Rinnalleveto ja tempasu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommih
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
23.8.2002
Viestejä
2 077
Mihis lihaksiin toi rinnalleveto ottaa?
Kannattaako tällasen normaali punttaajaan vedellä sitä vai onkos se vaan niin kuin voimannosto liike?
Entä kuinka pitkiä sarjoja pitäisi vetää?



Tempaus???????????????????
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
en ole missään voimanosto-ohjelmassa nähny rinnallevetoo apuliikkeenä, mutta hyvä liike se on. oon nyt kahtena kertana vähän totutellu liikkeeseen ja aika tekniikkalaji, täytyy sanoo. mä haen sillä vähän räjähtävyyttä maastavetoon kun se on alkanu nyt vittuilemaan. sitten itse kysymykseen: rinnalleveto ottaa mun käsittääkseni selkään ja hartioihin, jossain määrin myös jalkoihin (riippuu siitä kuinka syvältä raudan hakee rinnalle). kukaan ei varmaan tajuu tota suluissa olevaa, mut en mä sitä osaa paremminkaan selittää
 
Rinnallevedossa toimii hyvin moni lihasryhmä. Jaloista olkapäihin. Sen takia se ei ole oikein kunnon massaliike, kun se ei ota mihinkään lihakseen erityisesti, kuten esim. penkki. Onhan rinnalleveto tosin hyvä nopeusliike jos esim. haluaa räjähtävyyttä penkkiin mutta harvemmin näkee kenenkään kehonrakentajan sitä tekevän.
 
Joo tekniikka liike on.
Itsekin olen kokeillut ja mulla ainakin aikamoinen jomotus tuli olkapäihin. Vetelen tosin vähän heikolla tekniikalla, joten liikkeeni on ehkä enemmän pystysoutu tyyliin power.
Jalat jää vähemmällä, kun ei tuo nopeus ole vahva puoli ja jää tuo polvien notkahdus aika vähälle.
Niin ja ranteet tuli kipeiksi.

Toinen hyvä erityisesti painonnostajien liike on high pull. Joka kanssa muistuttaa aika paljon pystysoutua/olankohautusta. Tämäkin ottaa aika paljon olkapäihin ja trapeziukseen.
Jalkoihin kanssa tietty.
 
Olymp.nostot ja niitten variaatiot (eli siis myös kyykky ja mn) ovat kaikki helvetin hyviä reeniliikkeitä. Kannattaa aloittaa tosiaan ehkä kyykyllä ja mn:llä, sitten tempausvala (eli kyykätään tempausasennossa, tanko pään päällä) ja rinnalleveto. Temp.vala ja rv ei oo ihan niin teknisiä kumminkaan kuin kokonainen tempaus. Työntöö (eli rv + ylöstyöntö) voi kans kokeilla heti kun rv alkaa sujumaan.

Ja näissä räjähtävissä liikkeissä ei voi liikaa korostaa varovaista aloittamista (=vähän kiloja) ja suoritustekniikan hiomista, muuten särkee helposti selkänsä. Pitää muistaa, että F = ma. Eli tarkoitan sitä, että F (force) on periaatteessa aina tietyn kokoinen, koska vaikka kilomäärä pienenee, niin kiihtyvyys (liikkeen nopeus) kasvaa. Sama periaatehan on nopeuspenassakin, tehostetaan hermotusta ja hankitaan räjähtävyyttä nopealla liikkeellä, mutta paljon maksimia pienemmillä painoilla.

Rv ottaa mun nähdäkseni aika lailla samoihin lihaksiin kuin mn (selkä ja jalat), mutta tietenkin eri lailla. Mulla on toiminut hienosti rv ja tempaus (ja variaatiot), on saanu tasasta tahtia lisäillä kiloja kyykkyyn ja maastanostoon sinä aikana, kun niitä oon tehny. Kai siinä on hermotus parantunu ja selkä vahvistunu.

Perkule, tää menee toistoksi! Laitapa söörtsiin vaikka sana painnonosto ja lue haun tuloksena tulevat threadit läpi, niin sieltä saa jotain osviittaa. Koeta ettiä joku jamppa, jolla oisi näistä olymp.nostotekniikoista enemmän kokemusta neuvomaan sua tekniikan suhteen.
 
"Pitää muistaa, että F = ma. Eli tarkoitan sitä, että F (force) on periaatteessa aina tietyn kokoinen, koska vaikka kilomäärä pienenee, niin kiihtyvyys (liikkeen nopeus) kasvaa."

Ei kannata ehkä ryhtyä fyysikoksi...

Eihän se voima ole yhtä suuri, vaan se riippuu nimenomaan siitä kuinka suurella voimalla itse siihen painoon vaikutat (no ehkä tarkoitit tätä tuolla periaatteessa sanalla). Mutta voit tietoisesti yrittää liikuttaa sitä painoa hyvinkin eri suuruisilla voimilla ja vieläpä jos paino on iso, niin varmasti (alitajuisesti) asennoidut siten, että yrität maksimaalisemmin kuin pienen painon kohdalla.

Sitä paitsi olennaisempaan, kuin tuo voima, voimaharjoittelussa on kuitenkin intensiteetti. Keskimääräisen intensiteettti lasketaan vaikkapa seuraavalla harjoittelulla (paino x toistot):
100 x 5
120 x 5
140 x 5

näin I(av)=(100x5+120x5+140x5)/15=120.

Eli kunnolla vaan painoa, vaikka tekniikan harjoittelu kannattaa ehkä hieman pienemmällä aloittaakin.
 
mä suosittelisin tekemään noi painonnostoliikkeet ekana ja vasta sitten maastavedon. ne on teknisiä ja vaatii fressin nostajan. sen lisäksi se räjähtävyys on parempi fressinä.

älä tee painonnostoliikkeissä sarjoja loppuun asti, jos haluat säilyttää räjähtävyyden ja hyvän tekniikan. lyhyitä (1-5) sarjoja paljon.

työsarjaesimerkki sisältäen kolme vetoliikettä. luvut prosentteja ko. liikkeen maksimista:
RTe 3*3*70-80, 3*2*75-85
RRV 2*4*80-90, 2*3*85-95
MV 5*80-85, 4*85-90, 3*90-95, 5*70

tossa tulee aika paljon jo vetoja ja usealla eri kuormitusalueella suhteessa esim. mv:n maksimiin. tuota kun jauhaa hieman varioiden kerran viikossa pitäen kyykyt hieman enemmän ylläpitävinä, parissa kk:ssa veto nousee sellasen 10% helposti. joka kolmas vko kannattaa pitää selkeästi kevyempänä.

jos taas oma rinnalleveto tökkii, saa siihen maastavedolla lisää räjähtävyyttä(!!). veto vaan tehdään enemmän rrv:n ekan vedon rytmiä muistuttaen ja mahd. räjähtävästi. 4-8*1-3*70-80% on aika hyvä perusjuttu.
 
Originally posted by SLÄM
Eihän se voima ole yhtä suuri, vaan se riippuu nimenomaan siitä kuinka suurella voimalla itse siihen painoon vaikutat (no ehkä tarkoitit tätä tuolla periaatteessa sanalla).

Juuri näin! Tuota tarkoitin, eli että kun yksi tekijä (massa, painon suuruus) laskee, niin nostetaan toista (nopeus, millä paino liikkuu) vastaavasti.

Eli kunnolla vaan painoa, vaikka tekniikan harjoittelu kannattaa ehkä hieman pienemmällä aloittaakin.

Tuonkin suhteen oon just samaa mieltä. Sitten kun suoritustekniikka alkaa olla kohillaan, niin pitää uskaltaa lisätä tankoon painoa kans. Se on helpompaa kyllä hieman yksinkertaisemmissa liikkeissä kuten voimanoston Pyhässä Kolminaisuudessa: kyykky, pena, mn -> kuin esim. tempauksessa tai rinnallevedossa. Mä oon tehny toistaiseksi silleen, että pidän noita olymp.nostoja ikäänkuin nopeusreeninä, ehkä n.50% maksimista painot. Keskityn niin nopeeseen ja tekn. hyvään suoritukseen kuin pystyn. Sitten kun haluan pelata isommilla raudoilla, niin vaihdan eri reeniliikkeen käyttöön, esim. voimanostolajit tai pystypunnerrus.
 
Originally posted by Tohveli
Onhan rinnalleveto tosin hyvä nopeusliike jos esim. haluaa räjähtävyyttä penkkiin
ootko tosissas? jos rinnallevedolla saa penkkitulosta ylös niin mä teen sen joka viikko
 
Originally posted by beginner
ootko tosissas? jos rinnallevedolla saa penkkitulosta ylös niin mä teen sen joka viikko

Mä nyt meinasin, että jos sulla on vitun hidas lähtö rinnalta penkissä niin kyllä se rinnalleveto voi tuoda sitä toivottua nopeutta siihen lähtöön.
 
Originally posted by Tohveli


Mä nyt meinasin, että jos sulla on vitun hidas lähtö rinnalta penkissä niin kyllä se rinnalleveto voi tuoda sitä toivottua nopeutta siihen lähtöön.
ennemmin ratkaisisin ongelman tekemällä pari-kolme kuukautta nopeaa penkkiä tavallisen lisäksi
 
Originally posted by tommih
Mihis lihaksiin toi rinnalleveto ottaa?
Kannattaako tällasen normaali punttaajaan vedellä sitä


Ei kannata. Jos oot kiinnostunut painonnostosta, sit tietysti. Tai haet jotain vaihtelua tai hienosäätöä johonkin . Mutta, jos olet aloitteleva tavallinen puntinnostaja, joka haluaa lihasta ja voimaa, niin keskity perusliikkeisiin.
 
Originally posted by tommih
Mihis lihaksiin toi rinnalleveto ottaa?
Kannattaako tällasen normaali punttaajaan vedellä sitä vai onkos se vaan niin kuin voimannosto liike?
Entä kuinka pitkiä sarjoja pitäisi vetää?



Tempaus???????????????????

Kehonrakentajan on yleisesti ottaen parempi pysyä pois noista liikkeistä, mutta jos haet yleislihaskuntoa/suorituskykyä/räjähtävyyttä/jotain erityislajia tukevaa treeniä jne jne niin sitten lienee ihan peruskamaa varsinkin rinnalleveto. Puhumattakaan jos olympianostot kiinnostaa.
 
Re: Re: Rinnalleveto ja tempasu?

Originally posted by JJJ



Ei kannata. Jos oot kiinnostunut painonnostosta, sit tietysti. Tai haet jotain vaihtelua tai hienosäätöä johonkin . Mutta, jos olet aloitteleva tavallinen puntinnostaja, joka haluaa lihasta ja voimaa, niin keskity perusliikkeisiin.

JJJ puhuu asiaa niinkun aina(?).Jos lihaksia ja voimaa haluat otat pääliikkeinä ja treenin ensimmäisenä liikkeenä mn,kyykky ja penkki.Jos pidät kevyempiä viikkoja voi silloin ottaa ihan vaihtelun vuoksi.
 
Originally posted by beginner
ennemmin ratkaisisin ongelman tekemällä pari-kolme kuukautta nopeaa penkkiä tavallisen lisäksi

No joo... nopeuttahan silläkin tulee (kai). Suosittelen enemmän käteen kuin rinnallevetoa. :D
 
Rinnalle veto

Rinnalle veto EI auta penkkin mitenkään! Miksi auttaisi?

Alku veto on maastanosto myötä otteella , tästä saadulla vauhdilla + olkapäillä ja epäkkäillä vedetään tanko niin ylös että ehditään "kiepsahtamaan" tangon alle,etukyykky asentoon.
 
Re: Rinnalle veto

Originally posted by J.Jake
Rinnalle veto EI auta penkkin mitenkään! Miksi auttaisi?

Joo, en mäkään oikein nää, että tempaus voisi auttaa penatulosta isommaksi. No, ehkä epäsuorasti selän vahvistumisen seurauksena, mutta melko mitätön on vaikutus. Vahvista ennemmin ojentajia, rintaa, olkapäitä ja yläselkää,
niin jopa rupee penassa liikkumaan isommat raudat.

Tempaus, rinnalleveto ym. olympialaisten nostotekniikat ja niiden muunnelmat auttavat sen sijaan kyykkyyn ja maastanostoon melko hyvin, ainakin mulla ovat auttaneet. Selkä vahvistuu ja hermotus paranee.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom