Rintakipu -->Vittumainen tuska iski!! Kellään muulla??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MrT.
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eilen vedin todella rankan rintatreenin. Kaveri avusti niin, että silmät meinas räjähtää päästä :) Illalla kotona söin ja rauhotuin. Olin juuri menossa nukkuun kun istuin viä sohvalla. Oli hyvä ja ennen kaikkea normaali olo. Nojasin kyynärpäillä polviini ja sit ihan puskan takaa lähti retki helvettiin ja takas..

En väitä, että alla oleva tarina liittyisi mitenkään yllä olevaan tekstiin:

Rupesi särkeen rintakehään ihan sairaasti, sanoin kuvaamaton kipu. En pystynyt oleen paikallani ja mikään ei tuntunu vievän kipua pois. Leuat ja korvat puutui. Rintaa siis puristi todella lujaa. Iski pienen hien pintaan. Pystyin kuitenkin hengittään omasta mielestäni normaalisti. Kävelin sänkyyn ja menin pitkäkseni. Etin siinä parempaa asentoa mut kaikissa yhtä huono. Sit kipu poistui...meni muutama sekunti ja sama retki helvettiin alkoi uudestaan. Emäntä kysyi jotain niin ärsytti..sit se koitti hieroo rintaa niin ärsytti.. en pystynyt keskittymään muuhun kuin siihen miten kestän sen kivun. Tätä kesti n.20min ja sinä aikana luultavasti tommoset 10 retkeä tuli tehtyä. Yhtä nopeesti kun kaikki alkoi, niin myös loppui. Olin ihan varma, että sydänkohtaus iski. Onko joku teistä kokenut vastaavaa ikinä?

Kävin heti tänään lääkärissä. Sydänfilmi ok. Lääkäri antoi lähetteen myös labraan jossa katottiin troponiinit sun muut mistä olis nähny sydänkohtauksen mutta mikään arvo ei ollut yli viitearvon. TOSIN, Troponiinin viitearvo on < 0,05 normaali, niin mulla oli just sen 0,05. Tänään on tuntunu olo pikkusen heikolta, ehkä hakatulta ja vähän huimannu ja rintakehässä on tuntunu muutaman kerran pikkusta tärinää. Sanonpahan vaan, että watta fuck!! Toivottavasti ei ikinä uusiudu! Ei mulle eikä muille...

Jotta näin kohti kesää :confused:

Puristava rintakipu ja kylmänhikinen iho ovat sydänkohtauksen oireita.

Troponiini T on usein akuuttivaiheessa herkempi ja erityisesti spesifisempi sydäninfarktin osoittaja kuin P-CK-MBm. Seurantaa vaativan epästabiilin angina pectoriksen tai pienialaisen sydänvaurion (minor myocardinal damage, MMD) yhteydessä troponiini T voi olla koholla ainoana parametrinä.

Viiterajana pidetään nykyään kansainvälisen suosituksen mukaisesti 0,03µg/l.

Lähde: Huslab

Tiedä sitten, jos kerta lääkärikään ei tuon tarkemmin osannut sanoa oliko kyseessä sydänkohtaus. Kuulostaa ainakin hyvin tuskaiselta, enkä kaipaile itselleni vieraaksi moista...

Viimeksi muokattu:
Voiskohan olla rintaranka niin jumissa. Mulla meni kerran töissä kun nostin yhtä mötikkää ja jotenki vihlasi tuonne rintarankaan niin en pystynyt hengittämäänkään syvään että ei koskisi ja ei pystyny nojaamaan ylävartaloa ollenkaan ja täytyy sanoa että koski aika kovaa. Muutaman kerran sen jälkeen kävin fysioterapeutilla naksauteltavana niin ei ole sen jälkeen ollu mitään ongelmia.

Puhdasta spekulaatiota, mutta ehkä se kova treeni oli vetäny niin kovat pumpit et verenkierto salpautui hetkeksi lihaksissa jostain syystä. Vaikee sanoa mistä oli kyse kun et kertonut oliko puristus rintakehän pinnassa keskellä vai syvemmällä sydämen kohdalla. Tuli mieleen tuosta joku tarina vaan kun joskus hiisailin röökiä ja hengailin paskassa asennossa niin meni jotenkin rintalasta typerästi jumiin miekkalisäkkeen yläpuolelta ja rupes tuntumaan jotain lievää vittumaista puristusta siinä joka tuntui pahemmalta jos hengitti liian kovaa. Tuo meni kuitenkin ohi lopulta tekemällä etunojapunnerruksia jolloin tuntui joku naksahdus rintalastassa ja kaikki tuska loppui. Miekkalisäkehitti nyrkkeilyssä on perseestä, muutama hitti sinne lopetti hengityksen hetkeksi muttei tullut mitään vastaavaa fiilistä. Tsekkailin joskus myöhemmin wikistä vähän juttua http://en.wikipedia.org/wiki/Sternum
The sternum is composed of highly vascular tissue, eli paljon verisuonia, ei kerrottu miks. En tiedä tosiaan kuinka tuo treeni vaikuttaa, mut voihan se olla et on vaikka revähtäny joku verisuoni tai jotain jos on kovaa treenannut ja se vuoto on voinu aiheuttaa turvotusta josta sit tullut kipua kun alkanu mustelma hyytyä jne.
Parasta kuitenkin tarkkailla tilannetta ja pitää yhteyttä lekuriin jos tulee vielä jotain..

Ei siinä EKG:ssä välttämättä näy infarktiin viittaavia muutoksia jos kipu on menny jo ohi. Kannattaa olla tarkkana ja soittaa ambulanssi heti jos kyseisiä oireita ilmaantuu uudestaan.

Itekki olin tossa 3kk liikuntakiellossa ku epäiltiin, että mulla ois lievä sydänlihastulehdus. Eipä tässä oo tervettä päivää kyl ollu niin ettei pumpusta ottais jossain välissä ja lääkäritkää tiiä mikä mul o. Rytmihäiriöitä varsinki on melko useesti.

MrT. Säteiliks kipu tai oliks se enemmän niinku vasemmalla puolella kehoa?

Ei säteillyt. Kipu/puristus oli alueella "nännistä nänniin" ja koko alue oli siis sitä kipupistettä. Kipu sijoittu mun mielestä rintarangan, eli luiden alapuolelle jonnekin. Siis missä sydän ja keuhkot hengailee. Vaikee sanoa tarkemmin. Selkään ei tullut kipua ja tätä lääkärikin kysyi. Ainoo säteily olis varmaan se, että leuka ja korvat puutui. Viddu ku pelottaa pelkkä ajatuskin kun kelaa sitä. ...kele :(

Itekki olin tossa 3kk liikuntakiellossa ku epäiltiin, että mulla ois lievä sydänlihastulehdus. Eipä tässä oo tervettä päivää kyl ollu niin ettei pumpusta ottais jossain välissä ja lääkäritkää tiiä mikä mul o. Rytmihäiriöitä varsinki on melko useesti.

Sitä se lääkäri kans piti yhtenä vaihtoehtona... Jätin kyllä suosiolla jalkatreenin eilen väliin. Ei olis tullu mieleenikään vetää mitään kyykkyä tai prässiä.. tuskin olisin nyt tässä kirjottamassa :) Miten sen tulehduksenkin vois todeta?

Voi vidhu, toivottavasti ei mitään pahaa. Ota nyt rennosti ja kuulostele oloas.

Thanks mate!

Ei siinä EKG:ssä välttämättä näy infarktiin viittaavia muutoksia jos kipu on menny jo ohi. Kannattaa olla tarkkana ja soittaa ambulanssi heti jos kyseisiä oireita ilmaantuu uudestaan.

Se sydänfilmin otto kesti n. 10 sekuntia ja pikkusen purnasin lääkärille että miten noin pienestä setistä mitään näkee. Lääkäri rauhoitti, että kohtauksen jälkeen siihen käyrään tulee eräänlainen lisäkäyrä mitä mun filmissä ei onneks ollut. Tiedä sit

Puhdasta spekulaatiota, mutta ehkä se kova treeni oli vetäny niin kovat pumpit et verenkierto salpautui hetkeksi lihaksissa jostain syystä. Vaikee sanoa mistä oli kyse kun et kertonut oliko puristus rintakehän pinnassa keskellä vai syvemmällä sydämen kohdalla. Tuli mieleen tuosta joku tarina vaan kun joskus hiisailin röökiä ja hengailin paskassa asennossa niin meni jotenkin rintalasta typerästi jumiin miekkalisäkkeen yläpuolelta ja rupes tuntumaan jotain lievää vittumaista puristusta siinä joka tuntui pahemmalta jos hengitti liian kovaa. Tuo meni kuitenkin ohi lopulta tekemällä etunojapunnerruksia jolloin tuntui joku naksahdus rintalastassa ja kaikki tuska loppui. Miekkalisäkehitti nyrkkeilyssä on perseestä, muutama hitti sinne lopetti hengityksen hetkeksi muttei tullut mitään vastaavaa fiilistä. Tsekkailin joskus myöhemmin wikistä vähän juttua http://en.wikipedia.org/wiki/Sternum
The sternum is composed of highly vascular tissue, eli paljon verisuonia, ei kerrottu miks. En tiedä tosiaan kuinka tuo treeni vaikuttaa, mut voihan se olla et on vaikka revähtäny joku verisuoni tai jotain jos on kovaa treenannut ja se vuoto on voinu aiheuttaa turvotusta josta sit tullut kipua kun alkanu mustelma hyytyä jne.
Parasta kuitenkin tarkkailla tilannetta ja pitää yhteyttä lekuriin jos tulee vielä jotain..

Niin voi olla. Sekin mielessä kävi. Kipu oli rintalastan alla niinkuin sydämessä tai keuhkoissa ...jossain. Aika ilkee toi sunkin juttu!! Tämmösiä ei tarvis ihmisenkakaroille tulla :)

Sydänlihastulehduksen pitäs näkyä kai verikokeissa nousseina arvoina ( en tiiä mitkä arvot ) sit tietenki sydänfilmissä pitäs jotain virheitä kai näkyä ( mulla oli jotain pientä ). Ite en oo ees jaksanu enää mennä lääkärii ku en oikee kerkee töitten takia ja ei toi nyt nii kauheen häiritsevässä mittakaavassa enää ota, mutta kai se pitää joskus mennä jos pahenee tai jatkuu pitkää tämmösenä.

E. Nii ja rönkenkuvissa pitäs näkyä kai jotain tulehduksesta johtuvaa nestettä keuhkoissa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No ite en osaa kyllä enempää auttaa, jos kerran ei kipu tuntunu mitenkää vasemmalla puolella enempää ja lääkäri sano, että sydänfilmi ok :/
Mutta yleensä noita nousseita arvoja katellaan, tulehdusarvoista.

Sydän on melko keskellä rintalastan takana suojassa, alaosan kärki osoittaa sinne vasemmalle. Mikäli kipu tosiaan oli laaja-alaista puristavaa ja iho meni hikiseksi, kuten MrT. sanoi, viittaisi se vahvasti siihen sydänkohtaukseen. Ja tuo aikaisemmin linkkaamani troponiini T -arvon oleminen hieman koholla myös puoltaa jonkin sortin sydänvauriota.

Tämä lainaus suoraan aikaisemman linkin takaa (troponiini T):

Tulos voi olla koholla ilman sydäninfarktia muissa sydänlihasvaurioissa

Käsittäisin niin, että varsinaista infarktia (kuolio sydänlihaksessa) ei tullut, joten EKG:ssa ei näy muutoksia. Jatkossa jos tulee vastaavia oireita, välittömästi ambulanssi paikalle!

Edit. Tämä on siis vain opiskelijan spekulointia..

Edit2. Ja tsemppiä MrT.:lle, toivottavasti pysyy oireet poissa :)

Katos katos muillakin siis koneet pätkii. Terve tuloa kerhoon. Ite saan samoja oireita jos tekee kunnolla penkin/kyykyn/maven. Testit + sydän filmit on otettu ja asiaa tutkittu monen lääkärin toimesta.
Diagnoosi selitys: On kuulema yksilöllistä, voi johtua genetiikasta ja plaa plaa, eli ei mitään vastausta. Sanovat että ota rauhallisemmin ja tilanteen mukaan.
Näillä mennään.....

Käy nyt kerran ainakin siellä fyssärillä niin tiedät ainakin onko ongelma siellä rintarangan alueella, siis sellasellä joka tietää näistä eikä sellasella joka arvuuttelee.. Sillon kun mulla tapahtu itellä se niin kipu oli aika sietämätöntä ja ei vielä pystyny liikkumaan eikä mitään ja mielestäni tuo sun kertomus vastaa aika hyvin tuohon miten mulle kävi..

Sydän on melko keskellä rintalastan takana suojassa, alaosan kärki osoittaa sinne vasemmalle. Mikäli kipu tosiaan oli laaja-alaista puristavaa ja iho meni hikiseksi, kuten MrT. sanoi, viittaisi se vahvasti siihen sydänkohtaukseen. Ja tuo aikaisemmin linkkaamani troponiini T -arvon oleminen hieman koholla myös puoltaa jonkin sortin sydänvauriota.

Tämä lainaus suoraan aikaisemman linkin takaa (troponiini T):

Käsittäisin niin, että varsinaista infarktia (kuolio sydänlihaksessa) ei tullut, joten EKG:ssa ei näy muutoksia. Jatkossa jos tulee vastaavia oireita, välittömästi ambulanssi paikalle!

Edit. Tämä on siis vain opiskelijan spekulointia..

Edit2. Ja tsemppiä MrT.:lle, toivottavasti pysyy oireet poissa :)

Thanks mate! :)

Katos katos muillakin siis koneet pätkii. Terve tuloa kerhoon. Ite saan samoja oireita jos tekee kunnolla penkin/kyykyn/maven. Testit + sydän filmit on otettu ja asiaa tutkittu monen lääkärin toimesta.
Diagnoosi selitys: On kuulema yksilöllistä, voi johtua genetiikasta ja plaa plaa, eli ei mitään vastausta. Sanovat että ota rauhallisemmin ja tilanteen mukaan.
Näillä mennään.....

Noniin, en siis ollutkaan ihan ainoa, I knew it! :) Eli tuliko sullakin kipu vasta tuntien päästä treenistä?

Käy nyt kerran ainakin siellä fyssärillä niin tiedät ainakin onko ongelma siellä rintarangan alueella, siis sellasellä joka tietää näistä eikä sellasella joka arvuuttelee.. Sillon kun mulla tapahtu itellä se niin kipu oli aika sietämätöntä ja ei vielä pystyny liikkumaan eikä mitään ja mielestäni tuo sun kertomus vastaa aika hyvin tuohon miten mulle kävi..

Luitko sä tota alotusviestiä ollenkaan? Sulla oli syvään hengittäminen teki kipeää etkä pystynyt liikkumaan, kun MrT. sanoi pystyneensä hengittämään omasta mielestään normaalisti ja käveli sänkyyn. Sori että vähän lyttäävällä tavalla kirjoitan, mutta ei mielestäni kovin samanlaisia oireita. Sydänkohtauksen ollessa kyseessä, yleensä kipua ei helpota asennonvaihtokaan, jota MrT. myös sanoi kokeilleensa. :(

Pistän edelleen panokset sydänperäisen ongelman puolesta, valitettavasti.

Olen myös kokenut vastaavaa viime joulukuussa! Tosin onneksi lievempänä.
Aina välillä, ehkä kerran viikkoon mulla tuntuu kova pistävä kipu jossain tuolla rinnassa sydämen ja keuhkojen suunnalla. Kestää ehkä n. 2-3 sekuntia. Tämä on käsitykseni mukaan täysin normaalia.

Kerran sitten flippasi minunkin rintani illalla todella rankan koko kropan treenin jälkeen. Eli noita pistoksia tuli peräjälkeen ehkä palttiarallaa 100kpl 10 minuutissa. Ei ollut tosissaan mukava tunne.

Ehkäpä ylikuntotapauksissa elimistö voi reagoida voimakkaastikin. Itse olen kokenut sellaista, että pumppu alkaa takomaan levossa sellaista 120/min vauhtia. Ei sekään ollut kovin miellyttävää. Sitäkään ei kannata sulkea pois, että sydämen toiminnassa olisi jotain vikaa eli kyllä tarkemmat tutkimukset olisi paikallaan. Sydänfilmistä kun näkee lähinnä sen toimiiko sydän vai ei.

Luitko sä tota alotusviestiä ollenkaan? Sulla oli syvään hengittäminen teki kipeää etkä pystynyt liikkumaan, kun MrT. sanoi pystyneensä hengittämään omasta mielestään normaalisti ja käveli sänkyyn. Sori että vähän lyttäävällä tavalla kirjoitan, mutta ei mielestäni kovin samanlaisia oireita. Sydänkohtauksen ollessa kyseessä, yleensä kipua ei helpota asennonvaihtokaan, jota MrT. myös sanoi kokeilleensa. :(

Pistän edelleen panokset sydänperäisen ongelman puolesta, valitettavasti.
Luin kyllä. Siis kyllä sitä kipua tuntui muulloinkin koko ajan mut kun hengitti syvään ym. se oli paljon kovempaa sillon, en oikein ihan tarkalleeen muista mite meni kun on niin kauan aikaa siitä mut ei se fyssärilläkään käynti ole pahitteeksikaan jos kerran vielä sydän filmit jne. otettu ja niissä ei mitään. Postin aloittaja olis voinu kertoa itsestään vähä taustoja ym. niin sekin helpottaisi vähä täällä diagnoosin tekemistä..

Aika reippaita diagnooseja sydänvaivoihin täällä tehdään..

A) näkemättä ekg:tä
B) näkemättä labroja
C) näkemättä POTILASTA
D) hyvinkin todennäköisesti ilman minkäänlaista koulutusta/ammattitaitoa asiaan

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom