viime aikoina innokkaana VHH-kokkina?

Itse näkisin, että elämäntavoistaan ja ruokavaliostaan huolta pitävällä ihmisellä ei taatusti ole mitään terveydellisiä perusteita siirtyä rypsipossuun. Myös perus-Martta-Irmeleille ja Penoille löytyy tärkeämpiäkin konsteja syömistensä laadun parantamiseen. Toisaalta jos maku (ja hinta?) on kohdillaan niin siinähän tuo menee missä muukin possu. Itse asiassa viime viikonloppuna tuli heitettyä tuollainen 1,7kg paisti uuniin ja hyvää oli. Sattuneesta syystä oli tarjouksessa :) En kyllä havainnut maussa mitään eroa normipossuun verrattuna.

Rypsiporsas on selvä elintarvikeketjun markkinointikikka. Perusteet terveellisyydelle on hataralla pohjalla. On liian yksinkertaista olettaa että eläimille rypsiä syöttämällä porsaasta ja kananmunista saisi terveellisempiä. Rypsi ei ole luonnollista eläinten ravintoa, eläimet ei luonnossa söisi rypsiä. Se on kitkerää ja kuituvartista, ikäänkuin suojellakseen itseään syömiseltä. Pitää aina suhtautua epäilyksellä että siinä on jotain asioita joita ei vielä ole löydetty ja tutkittu, kun tällaista ei-luonnollista tulee ruokahyllyyn. Taas kun jonkun vuoden päästä tutkimus kehittyy huomataan että kyllä oli älytön kokeilu.

Jenkeissä muuten syödään myös rapsiöljyä, canolaa, joka on aivan epäterveellistä ja luonnotonta ravintoa. Kaupasta saa kyllä ihan kaikkea mutta kannattaa syödä vain sitä mikä on toiminut aikaisemmin.

Yleensäkin vika on siinä että ihmiset ei maista mitään, tai eivät tiedä miltä kunnollinen safka maistuu. Jos maistaisivat niin rypsimunat ja porsaat jäis kyllä hyllyyn. Tän homman näkee jo siitä kun porukka ostaa munia joissa on viimeinen myyntipäivä lähellä. Nehän on ihan karmeita. Tuoreet munat pystyy syömään ilman suolaa ja raakanakin ne on tosi hyviä. Samaa kaikki rehulohet ym viikon vanhaa haisevaa känttyä ostetaan pää märkänä , no kai siinä vähän ravinteita on mutta ihmisillä ei ole enää luontaista kykyä maistaa mikä on terveellistä, menee kaikki läpi mitä kauppaketjut keksii mainostaa.

Rypsi tai vilja ei ole possun luonnollista ravintoa! Etenkin viljalla se lihoo maksimaalisen nopeasti. Maalaisjärkeäkin käyttämällä voi kuvitella onko eläin silloin täysin terve jos se lihotetaan??

...

Itse syön mieluummin possua joka on kasvatettu ja syötetty luonnollisella tavalla..

Näistä kyllä näkee selvästi, mikä on se päivän sana! :D

En nyt ota kantaa rypsipossuun suuntaan enkä toiseen, mutta mikä juttu tää luonnollisuus on, mitä jotkut huutelee? Se tietysti kuulostaa hienolta, jos syödään vain luonnollisesti kasvatettua possua. Mutta ei kai se nyt niin voi olla, että luonnollinen on aina parempi? Kaikkeahan tässä muutenkin jalostetaan ja banaanitkin on niin kaukana luonnollisesta kuin ikinä voi olla, on sitten luomua tai ei. Ja niin on moni moni muukin elintarvike. Jos nyt otetaan sellainen fiktiivinen esimerkki, että vaikka luonnollinen possu maistuisi perseen sisäpuolelta, eikä olisi edes mitenkään erityisen terveellistä ja joku keksii, että sahanpuruja syöttämällä siitä saadaan parempaa ja terveellisempääkin, niin kyllä mä siihen jälkimmäiseen kallistuisin. Ei se luonnollisuus voi aina olla itseisarvo. Ihan niin kuin pikku jalostuksella ei voisi saada terveellisempääkin aikaan. Vai onko tää luonnollisuusvouhotus pelkästään joku ideologinen juttu?

Ihan mutulla ilman mitään tieteellistä faktatietoa sanoisin, että ainakin henkilökohtaisesti pidän luonnonmukaista terveellisempänä ja parempana siksi, että ihmiset ovat syöneet olemassaolostaan asti niin. Lisäaineet sun muut rypsiporsasteollinenpaskasafka on tullut nykyihmisen ruokavalioon verrattain nopealla tahdilla, varmaankin viimeisen max 60 vuoden aikana. Tästä ainakin henkilökohtaisesti voisin päätellä ettei ihmisen ruuansulatus ym. keho, vaikka paljon kaikkea paskaa kestääkin (vrt. juopot ja narkkarit), ole vielä tottunut tähän teolliseen safkaan.

Diabetes sun muut paskat yleistynyt huimalla vauhdilla ja tuskin syyttä.

Onneksi olkoon vaan junteille, jotka kerta toisensa jälkeen nielevät ruokatalojen mainospuheet täysin pureskelematta. Teidän takia kaupan hyllyt Suomessa sisältävät 95% täyttä paskaa.

Hmnjaa... Sivulla http://www.tiesydameen.fi/rypsiporsas-ja-ravitsemus kerrotaan vasemman reunan tiivistelmässä "Rypsiporsaan rasvasta 2/3 on pehmeää, hyvää rasvaa." ja "Rypsiporsaan liha sisältää jopa neljä kertaa enemmän omega 3 -rasvahappoja kuin tavallinen porsaanliha."

Kuulostaa hyvältä, mutta kun katsoo itse tekstiä... "Tavallisen porsaanlihan rasvasta n. 38 % on kovaa, terveydelle haitallista rasvaa. Rypsiporsaassa kovan rasvan osuus on vähentynyt noin 15 %; sen rasvasta korkeintaan kolmasosa on kovaa." Äkkiä lukemalla kuvittelisi tuon tarkoittavan 15 %-yksikköä, jolloin kovaa rasvaa olisi 38-15=23%; todellisuudessa siis luokkaa 33%.

Omega-3:sta ei kerrota määrää. Fineli sanoo että "Sianliha keskiarvo" sisältää 133 milligrammaa alfalinoleenihappoa per 100 gr lihaa. Rypsipossussa olisi siis 400 milligrammaa ylimääräistä omega-3:sta per 100 grammaa lihaa. Samat 400 milligrammaa saa, jos oikein lasken ja Finelin luvut ovat kunnossa, ottamalla neljän senttilitran ravintolaryypyn puhdasta rypsiöljyä. Eli esim. peruspossu rypsiöljyssä paistettuna menisi jo samoihin lukuihin kuin rypsipossu voissa paistettuna?

Paletaani tai joku tietävä, meneeköhän tämä järkeilyni yhtään oikein?

Rypsiöljyä en itse laskisi edes omega3 lähteeksi, kun siintä alfalinoleenista keho kääntää muutamia prosentteja EPAksi ja DHAksi. Naurettavaa lukea rypsipullosta että olisi hyvä omega3 lähde.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom