Ruokailu - Ojasta allikkoon

Kävinpä tässä ekaa kertaa viimeseen vuoteen kääntymässä tossa lähisalilla ja katsomassa mikä meininki, itse kun treenaan himassa jo pitkälti toista vuotta. Siellähän ne samat jannut hinkkaamassa, vaan eipä kyllä ollut osa kasvanut mihinkään. Jutusteltiin parin puolitutun kanssa ja olivat kuulemma pistäneet ruokavalionsa oikein viimesen päälle kuntoon, eivät juoneet kylmää vettä vaan huoneenlämpöstä, maito oli rasvatonta ja levitteet + juustot jätetty pois, proteiinit tuli maitorahkasta (hyvä!) jne. mutta kun kuuntelin mitä kaverit söi päivässä, niin mielessäni veikkasin että varmaan alta 2000kcal, vaikka kaverit varmaan 70-80kg painavia arviolta. Ihmettelivät että on vissiin tullut jokin seinä vastaan, että eteenpäin ei pääse kuin roinalla... siinä vaiheessa oli jo pidättelemistä ettei möläytä mitään, huh-huh, toinen kaveri vielä kehnommassa kunnossa kuin minä ja muka seinä vastassa jo.. :)

Tuli mieleen että meneeköhän porukka useinkin ojasta allikkoon, kun rupeavat tarkkailemaan mitä syövät ja milloin, mutta unohtavat sen kokonaisenergiamäärän? Sitten syödään aivan liian vähän sen 110% terveellisyyden ja yliluonnollisen hifistelyn varjolla...Rasvaa ihan liian vähän, hiilaria paljon ja energiaa puolet siitä mitä olisi tarpeen jotta kehitys mahdollista.

Omassa ajatusmaailmassa ainakin energiamäärä ja muut perusasiat tulee ennen hienosäätöä, ja joku raja pitää hifistelyssäkin olla. Kyllä mä veteni juon kylmänä vaikka ei olisikaan hyväksi, enkä pelkää hyvin mielin tehdä ruuaksi vaikkapa tummaa riisiä + reippaasti broileripullia / lihapullia, vaikka se seiti olisikin puhtaampi proteiininlähde. Ensin katsotaan että riittävästi saadaan rakennusainetta (proteiini) ja energiaa jolla treenata, palautua ja sitten viimesenä jopa kasvaa, sen jälkeen voidaan hifistellä ruokavaliota yhä parempaan kuosiin. Ei lehteäkään väärinpäin lukemalla päästä puusta pitkään. Right?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asiaa. :kippis1:

Väittäisin tota todella tavalliseksi ongelmaksi harjoittelussa. Siinä syödään rahkaa ja tonnikalaa, mutta ei tiedetä miksi. Sitten syödään vielä liian vähän.

Mutta tuo veden huoneenlämpöisenä juominen on jo aika turhaa, kurkkuako siinä säästellään? Kuitenkin jos vesi juodaan kylmänä, niin kauankohan siinä menee, kun vesi on ruumiinlämpöistä? Minuutti tai alle? Ei kauaa kuitenkaan.

Aivan, täytyyhän se ymmärtää miksi mitäkin syö, ja esim. lisäravinteiden kanssa että mihin tarkoitukseen sitä oikein hankkii, ja onko sille tarvetta. Sokkona vaan...eiei.

Tietääkseni tuossa vedenjuomisessa ideana on, että vatsalaukun alueella verenkierto kiihtyy kun juodaan kylmää vettä, ja voi tulla unelias olo sen takia kun verta kerääntyy keskivartaloon väliaikaisesti...eikä kenties olisi muutenkaan hyväksi tuo kylmä vesi ruuansulatuskanavalle. Ei ole kyllä mulla ongelmaksi muodostunut.

Ja toisaalta, täytyy nyt taas suhteellisuus muistaa, en mäkään nyt avannosta menis juomaan, mutta viileä vesi Vs. huoneenlämpöinen - ei tarvi kahta kertaa miettiä. Örks.

Vai ei juoda kylmää vettä... voi jeesus.

Laskimme kerran fysiikan tunnilla, että jos tahdot laihtua kilon. niin syö 77kg jäätä. Sen verran vähän siihen veden lämmittämiseen kuluu energiaa.

Aika monella on varmasti kyse siitä, että ei itsekään tiedä yrittääkö polttaa rasvaa vai kasvattaa lihaksia....

...ainakin amerikkalaiset treenilehdet kun on täynnä tätä "eat 900 kalories per day and lose 40 pounds of fat + build 20 pounds of muscle in four days"-treenimentaliteettia...

Itse muistan ekat kuukaudet syöneeni 1200kcal päivässä ja ihmetelleeni, miksi mitään muutosta vartalossa ei tapahdu...:rolleyes:

Originally posted by turre101
Tuli mieleen että meneeköhän porukka useinkin ojasta allikkoon, kun rupeavat tarkkailemaan mitä syövät ja milloin, mutta unohtavat sen kokonaisenergiamäärän? Sitten syödään aivan liian vähän sen 110% terveellisyyden ja yliluonnollisen hifistelyn varjolla...
Itse kuulun juuri tuohon kuvaamaasi ryhmään.. tai ainakin kuuluin. Kesällä oli tarkoitus keskittyä treenaamiseen ja ravintopuoleen oikein kunnolla, tarkoituksena testata mitä neljän kuukauden "oikeaoppisella" treenillä saisi aikaan.

Otin ruokavalioon rahkat ja raejuustot, jätin nopeat hiilarit pois ja elin illat mahdollisimman hiilarittomasti. Proteiinia söin runsaasti - sillähän lihakset kasvaa :david: Meetvurstitkin hylkäsin rasvan pelossa, juustoa söin hiukan huonolla omallatunnolla. Eipä tullut kesässä kovin merkittävää kehitystä (tai sitten odotukseni olivat vain AIVAN liian korkealla...) Näin jälkikäteen olen tajunnut, että menin koko kesän varmaan suunnilleen ylläpitokaloreilla, mulla kun tuo ylläpitäminenkin tuntuu vaativan yllättävän paljon syömistä.

Ehkä ei olisikaan tarttenut niin hirveästi varoa jokaista rasvagrammaa ja tuplajuustohampurilaista... Eli kuten Turrekin painotti, jos jotain meinaa kroppaansa lisää hankkia, niin TÄYTYY syödä enemmän kuin kuluttaa. Kun energiansaanti on kunnossa, niin voi alkaa hifistelemään veden lämpötilaa sopivaksi.

Perkule, kun oisin jo kesällä tajunnut :itku:

Taitaa olla mullakin vielä hieman hakusella se mulle oikea ruokavalio...mut on tässä kokeiltu yhtä sun toista! Tällähetkellä pitäisi polttaa rasvaa/pudottaa painoa. Kalorimäärät on pitäny hinata kyllä aika alas, et rupes jotain tulosta syntymään...Meni useampi kuukausi siinä miettiessä, ja luullessa, etten syö liikaa, mut no tuloksesta sen näki. Söin edelleen liikaa siihen nähden mitä kulutin/kulutan... En uskalla tämän hetkistä kalorimäärää tässä vielä julkaista, kun tulee kuitenkin semmoista kommenttia, että menis taas v***ksi koko homma...

Erittäin hyvä "pousti" :thumbs:

Olen itse syönyt terveellisesti viimeiset 6-7 vuotta ja vaikka en koskaan mikään kehonrakentaja ole ollutkaan, niin aina saa syödä huomattavasti enemmän kuin arvioisi ... kun tuppaa tuo terveellinen tavinto olemaan sitä vähäkalorisempaa.

aPache

Ok...tässä tulee...Mun kalorimäärät tällähetkellä 1200kcal/vrk. Tarkoitus olis polttaa sitä fläsää silleen n. kilon viikko vauhdilla...
On tästä kalorimäärästä kyllä päätetty yhdessä erään asinsa osaavan henkilön kanssa, että luotan siihen kyllä kuitenkin...saattaa kuulostaa aika vähältä....

Niinpä. Sitä tulee syötyä helposti liian vähän. Itse sorruin tässä juuri hifistelyyn. Viimesen viikon oon syönyt hiilaria vähän hillitymmin (ei mitään 100g latauksia paitsi treenin jälkeen ja aamulla) päivällä ja sitten aamulla/treenin jälkeen runsaammin. Ei mitenkään vaikeaa, vetää vaan sen kauhallisen riisiä vähemmän lounaalla.

Tarkotus oli totuttaa kroppaa vähän hillitympään hiilarimättöön, jotta glykogeenia säästyis just testipäivänä, jaksais pidempään, suorituskyvynkin pitäs nousta?

Näin. Mutta, paino kun on ollu laskussa(paljon airooppista+puntti jääny vähemmälle) ja nyt kun kohtuullistan vähän tota treenimäärää, niin miksi helvetissä vähentää syömistä ja jatkaa laihtumista?

Onnistuu se toisinkin päin. Jos en koko ajan yritä edes jollain tavoin tarkkailla syöntiäni, niin paino nousee ropisten. Mulla ei ole koskaan ollut ongelmana toi "bulkkaaminen". Ikinä ei ole tarvinnut turvautua mäkkäriin tai jätskiin saadakseen lisää massaa. Nytkin syön noin 2500 kcal:lla päivässä. Painoa 85, ja hitaasti nousee.

Originally posted by Tume
Nytkin syön noin 2500 kcal:lla päivässä. Painoa 85, ja hitaasti nousee.

No just. Kun mä nostin painoa, söin yli 3500 kcal päivässä. Joku alle 3000 kcal ei nostanut painoa edes kun olin n.70kg vaikka vedin vaan punttia+pari kevyttä airooppista viikkoon.

Mulla kun tulee tuota kalorivajetta ilman treeniä sellaset 500kcal/päivä tuolla 1200 kalorilla. Siihen kun lisään treenit ja yleensä reippaan tunnin kestävän omakotitalon imurointisession, niin silloin pääsen sit ainakin siihen 1000kalorin vajeeseen/päivä. että ei meikäläisen kyllä kärsiskään tuota kalorimäärää ylemmäs nostaa. On meinaan korkeimmillakin kalorimäärillä kokeiltu, vaan eipä mitään tapahtunu!...Semmonen seitsemisen kiloa pitäisi saada katoamaan noin suunnilleen...

Re: Re: Ruokailu - Ojasta allikkoon

Originally posted by trebla
Mä tekisin (teen) täysin päinvastoin kun syön terveellisesti.

Aivan, ideana nimenomaan siis että kaiken hyvän lisäksi näillä perinteisillä perinnekeinoilla "terveelliseksi" tuota muokattu, rasvat minimiin ja sokeria tilalle jne...

Re: Re: Re: Ruokailu - Ojasta allikkoon

Originally posted by turre101
Aivan, ideana nimenomaan siis että kaiken hyvän lisäksi näillä perinteisillä perinnekeinoilla "terveelliseksi" tuota muokattu, rasvat minimiin ja sokeria tilalle jne...

Jep, ja kaikki juontaa juurensa mitä luultavammin rahasta. Esim. valtion ravintosuosituksista päättävät elimet varmasti tietävät, että tämänhetkiset suositukset ovat melkein päinvastaisia todellisuuden kanssa, mutta eihän niitä voi muuttaa kun niin monta isoa firmaa tuottaa nykyään valmisruokia yms sössöjä, mitkä ei enää oliskaan terveellisiä jos neuvoja muutettaisiin. Ei välttämättä ole todellisuutta vielä Suomessa, mutta ainakin Yhdysvalloissa ja muissa maissa, joissa raha ja isot firmat sanelee tahdin.

Jos yleisiä käsityksiä alettaisiin oikein valtion voimin korjaamaan niin ehkä nämäkin jannut joskus saisivat sen ensimmäisen kilonsa lihasta :)

Originally posted by Nike
No just. Kun mä nostin painoa, söin yli 3500 kcal päivässä. Joku alle 3000 kcal ei nostanut painoa edes kun olin n.70kg vaikka vedin vaan punttia+pari kevyttä airooppista viikkoon.

Sama juttu täällä. Ensinnäki mulla on vaikeuksia edes saada tollanen määrä safkaa alas, mutta kovasti yritän syödä niin paljon kun pystyn. Tällä hetkellä jotain 2500 Kcal. Eikä tota suuremmasta energiamäärästä tunnu olevan mitään hyötyä. Taitaa mennä kaikki suoraan lämmöks, ja tulee ihan törkeen kuuma. Ja vastaavasti joskus ku oon ollu dieetillä ja yrittäny ottaa muutamaa kiloo pois, niin on ollu koko ajan kylmä.

On muuten mulla ihan sama homma, olen monta kertaa miettinyt miksi välistä hikoan kuin pieni sika, ihan siis että istut paikallaan TV:n edessä ja hikeä valuu tippoina kainaloista koko ajan... olen tuolle kaksi syytä järkeillyt, kumpikin tuota aiheuttaa:

- Lähestyvä ylikunto
- Reilu mättö, esim. 3500kcal / päivässä

Erittäin hyvä posti Turrelta. :worship: Tämä sama ilmiöhän on naisilla hyvinkin yleinen - jokainen meistä tuntenee useampiakin naishenkilöitä, jotka säännöllisesti muutaman kerran vuodessa (=alkuvuodesta joulunajan mättöjen jälkeen, keväällä bikinikauden lähestyessä ja syksyllä taas kesäloman herkuttelujen jälkeen) pistävät "ruokavalion kuntoon" ja ryhtyvät käymään salilla ja/jumpassa. Käytännössähän tuo ruokavalion kuntoonpistäminen tarkoittaa sitten useimmilla sitä, että viikot eletään rasvattomalla jogurtilla, hapankorpuilla ja lounassalaateilla (ilman kastiketta tottakai!) ja viikonloppuna sitten nautitaan pullakahveista ja kermaisesta kotiruoasta "kun pitäähän sitä nyt välillä vähän herkutellakin". Ja sitten ihmetellään, kun paino ei putoakaan vähintään kiloa viikossa, ja viimeistään kolmannen viikon alkaessa palataan takaisin entisiin tapoihin. Voi :itku: ja :curs:

Häveten on myönnettävä, että itsekin söin vuosikausia aivan liian vähän. Mutta onneksi valaistus saapui elämääni Pakkiksen muodossa, ja nyt viimeisen vuoden ajan olen uskaltautunut syömään enemmän ja oppinut tarkkailemaan protskun ja rasvan (entinen kirosana) riittävää saantia, ja johan kulkee niin treeni kuin muu elämäkin! :worship: :)

Originally posted by Gillyanne
Mutta onneksi valaistus saapui elämääni Pakkiksen muodossa, ja nyt viimeisen vuoden ajan olen uskaltautunut syömään enemmän ja oppinut tarkkailemaan protskun ja rasvan (entinen kirosana) riittävää saantia, ja johan kulkee niin treeni kuin muu elämäkin! :worship: :)

Halleluja! Mun "tarina" on jokseenkin samanlainen, mutta en ehtinyt onneksi kovin kauan riutua aliravitsemuksen syövereissä vaan Pakkotoisto syöksyi apuun uhmaten kaikkia entisiä tottumuksia ;)

Tuo on muuten niiiin totta, että treeni ja erityisesti muu elämä kulkee todella hyvin kun on oikeat sapuskat koneessa. Vähentämällä hiilareita ja lisäämällä hyviä rasvoja mun olo on parantunut merkittävästi fyysisesti ja henkisestikin. Koko päivän on hyvä ja tasainen olo ilman mitään verensokerivuoristorataa tai nälän tunnetta. Ainoa haittapuoli tässä terveellisemmässä ruokavaliossa on se että kasvaakseen pitää todellakin syödä valtavia määriä ruokaa ;) Mmmm... kanafileiden tuoksu tunkeutuu sieraimiin tuolta kyökin puolelta.. :kuola: :kuola: :kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom