Rintakipu -->Vittumainen tuska iski!! Kellään muulla??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MrT.
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sydänfilmistä kun näkee lähinnä sen toimiiko sydän vai ei.

Anteeks, mut mitä tarkotat tällä??

Rintakipu on aina hälyttävä oire. Varsinkin jos siihen liittyy kivun säteilemistä tai puutumisoireita (esim. kädet, leuka, hartiat). EKG:hen ei välttämättä aina tule muutoksia vaikka olisi saanut esim. myocardiitin eli sydänlihastulehduksen. Entsyymipäästöjen (TnT) viitearvo on tosiaan tuo < 3, joka ketjun aloittajalla marginaalisesti on ylittynyt. Kehottaisin siis lepäämään tuollaisen episodin jäliltä ja seuraamaan tilannetta. Mikäli kipu uusiutuu niin välittömästi lääkäriin!

Ja tuohon ylläolevaan tekstiin sen verran että ei ole kenenkään homma täällä alkaa mtn diagnooseja tekemään, se on lekureiden homma IRL.

e: hidas. TJJ sen sanoikin hyvin.

Pelkästä sydänfilmistä ei näe läheskään kaikkia ongelmia mitä sydämessä voi olla. Näin se lääkäri minulle kertoi kun menin lisälyöntien vuoksi lääkäriin.

No ei näekään, sepä se. Mut ei nyt noinkaa karrikoiden voi sanoa että se EKG kertoo toimiiko se sydän vai ei. Toimiihan se sillonki jos siinä on esim. johtumishäiriöitä. Silloin siinä on jtn vikaa. Mut se oli pilkun nusputtelua, eli täysin OT, ja tää on edelleen pakkis eikä mikään Duodecim foorumi. Ja tavalliset lisälyönnit nyt harvemmin on vaarallisia.

Viimeksi muokattu:
MrT, annahan vähän esitietoja? Ikä, perussairaudet, tupakoitko, onko verenpainetautia/korkeaa kolesterolia, suvussa nuorella iällä sepelvaltimotautia, diabetesta? Jos olet perusterve, alle 40-vuotias normaalipainoinen mies on varsinainen sydäninfarkti hyvin epätodennäköinen, joskin mahdollinen. Suosittelisin sinulle kliinistä rasituskoetta, eli polkupyörällä ajat polilla ekg-lätkät, verenpaine ja pulssimittarihärpäkkeiden kanssa. Jos tässä rasituskokeessa ei tule mitään patologista esiin ja jaksat polkea hyvin, puhuu tämä vielä voimakkaammin sydänsairautta vastaan. Sinuna ottaisin tämän puheeksi lääkärin kanssa, ellei siitä vielä ole keskusteltu. Tuosta troponiini-T:stä (oletan että kyseessä TnT tai TnI), 0,05 on vielä täysin normaali arvo, yleensä sydäninfarkteissa se nousee huomattavasti, mutta kuten joku sanoi, ei se varmuudella poissulje kivun sydänperäisyyttä.
Tsemiä sinulle, voi olla laiha lohtu, mutta pidä mielessä että rintakipu ei läheskään aina ole sydänperäistä, ja vaikka olisikin niin normaali EKG käyrä kertoo ainakin sen, ettei sydänlihakseesi ole vielä mitään pysyviä vaurioita ole kehittynyt.

Aika reippaita diagnooseja sydänvaivoihin täällä tehdään..

A) näkemättä ekg:tä
B) näkemättä labroja
C) näkemättä POTILASTA
D) hyvinkin todennäköisesti ilman minkäänlaista koulutusta/ammattitaitoa asiaan

Ilmeisesti minulle tarkoitettu.

A) Ketjun aloittajahan kertoi, ettei lääkärin mukaan EKG:ssa mitään erikoista.
B) Näistäkin samainen herra kertoi troponiinin olevan ainoa koholla/rajalla oleva arvo.
C) Aloituspostissa melko hyvin kuvattu oireet, jotka kaikki sattuvat olemaan myös sydänkohtauksen oireita.
D) Potilaiden oireita/diagnooseja potilasasiakirjoihin useamman vuoden kirjoittaneena jotain hippusia asian tiimoilta on päähän jäänyt. Ja tällä hetkellä sairaanhoitoa opiskelen, mutta luonnollisestikaan en voi kuin spekuloida annettujen lähtötietojen pohjalta. Ja tietotaitohan minulla on väistämättä puutteellinen, joten en minä tuota absoluuttisena totuutena väitäkään.

Edit. Spekulointi on mukavaa aivojumppaa samalla. :)

Ilmeisesti minulle tarkoitettu.

A) Ketjun aloittajahan kertoi, ettei lääkärin mukaan EKG:ssa mitään erikoista.
B) Näistäkin samainen herra kertoi troponiinin olevan ainoa koholla/rajalla oleva arvo.
C) Aloituspostissa melko hyvin kuvattu oireet, jotka kaikki sattuvat olemaan myös sydänkohtauksen oireita.
D) Potilaiden oireita/diagnooseja potilasasiakirjoihin useamman vuoden kirjoittaneena jotain hippusia asian tiimoilta on päähän jäänyt. Ja tällä hetkellä sairaanhoitoa opiskelen, mutta luonnollisestikaan en voi kuin spekuloida annettujen lähtötietojen pohjalta. Ja tietotaitohan minulla on väistämättä puutteellinen, joten en minä tuota absoluuttisena totuutena väitäkään.

Edit. Spekulointi on mukavaa aivojumppaa samalla. :)

Ihan tasapuolisesti kaikille tarkoitettu. Nyt vastaan kumminkin sinulle.

Jos kuvailen sinulle, että lähes joka ojentajatreenissä minulla on puristavan tuntuista kipua rinnalla, hieman rintalastan vasemmalla puolella, samalla hikoiluttaa, tykyttää ja henki on tiukalla.. Onko minulla sydänkohtaus? Ei, vanha rintavamma vittuilee. Saattaisin saada jopa sen 0,05 tnt:n puristettua, jota minä en laskisi poikkeavaksi, varsinkaan treenin jälkeen. 3min haku kertoo, että ainakin puolella kestävyysurheilijoista TnT voi nousta ihan urheilusuorituksen jälkeen, ilman infarktia. Äkkiä en löytänyt mainintaa punttijampoista, mutta ihmettelisin kovasti jos ei toimisi näin myös kovassa punttitreenissä.. (nimim. ASAT >400 treenin jälkeisenä päivänä)

Ja tässä ketjussa ei ole vieläkään tullut ilmi mitään muuta potilaasta kuin että hän käy puntilla. Ei ikää, tms mikä vaikuttaa olennaisesti ööö, kaikkeen.

Niin ja valitettavasti huomaan työssäni, että vaikka jotku kirjoittaa niitä oireita ja diagnooseja (mm. minun mongertamia) kirjoittaakin, tai vaikka ovat vuosia sairaanhoitajana työskennelleet, niin se ei kouluta ihmistä (tai ainakin kouluttaa erittäin harvat) tekemään sitä esitiedot+potilas+oireet+löydökset+MUTU=diagnoosi yhtälöä..

Kuten sanoin, tietotaitoni on väistämättä puutteellinen. Ja mutu-diagnoosini tein annettujen lähtötietojen pohjalta. Netissä kun ollaan, niin niillä tiedoilla mennään mitä on annettu. Uskon, että olet kuitenkin samaa mieltä siitä, että laaja-alainen puristava rintakipu (jota ei pysty tarkasti paikantamaan, säteilee) ja kylmänhikinen iho (MrT. toki tosin mainitsi vain hien ihon pinnassa) ovat sydänkohtauksen oireita. Korjaa toki, jos jokin ketjussa käyttämistäni perusteluista kusee, ja perustele. En minä siitä loukkaannu, oppiahan minä haluan. Troponiinista ei tarvitse luonnollisesti toiseen kertaan selittää.

Toki mainitsemasi rintakipu jne on sydänkohtauksen oireita, enhän minä sitä kiistäkkään. Mutta minusta nuo kirjoitetut oireet sopisi vaikka rintalihaksen kramppiin.

Pointtini tässä on se, että kun emme oikeasti tiedä asiasta yhtään mitään muuta kuin että jollakin oli punttitreenin jälkeen rintakehällä kipua, ekg ja tnt normaalit, niin mielestäni on vähän helvetin paljon liioittelua ja pelon lietsontaa sanoa, että todennäköisesti sydän peräistä ongelmaa jne. Kun jos todennäköisyyttä ajatellaan, niin todennäköisesti alkuperäinen kirjoittaja on nuorehko, terve mies, joka pystyy aika paljon itseään ongelmitta rasittamaan. Todennäköisesti hänellä ei ole sydän vaivaa.

Mutta toki on myös jonkinlainen todennäköisyys, että kipu on todellakin sydänperäistä. Mutta minä pistäisin panokseni ei sydänperäiseen kipuun, sen verran pienenä todennäköisyytenä sydänperäistä kipua näillä tiedoilla pidän. Sitten jos kirjoittaja olisikin 45v keskivartalolihava, tupakoiva mies, joka juuri käynyt ekaa kertaa salilla, niin voisin alkaa harkitsevani panostusta johonkin muualle.

Point taken.

Edit. Tosin tarkoituksenani ei todellakaan ole lietsoa pelkoa, esitin vain näkökantani perusteluineen. Ja mikäli kyseessä on sydänperäinen ongelma, olisi se syytä tutkia kunnolla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täällähän on päästy diagnostiikan makuun. Tarjolla olevien esitietojen perusteella ei tosiaan voi sanoa painavia sanoja suuntaan tai toiseen, mutta kaipa tässä nyt voi vaihtoehtoja heittää kehiin. Jos nyt oletetaan, että ketjun aloittaja on perusterve nuori mies, joka ei kanna mukanaan sepelvaltimotaudin riskitekijäkasaumaa ja ottaen huomioon kivun ilmaantuminen levossa, niin ateroskleroosiin liittyvä sepelvaltimotapahtuma vaikuttaa melkoisen epätodennäköiseltä. kuitenkin kyseessä voi olla sepelvaltimoperäinen kipu, joka ei liity perinteiseen, ateroskleroosiin liittyvään sepelvaltimotautiin. Itselleni tuli nimittäin mieleeni sepelvaltimospasmi eli prinzmetalin angina. Se, että ketjun aloittajalla ei ilmennyt EKG:ssä muutoksia eikä troponiini ollut koholla, ei täysin poissulje sitä, että kyseessä olisi sepelvaltimoperäinen kipu. Sepelvaltimospasmin aikana EKG:ssä voidaan osoittaa muutoksia, mutta jotta muutokset saataisiin kiinni, olisi EKG luonnollisesti otettava kipukohtauksen aikana. EKG:n vuorokausirekisteröintien avulla on myös todettu, että suuri osa sepelvaltimospasmeista voi olla kivuttomia.

Kyllähän noita erilaisia rintakipujen syitä voi olla vaikka ja kuinka. Ei ole yksi eikä kaksi potilasta joilla tehty kaiken maailman sydäntutkimukset närästyksen vuoksi. Tai ruokatorven kramppien. Taitaitai.. Vaihtoehtoja on loputtomiin, eikä niitä ole mikään mahdollisuus selvittää täällä. Tai tiedä vaikka tanko olisi rintatreenissä kolahtanut sen verran rintaan, että rintalasta olisi murtunut..

Mielestäni pääasia on se että kaveri tuli edes tänne kertomaan jos asiaan saa edes "internetapua" ja sen perusteella saa ehkä luottamusta viedä asiaa eteenpäin toiselle lekurille. Taas meni threadi siihen juupas-eipäs väittelyksi ja kohta kaveri kuolee samalla =D

Vaihtoehtoja on loputtomiin, eikä niitä ole mikään mahdollisuus selvittää täällä. Tai tiedä vaikka tanko olisi rintatreenissä kolahtanut sen verran rintaan, että rintalasta olisi murtunut..

No, eiköhän se ole tullut jo selväksi, että tämä netissä pohtiminen on ihan puhdasta mutuilua, eikä näistä kannata vahvoja johtopäätöksiä vetää. kuitenkin, vaikka tämä niin mutuilulta ja epäakateemiselta sinusta ehkä tuntuukin, niin voihan näiden eri vaihtoehtojen pohtiminen olla ihan hyödyllistä itse kunkin diagnostisen valikon virkistämiseksi ;)

Moro taas kölvit! ja hauskaa vappua!

Onpas kiva nähdä, että tää on aktivoinut ihmiset jutteleen ja väitteleen :)

Olen 36v. kovakuntoinen äijä. Painan 78kg ja pituutta 180cm. Olen koko ikäni "rääkännyt" sydäntäni erinäköisillä aerobisilla ja anaerobisilla harjoitteilla. Treenaan budoa, kuntosalia, sulkapalloa, pyöräilyä, rullaluistelua ja juoksua. Aloitin treenaamisen kun täytin 15v ja siitä lähtien on menty urheilun parissa. En tupakoi.

Lisäinfona muuten se, että S-Myogl eli Myoglobiinin tulos oli 36.2ng/ml kun viitearvo kertoo aluetta 0,0 - 107,0. Löysin netistä erään käppyrän missä normitilanteessa tämä arvo olisi (huom, olisi) alle yhden. Linkissä kyseinen tiedosto ja sivulla 9 on tämä käppyrä sinisellä. Nettiä lisää selatessani täällä kerrottiin "Äkillisen laaja-alaisen lihasvaurion yhteydessä vapautuu verenkiertoon myoglobiinia" Kun kaikki kuitenkin oli viitearvojen alapuolella niin olisiko kyseessä kuiteskin se rankka salitreeni mikä aiheutti lihasvaurion. Tuhannentaalan kysymys lieneekin. että jos näin, niin onkohan se kuitenkin niin vähän vaurioitunut, että pystyy korjaamaan itsensä arpikudoksella..

Niin ja älkööt nyt kukaan luulko, että olen tässä kertomassa siksi, että saisin juuri teiltä apua, enkä lääkäriltä. Haluan vaan jakaa kokemukseni teidän kanssa ja samalla kalastaa josko joku olis jo saman kokeneena valmis rauhoittelemaan mua :)

Kun kaikki kuitenkin oli viitearvojen alapuolella niin olisiko kyseessä kuiteskin se rankka salitreeni mikä aiheutti lihasvaurion. Tuhannentaalan kysymys lieneekin. että jos näin, niin onkohan se kuitenkin niin vähän vaurioitunut, että pystyy korjaamaan itsensä arpikudoksella..

Niin, eikös salitreenillä jossain määrin ole ideana aiheuttaa lihasvaurioita? Ja "täysii" treenatessa varmasti tulee reippaita nousuja vaikka mihin arvoihin. Itse kävin joskus jalkatreenin jälkeisenä päivänä labrassa ja maksa-arvot oli noin 10x viitearvojen yli.

D) Potilaiden oireita/diagnooseja potilasasiakirjoihin useamman vuoden kirjoittaneena jotain hippusia asian tiimoilta on päähän jäänyt. Ja tällä hetkellä sairaanhoitoa opiskelen, mutta luonnollisestikaan en voi kuin spekuloida annettujen lähtötietojen pohjalta.

Tässä onkin todella hyvät pohjat tehdä erotusdiagnostiikkaa, näki sitten potialsta tai ei. Jos haluat näitä miettiä opiskele lääkäriksi, sh ei diagnooseja tee.

Jos haluat näitä miettiä opiskele lääkäriksi, sh ei diagnooseja tee.

Voi jeesus sentään. Saahan sitä nyt helvetti spekuloida? Vai meinaatko, että tulevana sairaanhoitajana minulta on aivotoiminta kiellettyä? Kyllä minä hyvin tiedän etten ole se henkilö, joka ne diagnoosit tekee. Mielestäni se tukee sairaanhoitajan ammattitaitoa, jos jollain tasolla osaa noita asioita hahmotella. Vittu mitä paskaa.

Eikös tuo tuommonen rintakipu ole ihan normaalia rankan penkkipäivän jälkeen? Itselle tulee ainakin vähintään joka toinen kerta rinnat todella kipeiksi rankan penkkaamisen jälkeen. Joskus jos penkkaan kevyempiä sarjoja enkä penkitä ihan loppuun asti on kipu yleensä ollut pienempi. Kyllä kunnon penkkipäivän jälkeen kuuluu rinnoissa tuntua! :)

Eikös tuo tuommonen rintakipu ole ihan normaalia rankan penkkipäivän jälkeen? Itselle tulee ainakin vähintään joka toinen kerta rinnat todella kipeiksi rankan penkkaamisen jälkeen. Joskus jos penkkaan kevyempiä sarjoja enkä penkitä ihan loppuun asti on kipu yleensä ollut pienempi. Kyllä kunnon penkkipäivän jälkeen kuuluu rinnoissa tuntua! :)

Se on hieman eriasia normaali lihaskipu kuin outo, ennenkokematon hetkittäin poistuva ja hikoilua aiheuttava kipu, joka tulee ja menee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom