Ruokareseptejä dieetille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fergus
  • Aloitettu Aloitettu
Faidra sanoi:
Menee edittiaika umpeen jo edellisessä viestissä... mutta aivan pakko kysyä, että mitähän sä Jaaggo täällä oikein selität? Ilmeisesti kaikki muut on nyt väärässä ja sun metodit dieettaamiseen on ne ainoat oikeat?

Mainittakoon nyt, että mielestäni nämä jutut joita nyt selitän ei ole sellaisia joita millään tavisdieetillä tarvitsisi edes pohtia. Tavisdieetillä vaihdetaan epäterveellinen terveelliseen ja laihdutaan sillä ilman mitään hirmuisia dieettikikkailuja. Kisadieetti on sitten asia erikseen, eikä kaikkien tarvitse edes kisadieetillä tällä tavalla viilata pilkkua.

Miksi seiti on muka "jotain omaa ja mahdollisimman monitahoista ja epäselvää"? Siinähän on mahdollisimman puhtaat ravintoarvot: proteiinia eikä juuri yhtään - ei edes grammaa - rasvaa ja hiilaria. Kun kalorit lasketaan alas, on tärkeää että ne ravintoaineet tulee hyvistä lähteistä. Tämän vuoksi esimerkiksi rasva otetaan ennemmin öljystä, lesitiinistä tai omega3:sta kuin vaikkapa kalkkunasta tai kanasta (joissa sitä on kuitenkin se 3-5g/100g). Kun rasvamäärä dieetillä pudotetaan esim. 15g/päivä-tasolle, tarkoittaisi parin kana-aterian syöminen sitä että rasvaa ei juuri muista lähteistä edes tulisi. En sano että seiti nyt mitään taivaallista ruokaa on, mutta mielestäni ei pidä noita sen ravintoarvoja on väheksyä.

Minkä takia pidät esim. rahkaa täydellisenä dieettiruokana? Yhdessä purkissa on hiilaria - maitoSOKERIA - noin 10 grammaa. Jos rahkaa syö vaikkapa dieetillä 2-3 purkkia päivässä, niistä kertyy jo 30 grammaa hiilaria. Jos ollaan lowcarb-dieetillä, niin eikö tämä määrä olisi viisaampi ottaa esim. kaurahiutaleista, jotka hiilarinlähteenä ovat huomattavasti parempia kuin maitosokeri? Kysyn tätä siksi, että vaikutat olevan niin ehdoton noissa ajatuksissasi. Jos täydellistä dieettiruokaa etsitään, niin maitorahka se ei ainakaan mielestäni ole. Ennemmin sanoisin että HC-dieettaajan dieettiruuat olisivat valkuaiset, seiti, parsakaali, kaurahiutaleet, vehnäleseet, täysjyväriisi...

Minusta on jotenkin hassua, että itse kerrot syöväsi dieetillä kouluruokaa (kaikki tietää millaista sekasotkua se on), mutta samalla pyydät jotakuta toista miettimään tarkasti miksi syödä pastaa eikä riisiä. Täällä saarnaat perinteisten dieettimenetelmien puolesta ja toisaalla kyselet laihtuisitko ehkä jollain pillerillä... heh :) :david:
Ei tartte heti suuttua, en minä täällä mikään johtaja yritä olla, kerroin vain omia mielipiteitä ja joitain tippejä joita voi kokeilla jos näyttää kiinnostavalta. Enkä minä mikään ammattilainen ole, mitä niihin pillereihin tulee, tarkoitus vaan olisi tietää olisiko kellään kokemusta pillereistä, sillä tykkään kokeilla kaikkea uutta. Ja tiedoksi, että kun kerroin, että kouluruoka sisältyy dieettiini, niin minulla on tarkat arvot niistäkin tiedossa, olen ottanut ne selville. Ja itse asiassa hyvin harvoin syn kouluruuat, minulla useinmiten on omat sapuskat mukana. Mutta jos syön koulussa, niin syön vain hiilarit, ja protskut kuljetan mukaan juoman muodossa. Mutta jos olen jotenkin loukannut tai ollut liian ylimielinen, se ei ole ollut tarkoitus, pahoittelen suuresti. Hyviä reenejä vaan:) :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hippinakki sanoi:
Tännehän juuri piti laittaa erillaisia reseptejä. Kyllähän se tuo dieettiin mukavaa vaihtelua, jos välillä voi syödä jotain muuta kuin näitä perus laihduttajan ruokia.
Sori jos ahdistelin liikaa, ei tarkoitus. Tottakai kannattaa kokeilla kaikkea erilaista vähän väliä. Minulla on vain tapana vähän tuoda omia kantoja vahvasti esiin, mutta hätä ei ole tämän näköinen, kyllä se seiti menee mullakin alas, ainakin nuorempana.:)

Kanacurry Nepalista tai mistä lie

400 g broilerinfileetä suikaleena
loraus öljyä
paseerattua tomaattia, murskakin menettelee
valkosipulia
tl mustapippuria
tl kanelia
tl kardemummaa
1/2 tl chiliä
tl curryjauhetta
tl jeeraa eli juustokuminaa(cumin in english)

Kuumenna öljy, viskaa mausteet ja valkosipuli sekaan hetkeksi. Mausteet palavat helposti. Lihat sekaan ja ruskista. Kaada päälle tomaatti ja anna kiehahtaa. Laske lämpöä ja hauduta ainakin vartti. Maku paranee mitä pidempään haudutat, mutta lihan rakenne voi kärsiä.

Jos dietti ei ole sikatiukka, sekoita mukaan purkki Bulgarianjugurttia tai muuta maustamatonta, ei kuitenkaan mitään kevytversiota. Tämä ruoka saattaa olla turhan tulista monen makuun, mutta tuo jugurtti laimentaa mukavasti ja tuo mukaan hieman happamuutta.

Jaaggo: Heh, ei kai täällä nyt kukaan viesteistä SUUTU. :D Lähinnä vaan voi ehkä tuota ulosantia hiukan miettiä ennenkuin lähtee esittämään mielipiteitä sataprosenttisina faktoina.

Ruokaresepteistä puheenollen... keitot on tosi kevyitä ja täyttäviä dieettiruokia. Energiaa tulee paljon vähemmän kun liemi keventää ruokia. Lihakeitto, jauhelihakeitto, kalakeitto, kanakeitto... nam! Nuo voi tehdä ilman perunaakin, keittojuureksia tai muita kasviksia vaan liemen sekaan, lihat mukaan ja keittäminen liemikuution kanssa. Tosi herkkua. :kuola:

Faidra sanoi:
Jaaggo: Heh, ei kai täällä nyt kukaan viesteistä SUUTU. :D Lähinnä vaan voi ehkä tuota ulosantia hiukan miettiä ennenkuin lähtee esittämään mielipiteitä sataprosenttisina faktoina.

Ruokaresepteistä puheenollen... keitot on tosi kevyitä ja täyttäviä dieettiruokia. Energiaa tulee paljon vähemmän kun liemi keventää ruokia. Lihakeitto, jauhelihakeitto, kalakeitto, kanakeitto... nam! Nuo voi tehdä ilman perunaakin, keittojuureksia tai muita kasviksia vaan liemen sekaan, lihat mukaan ja keittäminen liemikuution kanssa. Tosi herkkua. :kuola:
Oot kyl oikees noutten keittojen kaa, hyvin täyttäviä ja kevyitä, varsinkin kalakeitto; sisältää hyviä rasvoja ja loistavan makuista, ja uusisatperunoista tehtyinä jopa sisältää vähän vitamiinejä. Älä vaan missään nimessä testaa sitä sairaalakeittoa. mis on sitä maagista kaalia ja sipulia, se vie iän ja terveyden, on niit parempiikin tapoja laihtua:)

Noniin ja lisaa valkuaisresepteja:
Munanvalkuaisia semmone 200g
Salsaa maun mukaan
Juustoa jos kehtaa (kaloreita tulee suht runsaasti)

Aietta on kylla helmi setti, tuo salsa peittaa sen munanvalkuaisten maun hyvin. Kaippa toho vois kokeilla viela jotain mantelien murskaamista tai valkosipulia ni sais vaihteluu makuun ja koostumukseen.

Jauhelihakastikkeeseen reseptia:
Jauhelihaa 600g
Salsaa maun mukaa
Tomaattikastiketta
Valkosipulia maun mukaan
Herkkusienia 100-300g
Paprikoita sun muita voi kans iskee sekaan

Tuollasella kaavalla yleensa teen jauhelihakastiketta ja hyvvee o :P

Makaroonilaatikko:

500g jauhelihaa
500g makaroonei
5 munaa
5dl maitoo

Keitetaan makaroonit, paistetaa lihat ja maustetaan maun mukaan. Sekotellaan munat ja maito + mausteita maun mukaan. Ite noita suht reippaasti maustan molempia(lihoja ja munamaitoa) suht reippaasti vaikken kauheen tulisesta tykkaakkaan. Sit pistetaan vuokaan kerros makaroonei, kerros lihoi, kerros makaroonei, kerros lihoi, kerros makaroonei ja lorautetaan munamaidot paalle ja uuniin 175 asteeseen vajaa tunniks (valmis sitku paalliset makaroonit suht ruskeita).

Tarkistan viela illalla varmaks noi kaikki mitat.

Jaaggo sanoi:
Mitäs sanotte tälläsest dieetti systeemist, toiminu mulla kuin unelma; paino putoo vajaan kilon viikos, eikä nälkä ehi yllättämään
Aamupala: 100g kauraleseitä, 250g rahkaa
Lounas: joko kouluruoka tai reilu 100g kanaa/kalkkunaa, 100g(kuivapaino)riisiä
Päivällinen:reilu 100g kanaa/kalkkunaa, 100g riisiä
Reenin jälkeen: Palkkari: 30g heraa ja 30g maltoo(jos ei ole reeniä niin samat arvot sisältämä ateria)
Illallinen: reilu 100g kana/kalkkunaa, 100g riisiä
Iltapala: 250g rahkaa

Melko paljon hiilareita suhteessa proteiinin määrään ateriaa kohden: 100g kuivaa riisiä ja 100g lihaa, mutta jos sinulla toimii niin hyvä.

Otsikon ohimenevä paskapuhe alkaa lisääntymään kummasti, joten eiköhän lisätä dieettireseptien määrää. Muuten, tiedättekö hyviä suutareita?

sumutin123 sanoi:
Eikö jauhelihan voisi korvata tonnikalalla; sopiiko tonnari tohon lasagneen, ylipäätään lasagneen?

Kyllähän tonnikala sopii mihin vaan, ainakin pastakastikkeessa erinomaista.
Mutta itse ainakin yritän vähentää tonnikalan käyttöä sen sisältämien raskasmetallien takia. Elohopeaa siinä ainakin on.

criticalmass sanoi:
Mutta itse ainakin yritän vähentää tonnikalan käyttöä sen sisältämien raskasmetallien takia.

Ovatko vaarallisiakin ja paljonko pitää syödä, että olisivat haitallisia? Mitä runsasproteiinipitoista ja halpaa olet ottanut tonnarin tilalle?

Raskasmetallit on vaarallisia suurina annoksina ja vuonna 2002 tonnikalasäilykkeistä löydettiin kohonneita elohopeapitoisuuksia.

Kalaa suositellaan syötäväksi maks. kahdesti viikossa, ja silloinkin eri lajeja syöden.

Kyllähän se pistää mietityttämään, kun syön vieläkin joka päivä yhden purkin tonnikalaa. Enne meni parkin purkkia päivässä, mutta olen korvannut sitä maitorahkalla, raejuustolla, pellavansiemenrouheella ja jauhelihalla.

criticalmass sanoi:
Raskasmetallit on vaarallisia suurina annoksina ja vuonna 2002 tonnikalasäilykkeistä löydettiin kohonneita elohopeapitoisuuksia.

Kalaa suositellaan syötäväksi maks. kahdesti viikossa, ja silloinkin eri lajeja syöden.

Vieläkin otsikkoon liittyvää asiaa, jottei offtopicia tulisi: Tarkoittaako tuo "maks. kahdesti viikossa" tonnikalaa vai kalaa yleensäkin? Sanotaan, että kalaa pitäisi syödä vähintään kolme kertaa viikossa. Jos oikein miettii, voi päätellä min. kolmella ja maks. kahdella olevan melkoinen ero. Miten siis tulisi toimia?

Onko säilykemenetelmät niitä, jotka aiheuttavat haitallisia vaikutuksia vai onko itse meressä vika? Tonnikala kun poimitaan Thaimaan läheltä riisimiesten toimesta. Ei siellä luulisi olevan saasteita vedessä, kun tuskin ovat edes venettä nähneet. Miten on seitin ja muun kalan laita?

Kirjoittamani ei ole provosointia. Riisimiehet on ihan mukavia.

No monipuolisuushan on aina hyvasta vaikka paskaa sois, elikka seitia ja tonnikalaa kumpaakin vaan koneeseen ja sitten lohta ja tammosia hieman rasvapitosempia harkiten.

Ja mites sitten hieman enempi topicciin liittyen: Minkalaista naposteltavaa porukka vetaa dietilla? Ku nuo mantelit naposteltavana on turhankin kaloririkasta tavaraa. Juu ja proteiinidrinkkeja ei kannata ehdotella ku tarkotus ois jotai kiinteeta saada vaikka teen kanssa syotavaks :)

Mitähän kevyttä ja hyvää vois leivän päälle laittaa näin dieetillä? Ruispalan päällä oon nyt käyttäny pelkkää tonnikalaa ja nyt kokeillu jotain leikkeleitä. Millähän tuota makua sais mukavemmaksi? Maistuu niin kuivalta.

sumutin123 sanoi:
Vieläkin otsikkoon liittyvää asiaa, jottei offtopicia tulisi: Tarkoittaako tuo "maks. kahdesti viikossa" tonnikalaa vai kalaa yleensäkin? Sanotaan, että kalaa pitäisi syödä vähintään kolme kertaa viikossa. Jos oikein miettii, voi päätellä min. kolmella ja maks. kahdella olevan melkoinen ero. Miten siis tulisi toimia?

Onko säilykemenetelmät niitä, jotka aiheuttavat haitallisia vaikutuksia vai onko itse meressä vika? Tonnikala kun poimitaan Thaimaan läheltä riisimiesten toimesta. Ei siellä luulisi olevan saasteita vedessä, kun tuskin ovat edes venettä nähneet. Miten on seitin ja muun kalan laita?

Kirjoittamani ei ole provosointia. Riisimiehet on ihan mukavia.

Tähän en osaa enää sanoa mitään. Thaimaastahan ne kalat on kotoisin.
Ja vika ei ole säilyketolkeissä vaan meressä. Suomessakin kaloihin kertyy elohopeaa, esim. suuriin haukiin.

Mutta voi olla, että yhdestä purkista päivässä saatava elohopea määrä on niin pieni, ettei sillä ole haitallisia vaikutuksia. Siltikin kannattaa vaihdella eri kalalajien välillä. Niin kuin joku sanoikin, niin seiti on tonnikalan tapaan; proteiinipitoista, halpaa ja helppoa.

Alaser sanoi:
Mitähän kevyttä ja hyvää vois leivän päälle laittaa näin dieetillä? Ruispalan päällä oon nyt käyttäny pelkkää tonnikalaa ja nyt kokeillu jotain leikkeleitä. Millähän tuota makua sais mukavemmaksi? Maistuu niin kuivalta.

Kokeile Gillyannelta peräisin olevaa ohjetta (alkuperäinen löytyy jostain tredistä...):

purkki rahkaa (250g)
purkki tillitonnikalaa (rainbow)
valkosipulia (mä laitan kaksi kynttä)
mustapippuria

Kaikki sekaisin ja leivän päälle. Itse syön just ruispalojen kanssa ja ainakin mun mielestä loistavaa evästä.

edit: aiheeseen liittyen.. tuli hyviä jauhelihapihvejä, kun sekoitin jauhelihaan vain mustapippuria ja suolaa -> pellille ja uuniin. Osa lihassa olevista rasvoistakin jäi pellille, vaikka liha oli jo valmiiksi vähärasvaisempaa versiota.

Varmaan voi naita wippen ehdottamia pihveja paistella pannullakin -> saa enemman rasvaa paistettua pois. Ja tuo mustapippuria + suolaa on hyvaks todettu ittellakin, viel parempaa tulee jos loydat jotain maustesekotusta :)

Alaserille, rasvaton juusto (kylla, ameriikassa ainakin myydaan rasvatonta juustoa vaikka hauskalta kuulostaakin :P) saattaa auttaa kuivuuteen, tosin tekee leivasta vahan "tahmeata", eli tarttuu hampaisiin jne jne. Tuore leipa, tuoreet paalliset auttaa varmaan kanssa, ja tonnikalan nesteitakin varmaan voi vahan pistaa leivalle. Juoda kannattaa toki paljon mutta se auttaa vaan tiettyyn pisteeseen asti. Raejuustoa vois kokeilla kanssa ja joku kevytlevite varmaan kanssa tuoho kuivuuteen.

Fergus sanoi:
Varmaan voi naita wippen ehdottamia pihveja paistella pannullakin -> saa enemman rasvaa paistettua pois.

Ei. Kun paistat pannulla, lihan syyt menevät kiinni eikä nesteet pääse valumaan toisin kuin uunissa paistettaessa, jolloin voit aivan selvästi huomata ulos tulleen nesteen määrän.

Jaa tommosta en tiennykkaa :o, mikas ero noissa sitten on kun ei uunissa mene kiinni? Makun luulin et se neste mika lihoist valuu pannulle on rasvaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom