Ruuan sulaminen elimistössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja medus
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
36
Tyttöystävä on tuossa viimeaikoina alkanut lisäämään enemmän kasviksia ja proteiiniä ruokavalioonsa ja muutenkin muuttanut sitä terveellisemmäksi. Ei siinä mitään hyvähän se vaan on mut kasvikset ja hedelmät lähinnä tomaatti, kurkku, kiiwit ja omenat eivät sula ollenkaan ruuansulatuksessa vaan tulevat läpi täysin sulamattomina ja tulee ruokailun jälkeen vatsanväänteitä.(onko tämä se läpipasko mistä aina puhutaan? :D) Ennen ei ole näin paljon kasviksia ja hedelmiä syönyt vaan ruokavalion runko on muutettu lähinnä näihin kasvikunnan tuotteisiin. Aikaisemmin jos on syönyt esim. pelkästään yhden omenan ruoka on sulanut elimistössä ihan normaalisti. Nyt sitten huomattava päivittäinen lisäys ja vatsa toimii näin, mistähän tämä voisi johtua? Muut huomannu jonkun tietyn ruoka-aineen(aineitten) lisäämisen myötä samanlaisia oireita?

Voiko se johtua siitä että vatsa ei ole vain tottunut käsittelemään suuria määriä kasviksia niin siihen joutuu totuttelemaan jonkun aikaa? Imeytyykö näistä edes mitään ravintoaineita jos ne ei kerta pilkkoudu ja sula ollenkaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Johtuu siitä että tyttöystäväsi on nainen. Kuuluu tapoihin sanoa jokaisen ruokailun jälkeen, että vatsaan sattuu. Ihan sama mitä syö, vatsa menee aina sekaisin.

Hellyyttävää että naisesi tuo esiin shaibansa koostumukset sulle.

Ontopic: Oisko tää jotain jonkun ravintoaineen puutetta, tai vatsahappojen laimentumisesta johtuvaa oireilua?

Itse syön salaattia todella paljon, ja se tulee lähestulkoon sulamattomana läpi. Sama homma esim. siemenien kanssa. Jotenkin luulisi salaatin kuitenkin olevan niin pehmeää, ettei näin pitäisi tapahtua. Tiedä sitten jääkö tuosta paljonkin eri mikroja imeytymättä ja hyödyntämättä. Eipä siinä mittään, salaatti on hedelmien lisäksi vain yksinkertaisesti niin pirun hyvää.

Nyt sitten huomattava päivittäinen lisäys ja vatsa toimii näin, mistähän tämä voisi johtua? Muut huomannu jonkun tietyn ruoka-aineen(aineitten) lisäämisen myötä samanlaisia oireita?

Pureskeleeko hän ravinnon kunnolla? Ajattelin vain, että jos nielii hirmu isoja palasia, niin varmasti sulavat hitaammin kuin hienompi tavara. Ehkä se pöperö pitäisi soseuttaa valmiiksi niinkö vauvoille tehdään... :D

Tai ehkäpä hän syö liikaa kerralla, jolloin uusi tavara pukkaa entistä ulos ennenkö vanhat ovat ehtineet sulaa kunnolla?

Yksi mahdollisuus olisi hommata mehulinko (juicer) ja puristaa mehut ulos kasviksista. Näin saisi kaikki tärkeimmät ainesosat käyttöön ja selluloosa muta valitettavasti myös kuidut jäisivät pois. Mutta mm. punasikuri, punajuuri sekä selleri sisältävät ainesosia jotka suoliston sekä vatsalaukun ruuansulatusta tehostavat sekä parantavat. Ei se mitä syöt vaan se mitä sulatat. Joten toimiva ja terve ruuansulatus järjestelmä on tärkeä asia. =)

Epätodennäköinen mutta mahdollinen selitys on lievä allergian tyyppinen oire. On olemassa joitakin ristireagointeja, kuten esim. koivun siitepöly ja porkkana. Tässä malliksi yksi Terveyskirjasto.fi:n teksti. Jollekin kasveista voi tyttöystävä olla allerginen sen verran, että ainakin äkillinen lisääntyminen yhdessä siitepölyjen kanssa aiheuttaa oireita.

Jos et muita vinkkejä saa, niin parasta jättää tomaatti ja kiivi pois kahdeksi viikoksi, ja jos oireet häipyvät, ottaa niistä jompikumpi takaisin taas kahdeksi viikoksi. Ikävä kyllä tällä allergiatestauksella tulee paljon vääriä positiivisia, kun maha nyt vaan sattumalta välillä toimii paremmin ja joskus taas ei. Älä siis missään nimessä oleta allergiaa yhden testin perusteella.

Vatsavaivat ovat vittumaisia siinä mielessä että kokoajan kelailee sitä että imeytyykö sieltä suolesta nyt yhtään mitään, edes proteiinit vai ollaanko tässä kataboliassa. Itse olen läpipasko ja mm. kuiduille aika herkkä, ei tee normi määrä kuituja mun mahalle hyvää ei, ripaskana tulee. Imodiumia on oltava aina hyllyssä muutenkin.

Ontopic: Oisko tää jotain jonkun ravintoaineen puutetta, tai vatsahappojen laimentumisesta johtuvaa oireilua?

Ottamatta kantaa itse aloituspostin detaileihin mutta nykypäivänä vastahappotason tavallaan kroonisesta alentumisesta kärsii yllättävän moni, suurin osa tietämättään. Esim. itelläni kun vetäsen aamulla piffin napaan klo 7.30 niin jos en ota ruoansulatusta edistäviä nappeja huiviin niin seuraavan kerran voi olla nälkä joskus klo 13. :D Silloinkin tulee vielä röyhtäsyjä, jotka maistuvat ko. pihviltä. Jos otan ko. tabuja niin kiljuva nälkä on jo joskus 10 maissa.

Ymmärtääkseni probleema on siinä, että kun vatsahappoja ei ole (tai siis taso on hyvinkin alentunut) niin se aiheuttaa närästystä mikä sitten tulkitaan liikahappoisuudeksi ja syödään Rennietä kourakaupalla vaikka oikeasti pitäisi tehdä päinvastoin.

Itse koeponnistin vatsahappojen tason Poliquinin sulatusta edistävillä ryyneillä, muistaakseni Solgarilta löytyy myös vastaavanlaista, Digestive enzymes tms. Ruuan yhteydessä otettu 1-2 tabua ja jos oma vatsahappotaso on normaali niin betaiinihydrokloridin pitäisi aiheuttaa närästystä, poltetta ylävatsassa ja/tai huonovointisuutta. Minkä saa sitten pois juomalla huolella vettä perään. Itse vedin muistaakseni 7 tabua ja ainoa oire oli, että nälkä tuli pian! :D

HUOM! Sellainen, että otan tästä sitten täyden vastuuvapauden, en suosittele ko. testiä tekemään välttämättä näin verkon välityksellä tai muutoinkaan omin nokkinensa. Jos sinulla on vatsahaava, jatkuvaa närästystä, refluksia tai muita vatsaongelmia niin voi edessä olla lääkärireissu.

Ymmärtääkseni probleema on siinä, että kun vatsahappoja ei ole (tai siis taso on hyvinkin alentunut) niin se aiheuttaa närästystä mikä sitten tulkitaan liikahappoisuudeksi ja syödään Rennietä kourakaupalla vaikka oikeasti pitäisi tehdä päinvastoin.

Löytyykös tietoa, että miten vedenjuonti vaikuttaa noihin vatsahappoihin. Luulisi, että erittäin runsas vedenjuonti myös laimentaisi merkittävästi vatsahappoja?

Voisiko olla, että suoliston bakteerifloora on liian heikkoa? Eikös myös rajut ruokavalion vaihtelut aiheuta vatsavaivoja. Esim. jos on tottunut syömään valkeaa leipää jne. ja sitten alkaakin vetää lihaa ja chiliä niin pakki on heti sekaisin. Laita tyttöystävä syömään hapankaalia ja probiootteja. iHerbistä saa halvalla hyviä. Olen aina ajatellut, että minulla on heikko vatsa, mutta kun aloin syömään viikoittain hapankaalia ja joka päivä probiootteja vatsa "parani".

Voisiko olla, että suoliston bakteerifloora on liian heikkoa? Eikös myös rajut ruokavalion vaihtelut aiheuta vatsavaivoja. Esim. jos on tottunut syömään valkeaa leipää jne. ja sitten alkaakin vetää lihaa ja chiliä niin pakki on heti sekaisin. Laita tyttöystävä syömään hapankaalia ja probiootteja. iHerbistä saa halvalla hyviä. Olen aina ajatellut, että minulla on heikko vatsa, mutta kun aloin syömään viikoittain hapankaalia ja joka päivä probiootteja vatsa "parani".

ja tähän vielä glutamiinia mukaan niin suolisto kiittää!

Dr Evil sanoi:
Löytyykös tietoa, että miten vedenjuonti vaikuttaa noihin vatsahappoihin. Luulisi, että erittäin runsas vedenjuonti myös laimentaisi merkittävästi vatsahappoja?
Ei muuta kuin omissa experimenteissäni olen todennut, että vaikuttaisi ainakin jonkin verran. Itellä tulee (jotain syystä, tyhmä tapa) siis juotua monesti aika paljon, tyyliin >1 litra ruuan kanssa.

Probiootit on hyviä, mutta jossain oli HCLän käytöstä (ei ole sama tuote ei, mutta jotkut [ml minä] on tietämättömyydessään samalla tavalla käyttänyt) parjattu aika tukevasti. Sanottiin että HCL-hapon lisääminen suun kautta on vaarallista ja saattaa aiheuttaa vatsaan pysyviä vammoja tjs. En edes muista. Lopetin kuitenkin käytön ja siirryin itsekin hapankaali/probioottilinjalle.

Yksi mahdollisuus olisi hommata mehulinko (juicer) ja puristaa mehut ulos kasviksista. Näin saisi kaikki tärkeimmät ainesosat käyttöön ja selluloosa muta valitettavasti myös kuidut jäisivät pois. Mutta mm. punasikuri, punajuuri sekä selleri sisältävät ainesosia jotka suoliston sekä vatsalaukun ruuansulatusta tehostavat sekä parantavat. Ei se mitä syöt vaan se mitä sulatat. Joten toimiva ja terve ruuansulatus järjestelmä on tärkeä asia. =)

Onko sitä luettu Vonderplanitzia ja T-nationia/bodybuildingfoorumia? ;) Tän thredin pistin ite joskus pystyyn kun halusin tosta enemmän tietoa. Ei se näköjään sitten olekaan järkevää :)

Giarnella MD: If the capsules noted in the above citation in fact do contain Hydrochloric acid then this is a very dangerous and possibly life threatening practice.

En edelleenkään oleta että kukaan noita HCL-tabuja vetäis, mutta kunhan kertaan miksi niitä ei kannata vetää. Poraa reikiä suolistoon. Grom nom.

Ja mehustin olis ihan mielettömän siisti. Ainoa vaan että halvimmatkin maksaa jotain 300e, ja suomesta niitä tuskin edes löytyy(kö?).

Probiootit on hyviä, mutta jossain oli HCLän käytöstä (ei ole sama tuote ei, mutta jotkut [ml minä] on tietämättömyydessään samalla tavalla käyttänyt) parjattu aika tukevasti. Sanottiin että HCL-hapon lisääminen suun kautta on vaarallista ja saattaa aiheuttaa vatsaan pysyviä vammoja tjs. En edes muista. Lopetin kuitenkin käytön ja siirryin itsekin hapankaali/probioottilinjalle...En edelleenkään oleta että kukaan noita HCL-tabuja vetäis, mutta kunhan kertaan miksi niitä ei kannata vetää. Poraa reikiä suolistoon. Grom nom.

Lukisin tästä mielelläni lisää, varsinkin tuosta suoliston reikienporauksesta. Kuten mainitsin, ylenpalttinen noiden rouhiminen (määrä) toki poraa reiän vatsalaukkuun. Mutta esim. Paula Heinonen (joka ymmärtääkseni on tässä maassa yksi kovimpia suolistoguruja) puoltaa noita. Lisäksi funktionaalisen puolen lääkärit suosittelevat noita ja heillehän suolisto tuntuu olevan kaikki kaikessa.

Solgarista joskus kysyin tuosta heidän tuotteestaan ja vastaus kuului: "Monipuolisesta ruokavaliosta, joka sisältää runsaasti juureksia on mahdollista saada useita grammoja Betaiinia päivässä. Tuossa valmisteessa on vain 65mg betaiinihydrokloridia/ tabletti.". Kaverin titteli oli "elintarvikebiokemisti, FT".

Tuolta voi lukea jotain juttua, http://www.charlespoliquin.com/Arti...ize_Your_Progress_with_Hydrochloric_Acid.aspx. (ps. ei sitten ruveta jeesustelemaan, että Poli sanoo noin koska se myy noita vaan keskustellaan asioista ja faktoista ;))

Ah, katsos vaan. Tuollahan tuota Poliquinin artikkaleia olikin jo jeesusteltu.

No, anyways. Yhteenvetona voin sanoa, että ainoa systeemi mistä olen kokenut jotain konkreettista hyötyä on tuo mitä Poliquinin artikkelissa kirjoitetaan, muista en juurikaan (sis. probiootit. Olisinko tässä about vuoden verran rouhinut niitä ruuan kanssa eikä suolisto yski vastaan. Ei riitä skillzit olemaan eri mieltä Polquinin kirjoituksesta mutta ei myöskään siitä vastineesta, kunhan testailin ja apua on ollut.

Olen myös ollut mukana tätä aihetta viistävissä keskusteluissa funktionaalisten lääkäreiden kanssa ja en ole kuullut, että betaiinihydrokloridi-valmisteet olisivat tuottaneet ongelmia suoleen tms., ainoastaan silloin kun joku on mennyt niitä hätäpäissään rouhimaan kun vatsalaukku on ollut jo kuin reikäjuusto valmiiksi.

MUOKS: semmoinen vielä, että tiedän kyllä monia jotka ovat tuosta testistä saaneet ns. terveen paperit eli kyllä ne tasot voivat olla ihan normaalitkin.

Voiko se johtua siitä että vatsa ei ole vain tottunut käsittelemään suuria määriä kasviksia niin siihen joutuu totuttelemaan jonkun aikaa?

Jopa hyvin todennäköisesti.

Voi johtua osaltaan myös ihan liian suuresta kokonaismäärästä. Oikea määrä kasviksia ei ole yhtä kuin mahdollisimman paljon kasviksia. Paljonko niitä rehuja uppoaa päivässä?

Kolmantena tekijänä on vielä laatu, eli joukossa voi olla joku tietty laji(ke) joka ei vain mätsää henkilölle. Esimerkiksi kaalikasvit aiheuttavat ongelmia monille pakeille(ei puolustuspelaajille).

Kypsentäminen voi helpottaa osaltaan oireita, mutta samalla se heikentää niitä ravintoarvojakin.

Lähtisin haarukoimaan ratkaisua noiden avulla, sillä eihän ole kenenkään etu jos morsian soittelee alvariinsa kuhapilliä.

Joo onhan se hienoa että pystymme keskustelemaan tämmöisistä(kin) asioista ihan avoimesti :D Olihan sieltä spekulaatiota hyvin tullut mitä odotin. Kiitos näistä (järkevistä)vastauksista.

Pitää varmaan emäntä laittaa sitten hapankaali dieetille tässä niiin alkaa suolisto pelamaan niinkö pitää. Katsellaan yhdessä pönttöön tässä vielä parin viikon ajan että minkälaista tavaraa sieltä tulee ja analysoidaan tilanne sitten sen jälkeen ;)

Määrällisesti mennyt esim. 3omenaa+3kiiwiä + joku perus salaatti päivässä siihen päälle. Kun ennen on saattanut mennä pelkästään omena-pari ja jtn salaattia satunnaisesti. Todennäköisesti se on tuo entistä suurempi määrä useammin otettuna, jolloin elimistö ei ole kerennyt tottua näihin kasvismääriin ja ei sitten myöskään sulata niitä. Mitenhän nuo entsyymit mitkä pilkkoo ruokaa että onko niitä erilaisia, siis kun ei ole ennen ollut paljoa kasviksia ruokavaliossa niin elimistö ei myöskään ole kehittänyt "ylimääräisiä" kasvispilkkomis-entsyymeitä, koska ei ole niitä tarvinnut? Nyt kun hän ottanut sitten enemmän kasviksia niin niitä entsyymeitä ei ole tarpeeksi pilkkomaan sitä määrää vaan suolisto totuttelee pikkuhiljaa taas erilaiseen ruokavalioon ja alkaa kehittää enemmän näitä kasvis-entsyymeitä? Oisko tässä mitään perää?

Onko sitä luettu Vonderplanitzia ja T-nationia/bodybuildingfoorumia? ;) Tän thredin pistin ite joskus pystyyn kun halusin tosta enemmän tietoa. Ei se näköjään sitten olekaan järkevää :)

En edelleenkään oleta että kukaan noita HCL-tabuja vetäis, mutta kunhan kertaan miksi niitä ei kannata vetää. Poraa reikiä suolistoon. Grom nom.

Ja mehustin olis ihan mielettömän siisti. Ainoa vaan että halvimmatkin maksaa jotain 300e, ja suomesta niitä tuskin edes löytyy(kö?).

Onhan sitä tullut kaikenlaista luettua... =) Mm. Are you still dieting the wrong way. Toinen artikkeli kyseisellä sivulla. Ekakin on kyllä asiallinen.

Ja jos Juicerin ostat niin osta Slow Juicer Hurom Juicer Löytyy muutamalla eri tuotemerkki nimellä, mutta rakenne ja toimintaperiaate sama. Juutuupista löytyy paljon videoita joissa tuota ja horisontaalista mallia vertaillaan. Tuo toimii siis vertikaalisesti eikä ole siksi niin iso kokoinen. Hinta on ~300€/£ + postikulut. Tuommoisen itse varmaan kesän aikana tilailen jostain päin Eurooppaa. Ja sitten puristelen kasviksia ja saan vatsani kuntoon... ;)

Ja sitten puristelen kasviksia ja saan vatsani kuntoon... ;)

Ei tullut sitten "kallista" Slow Juiceria hommattua vaan halvalla käyttämätön "centrifugal juicer". Mikä lie suomeksi, mutta siis perinteinen malli.
Parin viikon ajan nyt olen joka ilta punajuurta, punasikuria, selleriä, porkkanaa, inkivääriä, kurkkua, greippiä ja omenaa mehustanut. Välillä sekaan on mennyt myös tuoretta ananasta, sitruunaa, vesimelonia.... Tuota juonut sitten itse aamulla, treenin jälkeen ja illalla. Vaimollekin "juottanut" ja nyt se ei enää ees vastaan pane vaan kiltisti juo kun hyvät vaikutukset itsekin näkee/tuntee. :dance:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom