Tanskalainen välipalaleipä.
Ja nyt ei siis ole kyseessä perinteinen smørrebrød, vaan ihan "välipalaksi" soveltuva pieni herkku. :D Kyseisen reseptin olen oppinut työpaikkani konttorin väeltä, jotka syövät näitä leipiä/sämpylöitä usein aamupäivisin. Siis aamupalan ja lounaan välissä, kahvin tai kaakaon kera. Ystävällinen kollega oli tänään jättänyt tarvikkeet minulle iltavuoroon, pitihän sitä kokeilla, jotta voin esitellä tämän paikallisen herkun.
1. Tarvitaan sämpylöitä tai mitä tahansa vaaleaa leipää. Ranskanleipä käy hyvin, ei ole mitään ylimääräistä terveellistä ainesosaa mukana vaan pelkkää "pullaa".
2. Leivän päälle levitetään ensin runsaasti voita (tällä kertaa tosin jouduin tyytymään margariiniin kun voit oli jo syöty päivällä). Ja sitä voita kannattaa mättää ihan kunnolla, silloin harvoin kun leipää satun syömään, konttorin rouvat kauhistelevat, kun en osaa laittaa voita ikinä tarpeeksi!
3.Voin päälle levitetään (reilusti) marmelaadia tai hilloa, mielellään mahdollisimman makeaa ja sokerista, ei väliä mitä marjaa, ihan oman mieltymyksen mukaan voi valita.
4. Kun sitä hilloa on saatu tarpeeksi, seuraavaksi kuuluu laittaa juusto. Siivujen olisi hyvä olla kunnolla paksuja ja juuston toki jotain mahdollisimman rasvaista ja täytelälistä lajiketta. Paikallisena erikoisuutena löytyy myös erittäin pahalle haisevia lajikkeita, joita jotkut suosivat ahkerasti. Tänään kaapista löytyi jotain halpaa tarjousjuustoa, joka ei ollut ihan niin rasvaista.
5. Lopuksi se kaikista tärkein, eli leivänpäällys-suklaa! Tätä tarkoitusta varten Tanskassa myydään pieniä ohuita suklaalevyjä, joita kutsutaan nimellä: Pålægschokolade. Valikoimissa on sekä maitosuklaata että tummaa suklaata ja eri valmistajien tietenkin. Mutta koska Suomesta ei taida vastaavaa saada, voi tilalla varmasti käyttää perinteistä Fazerin sinistä! Saa mukavasti rapsakkuutta siihen sämpyläänsä kun laittaa kunnon levysuklaata tilalle ja kaloreitakin paljon enemmän! :D Hätätapauksessa ehkä joku levitemuotoinenkin voisi käydä...
Tässä kuvaa...
Onneksi olen hyvin harvoin töissä sellaiseen aikaan, että näitä "herkkuja" joutuisi usein maistelemaan! En ehkä vielä ole oppinut paikallisten tavoille, kun jostain syystä makea ja rasvainen yhdistelmä etoo ja etenkin kun niitä hiilareita on tottunut välttelemään. :D
Vähän tietoa tuosta suklaasta:
http://www.superbest.dk/produkt/maelkepaalaegschokolade-2pak