Ruokamyrkytyksestä palautuminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli toissapäivänä alkoivat oireet; kuumetta, ripulia, päänsärkyä, nivelkipua ja oksentelua. Nyt alkaa taas ruoka maistua, mutta pientä päänsärkyä. Uskaltautuuko huomenna jo salille, jos olo on hyvä?

Kyllä se vaatii enemmän kuin pari välipäivää ilman oireita, että on täysin palautunut. Ei kannata turhaan hankkia mitään jälkitauteja kuumeilun jälkeen. Ens viikolla sit.

Kuulostaa influenssan oireilta, eli kantsii höllätä vielä. Kuume saattaa laskea ja nousta uudelleen.

Kuulostaa influenssan oireilta, eli kantsii höllätä vielä. Kuume saattaa laskea ja nousta uudelleen.

Kuulostat terveyskeskuslääkäriltä. Kai sitä nyt ruokamyrkytyksen lentsusta sentään erottaa. Kaveri paskantaa vettä ja oksentaa suolansa pönttöön, diagnoosi: nuha, ota vähän bebantteenia.

Kuulostat terveyskeskuslääkäriltä. Kai sitä nyt ruokamyrkytyksen lentsusta sentään erottaa. Kaveri paskantaa vettä ja oksentaa suolansa pönttöön, diagnoosi: nuha, ota vähän bebantteenia.

Oon ihan insinööri :D

Sen verran mitä monesta paikkaa saaduista ruokamyrkytyksen oireista olen saanut kuulla, niin ne oireet voivat olla aika moninaisia. AP luetteli mielestäni aikalailla influenssan oireet joten miksei.

Itselläni ei tietääkseni ole koskaan ollut sen kummemmin influenssaa kuin ruokamyrkytystäkään joten poistun takavasemmalle toivoen että AP malttoi pitää yhden täysin oireettoman välipäivän.

No tiedätkö itse ruokamyrkytyksen ja vatsataudin eron?

Vatsataudin aiheuttaja on yleisimmin virus, kun taas ruokamyrkytys syntyy yleensä pilaantuneen ruoan aiheuttamista toksiineista ja pilaantumistuotteista.

Se miten ne käytännössä erottaa toisistaan en osaa vastata, mutta lentsusta kyllä ainakin omakohtaisesti osaan ne erottaa.

- - - Updated - - -

Niin ja itse threadin avaajalle: Nyt voit mennä salille. Mutta ota rauhallisesti.

Ainakin kovemman ruokamyrkytyksen todellakin tunnistaa : oli joskus niin paha ruokamyrkytys että kirjaimellisesti näin kaiken kahtena, päässä pyöri jopa makuuasennossa ja molemmista päistä tuli ulos tavaraa siihen malliin että piti pahimmassa vaiheessa maata kylppärin lattialla ilman vaatteita päivän yli ja välillä koettaa purskutella vettä suussa ja imeskellä suolarakeita ja sokeripaloja ettei sairaalaan joudu tiputukseen.

Pro Tip : älä syö erehdyksessä yön yli pöydällä ollutta lämmintä ruokaa.

Itsellä tuli ruokamyrkytys viime keskiviikkona ja tänään oikeastaan ensimmäinen päivä kun ei meinaa järki lähteä vatsakivun kanssa. Kuume kesti muutaman päivän ja sen jälkeen jatkui ripuli ja vatsanvääntäminen. Terveyskeskuksessa hoitaja tuumaili, että pahimmassa tapauksessa vatsa voi olla jopa kuukausia sekaisin ruokamyrkytyksen jälljiltä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
itellä ainaki ruokamyrkytys (ilm. bakteeriperäinen) vei voimat totaalisesti. Viisi päivää olin elämäni kipein! Vakavimpien oireiden laantumisen jälkeen, jäi jälkioireiksi ruoan huono imeytyminen, liekö suolinukka vaurioitunut? Salilla olo pyörrytti ensimmäisen viikon aikana ihan törkeesti, tyhmä kun olin niin päätin, että käyn silti. Tuskin sankaritekojen yrittäminen ainakaan parantumisprosessia nopeutti, saati tuotti lihasmassaa. Muutenkin salilla taudin jälkimainingeissa esiintyi voimattomuutta, aerobisen kunnon totaalinen heikentyminen sekä yleistä heikottomuutta (pyörrytys).

Omakohtaista kokemuksista rikkaanpana, suosittelen todellisen ja vakavan ruokamyrkytyksen jälkeen ottamaan todella rauhallisesti! Tekisin jälkikäteen ajateltuna vain kevyttä verryttelyä, kevyttä aerobista ja lihashuoltoa. Toki ehkä väliajoin kokeilisin hieman raskaampaa rasitetta, palautumisen arviomiseksi. Tosin en tekisi enää sitä virhettä, että yrittäisin väkisin treenata, buustatakseni henkistä hyvinvointia (sainpas treenin tehtyä, perkele -asenne).

Toipuminen vei kokonaisuudessaan kuukauden, jolloin pääsin takaisin samoihin voimiin, aerobiseen kuntoon ja ruumiin painoon (oletuksena kehonkoostumuksen säilyminen samana). Eli malttia tulee tarvitsemaan, mikäli kunnollisen ruokamyrkytyksen kohtaa. Henkinen kantti on koetuksella, kun treenata tekisi mieli ja lihaksiin olisi saatava painetta.

Mulla oli 2 viikkoo sitten perjantaina elämäni ensimmäinen ruokamyrkytys, eka veti olon ihan heikoks, alko pyörryttää ja huone pyöriä päässä ja rauhottu vaan makaamalla, jos silloinkaan. Pelottava olotila kun ei meinaa pystyä edes kävelee suoraan. Vedin aamupalaks munia ja pekonia, liekkö munat oli pilalla vaikka niissä oli päiväystä. Päättelin ruokamyrkytykseks koska tuli aamupala kahteen otteeseen ulos ja sen jälkeen kun päivällä pystyi syömään niin alkoi olo normalisoitua. Maanantaina olin jo varovasti taas salilla treenaamassa. Onneks ei mitään monipäiväsiä laattaputkia tullut vaikka viikonloppunakin vielä oli vähän huimausoireita, ei muuta.

Suositut

Back
Ylös Bottom