Ruuan sulaminen elimistössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja medus
  • Aloitettu Aloitettu
Yleisimpiä allergiaa aiheuttavia hedelmiä ovat kiivi, omena, päärynä, kirsikka, persikka, sitrushedelmät ja aprikoosi. Vihanneksista allergisia reaktioita aiheuttavat mm. pinaatti, tomaatti, persilja, palsternakka ja selleri. (kasvikset.fi-sivusto)

Ruoansulatuksen sopeutuminen hedelmien ja vihannesten lisäämiseen saattaa kestää jonkin aikaa, jotkut taas ovat luonnostaan herkempiä huonosti sulaville kuiduille. Kannattaa myös miettiä millaisessa tilanteessa syö ja miten syö. Jos ruokavalio on vasta äsken alkanut muuttua kuituisempaan ja proteiinisempaan suuntaan, niin uusi ruokavalio myös vaatii ruoansulatukselta enemmän aikaa ja tehoa. Käykö tyttöystäväsi töissä/koulussa/harrastuksissa? Ja miten aktiivista elämä on? Esim. jos ennen joku myslipatukka/jugurtti oli helppo napata töihin kiirehtiessä, niin salaatti-hedelmä-pitoinen ateria ei uudesta nopeammasta menosta tykkääkään -> stressi -> ruoka sulaa huonosti -> huonommin sulava ruoka sulaa vielä huonommmin.

Naiset ovat jotenkin mestareita näissä vatsakivuissa ja ruoansulatusongelmien hankkimisessa. Harvemmin kuulee miesten valittavan kuinka vatsa turpoaa iltaisin ilmapallon kokoiseksi. Johtuuko se siitä, että stressaamme enemmän? Siitä, että syömme jopa liikaa kasviksia? Vai siitä, että syömme usein päivittäin samaa ruokaa ja altistumme samoille allergeeneille (vaikka keholle tekisi hyvää välillä vaihdella ruoka-aineita).

Itse aloittaisin kasvisten ja hedelmien lisäämisen helpommin sulavassa muodossa, jos vatsa ei aluksi tykkää. Pehmeät marjat + hedelmät kuten banaani, mango, luumut ja rypäleet voivat olla aluksi helpompia. Kasvikset taas voi vaikka kevyesti höyryttää tai wokata pannulla. Kannattaa myös kokeilla syödä hedelmät erillään muista ruoka-aineista, jos mahdollista. Kun ruoan määrä lisääntyy kasvisten ja hedelmien vaikutuksesta, myös pureskelun täytyy olla huolellisempaa ja ruokailun hidastempoisempaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse popsin närästyksen takia happosalpaajia joka päivä. Eikä oo ollu ongelmia ruuansulatuksen kanssa. Toki jollain voi eri juttu, mutta ruuansulatus kyllä toimii ilman vatsahappojakin. Vatsahapon funktio on tappaa pöpöjä ja mahalaukun entsyymit toimii paremmin happamessa ympäristössä. Eli toki itekkin jättäisin noi salpaajat syömäti, mutta kun sitä närästystä kestä.

Suolen toiminnassa kuitenkin jotain mätää tässä tapauksessa?

mutta ruuansulatus kyllä toimii ilman vatsahappojakin. Vatsahapon funktio on tappaa pöpöjä ja mahalaukun entsyymit toimii paremmin happamessa ympäristössä.
Saako tähän väittämään vähän lisää lihaa luiden ympärille? Toimii mutta miten hyvin verrattuna optimaaliseen? Mikä vaikutus alhaisella tasolla hyvinvointiin ja terveyteen kokonaisuutena? Autollakin pääsee teenpäin ilman öljyjä mutta ei se siitä fiksua hommaa tee.

Esimerkiksi tämä tuore julkaisu on kanssasi kovin erimieltä: http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99546.pdf

PS. saako cartmanilta linkkiä suoraan siihen härpäkkeeseen minkä ostit?

Merkki ja malli on Philips HR1861. Löytyy useita myyjiä. Omani ostin Huuto.Netistä kauppoja halvemmalla. Tuossa mallissa on 700W eli halvempia ja pienempi tehoisiakin on myynnissä, mutta sanovat noi enemmän juissaavat, että vähintään 700W pitää olla. Gurut tosin suosivat noita "Slow juicereita" tai horizontal juicereita. Saavat vielä enemmän (ja hellemmin) mehua irti.
Itse mehustan sakan vielä 2-3 kertaa, että mahdollisimman paljon mehua saan talteen. Netin videoissa näyttävät vain kerran kasvikset/hedelmät mehustavan. Mutta minä tahdon kaiken hyvän niistä ulos... :hyvä:

Saako tähän väittämään vähän lisää lihaa luiden ympärille? Toimii mutta miten hyvin verrattuna optimaaliseen? Mikä vaikutus alhaisella tasolla hyvinvointiin ja terveyteen kokonaisuutena? Autollakin pääsee teenpäin ilman öljyjä mutta ei se siitä fiksua hommaa tee.

Esimerkiksi tämä tuore julkaisu on kanssasi kovin erimieltä: http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99546.pdf

No, olisi varmaan sitten itse pitänyt sanoa että pääasialliset funktiot. Tuollahan niitä muitakin mahdollisia haittavaikutuksia listataan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Proton-pump_inhibitor

Rehujen sulamiseen vatshapoilla ei kuitenkaan näyttäisi olevan mitään merkitystä.

KYllä se helpottaa, syy miksi vegaanit sulattaa enemmän ravintoa salaatista piilee vatsan pakteereissa. Samoin tuo läpipaskominen loppuu ajan kanssa. Vaikuttaa siltä että aiempi ruokavalio ei ole ollut terveellinen joten reaktio on se mikä on.

Merkki ja malli on Philips HR1861. Löytyy useita myyjiä. Omani ostin Huuto.Netistä kauppoja halvemmalla. Tuossa mallissa on 700W eli halvempia ja pienempi tehoisiakin on myynnissä, mutta sanovat noi enemmän juissaavat, että vähintään 700W pitää olla. Gurut tosin suosivat noita "Slow juicereita" tai horizontal juicereita. Saavat vielä enemmän (ja hellemmin) mehua irti.
Itse mehustan sakan vielä 2-3 kertaa, että mahdollisimman paljon mehua saan talteen. Netin videoissa näyttävät vain kerran kasvikset/hedelmät mehustavan. Mutta minä tahdon kaiken hyvän niistä ulos... :hyvä:

Itellä on nyt mielessä juicer:n hankkiminen.. tuosta philipsistä kysyisin että onko helppo/hankala puhdistaa? Otan mielelläni vinkkejä vastaan että mikä juicer voisi olla hankkimisen arvoinen..

Vaikuttaa siltä että aiempi ruokavalio ei ole ollut terveellinen joten reaktio on se mikä on.

Mikä nyt luokitellaan terveelliseksi. Pelkkä kasvisravinto on vähän nihkeä sen suhteen, että tarvittavia ravintoaineita on hankala saada paitsi puputtamalla tonnikaupalla kasviksia. Ihmisen elimistöä ei oikein suunniteltu sellaiseen, koska ihminen ei ole puhdasverinen kasvissyöjä rakenteeltaan. Jotkut haluaa vaan tapella parin miljoonan vuoden evoluutiota vastaan puputtamalla.

Itellä on nyt mielessä juicer:n hankkiminen.. tuosta philipsistä kysyisin että onko helppo/hankala puhdistaa? Otan mielelläni vinkkejä vastaan että mikä juicer voisi olla hankkimisen arvoinen..

Kaikki likaantuvat osat voi laittaa pesukoneeseen. Itse juissaan joka ilta ja pesen osat sitten käsin. Isot muoviosat ei ole vaikea pestä. Itse "suodatinosa" on hankalin koska siihen siivilään sitä sakkaa jää, mutta hyvin sekin irtoo kun heti tuoreeltaan pesee. Eli ei ole mielestäni hankala eikä työläs homma.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom