Ruoan lämmitys mikrossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja harde20
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Lueskelin tossa tuota FAQ:ia ja huomasin yhessä threadissa
puhuttavan mikroaaltouunin aaltojen vaikutuksesta proteiineihin?Pitääkö paikkansa että mikroaallot denauturoi protskun jotenkin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitää paikkansa, kuten kaikki muutkin kuumentamistavat. Lisäksi myös ruoansulatuselimistö denaturoi proteiinin.

eli kannattasko jotkin ruoat sitten syödä kylmänä?Esim joku maksalaatikko...

Edit: Harde,
kaupan maksaloota on jo kypsää joten vesimolekyylien värähdytteleminen mikrossa ei paljoa enää kypsennä.

meidän kemian opettaja sanoi yläasteella että proteiinin denaturoiduttua elimistö ei pysty käyttämään sitä enää hyväksi :D
Tulee mieleen myös terveystiedon tunnilla opitut Fogelholmin inspiroimat suositukset (perunaa perkeleesti ja lasi maitoa kattamaan protskutarpeet). Ainoa mikä taisi mennä oikein oli karkin soveltumattomuus energian lähteenä. Mutta sekään ei mitään merkkaa jos niissä on 0% rasvaa :david: Ei ihme että tikkarit myy kun virheellistä tietoa annetaan kouluissa (tämä siis vain muutama vuosi sitten).

Ainakin ruoka maistuu aivan KARMEALTA,jos sen lämmitttää mikrossa... (HYI HELV.)
Jotkut tuttuni keittävät perunat mikrossa ja keittävät pikakahvit siinä ,siis mikä vaivaa jos tälläiseen sortuu?????
:kuola: :kuola:

Originally posted by MR.D
Ainakin ruoka maistuu aivan KARMEALTA,jos sen lämmitttää mikrossa... (HYI HELV.)
Jotkut tuttuni keittävät perunat mikrossa ja keittävät pikakahvit siinä ,siis mikä vaivaa jos tälläiseen sortuu?????
:kuola: :kuola:
Hyvä ruoka on hyvää myös mikrossa lämmitettynä. Opettele kokkaamaan:D

Just joo. Joulukinkkukin kannattaa tehdä mikrossa ja Karjanpaisti.
Etenkin on kiva kun menee grillille ostamaan lihapiirakan parilla nakilla,niin myyjä heittää satsin mikroon. Siinä vaiheessa meinaa itku tulla,sama kun saa olutta baarissa muovituopissa....
Originally posted by Sale
Hyvä ruoka on hyvää myös mikrossa lämmitettynä. Opettele kokkaamaan:D

Etenkin on kiva kun menee grillille ostamaan lihapiirakan parilla nakilla,niin myyjä heittää satsin mikroon. Siinä vaiheessa meinaa itku tulla,sama kun saa olutta baarissa muovituopissa....

No harvapa nii :david: on että alkais mitään kunnon liharuokaa mikrossa valmistamaan... (ellei oo sitä tv-shopin systeemiä millä saa joulukinkunkin 30 min mikros:) ) lähinnä ajattelin kuitenkin aterioiden lämmittämistä ja kyllä monia ruokia voi tietty tehdäkkin mikrossa.

Ainakin minun kohdalla,jos esim. haen Citymarketista tai vastaavasta niiden kotikeittiön valmisruokaa kotiin,niin en minä pysty sitä mikrossa lämmittämään.
Ennen tein niin ja nyt en enää pysty,esim. pizzaa en voi kuvitellekkaan lämmittäväni mikrossa(jos nyt esim. Ketju pizzerioiden pizzaa voi pizzaksi kutsua).
Onneksi täällä on yksi Italialainen pizza/pasta paikka mistä saa kunnon Italialaista ruokaa(itse tehtyä pastaa itse tehdyt pizzakastikkeet,taikinat,Bolognesekastike jne... on kyllä maussa eroa kun vertaa valmis taikinoihin ja kastikkeisiin)
Ps. Tämä nyt ei kyllä kuulunut koko threadiin...

Menee kyllä tämäkin vähän ohi aiheen, mutta kyllä minä vältän mikrossa ruuan lämmittämistä loppuun asti. Mieluumin vaikka paistinpannulla kuumentelen vanhat ruuan jämät kuin mikrossa.

Originally posted by kvi
Menee kyllä tämäkin vähän ohi aiheen, mutta kyllä minä vältän mikrossa ruuan lämmittämistä loppuun asti. Mieluumin vaikka paistinpannulla kuumentelen vanhat ruuan jämät kuin mikrossa.

Mikäs siinä jos kaiken haluaa tehdä vaikeimman kautta:)

Samalla lailla se ruoka mikrossa lämpiää, ainakin suurin osa. Olen sellaisenkin idioottimaisen väitteen joltain vanhemmalta ihmiseltä kuullut kuin "niihin ruokiin voi jäädä sitä säteilyä" :D

Siis tuo on syy, miksi mikroa ei kannata käyttää. Täällä ei sentään kukaan tuollasia kuvittele, eihän?

Originally posted by Arska
Täällä ei sentään kukaan tuollasia kuvittele, eihän?

"Minulla on mikroruuan syömistä varten alumiinifoliosta muotoiltu hiippalakki, joka estää mikroaaltojen tunkeutumisen aivoihin. Se estää myös tv:n kautta tapahtuvan ajatustenluvun.

Palautusjuoman ja muiden proteiinipitoisten ruokien haitallisen denaturoitumisen mikrossa ja ruuansulatuselimistössä vältän lyömällä ne suoraan ns. ränniin. Palautusjuoma menee 0.9 neulalla, mutta tonnikala ja raejuusto vaatii järeämmät vehkeet.

Terveisin: :kuola: "

Ainakin minun kohdalla,jos esim. haen Citymarketista tai vastaavasta niiden kotikeittiön valmisruokaa kotiin,niin en minä pysty sitä mikrossa lämmittämään.
Ennen tein niin ja nyt en enää pysty,esim. pizzaa en voi kuvitellekkaan lämmittäväni mikrossa(jos nyt esim. Ketju pizzerioiden pizzaa voi pizzaksi kutsua).
Onneksi täällä on yksi Italialainen pizza/pasta paikka mistä saa kunnon Italialaista ruokaa(itse tehtyä pastaa itse tehdyt pizzakastikkeet,taikinat,Bolognesekastike jne... on kyllä maussa eroa kun vertaa valmis taikinoihin ja kastikkeisiin)
Ps. Tämä nyt ei kyllä kuulunut koko threadiin...

Pisti sen verran silmään nämä jutut, että nyt on kyllä pakko kysäistä; Minkälainen ruokavalio sulla oikein on?!? Lihistä, olutta & pizzaa sekä kotikeittiön kermaisia valmispöperöitä??? :D

Voisiko olla että mikro lienee kuitenkin niitä terveellisimpiä menetelmiä lämmittää ruokaa? mm. ei PAH-yhdisteiden syntyä etc. Itsekään en kyllä karjalan/rosvopaistia mikrossa laittelisi:jahas: . Mutta, ehkäpä kuitenkin täytyy tuo teflonpipo ostaa:lol2:

mikro soveltuu musta ainoastaan ruuan uudelleen lämmitykseen ja sulatukseen, mutta ei sen valmistamiseen,vaikka on grillivastukset päällä ja tasalämpömikro jne, niin ei siinä kyllä viitti mitään alkaa kokkailemaan.

Enpä ollut moisesta denaturoimisesta kuullutkaan. Itselläni on tapana kokkailla aina ämpärillinen kerralla ja lämmitellä tehtyä ruokaa mikrossa useampana päivänä. Osaako joku kertoa asiasta enemmän vai onko kyseessä ns. grillihuhu?

Originally posted by Rautanyrkki
Enpä ollut moisesta denaturoimisesta kuullutkaan. Itselläni on tapana kokkailla aina ämpärillinen kerralla ja lämmitellä tehtyä ruokaa mikrossa useampana päivänä. Osaako joku kertoa asiasta enemmän vai onko kyseessä ns. grillihuhu?
Luitko ollenkaan vastauksia vai vain ensimmäisen postin??
Originally posted by Phat
Pitää paikkansa, kuten kaikki muutkin kuumentamistavat. Lisäksi myös ruoansulatuselimistö denaturoi proteiinin.

Sama rautalangasta: Kyseessä ei ole ns. grillihuhu, kaikki kuumentamistavat denaturoivat proteiinin.

Sama sarjakuvana piirrettynä: Lämmititpä ruokaa millä tavalla tahansa, denaturoituvat proteiinit joka tapauksessa.

Sama sukkanukeilla esitettynä: Mikro denaturoi proteiinin, mutta tällä ei ole merkitystä, koska se proteiini denaturoituu ja pilkkoutuu ruoansulatuselimistössä joka tapauksessa.

Auttoiko?
:)

Originally posted by Sale
Ai tollanen niinku tos alimpana?

"Avaruuspipo, korkealaatuinen kotimainen villapipo foliovuorauksella, vaikeisiin asennuksiin: Mystinen, maaginen vaikutus"

En käytä mikroa talvisin ulkona, joten kotitekoinen sisämalli piisaa hyvin. Sen verran olen hi-techiin sortunut, että päähine on stealth-muotoiltu. Kyllä riittää naapureilla ihmettelemistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom