Rintakivut, venytyksiä tms.?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Sama ongelma riivaa taas kuin viime talvena vaivasi 2 kuukautta, eli taas ilmentyi rintaan ikävää painontunnetta, ja ja välillä on arkana tuosta rintakehän alta rinnan ja vatsalihasten välistä, alimman kylkiluun alta.

Viime talvena lääkärit mittaili ja ihmetteli, otti sydänkäyrää s-lihastulehduksen varalta ja kielsi treenaamasta, kunnes sitten päätti lopulta että syypäänä oli kuulemma "mahdollisesti" rintakehässä joidenkin rustojen tai muiden tulehtuminen / kipeytyminen esim. penkkipunnerruksesta tai muusta, ja käski salille. Omia aikojaan se sitten poistui ja unohtui jossain vaiheessa kevättä.

No nyt tuo ilmeni 2 viikon treenitauon pääteeksi, eli sinällään kummallista. Vatsoja tekiessä tuntuu ilkeältä tuossa ylimpien vatsapalikoiden päällä, ja penkkipunnerrusliikkeissä tuntuu vähän hassulta tuossa rintakehän keskellä ja tisseissä muuten salilla kulkee hyvin.

Tuli mieleen että johtuukohan yksinkertaisesti siitä että on taas työjuttuja tullut hakattua paljon tietokoneen ääressä, tosin se nyt on aika jatkuvaa mutta ehkä vielä tavallista enemmän ja yömyöhään asti, ja koneella istuessa usein väsyneenä ryhti "lipsahtaa" niin että on vähän kuin rintakehä lysyssä.

Lähinnä jos joku tuntee anatomiaa paremmin kuin minä, niin voisi kertoa että auttaisikohan jokin tietynlainen venytys tms. juuri kyseiseen kohtaan, jos kyse jostain sellaisesta on..?

Normaali venyttely helpottaa aina paitsi venytyksen ajaksi niin hetkeksi sen jälkeen..

Tiedän että en paljoa auta asiaa mutta nuo mainitsemasi oireet olivat minulla + satunnaista röyhtäilyä ja nyttemmin sitä tutkitaan närästyksenä(nykyään röyhtäily on pahentunut). Tälläkin hetkellä on alimman kylkiluun ja vatsalihasten välissä sellainen kipeä alua. Itse epäilen jotain lievää tyrää joka aina joskus ärtyisi ja painaa jotain lihasta. Lekuri taas viimeksi epäili että siinä kohdin on vaan jotain pieniä lihaksia jumissa.
Ihmeelisintä on että aamulla kipua ei ole yhtään mutta sitten päivän mittaan alkaa kipu tulemaan. Olen myös huomannut että suoraselkäinen ryhti koneella jne ei ainakaan pahenna kipua.

itellä tuli tuommosia oireita paniikki/ahdistuneisuushäiriön takia, ja tommoset rintakivut saattaa olla usein somaattisia oireita jostain, ja nuorilla miehillä yleensäkkin saattaa esiintyä rintakipuilua yms muita rinnan alueella esiintyviä oireita...mutta eikö tommonen voi johtua myös selästä, kun mä muistaisin että itellä oli joskus kans jotain ihme kipuja rintakehässä ja sit ku rupes venytteleen selkää ja kiinnittään omaan ryhtiin paremmin huomiota niin se meni ohi.

Minullakin oli kummallisia rintakipuja. Luulin sydämmessä olevan jotain vikaa.Kävin sydänlääkärillä, tehtiin rasitustestit, sydän kuvattiin, mitään vikaa ei löytynyt. Lääkäri päätyi lopulta sellaiseen diaknoosiin, että kylkiluiden väliset rustot ovat tulehtuneet.Sain jotain reumalääkettä vaivan hoitoon.Lääkkeestä ei ollut mitään apua.Samoihin aikoihin aloin nostelemaan puntteja, lähinnä penkkipunnerrusta ja luulen, että siitä on ollut hyötyä, kaikki kivut ovat pikku hiljaa hävinneet.

Vuosi sitten tätä samaa vaivaa tosiaan mietittiin myös siltä kannalta, olisiko kyseessä ärtynyt vatsanportti tai ruokatorvi, kun vatsanportti kai sijaitsee juuri noilla main.

Eihän sekään tietty mikään mahdottomuus tosiaan ole, kyllä mua silloin tällöin närästää mutta ei nyt mitään ihmeellisempää. Pakki tosin muuten on sekaisin sangen säännöllisesti että hyvin voisi jotain probleemaa ollakin.

Viime vuonna vatsan suhteen tyydyttiin ultra-äänikuviin, erilaisiin verikokeisiin.

Tuttu lääkärini sanoi myös tuota, että rintakivut voivat olla psyykkistä jos esim. 2 vuotta sitten tähän vuodenaikaan tapahtui jotain todella stressaavaa ja nyt viime ja tänä vuonna siitä johtuisi oireilu. Tuo vaan tuntuu niin hölynpölyltä kun miettii että särky tai painontunne on tässä ja nyt eikä päässä liiku mitään normaalista poikkeavaa, mutta jos tuota tosiaan ohjailee jokin alitajunta tai muu josta mulla ei ole aavistustakaan niin sitten asia on eri.

turre101 sanoi:
Sama ongelma riivaa taas kuin viime talvena vaivasi 2 kuukautta, eli taas ilmentyi rintaan ikävää painontunnetta, ja ja välillä on arkana tuosta rintakehän alta rinnan ja vatsalihasten välistä, alimman kylkiluun alta.

Kun taivutat käjet ylläällä vartaloa taakse kunnon kaarelle, kuuluuko joskus rinnasta rusaus? Mulla oli pari vuotta samankuuloinen ongelma. Lopulta oli pakko lähtä lääkäriin, jos vaikka salilla tai jutsussa oisin itteni telonu. Mitään vikaa ei löytyny tunnustelemalla, röntgenillä eikä sydänkäyrällä. Määräyksenä tuli puolenvuoden täyskielto kaikelle urheilulle. Kolmen kuukauden levon aikana tuo kipu paheni. Aina kun rintalastassa tuntui kipua, rusautin taaksetaivutuksella paikat auki, ja olo parani. Vika minun kohdalla löytyi peiliin katsomalla: istuin kompuutterin äärellä melko lysyssä. Nyt kun olen pyrkinyt jäkittämään suorempana, vaiva on viimein hävinnyt. Salille palasin heti kun huomasin mistä vaiva johtui. Aluksi otin tosin rinnalle vain kevyitä pitkiä sarjoja, joilla lähinnä paransin liikkuvuutta ja nivelten kestoa. Eli vika ei ollut jutsussa eikä punttaamisessa, vaan nörtteilyssä!

pari venytysvinkkiä rintakehälle

kääri esim. lakana rullalle, aseta yläselän alle ja rullaile eestaas pari-viisminuuttia.

istu puutuolille missä on lyhyt selkänoja, laita jalat pöydälle ja nojaile taaksepäin.

joka ilta jompikumpi tai molemmat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom