Ruokapäiväkirja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Counani
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
54
Pidättekö jonkinlaista päiväkirjaa päivittäsistä syömisistänne, ja kyttäättekö muutenkin kalorien riittävää saantia? Itse aloin tuossa laittamaan, lähinnä kalorinsaantia seuratakseni, Excel-taulukkoon ylös kaikki päivittäiset syömiseni kalori- ja proteiinisisältöineen. Kauhukseni havaitsin menneeni miinuskaloreilla miltei jatkuvasti. Eli meikäläisen kokoisen äijän peruskulutus on n. 3000kcal / pvä, joten lasken että saan suunnilleen 3500 kcal päivässä. Saa muuten pistellä terveellistä ruokaa aika saakelisti, että tuon saa kasaan, varsinkin kun hiilarit otan lähinnä kasviksista ja hedelmistä, ja muutenkin menen aika pienillä hiilareilla. Saas nähdä saako kehityskin tuosta riittävästä safkamäärästä aivan uutta puhtia :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Counani sanoi:
Pidättekö jonkinlaista päiväkirjaa päivittäsistä syömisistänne, ja kyttäättekö muutenkin kalorien riittävää saantia? Itse aloin tuossa laittamaan, lähinnä kalorinsaantia seuratakseni, Excel-taulukkoon ylös kaikki päivittäiset syömiseni kalori- ja proteiinisisältöineen. Kauhukseni havaitsin menneeni miinuskaloreilla miltei jatkuvasti. Eli meikäläisen kokoisen äijän peruskulutus on n. 3000kcal / pvä, joten lasken että saan suunnilleen 3500 kcal päivässä. Saa muuten pistellä terveellistä ruokaa aika saakelisti, että tuon saa kasaan, varsinkin kun hiilarit otan lähinnä kasviksista ja hedelmistä, ja muutenkin menen aika pienillä hiilareilla. Saas nähdä saako kehityskin tuosta riittävästä safkamäärästä aivan uutta puhtia :D

Pidän ruokapäiväkirjaa sekä dieetillä, että massakaudella. Massakaudella ei haittaa, jos reissujen takia tms. jää joku päivä merkkaamatta, pääasia, että pystyy laskemaan paljonko protskua ja kaloreita tulee viikkotasolla. Se on hyvä indikaattori, sillä moni luulee vetävänsä protskua 300g päivässä, mutta sitten jos laskee viikon keskiarvon, jää määrät kovastikin alle.

Itse merkkaan kellonajan, syödyt ravintoaineet noin suurinpiirtein grammoina, sekä sivun oikeaan laitaan kahteen sarakkeeseen proteiinigrammat ja kalorit. Rasvagrammoja en massakaudella laske. Kaikki laskenta tapahtuu "about" -periaatteella, ilman pilkun viilausta.

Kirjanpito syömisistä on ollut oman kokemukseni mukaan erittäin hyödyllistä. Kokonaisnäkemys omasta kaloritarpeesta ja syötyjen kalorien suhteesta on vaikea hahmottaa ilman säännöllistä kirjanpitoa. Laskennan opetteleminen vaati aluksi hieman vaivannäköä, mutta hyvinkin pian sitä huomaa syövänsä taas jotain, joka on jo kaloritaulukosta katsottu, ja luntattavissa aikaisempien päivien kohdalta.

Omalla kohdallani kalorien ja proteiinigrammojen laskentaa sujuu rutiinilla, eikä se ole vaiva eikä mikään merkata vaikka jälkikäteen töissä syödyt eväät illalla vihkoon. Säilytän vihkoa kotona jääkaapin vieressä, joten se on aina ikään kuin matkan varrella, kun sapuskaa käy sieltä kaivelemassa.

Tällä hetkellä kun olen ollut bulkilla noin 2 kk huomaan, että laardia on tullut vähän enemmin kuin olisi tarvis. Nyt on tosi helppo kontrolloida esim 500 kalorin päiväpudotuksessa pysymistä ja tsekata miten kroppa reagoi muutaman viikon säteellä. Kun kirjanpito on olemassa, voin laskea kalorikeskiarvon per päivä viikon ajalta, ja varmistua, että tavoiteltu 500 kalorin pudotus on toteutunut.

Tähän asti olen mennyt bulkilla 300 - 350 g proteeiinia per päivä ja 3400 - 3900 kcal per päivä.

Jos tuntuu siltä, että sapuskaa saa pistää naamariin aivan saakelisti, että pääsee vähärasvaisella ruokavaliolla riittävään kalorimäärään, suosittelen lämpimästi parin seuraavanlaisen voimajuoman lisäämistä ruokavalioon:

60 g Herajauhetta
0,5 desiä Maltoa
kaakaojauhoa mausteeksi
vettä / rasvatonta maitoa jatkeeksi

Sheikkeriin ja naamariin.

Minäkin laskin vastikään ensimmäistä kertaa päivittäisen energiansaannin. Aiemmin pidin vain riittävästä proteiinin saannista huolen. Olin oikeastaan "yllättänyt" tuloksista. Satunnaisotannalla muutaman päivän tarkkailussa oli energiat siinä hiukan 4000kcal päällä (paino pysynyt nyt samana pitemmän aikaa). Proteiinia tuli n. 3*oma paino, rasvaa n. 1,4*oma paino.

Ajattelinkin nyt kiinnittää huomiota vielä rasvan laatuun ja nostaa hiukan energian saantia. Lisäravinteita ei ole tullut nautittua muuta kuin palautusjuomassa (1-2 kertaa päivä). Lämpimiä aterioita syön kaksi päivässä + 3-4 "välipalaa" ja em. palautusjuomat.

Mulla ainakin on usein hyvin samanlaiset syömiset niin riitti, kun laittoi muutamat ruoka-aineet exceliin ja kopioi sieltä aina tarvittaessa.

Itse olen laittanut Excel-taulukon ensimmäiselle sivulle kaikkein yleisimmin syömieni ruoka-aineiden kalori- ja proteiinipitoisuudet 100g kohti ja annoskokojen mukaan (Fineliä apuna käyttäen). Siihen on helppo lisätä aina uusia ruoka-aineita pitoisuuksineen. Muutaman päivän täytettyään on helppo copy-pastella vetää arvoja seuraaville päiville. Samoja safkoja tulee kuitenkin useimmiten syötyä. Proteiininsaantia taitaa olla meikäläisenkin parasta hieman lisätä. Tällä hetkellä on jäänyt hiukka alle 200 grammaan päivässä.

Kannattaa samantien laittaa vielä ne hiilari ja rasva pitoisuudetkin, jos et ole niin vielä tehnyt...

Faija on tehny exel taulukon, mistä löytyy melkein kaikki ruoka-aineet, leivät, juustot, makkarat... eli kaikki kaurahiutaleista Atrian microhamppariin (vajaa 280 ruokaa ja ruoka-aineita). Sinne vaan kirjoitetaan ylös ruokien määrät ja se ohjelma ite laskee energiat caloreina ja kJ:na, energia prosentit (rasva/proteiini/hiilihydraatit) ja montako grammaa proteiinia/painokilo.
Aika paljon aikaa se on siihen laittanu ja on saanu tehtyä hyvän, helpon ja toimivan laskurin.

cribe sanoi:
Faija on tehny exel taulukon, mistä löytyy melkein kaikki ruoka-aineet, leivät, juustot, makkarat... eli kaikki kaurahiutaleista Atrian microhamppariin (vajaa 280 ruokaa ja ruoka-aineita). Sinne vaan kirjoitetaan ylös ruokien määrät ja se ohjelma ite laskee energiat caloreina ja kJ:na, energia prosentit (rasva/proteiini/hiilihydraatit) ja montako grammaa proteiinia/painokilo.
Aika paljon aikaa se on siihen laittanu ja on saanu tehtyä hyvän, helpon ja toimivan laskurin.
Et viittis pistää vaikka mailissa tuota? :)

Tietenki olis hyvä olla teidän sähköpostiosoitteet, tosta teidän nicistä voi lähettää sähköpostia, mutta ei liitetiedostoja.

Helpotetaan vähän asiaa. Kaikki jotka haluaa ton exel taulukon lähettää mulle sähköpostia, ni mä lähetän siihen osotteeseen ton.
kribe87(at)yahoo.com

Olen pahoillani, mutta sähköposti vittuilee.. :curs: Mä voin lähettää sen messengerillä niille jolla mese on. Eli mun meseosoite on kribe87(at)hotmail.com

joo, mut kaikille muille epäonnistui.. ainakin mulla tuli s-postii sellanen viesti että "viestisi lähettäminen epäonnistui"

unohdin ottaa sieltä pois niitä välisivuja.. mutta ei kai se mitään haittaa :)

En pidä pidän vain huolen että syön 6 kertaa päivässä... niin pitäis tulla aika hyvin kalorit, protskut ja hiilarit täyteen

Voisko joku moderaattoreista ladata sen exel-taulukon multa, ja laitaa sen tänne ladattavaks?
Mulla on s-postissa jotain vikaa ja sitä ei voi lähettää (kahta poikkeusta lukuunottamatta). Ja niitä halukkaita rupee olemaan aika paljon :)

cribe sanoi:
Voisko joku moderaattoreista ladata sen exel-taulukon multa, ja laitaa sen tänne ladattavaks?
Mulla on s-postissa jotain vikaa ja sitä ei voi lähettää (kahta poikkeusta lukuunottamatta). Ja niitä halukkaita rupee olemaan aika paljon :)
Kannatetaan

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom