Ripuliruuat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
Iski viime yönä ripuli ja nyt kyselisin että mitä kannattaa syödä ripulin aikana ja sitten kun ripuli alkaa olemaan ohi?

Vettä ilmeisesti kannattaa juoda reilusti?

Nukuin 2 tuntia viime yönä tästä taudista johtuen. :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TheLORD sanoi:
Iski viime yönä ripuli ja nyt kyselisin että mitä kannattaa syödä ripulin aikana ja sitten kun ripuli alkaa olemaan ohi?

Nestettä pirusti koneeseen, sillä siinä ruplatellessa sitä poistuu kehosta...
Tauti kun tauti, niin ei kai siinä mitään erikoista tartte syödä...
Normaaliruokaa vaan tuntuman mukaan, sairastelee rauhassa ja sitten palaa normaaliin...

Punainen jaffa on parasta (ei lightia). Nestettä tietenkin reilusti. Ripulin aikana nyt ei paljon pysty syömään, mutta kun ruoka alkaa pysymään sisällä niin kannattaa ottaa pari päivää vähän kevyemmin, esim. puuroa.

hiilitabletteja kymmenkunta naamariin ja jaffalla alas.Pitäis ruveta helpottaa.Mulla tuo veden juonti vaan yleensä pahentaa asiaa.Ei se nyt niin vaarallista,jos vähän pääsee elimistö kuivumaan.Äkkiä se palautuu.

Eilen kebappi stadissa, Laatta lentää ihan kunnolla lähti justiinsa Proteiini drinkin sisältö + jtn epämääräistä Kebap kuonaa pöntöön.

Luultavasti viimeinen kebappi kokeilu...

vettä koneeseen joo...

Useampi vatsatauti on viimeisen puolen vuoden sisään tullut sairastettua tässä perheessä ilmastonmuutoksen takia.

Paljon nestettä ja imodiumia, jälkimmäisiä saa ottaa muistaakseni 8 päivässä. Auttaa ripuliin, voin suositella. Mä oon huomannut, että suolainen ruoka toimii paremmin kuin makea, mutta tärkeintä saada edes jotain alas.

Pikkuhiljaa se helpottaa, nesteytys tärkeintä. :)

kaisa sanoi:
Useampi vatsatauti on viimeisen puolen vuoden sisään tullut sairastettua tässä perheessä ilmastonmuutoksen takia.

Paljon nestettä ja imodiumia, jälkimmäisiä saa ottaa muistaakseni 8 päivässä. Auttaa ripuliin, voin suositella. Mä oon huomannut, että suolainen ruoka toimii paremmin kuin makea, mutta tärkeintä saada edes jotain alas.

Pikkuhiljaa se helpottaa, nesteytys tärkeintä. :)

Onkos tuo imodium mitä? Apteekista ilman ressua?

Eipä mulla imodiumit tms. juurikaan apua tuoneet, korkeintaan hetkellisen. Mäkin suosittelisin noita hiilitabletteja, niitä kun aloin vetää, niin 5 päivää kestänyt vatsatauti vihdoin alkoi hellittää. Tai saattoipa kyse olla siitäkin, että aika paransi, mutta ens kerralla - jota toivottavasti ei tule ihan hetkeen - kyllä nappaan heti kourallisen hiilitabletteja.

Mainittakoon vielä, että rasvaisia ruokia ei kannata vatsataudissa vissiin mättää menemään.

EDIT: Ja Imodiumille on olemassa halpaversio Imocur.

Mina ainaki ripulissa oon mattany kotiruokaa kaksinkerroin, enka oo ikina 2 yota pitempaan taudissa ollu. Tiia siita sit onko naista mun menetelmista mitaa hyotya mutta enpaha oo kunnolla kipeena ollu parii paivaa enempaa ikina. Ripulista kuumeeseen aina vaan kunnon kotiruokaa + kolaa (tietenkin maidon & veden lisaksi) naamariin ni joha helpottaa. Mutta kuten todettu, toimii mulla mutta eipahan kokeileminen ainakaan tapa. Tosin ma oon naita jotka reilu 40 asteen kuumeessa istuu koneella eika oo moksiskaa...

Joo. jotain suolasta kannattaa nautiskella koska kropan suolotasapaino on metsässä. Nestettä runsaasti naamariin kanssa. Suosittelen tuota jo aikaisemmin mainittua Jaffaa.
Hiilitabletteja kannattaa myös ottaa ensimmäisinä päivinä mutta muistaa ettei syö niitä liikaa -> voipi käydä niin että jos paraneekin nopiasti niin sitten sitä seuraavaa lastia saa osotella päiviä ja sitten se vasta äheltämistä onkin :)

on ilmeisesti olemassa joku taianomainen suola/sokeri-suhde joka tulis sekottaa litraan vettä korjaamaan kropan nestetasapainoo ripulissa. ei tosin oo hajuakaan siitä mikä se on.

Konjakki on hyväksi, jos vatsa on sekaisin. Hmm, siis enintään pari lasia muuten voi tulla pää kipeäksi.

SuperPalle sanoi:
Punainen jaffa on parasta (ei lightia). Nestettä tietenkin reilusti. Ripulin aikana nyt ei paljon pysty syömään, mutta kun ruoka alkaa pysymään sisällä niin kannattaa ottaa pari päivää vähän kevyemmin, esim. puuroa.

Punainen jaffa auttoi hyvin. Pysyy hyvin sisälläkin.

:offtopic: Oletkos King Diamondin keikalle jo lipun ostanu?

tokkopaisto sanoi:
on ilmeisesti olemassa joku taianomainen suola/sokeri-suhde joka tulis sekottaa litraan vettä korjaamaan kropan nestetasapainoo ripulissa. ei tosin oo hajuakaan siitä mikä se on.
Esim näin:
- litra vettä
- 1/2 tl ruokasuolaa (natriumkloridi)
- 1/2 tl pan-suolaa (kaliumkloridi)
- 1/3 tl ruokasoodaa (natriumbikarbonaatti)
- 6 tl sokeria

Minulla on matkaripulin hoitoon ollut tuollaista urheilujuomaa (Isostar, Maxim, XL-1 tms.), jossa on kai suolaa (elektrolyyttejä) ja maltoa (energiaa). Pysyy voimissaan, vatsa kestää ja paranee nopeasti. On kokeiltu Marokossa, Boliviassa ja Madagaskarilla. Balilla elin Coca-Colalla, ei hyvä!

AimoRyske sanoi:
Esim näin:
- litra vettä
- 1/2 tl ruokasuolaa (natriumkloridi)
- 1/2 tl pan-suolaa (kaliumkloridi)
- 1/3 tl ruokasoodaa (natriumbikarbonaatti)
- 6 tl sokeria
Jos näitä ei löydy kotoa niin Osmosalia apteekista. Tarkoitettu juuri ripulin aiheuttaman nesehukan korjaukseen (optimaalinen suolojen suhde).

Itse olen kehittänyt oman ripulipaketin (tm), joka sisältää kronologisessa järjestyksessä: peristaltiikkaa hillitsevää lääkettä tarpeeksi, osmosalia/urheilujuomaa ja maitohappobakteereja, diapamia (saa nukutuksi ja rentouttaa jos on kauhea olo) ja tunnin päästä hiilitabuja ja lisää osmosalia. Toi Diapam on muuten aivan kurgo tollasissa oksennus+kuume+ripuli hässäköissä joissa ei pysty oikeen olemaan missään asennossa ilman, että olisi huono olo. 5-10mg huiviin ja johan uni tulee silmään!

Ps. muistakaa ottaa kaikki lääkkeet ja odottakaa tarpeeksi niiden imeytymistä ennen kuin lappaatte ne hiilitabletit huiviin. Hiili ei valikoi mitä se sitoo itseensä ja samalla teholla se estää lääkkeiden imeytymisen (samaan aikaan otettuna) kuin poistaa bakteerit suolesta.

kas-vain sanoi:
Jos näitä ei löydy kotoa niin Osmosalia apteekista. Tarkoitettu juuri ripulin aiheuttaman nesehukan korjaukseen (optimaalinen suolojen suhde).

Itse olen kehittänyt oman ripulipaketin (tm), joka sisältää kronologisessa järjestyksessä: peristaltiikkaa hillitsevää lääkettä tarpeeksi, osmosalia/urheilujuomaa ja maitohappobakteereja, diapamia (saa nukutuksi ja rentouttaa jos on kauhea olo) ja tunnin päästä hiilitabuja ja lisää osmosalia. Toi Diapam on muuten aivan kurgo tollasissa oksennus+kuume+ripuli hässäköissä joissa ei pysty oikeen olemaan missään asennossa ilman, että olisi huono olo. 5-10mg huiviin ja johan uni tulee silmään!

Ps. muistakaa ottaa kaikki lääkkeet ja odottakaa tarpeeksi niiden imeytymistä ennen kuin lappaatte ne hiilitabletit huiviin. Hiili ei valikoi mitä se sitoo itseensä ja samalla teholla se estää lääkkeiden imeytymisen (samaan aikaan otettuna) kuin poistaa bakteerit suolesta.

Tuosta ripulipaketistasi sen verran. Kun noita pameja napsii, niin eikö käy pelko persiissä, ettet herääkään sinne savelle? Tosin jos noin kävisi, niin sekin vitutus kyllä poistuu niillä pameilla. ;)

TheLORD sanoi:

Kana/lihalientä ruuaksi, paljon nestettä ja jos pystyt jotain kiinteää syömään, niin esim kauravelliä. Vähitellen, kun pystyt syömään kiinteää ilman et tulee ylös tai ärsyttää vatsaa ni jotain tyyliin pehmeää ruokaa...perunamuussia, kasvissosekeittoa tms. Unohda pihvit ja kaikki rasvaiset ja raskaat ruuat ennen ku oot täysin toipunu :)

Toipumista!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom