Runsas aerobinen ja palautuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZannaZ
  • Aloitettu Aloitettu
maneater sanoi:
No onhan tuossa ihan selvästi liikaa. Tossa on sama virhe mikä tuli itekin tehtyä nuorempana eli paljon treenikertoja, joista suuri osa laadultaan huonoja. Myöhemmin sit tuli opittua, että kannattaa panostaa siihen laatuun eikä määrään. Jokaiselle harjoitukselle selvä tarkoitus. 4-5 kertaa viikossa jos käyt salilla kaiken ton muun heilumisen lisäksi, niin selvä enemmistö salikerroista on kevyttä pikkunättiä jumppailua, joka ei johda yhtään mihinkään. Tee vaan miten haluat, mutta jossain vaiheessa tulet huomaamaan ettei treenikertoja määrä tee autuaaksi.

Hm, tuota... sulla ei selvästikään ole minkäänlaista käsitystä siitä, paljonko fitnesskilpailijat yleensä harjoittelevat...? Väittäisin, että aika moni heistä treenaa ENEMMÄN kuin ZannaZ, ja en minä ainakaan menisi esim. Marjo Krishille väittämään, että hänen salitreeninsä ovat "pikkunättiä jumppailua"... :rolleyes:

maneater sanoi:
Nukkumisesta sen verran, että kyllä sillä nukkumaanmenoajalla on paljon merkitystä. Ei tästä kuitenkaan sen enempää, koska asiasta on puhuttu täällä niin monta kertaa.

Nyt linkkiä kiitos. Kuten todettua, itse menen työaikojen takia nukkumaan 3-4 välillä aamuyöllä ja herään puoliltapäivin, enkä kyllä ole huomannut tällä olevan negatiivista vaikutusta kehitykseeni verrattuna aikaisempaan "tavalliseen" vuorokausirytmiin. Edelleenkin väitän, että on suht koht sama, mihin aikaan vuorokaudesta nukkuu, kunhan nukkuu riittävästi ja laadukasta unta, ja vuorokausirytmi pysyy suurinpiirtein säännöllisenä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gillyanne sanoi:
Hm, tuota... sulla ei selvästikään ole minkäänlaista käsitystä siitä, paljonko fitnesskilpailijat yleensä harjoittelevat...? Väittäisin, että aika moni heistä treenaa ENEMMÄN kuin ZannaZ, ja en minä ainakaan menisi esim. Marjo Krishille väittämään, että hänen salitreeninsä ovat "pikkunättiä jumppailua"... :rolleyes:

Niin no on minulla joskus ollut 6 iltatreenit viikossa ja 3 aamutreenit, mutta en kyllä enää samaan rääkkiin ryhdy kun pienemmälläkin tulee toimeen. Ei ole enää sellaisia tavoitteita, että pitäisi olla timantinkovassa kunnossa kun se riittää, että on raudankovassa tai puunkovassa.

Hyvä tietysti olisi jakaa treeni peruskuntokauteen, jolloin voi treenata vähän löysemmin ja tehokauteen, jolloin treenaa kovempaa. En usko, että tämä Marjo Krishi:kään pystyy pitämään itseään kilpailukunnossa ympärivuoden.

Gillyanne sanoi:
Nyt linkkiä kiitos. Kuten todettua, itse menen työaikojen takia nukkumaan 3-4 välillä aamuyöllä ja herään puoliltapäivin, enkä kyllä ole huomannut tällä olevan negatiivista vaikutusta kehitykseeni verrattuna aikaisempaan "tavalliseen" vuorokausirytmiin. Edelleenkin väitän, että on suht koht sama, mihin aikaan vuorokaudesta nukkuu, kunhan nukkuu riittävästi ja laadukasta unta, ja vuorokausirytmi pysyy suurinpiirtein säännöllisenä.
Ei varmaan jos on sellanen uninalle kun mä, joka voi nukkua melkein missä tahansa mihinaikaan tahansa eikä sänkyäkään välttämättä tarvitse.

Minulla on onneksi himassa ikkunaton vaatehuone, johon voi heittää vieraspatjan ja pääsee täysin pimeään tilaan nukkumaan jos valo tai muu liikehdintä alkaa häiritä päivisin nukkumista.

Hm, tuota... sulla ei selvästikään ole minkäänlaista käsitystä siitä, paljonko fitnesskilpailijat yleensä harjoittelevat...? Väittäisin, että aika moni heistä treenaa ENEMMÄN kuin ZannaZ, ja en minä ainakaan menisi esim. Marjo Krishille väittämään, että hänen salitreeninsä ovat "pikkunättiä jumppailua"...

No kyllä mulla käsitys on, mutta se ei liity mitenkään tähän tapaukseen. Käsittääkseni tämä ZannaZ on vasta urheilu-uransa alkutaipaleella, eikä lähellekään samalla tasolla kuin Marjo Krishi. En siis sano, että tuo määrä treeni olisi KAIKILLE liikaa, mutta vahvasti epäilen että uransa alussa olevalle tuo on liikaa.

Edelleenkään en jaksa ruveta jauhamaan tosta nukkumisasiasta. Varmasti itse osaat käyttää hakua ja etsiä juttuja aiheesta.

Tuohon nukkuma asiaan. Eikos se nyt ole ihan sama mihin aikaan nukkuu, jos vuorokausi rytmi on sama? Tuolla logiikalla pallon toisella puolella olevat eivat voisi kehittya sen takia, koska ovat eri rytmissa kuin suomalaiset.

Kyllä siinä on perää, että jos esim. joutuu tekemään säännöllistä yötyötä niin kehitys ei ole yhtä hyvää kuin mitä se olisi "normaalirytmillä". Perustelen väitteeni sillä että ihmisellä on luonnostaan biologinenrytmi jonka mukaan yön tulisi olla lepoa varten. Olen itse huomannut tämän käytännössä; tein säännöllistä yötyötä kahden vuoden ajaan ja ikinä en saanut tuona aikana niin hyvää kehitystä mitä ko. työtä ennen ja sen jälkeen. Työ oli fyysisesti kevyttä, valvonta työtä. Minusta tuntui aina kun aamulla pääsi nukkumaan että se uni ei ollut läheskään samanlaista kuin yöllä nukuttu. Aina oli parhain terävyys poissa. Yöllä olo tuli useasti jossain vaiheessa huonoksi, 4-5 aikaan aamulla tuntui että olisi tulossa kipeäksi vaikka oli täysin terve. Samoiten sitä oli useasti erittäin ärtynyt, vaikka olisikin nukkunut 7-8 tuntia edellispäivänä.

Minusta tuo SannaZ treeni määrä ei kuulosta kohtuuttomalta. Jos aloittaa aluksi 3sta tanssitunnista, lisäksi 3 salitreeniä, loikkatreeni n.1krt viikossa ja paljon venyttelyä. Kaloritkin ovat aika korkealla. Itse treenaan punteilla 5krt viikossa, valmentajani ohjeiden mukaan tavoitteena saada lisää lihasta, Lisäksi teen n.4 aamulenkkiä kävellen/juosten välillä otan myös loikkia ym, lenkkien kesto yleensä 40-60min. Lisäksi saatan tehdä 1-2 aamuna kevyemmän aamutreenin jumppaillen/venytellen jne. Tämän lisäksi vedän 5 jumppatuntia viikossa, jotka ovat kyllä minulle suht kevyitä, lisäksi päivittäin venyttelyä. Kalorit pyörivät välillä 2000-2300kcl.

Voi olla, että saisin syödä vielä enemmän, mutta seurailen tilannetta. Paino on noillakin määrillä noussut n.2kg parin kuukauden aikana. Välillä toki väsyttää, mutta pyrin nukkumaan riittävästi, ja lisäksi ottamaan päiväunia. Jos olo on kovin riutunut jätän aamulenkin väliin, syön enemmän jne. Lisäksi viikossa yksi lepopäivä.

Olen liikkunut runsaasti viimeiset 5 vuotta, joten luulen totuttaneeni kroppani tähän aika hyvin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom