Roskisdyykkarit

Enpä tiedä onko ollu pohdinnan alla aikaisemmin, mutta on kyllä pakko nyt avautua...

Olen töissä päivittäistavaraliikkeessä ja tottahan toki roskiksiin menee parasta ennen-tavaraa aika reilusti päivittäin. Ihmettelin joku aika sitten, miksi jotkut käyvät n.tuntia ennen kaupan sulkemisaikaa joka ainoa päivä ja ostavat korkeintaan yhden jugurttipurkin. Ei tarvitse ihmetellä enää. Kaverit "scouttaavat" tuotteet, jotka menee hävikkiin. Eikä tässä mitään pahaa sinänsä ole. Ei hetkauta minua jos joku saa salmonellat tai vastaavaa roskista tonkimistaan ruoasta.

MUTTA! Kävipä niin, että kun olin lähdössä iltavuorosta yhdeksän jälkeen oli paikallinen kebabpizzerian porukka nostelemassa keräkaalia peräkärryynsä. Olin pari kertaa käynyt syömässä kyseissä paikassa pahaa aavistamatta. Meinasi kyllä lentää :urjo: kun tuli mieleen mitä on tullut popsittua siellä. Olen kuitenkin kertonut kaveripiirille kyseisen jutun ja paikka onkin jo menettänyt parikymmentä potentiaalista asiakasta.

Viime viikolla saimme biojäteastioihin munalukot, mutta se ei näitä hemmoja harmita. Käsi mahtuu silti nappaamaan tomaatteja kannen välistä. Kaveri on töissä viereisessä marketissa, jossa jäteastiat ovat nyt lukitussa katoksessa, no ovi oli yön aikana nostettu saranapuolelta, että päästään tonkimaan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös nämä ole niitä fregaaneja? En mä näe hommassa mitään pahaa jos tuotteet menee omaan käyttöön, mutta pizzerian pizzoissa ei roskis kamaa saa olla. :curs:.

Tuleepa mieleen turun tapaus josta oli tälläkin oma thread:lol2:

Kyllähän näitä juttuja aina silloin tällöin kuulee, aika karmivaa sinänsä. Olin kerran hakemassa pizzaa Vallilassa ja samaan aikaan sattui ilmeisesti sen seudun "tukkuri" tulemaan kinkkusuikale pakettien kanssa, kaveri oli kuin suoraan viemäristä noussut eikä ehkä ollut tuotteetkaan ihan parasta mahdollista.

Hankala juttu kun ei haluaisi yleistää, mutta eipä toisaalta viitsi ottaa riskejä oman terveyden kannalta. Siksi suosin kotimaisia ja vain laadusta tunnettuja muita kebab paikkoja silloin harvoin kuin niiden tuotteisiin turvaudun.

High Live sanoi:
MUTTA! Kävipä niin, että kun olin lähdössä iltavuorosta yhdeksän jälkeen oli paikallinen kebabpizzerian porukka nostelemassa keräkaalia peräkärryynsä. Olin pari kertaa käynyt syömässä kyseissä paikassa pahaa aavistamatta.
Kertoisitko paikan nimen? Tietääpähän sitten varoa... :curs:

Jos kerta tietää, että joku ravintola käyttää roskistuotteita, heti ilmoittamaan asiasta poliisille tai terveysviranomaisille!

Ihan turha sitä on pelkästään kavereille kertoa, kun ongelma on yhä olemassa.

Hyi saatana!

Ei mitään poliisia. Poliisilla on muitakin kiireitä, kuin kytätä jotain Mahmud Yazdýr:in "paras pizza" -paikkaa.

Soita suoraan kaupungin terveysviranomaiselle! Kerrot mitä olet nähnyt ja kuka sieltä tonki tavaraa. Sanot että tunnistit selvästi ählyt, ja olet itsekin joskus syönyt Mahmudin paikassa kebappia jämäsalaatilla. Kyllä ne ratsaa tuon paikan, samalla tavalla kuin Turussakin kuukausi sitten.

Kerroppa nyt mikä kaupunki oli kyseessä, ja "ravintolan" nimi? Ettei vaan reissuillansa eksy mokomaan paikkaan.. Muutkin voivat sitten dissata tätä kyseistä dyykkaus-mestaa.

Hippa sanoi:
Jos kerta tietää, että joku ravintola käyttää roskistuotteita, heti ilmoittamaan asiasta poliisille tai terveysviranomaisille!

Ihan turha sitä on pelkästään kavereille kertoa, kun ongelma on yhä olemassa.

Ehdottomasti samaa mieltä. Eikä minusta kannata pelätä soittoa johonkin terveysviranomaiselle. Voihan ihmiset hakea omaan käyttöön nuo, mutta ravintola-alan yrittäjälle herää hieman kysymys menikö kotia vai töihin. Kertoo viranomaiselle mitä näki ja jättää heille sitten arvuuttelun. Ei omaa epäilystä kannata hirveästi julistaa.

Poser sanoi:
Ei mitään poliisia. Poliisilla on muitakin kiireitä, kuin kytätä jotain Mahmud Yazdýr:in "paras pizza" -paikkaa.

Soita suoraan kaupungin terveysviranomaiselle! Kerrot mitä olet nähnyt ja kuka sieltä tonki tavaraa. Sanot että tunnistit selvästi ählyt, ja olet itsekin joskus syönyt Mahmudin paikassa kebappia jämäsalaatilla. Kyllä ne ratsaa tuon paikan, samalla tavalla kuin Turussakin kuukausi sitten.

Aivan. Soittoa terveysviranomaisille vaan, he tekevät tarvittavat ratsiat yms. Poliisi antaa lähinnä virka-apua terveysviranomaisille jos tarkastukset eivät ota sujuakseen terveysviranomaisten tahdittamina... Ja eihän se tavatonta olisikaan, jos joku pizzanpaistaja asiasta hieman tulistuisi. Tahtoo olla keskimäärin tulisieluisempaa porukkaa kuin perinteiset suomalaiset...

Vanha ketju, mut entä jos kyseinen ählämi haki roskiksesta vaan kotitarpeiksi eikä ravintolaan?

Mä dyykkaan ainaki, voisin helposti elää roskisruualla, jos en olis näin tarkka ruokavaliostani, proderuokaa tulee kaupasta ostettua, maitotuotteita ja kuiva-aineita. vihannekset, hedelmät, liha onki sitte roskiksista. Viimeyönäki sain lastata takakontin täyteen sapuskaa, vaaleet leivät ja jauhomakkarat sai jäädä astiaan:D

onks muita?:)

Ei tossa dyykkaamisessa mitään väärää ole. Mun mielestä enemmän arveluttavaa on se, kun kaupat lukitsevat roskikset ja biojäteastiansa paksuilla riimuilla, ettei vaan kukaan "vedä välistä", vaan kaikki ruoka päätyy mullaksi kompostoitavaksi. Sitä en vaan ymmärrä. :jahas:

Varsinkin kun hyvin tiedetään, että niille safkoille olisi ihan aikuisten oikeasti joillekkin käyttöä.

Viime viikolla saimme biojäteastioihin munalukot, mutta se ei näitä hemmoja harmita. Käsi mahtuu silti nappaamaan tomaatteja kannen välistä. Kaveri on töissä viereisessä marketissa, jossa jäteastiat ovat nyt lukitussa katoksessa, no ovi oli yön aikana nostettu saranapuolelta, että päästään tonkimaan...

Tuli naurettua tuolle, pahoittelen! :D

Ymmärrän kyllä hyvin dyykkaajia. Meinasi melkein itku päästä kun olin harjottelijana ruokakaupassa ja siellä pistettiin esim. päivän vanhoja keksipaketteja kymmenittäin roskikseen. Mihin ne päivässä menee? Eikä saatu itekkään ottaa vaan roskiin oli laitettava.

Ymmärrän kyllä hyvin dyykkaajia. Meinasi melkein itku päästä kun olin harjottelijana ruokakaupassa ja siellä pistettiin esim. päivän vanhoja keksipaketteja kymmenittäin roskikseen. Mihin ne päivässä menee? Eikä saatu itekkään ottaa vaan roskiin oli laitettava.
Muakin riipaisee, kun pitää kattoa miten täysin syömäkelpoista ruokaa heitetään pois. Vaikka tämä nyt ei ihan suoraan roskisdyykkaukseen liitykään, niin vähän samantapaista touhua oli edellisessä koulussa. Meillä kun oli ilmainen kouluruoka, ja oltiin kundien kanssa ihan satavarmoja, että safkaa jää pois heitettäviksi, niin mentiin keittiöltä kysymään että voisiko ne esimerkiksi myydä sitä meille asevelihintaan. Turhahan sitä on täysin syömäkelpoista sapuskaa pois heittää. Oltiin suut ammollaan, kun päächef selitti ettei he saa myydä sitä sapuskaa. Oli sen verran virkaintoinen, että ei ottanut kuuleviin korviinsa meidän ehdotusta, että oltaisiin sitten ostettu tiskin alta.

aika jännä, sillä itsekin olen kaupan alalla kesätöissä, ja melkeinpä joka päivä tuon jotain "vanhaa" kotiin. esim. yhteen kylmäkaappiin laitetaan vaikka 20e grillibokseja, jotka ovat yhden päivän vanhoja. mikäs niitä on mutustellessa, kun ilmaiseksi saa.

Hankala juttu kun ei haluaisi yleistää, mutta eipä toisaalta viitsi ottaa riskejä oman terveyden kannalta. Siksi suosin kotimaisia ja vain laadusta tunnettuja muita kebab paikkoja silloin harvoin kuin niiden tuotteisiin turvaudun.
Liikaa kun varoo sitä sun tätä, vastustuskyky heikkenee.
Vähän turhan hysteeriseksi tämä touhu Suomessa on kyllä viety. Ei siis kamala ihme, että suomalaiset sairastuvat mahatauteihin ulkomaanreissuillaan. Ite syön mitä sattuu ja mistä sattuu, enkä sairastu. Parin viikon reissulla Intiassa tuli kiskottua sormin riisiä ja kastiketta banaaninlehden päältä katukeittiössä, ei ongelmia.
Vaan tiedän monia joiden maha ei kestä ulkomailla oikeastaan mitään. Enkä ihmettele.
Mutta ite asiaan, miksipä ei jos kerran käyttökelposta kamaa jostain löytyy. Veikkaan ettei omaan ruokavalioon sopivia paljon löytyisi, mutta hyvä niille joille jotain sopivaa löytyy. (Tokaan ei ole hyvä kerätä roskiksista kamaa ravintolan käyttöön.) Kesäaikaan vaan saa olla tarkempi siitä mitä ottaa. Kuulemma joissain kaupoissa roskiin menevät lihat saattavat seistä päivänkin lämpimässä ennen kuin joku joutaa ne nakata ulos saakka... Joten varovaisuutta. :)

oon nyt kesäduunissa s-marketissa ( huomenna loppuu työt) ja 3 päivää sitten mut laitettiin heittää 3 pursuavaa ostoskärryllistä leipää ja leivonnaisia roskikseen , eilen taas 2 :rolleyes:

oon nyt kesäduunissa s-marketissa ( huomenna loppuu työt) ja 3 päivää sitten mut laitettiin heittää 3 pursuavaa ostoskärryllistä leipää ja leivonnaisia roskikseen , eilen taas 2 :rolleyes:

Eilenkin oikeesti kolme, yks kärrillinen meni omiin tarpeisiin? :D

Itse en todellakaan ottaisi roskiksesta mitään vihanneksia tai etenkään LIHAA tai jotain tavaraa jonka kylmäketju on voinut katketa, ja missä muutenkin tuote todellakin pilaantuu nopeasti päiväyksen jälkeen. Mutta tuollaiset kuivamuinat ja jotkut tölkkituotteet kelpaisia kyllä hieman vanhoillakin päiväyksillä. Suolakeksit tai hernerokka (vain keksitty esimerkki) tuskin menevät miksikään yhdessä tai kahdessakaan päivässä...

Itse en todellakaan ottaisi roskiksesta mitään vihanneksia tai etenkään LIHAA tai jotain tavaraa jonka kylmäketju on voinut katketa, ja missä muutenkin tuote todellakin pilaantuu nopeasti päiväyksen jälkeen. Mutta tuollaiset kuivamuinat ja jotkut tölkkituotteet kelpaisia kyllä hieman vanhoillakin päiväyksillä. Suolakeksit tai hernerokka (vain keksitty esimerkki) tuskin menevät miksikään yhdessä tai kahdessakaan päivässä...

Wanhoina hyvinä aikoinahan ruokaa syötiin, kunnes se rupesi haisemaan tai vaihtamaan väriä huolestuttavasti, joka oli merkki pilaantumisesta. Sama käytäntö taitaa edelleen olla useimmissa "kehitysmaissa" ja niissä ravintoloissa sekä katukeittiöissä, joita osa meistäkin käyttää turisteina ulkomailla.
Itsehän kyttään ja noudatan päiväyksiä liiankin orjallisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom