Ruotsin viranomaiset rajoittaneet vankien kuntosaliharjoittelua..

Status
Viestiketju on suljettu.
joo kyllä ihan hyvältä toi willien ehdotus kuulosti..kuitenkin musta tuntuu et monella on taustalla siel treenaamisessa että olis isompi ja vois helpommin vetää pienempiä nenään..on tietenkin sitten niitäkin jotka ovat siellä jostain pienemmästä syystä ja osa syyttömänäkin(mutumutu). toi willien ehdotus sopii kuin nyrkki korvaan varmasti monille vangeille..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
total13 sanoi:
joo siinä oli hieman faktaakin jo. hauska lukea muiden mutuja vankilaoloista.

en edes jaksa kommentoida, kun porukalla ei näy olevan vähäisintäkään käsitystä millaiset ne olot on ja MIKSI.

jos asioista ei mitään tiedä, niin ei kannata faktana huudella.

P.S. toi puntin karsiminen on aloitettu jo suomessakin.

Joo on tosi säälittävää porukan tietämys ja ajattelu. Jos ei ole lusinut tai ollut edes kiinniotettuna tai pidätettynä/vangittuna rikoksesta epäiltynä niin ei kannattas kauheasti viisastella.

Ihan riittävä ja tuntuva on pelkästään se kun tiedonkulku ja yhteys ulkomaailmaan on poikki. Kun muut ihmiset määrää sun ajankäytön ym.

Ja ei vankilaan joutuakseen tarvi olla mikään erikoisen tyhmä tai paha. Vähän jos on ajattelematon ja huonoa tuuria lisäksi niin voi löytää itsensä lusimasta.
Olosuhteet voi ajaa tilanteet sellaisiksi että syntyy tekoja ja tuloksia joiden summa on tuomio. Ei tämä toki poista yksilön vastuuta teoistaan. Mutta silti.

Ja alkuperäiseen aiheeseen, kyllä huono käytös estää puntille pääsyn nykyisinkin. Se että sitä ollaan kieltämässä kaikilta on järjetöntä.

Alla tän päivän hesarista:

Vangit uhkaavat lakolla Riihimäellä
Julkaistu 16:55

Vangit uhkaavat mennä lakkoon Riihimäellä. Vangeista koostuva toverikunta on kerännyt nimiä vaatimuslistaan, jossa on yhteensä kymmenen kohtaa.
Vangit vaativat muun muassa, että kahta miestä ei enää laiteta asumaan samaan selliin, koska se vaarantaa vankien turvallisuuden. Lisäksi vangit haluavat poistaa kamerakopit, palauttaa voimailupainot ulkoilupihoille ja saada pleksittömät tilat tapaamisia varten.
Riihimäen vankilan johtaja Anna-Katrina Grönholm sanoo, että tilanahtauden vuoksi myös uusiin peruskorjattuihin tiloihin on pakko sijoittaa kaksi vankia samaan selliin.

Korjatuista tiloista ei hänen mukaansa löytynyt yhtään tilaa pleksittömälle tapaamishuoneelle. Painot poistettiin pihalta, jotta kiellettyjen aineiden käyttöä voitaisiin kitkeä ja kamerakopit ovat käytössä vain eristysosastolla vankien oman turvallisuuden vuoksi. Grönholmin mukaan kameroita ei poisteta, vaikka vangit lakkoilisivat miten paljon tahansa.

Helsingin Sanomat kertoi tiistaina ruotsalaisvankien lakosta, jossa niinikään vaadittiin painojen säilyttämistä vankiloiden kuntosaleilla.

STT–HS

Kalju sanoi:
Painot poistettiin pihalta, jotta kiellettyjen aineiden käyttöä voitaisiin kitkeä
Kyllä minä ihmettelen miten vankilasta ei saada kitkettyä kiellettyjä aineita ym. huumeita pois, ei luulis olevan vaikeea. Tarkastaisivat kaiken mikä tulee porteista sisään ja napsis aineet pois, mikä tässä on vaikeata?

Mitä tulee tuohon painojen nosteluun. Olen myös sitä mieltä, että oikeus siihen tulisi ansaita, kuten edellä on jo mainittu. Kyllähän meidän kunnon kansalaistenkin on se periaatteessa työllä tms. ansaittava, harvemmin salit kuitenkaan täysin ilmaisia ovat.

WTA sanoi:
Kyllä minä ihmettelen miten vankilasta ei saada kitkettyä kiellettyjä aineita ym. huumeita pois, ei luulis olevan vaikeea. Tarkastaisivat kaiken mikä tulee porteista sisään ja napsis aineet pois, mikä tässä on vaikeata?

Koska

a) Lomilta palaavat vangit ovat nielleet huumausaineilla täytettyjä kondomeja. Ei kovin kauhean helposti tarkastuksessa tälläistä löydy - tätäkin kai tarkastetaan jos on syytä epäillä moista, eli vankia pidetään eristyksissä jonkin aikaa.

b) Isot rahat. Vartijat tuovat mitä pyydetään, koska eurot puhuvat.

Kun ihminen tuomitaan vankilaan määrätyksi aikaa niin hänet on luonnollisestikkin todettu yhteiskuntakelvottomaksi yksilöksi tuomion ajaksi.
Tällaiselta henkilöltä voidaan evätä tiettyjä yhteiskuntavirikkeitä esim: Playstation, shiatsuhieronta ja jouluaatto, sekä käsipainot.
Vaikka en ole lusinutkaan eikä tämän takia minulla ole viisautta niin sen ainakin tiedän että tässä maassa saa kyllä aika perkeleen ilkeä ihminen olla jos muutamaksi vuodeksi lusimaan joutuu. Tässä maassa on nämä tuomiotkin aivan "kohtuuttoman" kovia.

WTA sanoi:

:D :D :D :D
LOL!

luuletko, ettei tarkastuksia/riisuttamista/osastoratsioita tehdä?

jatka vaan ihmettelyä siis, minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä.

setae sanoi:
Koska

a) Lomilta palaavat vangit ovat nielleet huumausaineilla täytettyjä kondomeja. Ei kovin kauhean helposti tarkastuksessa tälläistä löydy - tätäkin kai tarkastetaan jos on syytä epäillä moista, eli vankia pidetään eristyksissä jonkin aikaa.

Tässä maassa vois kyllä vähän katsoa ketä sieltä vankilasta lomalle päästää (ihan kuin niiden pikkunilkkien muutenkaan lomailla tarvitsisi). Jos tuomio on tullut väkivalta/huumausaine/omaisuus -rikoksesta niin mun mielestäni niitä ei tarvitsisi sieltä muurien ulkopuolelle laskea, ennenkuin ovat tuomionsa istuneet. Mutta ei, vankiraasuthan kärsisivät kohtuuttomasti, jos ei aina välillä pääsisi äitimuoria moikkaamaan.. ja käymään kotikylän tuttuja tapaamassa. :rolleyes:

edit: mäkin tiedän yhden vanginvartijan, kyllä se kovasti kertoi jänniä tarinoita vankiloista, mahdollisista vaitiololupauksista huolimatta :)

Aina kun tulee vankilathread niin 90% pakkislaisista tietää vankiloista kaiken
ja vielä väittää niitä lepokodiksi.Ainakin olen rehellinen en tiedä niistä
mitään(yhden vanginvartijan tiedän,jonka kanssa treenattu samalla salilla).
Sekään ei saa kertoa mitään vankilan tapahtumista,koska on vaitiololupaus.
Yleisellä tasolla on juteltu ja ei se mikään lepokoti ole.Vartija ei voi kehenkään
luottaa ja kaikkea pitää epäillä(vähän kuin poliisi).

Ei kyllä voi käsittää miksi niitten ei pitäisi kärsiä siellä. Mitenkä vanki menee lakkoon? Ei kato tv:tä tai käy syömässä?

total13 sanoi:
:D :D :D :D
LOL!

luuletko, ettei tarkastuksia/riisuttamista/osastoratsioita tehdä?

jatka vaan ihmettelyä siis, minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä.
Ilmeisesti ei tehdä tarpeeksi, eikä tarpeeksi tarkasti. Kyllä saatana jos mulla olisi huone minne pitäisi ihminen laittaa saisin sen laitettua sinne ilman, että sillä olisi mitään ylimääräistä mukana. LOLLOTTELE sinä ihan rauhassa.

WTA sanoi:
Ilmeisesti ei tehdä tarpeeksi, eikä tarpeeksi tarkasti.

mut hei! mul on hyvä idea, rupea kouluttamaan vanginvartijoita, kun niin hyvin osaat ihmisen tutkia.

kun ne ei senkään jälkeen löydä mitään, niin jatkan LOLLOtteluani.

Tatuoitu mies sanoi:
mä sain 16 v tuomion 3 törkeästä pahoinpitelystä, 2 tapon yrityksestä. Ekasta kolmesta sain ehdonalasta ja kahesta seuraavasta tuli ehdotonta, mutta en vieläkään joutunu vankilaan kun valitin hoviin. Sitten mulle tuli tappo ja jouduin vankilaan ja sitten siinä tuli samalla kaikki muutkin lusittavaksi.

Oletko ajatellut niin päin, että jos olisit joutunut heti vankilaan ei kontollasi olisi varmaankaan tappoa.

total13 sanoi:
mut hei! mul on hyvä idea, rupea kouluttamaan vanginvartijoita, kun niin hyvin osaat ihmisen tutkia.

kun ne ei senkään jälkeen löydä mitään, niin jatkan LOLLOtteluani.
Kyllä mulla on tähtäimet vähän korkeammalle kuin vartioita kouluttamaan ja tuskin se vartioiden ammattitaidottomuudesta on edes kiinni. Mutta olen varma, että mikäli tahtoa ja sitä kautta resursseja riittäisi saataisiin huumeet ym. kitkettyä vankiloista pois. Ei ihmisessä montaa paikkaa ole mihin aineet saa kätkettyä ja kaikki nämäkin "kätköt" on mahdollista tarkistaa.

Joopa joo....

Antaisi niiden punttien olla vaan ihan rauhassa vankiloissa. Ei siinä minun mielestä ole mitään vikaa että vangit nostelevat punttia ja saavat purkaa turhautumisen johonkin edes.
Vapauden rajoittaminen on kuitenkin aika kova rangaistuskeino ja ahtaat olot ahdistavat kuitenkin.
Tuskimpoa ketään teistäkään hirveesti kiinnostaisi puntinnostoa vaihtaa pingikseen tai sählyyn. Johan siinä alkais vituttamaan ihan tosissaan se lusiminen.

Käsittääkseni suomessakin ollaan poistamassa vankiloista punttisaleja pikkuhissuksiin. Seuraavaksi kannaattakin sitten varmaan satsata vartijoiden ensiapu- ja itsepuolustuskoulutukseen.
Voipi olla aika monella pinna tiukalla kun se mahdollisesti ainoa henkireikä johon purkaa vitutus menee.

Parempihan se on sopeuttaa vankeja yhteiskuntaan uudelleen toisin keinoin kuin rajoittaa harrastusmahdollisuuksia, sen sijaan että ulos tulee kyrpä otsassa olevia katkeria miehiä...

Anonymity sanoi:
Elchubagabra: Olet oikeassa. Vankiloita ei haluta tehdä "niin turvallisiksi pulloiksi", etteikö vangilla olisi ainakaan omasta mielestään mahdollisuutta karata.

Muistaakseni tuo kuului jossain 70-luvulla vallinneeseen, kaikkein "humaaneimpaan" kriminaalipolitiikkaan aivan keskeisenä. Nykyisin tuosta ajattelusta ollaan käsittäkseni ja toivoakseni ajautumassa jo etäämmälle.

Jotenkin tästä vankien punttaamiskeskustelusta nousee mieleeni hauskahko lappu, jonka näin Viikin urheilutalon kuntosalin seinällä: "Painot paikoilleen - ettei siivoojasta tule sinua vahvempaa!"

En ymmärrä itse tota kauheata valitusta heti, kun oikeuksia ollaan vähentämässä. (esim. salijumppa). Kaveri oli ennen vanginvartijana, ja sanoi että mietti mitenköhän mahtais käydä kun 260 kiloa penkkaava monsteri suuttuis, joka kuului sen kaitsemiin "lampaisiin". Suurin osa (ei siis kaikki) vangit ovat kyllä itselleen ne linnakeikat omilla tempuillaan hankkineet... yhteiskunnan ja olosuhteiden pakon merkityksellä on aina vaan niin perkeleen helppo puolustaa tekojansa.

ps. itsellä olis ehdotus:" Miksi ei ulkoistettaisi vankiloita? Ostetaanhan monia palveluita nykyään ulkoa... Venäjällä ottaisivat varmasti mieluusti Suomalaisia lusimaan, ja hinta todennäköisesti paljon vähemmän kuin kustannus yhdestä vangista Suomen vankiloissa.?" ;)

Kovin keskiaikaisia mielipiteitä vangeista ja vankienhoidosta monilla. Miksei samantien johonkin tiikerikuoppaan tms. kun kerran kunnolla pitää kärsiä? Vankeustuomion rangaistus on nimenomaan vapauden riisto, eikä ideana ole tehdä siitä lusimisesta itsessään mahdollisimman suurta kärsimistä.
Jos vartijat eivät pärjää vankien kanssa, kun nämä ovat isoja ja vahvoja, niin ei vika kyllä vangeissa ole. Näkisin asioita vähän niinkin, että jos äijät kunnolla rautaa vaääntävät, niin ylimääräinen energia purkaantuu, ainakin pääosin siihen, eikä esim. tappeluun toisten vankien kanssa.
Vangin vapautuessakaan, jos rikollinen elämäntapa jatkuu, en niinkään olisi huolissani isommasta lihaksistosta, vaan jostain tykistä taskussa, jota tyyppi mahdollisesti kanniskelee. Uskoisin, että kanniskelee vielä todennäköisemmin, jollei usko voimillaan pärjäävän siinä maailmassa missä elää.

Hippa sanoi:
Oletko ajatellut niin päin, että jos olisit joutunut heti vankilaan ei kontollasi olisi varmaankaan tappoa.
No ei ainakaan sitä tappoa ois kun ois ollu vankilassa. Se on pakko myöntää, että kun on nuori niin aika myöhään joutuu lusimaan. Saa tehä vaikka kuinka paljon ja aina vaan sai kulkee vapaana.... ja vielä sellainen pointtii etten ikinä ole kenekään päälle käyny tosta vaan. Munkin kaikki jutut on ollu sellasii et humalaiset äijät on kasvanu viinan voimasta suuremmaks ja aukonu turpaansa ja käyny päälle ja aina lähti ambulanssilla eteeenpäin ja minä tuomiolle. Sitten tossa oli vielä joku hemmo joka sano ettei sitä koskaan tiedä millon tekee taas jotain niin siihen ei voi oikein sanoo kun, että aina voi sattua kaikkea, mutta ei oo niitä humalaisii turvanaukojia nykyään paljon näkynyt. Ehkä johtuu siitä, että olen yli satakiloinen kalju päätämyöten(sananmukaisesti myös päässä tatskoja) tatuoitu hirvee karju. Voi jopa tavallisille ihmisille sattua kaikke. Linnassa oli paljon ihan tavallisia ihmisiä, jotka ei ollu koskaan tehny mitään pahaa ja sitten ne oli humalapäissään tehny jotain. Mä olen sitä mieltä, että kaikille muille vangeille paitsi ei raiskaajille, pedofiileille ja naistenhakkaajille kuuluu punttioikeus. Kyllä linnassa on todella paljon väkeä, jotka vetää penkistä yli 200 ja on muutenkin vahvoja, mutta ei kukaan niillä voimillaan mene siviiliin heilumaan niinkun tavalliset suomalaiset juntit, jotka kasvaa 10 kertaiseksi kun juo viinaa. Vai onko teillä jollain tapana pullistella kylillä ja repiä paitaa pois? Se ei vaikuta rikoksiin pätkääkään vaikka on kuin vahva ja iso. Enemmän siitä tulee ongelmia jos vangeilla ei ole oikeutta punttisaliin. Ensin saa pamput kyytiä ja kun pääsee siviiliin niin puretaan se kaikki treeni mikä jäi väliin johkuun ihmiseen! Sitten joku ihmetteli miten linnassa voi lakkoilla. Ne ei vaan mene töihin ja istuu sellissään. Joku puhui täällä et vaikka työnteolla voi ansaita sen. Mäkin olen vääntänyt esim. katiskoja ja rekisterikilpiä ja saanut kokonaista 2, 35 mk tunnilta palkkaa. sillähän se sitten vissiin on ansaittu se salilla käynti... :wall:

Pakko kysyä Tatuoidulta: oletko nykyään kuivilla ja nuhteeton, ja oliko linnassaololla mitään vaikutusta tähän asiaan, suuntaan tai toiseen? Eli "paranitko" linnassa (tai linnasta huolimatta) vai pahenitko?

On typerää ja sadistista laittaa vangit kärsimään vankilassa enemmän kuin on tarpeen. Mutta vielä typerämpää on väittää, että elämä ilman televisiota ja punttisalia on suurta kärsimystä ja vääryyttä. Ei ole, ilmankin pärjää vallan mainioisti.

Vankilan tarkoitus ei ole laittaa rikollisia kärsimään, vaan pitää heidät mahdollisimman pienillä kustannuksilla poissa kunnon ihmisiä kiusaamasta. Siihen ei tarvita televisioita tai kuntosaleja.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom