Fergus: Tsekkasin profiilistasi, että asustat USA:ssa. Oltiin Pullan kanssa siellä puolet viime vuodesta joten jenkkiruuista on kyllä aika mukavasti kokemusta. Rahkaa ei tosiaan löydy, mutta raejuustosta mä ainakin tykkäsin. Hiilariahan siinä on enemmän kuin suomalaisessa vastaavassa, mutta kaikenlaisia variaatioita löytyy myös sitten hirmuinen määrä (suolatonta, isolla tai pienellä rakeella, makeata eli raejuustoa hedelmien tai marjojen kanssa yms.). Mä söin päivittäin raejuustoa kyllä sielläkin. Oikeastaan tykkään jenkkiversiosta enemmän, se on ihanan pehmoista.
Siitä saa myös "rahkaa" kun pistää sen blenderiin, hiukan rasvatonta maitoa sekaan ja surauttaa semmoiseksi sileäksi.. eli rahkaksi :D Ei nyt ihan samaa, mutta ainaki melkein. Siihen kun pistää vielä kyytiin jäisiä marjoja tai hedelmänpaloja ja makeutusainetta (Splendaa), niin ai että on namia! Menee ihan dieettiruuastakin.
Jenkeissä dieettaaminen on helppoa, kun hoksaa mitä ruokia kannattaa suosia. Vaihtoehtoja on ihan tajuttoman paljon. Jello täyttää mukavasti vatsaa ja kaloreita siinä ei ole edes nimeksi, joten jos nälkä vaivaa ja päivän sapuskat on syöty niin koitapas sitäkin. Valkuaiset purkissa helpottaa elämää, niitä voi myös syödä aika huoletta koska energiaa on vähän ja proteiinia sitäkin enemmän. Ite valmistin usein valkuaisen mikrossa: valkuaiset isoon kippoon, sekaan Splendaa ja kanelia ja mikrossa 1min, sitten sekoitus, uudelleen 1min. Päälle sokeritonta pannukakkusiirappia: menee ihan jälkiruuasta.
Kanaa on todella helppo muuten valmistaa, kun ostaa oikeanlaista kanaa. Kurkkaapas pakastealtaaseen ja osta sieltä pussissa kananrintapaloja tai "chicken tenders"ejä. Noita pellille, päälle kanamaustetta tai jotain allspiceä ja uunissa 375F lämmössä kunnes ovat pinnalta ruskeita. Menee kylmänä tai lämpimänä, joka päivä ja missä tahansa (itse kuskasin mukana noita minigrip-pussissa).
JTK: Googleta "seiti uunissa".
edit: Jerkyä saa kai Suomesta, mutta hinnat on aika suolaiset. Kannattaa tuoda siis pari matkalaukullista Suomeen... tai pitää hyvät suhteet jenkkikavereihin, että saa Fazerin Siniseen vaihdettua jerkyä. ;)