Ripuliruuat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
ancelita sanoi:
Kana/lihalientä ruuaksi, paljon nestettä ja jos pystyt jotain kiinteää syömään, niin esim kauravelliä. Vähitellen, kun pystyt syömään kiinteää ilman et tulee ylös tai ärsyttää vatsaa ni jotain tyyliin pehmeää ruokaa...perunamuussia, kasvissosekeittoa tms. Unohda pihvit ja kaikki rasvaiset ja raskaat ruuat ennen ku oot täysin toipunu :)

Toipumista!

Yllä olevaan lisäten myös riisi ja raejuusto helposti sulavina käyvät ripulin jälkihoitoruokina, kun pahin on ohi ja tarvitsee nestettä kiinteämpää ruokaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Njaa eipa nakojaa kukaa samoil linjoil mun kans :P Mut mikas tossa punases jaffas sit eroo cocacolaan? Kummatkihan on sokeria & makuaineita tayteen pumpattua vetta...?

Fergus sanoi:
Njaa eipa nakojaa kukaa samoil linjoil mun kans :P Mut mikas tossa punases jaffas sit eroo cocacolaan? Kummatkihan on sokeria & makuaineita tayteen pumpattua vetta...?

Jaffan "paremmuus" ripuli/okesunnus juomana perustuu johonkin urbaanilegendaan. Perussyy taitaa olla ettei se sisällä kofeiinia kuten kokis, joka poistaisi nesteitä vielä enemmän. Pääasia, että saa nestettä ja hieman energiaa kun kiinteä ei pysy sisällä.

Aa no perkule eipa toi kofeiini tullu mielee. Elikka kahvia pitas sit valttaa viimeseen asti ripulissa? Nukkumiseen muuten auttanee kalkkuna, joittenki tutkimusten mukaan siina ihan merkittavat maarat jotain vasyttavaa tavaraa. Tuota kylla itekki huomannu iha kaytannossa.

Fergus sanoi:
Aa no perkule eipa toi kofeiini tullu mielee. Elikka kahvia pitas sit valttaa viimeseen asti ripulissa? Nukkumiseen muuten auttanee kalkkuna, joittenki tutkimusten mukaan siina ihan merkittavat maarat jotain vasyttavaa tavaraa. Tuota kylla itekki huomannu iha kaytannossa.

Yleensä kovassa vesiripulisa suurimpana terveydellisenä uhkana on juuri kuivuminen. Itse sain kovan ruokamyrkytyksen ElMaco-hampurilaisesta Rautatieaseman Space-Mcdonaldsista. Siinä 2h aikana lensi ylä- ja alapäästä parin minuutin välein tavaraa ja lusikallinen vettäkään ei pysynyt sisällä. Paino tippui silloisesta suht rasvattomasta 74kg:stä 68kg:seen siinä parissa tunnissa eli pelkkiä nesteitä. Lopuksi olin niin huonona, että ambulanssilla vietiin sairaalaan tiputukseen ja tarkkailtavaksi. Kehon lämpötila oli laskenut jo 34.8 kun lanssi tuli (ilmeisesti kehon ylläpitojärjestelmät oli jotenkin alkaneet pettämään?). Silloin voin sanoa, että ymmärsin nesteytyksen tarpeen. Eron huomasi suht nopeasti kun 4. pussi suolaliuosta (hemohes?) oli menossa kehoon. Lukisin mielelläni sen artikkelin... Nukkumiseen itsellä autaa seksi ja tuo diapami.:D

Juu emmatia mika tutkimus se oli mutta tosta puhuivat thanksgivingina porukat :) Kokeileppa muutenki joskus vetasta kalkkunaa iltasella ni joha tulee uni paremmi. Ite tosin en niin siita kalkkunan mausta valita eika nukkumisongelmista tietoakaan, enemmankin toisensuuntasia ongelmia :D Jotenki kylla alkaa pelottaa naa "ahlamsahlam" (ja elkaa pliiiis vetako hernetta nenaan kukaan) paikat ku jokapaikasta kohta joku saanu ruokamyrkytyksen. Eipa oo rautatieaseman makkarista muutenkaan liian hyvat kokemukset ku koitti kassalla ollut tummaihoinen 2 euroa huijata (tai sitten ei osannu vaa yksinkertasesti laskea, ikina ei selvinny)... Rahat kylla sain takasi ku olin pari minuuttia jutellu ja 3x kannykalla sille laskenu sen hinnan jonka jalkeen ruoka alkoki jo olemaan kylmaa.

Kuis muute, antaako tommone ruokamyrkytys mitaa vinkkia etukateen? Niinku maistuuks se ruoka jotenki oudolle tai jotai vastaavaa? Vaikka ny en ite yleensa niita pahiten sairastavia (*kop kop*) olekkaan ollu ni ois kiva tietaa et mite valttas ruokamyrkytyksen.

Mustikkakeitto on paras lääke rauhoittamaan masu. Ehdottomasti. Parhaiten toimii itse keitetty mustikkakeitto, mutta hyvä apu on myös valmiit kaupoista saatavat mustikkakeitot.

Ja apteekista tosiaan imodium-tabuja.

Olen tällähetkellä elämäni hirveimmässä vatsataudissa, neljättä päivää kuume korkealla ja vatsa vesilöysänä ja sitä särkee välillä aivan sietämättömästi. Särkylääkkeet eivät auta vaan lähinnä ärsyttävät lisää.

Olin Espanjan rannikolla ja erehdyin syömään salaatin jossa majoneesia. Älkää ikinä syökö vastaavaa kylmää ruokaa vähänkään "huonommissa" paikoissa etelässä. Odottelen juuri labran tuloksia ja sitten katsotaan mitä tehdään. Salmonella kuulemma todennäköinen. MIKÄÄN MUU RUOKA kuin maitohapatteet yms ei tule kysymykseen, ja yöllä ei saa nukuttua säryn takia. Helvettiä tämä on.

"Söin espanjansalaattia majoneesitäyttein / loppukesä meni paskanäyttein"

Silloin voin sanoa, että ymmärsin nesteytyksen tarpeen. Eron huomasi suht nopeasti kun 4. pussi suolaliuosta (hemohes?) oli menossa kehoon. Lukisin mielelläni sen artikkelin... Nukkumiseen itsellä autaa seksi ja tuo diapami.:D

En uskois että suhun hemohessiä pumpattiin, todennäköisemmin neste- ja elektrolyyttivaje korjattiin jollain perus infuusionesteellä, kuten fysiologisella keittosuolalla (NaCl 0,9), Ringersterilillä tai PerusliuosK:lla. No joo, tulipa aika turha viesti...:rolleyes:

En uskois että suhun hemohessiä pumpattiin, todennäköisemmin neste- ja elektrolyyttivaje korjattiin jollain perus infuusionesteellä, kuten fysiologisella keittosuolalla (NaCl 0,9), Ringersterilillä tai PerusliuosK:lla. No joo, tulipa aika turha viesti...:rolleyes:

99% varmuudella olet oikeassa.:)

Syö pari kertaa burger kingissä. Ite tein sen ruottin-maalla eikä paska lentäny seuraavaan vuorokauteen. (Ei kyl ollu ripulia)

Konjakki on hyväksi, jos vatsa on sekaisin. Hmm, siis enintään pari lasia muuten voi tulla pää kipeäksi.

Niin olen monestakin suunnasta kuullut että joku pikkuhuikka väkevää viinaa olisi ok. En oikein muuta keksi kuin sen että viina tappaisi pöpöjä...
Eräs punaisen ristin lekuri joka on ollut esim afganistanissa neuvoi että ruokamyrkytys tai maha tauti niin pieni ensin suolaa hieman ja siihen perään pieni huikka viinaa. Juuri perusteella että suola sitoo nestettä ja viina tappaa pöpöjä.

Itse olen hyväksi havainnut niin Fernet branchan kuin Unicuminkin vatsalääkkeeksi niin ripuliin kuin ruokamyrkytykseenkin. Jompaa kumpaa on aina kaapissa saatavilla ja myös ulkomailla otan useasti jonkun ruuan kanssa tuollaisen paukun.

Syö pari kertaa burger kingissä. Ite tein sen ruottin-maalla eikä paska lentäny seuraavaan vuorokauteen. (Ei kyl ollu ripulia)

:hyper: Ei jumalauta. Hyvä pikkuveikka!

Hiilitableteista ei ole paljoa apua. Imodiumia, maitohappobakteereita, nestettä+suolaa. Osmosal on ihan helkkarin kallista, ei kannata ostaa mun mielestä. Oksennustaudissa/ripulissa ei ole paasto tarpeen jos siis ruoka maistuu edes hiukan.

Helvetti, maanantai-iltapäivänä alkoi (vesi)ripuli eikä loppua näy. Ensin kärvistelin pari päivää ja arvelin että se menee ohi. No sitten vetäisin puoli purkkia hiilitabuja, ainoastaan ripuli värjäytyi harmaaksi, ei muuta vaikutusta. No parin päivän Imodium Plus -kuurillakaan ei mitään vaikutusta. Banaaneja on syöty ja vaikka mitä koiteltu, ei vaikutusta. Maitohappobakteerit ja elektrolyyttiliuokset on vedelty, ei apua. Alussa oli kovaa kuumetta pari päivää, nyt vain tuota vesiripulia. Nyt alkaa jo vituttamaan suomeks sanottuna.

Mitä tehdä? Voisko olla kyse jostain vakavammasta suolistosyövästä tai jostain?

Helvetti, maanantai-iltapäivänä alkoi (vesi)ripuli eikä loppua näy. Ensin kärvistelin pari päivää ja arvelin että se menee ohi. No sitten vetäisin puoli purkkia hiilitabuja, ainoastaan ripuli värjäytyi harmaaksi, ei muuta vaikutusta. No parin päivän Imodium Plus -kuurillakaan ei mitään vaikutusta. Banaaneja on syöty ja vaikka mitä koiteltu, ei vaikutusta. Maitohappobakteerit ja elektrolyyttiliuokset on vedelty, ei apua. Alussa oli kovaa kuumetta pari päivää, nyt vain tuota vesiripulia. Nyt alkaa jo vituttamaan suomeks sanottuna.

No jos oikeasti oot ottanut noi kaikki imodiumit, maitohapot jne plus kunnolla hiiltä ja se ei 24-26h aikana ala vaikuttamaan niin alkaa perus poppakonstit olemaan aika vähissä. Onko kunnon ränni takana? Kyllä mä ainakin harkitsisin sitä lääkäriä kun kerran viikon ajan on ripuli lentänyt eikä normaalit poppakostit ole auttaneet... Tsemppiä! :)

Helvetti, maanantai-iltapäivänä alkoi......................

Ittellä oli tuossa taannoin sama paska tauti, lievää flunssa oireilua oli ollut reilun kuukauden ja lopuksi pukkas tuon (vesi)ripulin. Tuolloin tuli mustikka keittoa antaumuksella vedettyä ja kokeiltua juurikin kaikki niksit, mut ei mitään vaikutusta ollut. Ja kun kuumettakaan ei ollut, olo oli hieman wtf. Noin reilu viikko meni ennenkuin alko helpottamaan, välillä kyllä tuntu ettei loppua näy ja testeissä tuli hypättyä mut kaikki oli kunnos. Jos ei sulla ensi viikolla ala tauti helpottaa, ei muutaku lekurille. Paranemisia!

Viime pe-la yönä alko tulemaan tavaraa tuolta alapäästä sellasta 5krt/h tahtia, eikä yhtään kiinteämpää pyyttonia ole vielä näkyny. Eilen meinasin lekuriin lähteä, mutta olikin sitten parempi olo heti aamusta, söin ekaa kertaa kiinteetä ruokaa sitten perjantain -> nyt vatsa taas ihan kuralla. Kait sitä noita jotain tabuja täytyy seuraavaksi koittaa, kun alkaa pikkuhiljaa vituttaa tämä. Painokin tippunu jonku 4kg perjantaista.

Edit: Ja niin, ei mitään muita oireita ole ollut kuin päänsärkyä (nestehukasta vrm), väsymystä ja kerran huvikseni oksensin.

Äkillisen vesiripulin yleisimmät aiheuttajat:
- Suolistoinfektio (virusgastroenteriitti, turistiripuli, ruokamyrkytys, antibioottiripuli)
- Myrkylliset yhdisteet = Sienimyrkytys
- Raskasmetallimyrkytys (ruoasta)

Jos on verinen niin sitten kannattaa miettiä tulehduksellisen suolistotaudin ja divertikuliitin ym. mahdollisuuksia.

Vain pitkät ripulijaksot (3+ viikkoa) viittaa syöpään, keliakiaan, suolistotauteihin ja muihin vastaaviin.

Hoitona todellakin imodium, vesi + mineraalit sekä energiaa melkein mistä vain. sokeriset juomat auttaa kun imeytyvät nopeimmin, ja perus heradrinkki antaa vähän enemmän ravintoa nopeasti jos sen vain alas saa.

Jos tauti pahenee vielä muutaman päivän jälkeen, sinulla on kuumekohtauksia tai yleisoireet alkaa olla pahat niin lekuriin! Perusruokamyrkytyksestä selviää ihan kotilevolla ja nestemäisillä eväillä. Söin muuten suklaata mahataudissa aina palan välillä, ei tullut ulos niin kuin isomamt ruokamäärät ja pitkin päivää napostellessa sai hyvin energiaa. Tosin sain kuumekohtauksiakin, mutta kun olin ulkomailla niin lääkäri jäi väliin. Mulle imodium antoi apua hyvin ja kipulääke (parasetamol) helpotti kouristuksiin. Mutta se lepo!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom