Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Rintalihaksen koostuminen on itselleni hieman mysteeri, voiko esim. rinnan eri osia oikeasti harjoittaa erikseen. Treenaajat aina vannovat eri liikkeiden nimeen, esim. viistoalapenkki ottaisi rintalihaksen alakiinnityskohtaan tms. Itselläni ongelmana on juurikin tuo rintalihaksen muoto, ylhäältä löytyy paksuutta, mutta alhaalta ei ja ns. laattamaisuus puuttuu. Ongelmaa ei yhtään auta rasvakudos lihaksen päällä ja geenit varmasti määräävät pitkälle lihaksen muodon?
5 eri osaa.. ylä,ala,ulko,sisä ja keskiosa
yläosaliikkeita esim..vinopenkki kässäri tai tanko ja vino flyesit
keskiosa..penkki/käsipainoil, peck deck(sisäosaan kans)
sisäosa ..ristikkäistaljalla eteen ja fleysit tasapenkil
ulkoosa...leveä penkki
alaosa... Alavinopenkit ja ristitalja alasvedettynä
Samoja asioita olen pohtinut. Ja itseasissa luinkin tuossa jostakin lehdestä, että vinopenkki tarpeeksi pienillä painoilla ja hiukan etuviistoon työntäen kehittäisi rinnan yläosan lihasta. Tämä tekniikka onkin nyt kokeilussa, ja totta se on, kun tiputin painot puoleen, siirtyi rasitus pois etuolkapäistä ja pectoralis majorista. Kyseissä artikkelissa sanottiin myös, että rinnan alaosan kehitystä saisi aikaan dipillä, mutta ainakaan minä en tämänpäivän kokeilussa saanut mitään tuntumaa mihinkään osaan rintaa. Millainen tuo viistoalapenkki liikkeenä on? Ja sitten, mitenkä on, onko tuo kulman ja painojen säätö vinopenkillä ihan turhaa hifistelyä eli pitäisikö jatkaa vain "isoilla" painoilla ja suoraan kattoon. Niin ainakin suurin osa näyttäisi tekevän.
Pistetään tänne kun liittyy aiheeseen.
Rintalihaksen koostuminen on itselleni hieman mysteeri, voiko esim. rinnan eri osia oikeasti harjoittaa erikseen. Treenaajat aina vannovat eri liikkeiden nimeen, esim. viistoalapenkki ottaisi rintalihaksen alakiinnityskohtaan tms. Itselläni ongelmana on juurikin tuo rintalihaksen muoto, ylhäältä löytyy paksuutta, mutta alhaalta ei ja ns. laattamaisuus puuttuu. Ongelmaa ei yhtään auta rasvakudos lihaksen päällä ja geenit varmasti määräävät pitkälle lihaksen muodon?
Jaa, minä en tunne kuin nämä osat:
http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html
http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html
http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisMinor.html
Parhaiten IMO rintalihaksiin saa massaa juurikin niillä raskailla punnerrusliikkeillä mitä tuossa luettelin jo ekalla sivulla. Jos ei osaa punnertaa rinnalle niin sitten on ehkä paikallaan joku peck deck, flyesit ja ristikkäistalja. Moiset vitkutukset voi kyllä mun mielestä heittää suosiolla romukoppaan ja keskittyä niihin rinnan punnerrusliikkeisiin ja opetella punnertamaan rinnalle.
no joo mä en puhunukkaan lihaksista vaan se eri kohdista ;)
Ittellä melkein tuntuu taas että tosta rinnan yläosasta puuttuu sitä itteään ja tosta alhaalta / rintojen välistä enemmänkin. Rinta treeniin kuuluu penkki tangolla, vinopenkki kp + peck deck/butterfly. Pitkään treenasin kyllä ihan peck deckkiä sekä vinopenkki käsipainoilla ja penkkiä tosi vähän joten olisiko tässä syy ?