Rikosrekisteri!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HRC
  • Aloitettu Aloitettu
Tämän threadin tietojen mukaan niillä ei ollu perusteita laittaa minusta tietoja mihinkään. Eikä muutenkaan kun en tehnyt mitään. Kyseessä ei kai ollut epäiltyjen rekisteri kun ne kysy kutsunnoissa että ootko varastanu yms. niin sanoin ei ja ne väitti että ainaki merkintä löytyy.. Pitääpä käydä oikaisemassa väärät tiedot ens vuoden puolella ennen inttiä. Kiitti vaan kaikki!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko jollain tietoa miten noi merkinnät vaikuttavat JV-kortin saamiseen? Olen ollut yhden yön putkassa(tai siis olimme molemmat) kun väänsin yhden äijän kännipäissäni solmuun. Poliisi sanoi että kiinnioton syynä oli kaupungin järjestyssäännön rikkominen, en joutunut maksamaan sakkoja etc. Mulla on suoritettuna JV-kurssi ja voimankäyttökurssi mutta en viitsisi maksaa sitä 15 euroa turhaan.

:offtopic: Luultavasti ikinä ei ole vituttanut niin paljon kuin silloin kylmällä sellin betonilattialla laskuhumalassa, syyttömänä tappelun alkamiseen.(syyttömänä ei ole pelkäästään mun oma mielipide, vaan myös kaikkien muiden paikalla olleiden)

Ei vaikuta intti hommiin..
Kaveri oli Spollina vaikka oli tuomioita mm.pahoinpitely, murto ja rattijuopumus..
Se miks se pääs sinne oli kuulemma siinä ku siltä oli kysytty intissä taustat, niin se oli kertonu suoraan.

Originally posted by Koukkari
Onko jollain tietoa miten noi merkinnät vaikuttavat JV-kortin saamiseen? Olen ollut yhden yön putkassa(tai siis olimme molemmat) kun väänsin yhden äijän kännipäissäni solmuun. Poliisi sanoi että kiinnioton syynä oli kaupungin järjestyssäännön rikkominen, en joutunut maksamaan sakkoja etc. Mulla on suoritettuna JV-kurssi ja voimankäyttökurssi mutta en viitsisi maksaa sitä 15 euroa turhaan.

:offtopic: Luultavasti ikinä ei ole vituttanut niin paljon kuin silloin kylmällä sellin betonilattialla laskuhumalassa, syyttömänä tappelun alkamiseen.(syyttömänä ei ole pelkäästään mun oma mielipide, vaan myös kaikkien muiden paikalla olleiden)

Jos sulla on ne kurssit jo suoritettu niin eihän siinä silloin ole mitään järkeä maksaa, nyt vaan odotat, joko sä saat sen kortin, tai jäät ilman, jos jäät ilman niin silloin tiedät että jokin merkintä siellä on.

Originally posted by Koukkari

Ei pitäis vaikuttaa kortin saantiin millään lailla, koska tuosta ei tule rikosrekisteriin mitään merkintää. Ainoastaan silloin saat merkinnän jos syyttäjä tekee syyttämispäätöksen, ja käräjäoikeus toteaa sinut syylliseksi pahoinpitelyyn.

Kaverilla oli lähellä lähteä JV-kortti pois, kun pahoinpiteli yhden jätkän kaupungilla kotoa käsin sairaalakuntoon...
Ts. kaveri ei ollut lähelläkään tapahtumapaikkaa, ilmeisesti pahoinpidellyllä oli jotain kaunoja sitä kohtaan. Kaveri on tehnyt pidemmän aikaa järkkärin hommia tällä kylällä, ja ilmeisesti sitä kautta jäänyt jotain hampaan koloon...
Käräjäoikeus totesi kaverin syylliseksi pahoinpitelyyn, mutta hovioikeus kumosi päätöksen näytön puutteeseen. Kerrankin oikeus voitti:thumbs:

Epäiltyjen rekisteri ei ole mitenkään yleistä tietoa, ts. ei ole kuin murto-osalla poliiseista käytettävissä. Ilmeisesti lähinnä SUPO ja KRP.

JV-kortin saamiseen vaikuttanee ainoastaan toisen henkeen ja terveyteen tai huumausaineisiin liittyvät tuomiot. Mun kaverilla on JV-kortti kahdesta putkayöstä huolimatta.

Luulenpa HRC, että tapauksessasi on käynyt siten, että teidät on kaverisi kanssa molemmat kirjattu epäillyiksi, mutta koska näpistys ja vahingonteko on asianomistajarikoksia, ja taloyhtiö ei ole esittänyt rangaistusvaatimusta mikä on edellytys prosessin etenemiselle, teille on jäänyt merkintä. En tosin osaa sanoa miksi se intillä näkyy.

Sinulla on toki oikeus pyytää että asia tutkitaan (esittää oikaisuvaatimus), jotta saat itseltäsi merkinnän pois. Käyt laitoksella jolta partio tuli paikalle, ja pyydät saada yhteystiedot sille tutkijalle, jolle juttu aikanaan on määrätty.

Vastaavalla tavalla voidaan tuomioistuimessa todeta syylliseksi, mutta jättää tuomitsematta jonkin anteeksiantopykälän perusteella. Eli olet syyllinen mutta et saa rangaistusta. Nyt olet epäilty, ilman että kukaan vaatii sinulle rangaistusta.

Herättelen henkiin vanhan threadin..

Mulla on nuoruuden villinä vuosina(5-6 vuotta sitten,taisin olla 17v) ollut hallussa reilu 10 ekstaasi tablettia, pari grammaa piriä + muutama gramma hasista. Olin viikonlopun(pe,la,su) polisiin suojissa. Asia meni oikeuteen jossa sain tuomitsematta jättämis päätöksen :D . Eli mulle ei tullut edes sakkoja tilanteessa. Kuitenkin käsitääkseni johonkin merkintöihin jäi joku huumausainerikos? Tämän jälkeen ei ole ollut mitään hölmöilyjä.

Kysymys kuuluu:

Onko tämä este aloittaa kick boxing? Kävin katsomassa näytöksen ja innostuin lajista, mutta lapuissa lukee että hakijalta tarkistetaan rikosrekisteri ja samaa sano kurssia vetävä ukko. Vai koskeeko seuraan liittymiskielto yleisesti ainoastaan pahoinpitelyrikoksia?

Miä uskoisin, että noi lajijutut koskee pahoinpitely yms juttui, ei esim. rattijuopumuksii jne.
Poliisilt ollaa kysytty joskus rekisterist, että näkyyks ne tiedot siel sitte koko loppuelämän, ni se sano muistaakseni että 5 vuotta säilyy ja sitte poistetaa. Tappoo jne ei poisteta vissiikää, tai sit se oli jotain 20 vuotta ennenku hävitetää tiedot, en muista tarkallee tota. Selitti kummiski että jokasel on oikeus alottaa uus elämä ettei niit sen takia voi ikuisest siel säilytellä.

lumbago sanoi:
Miä uskoisin, että noi lajijutut koskee pahoinpitely yms juttui, ei esim. rattijuopumuksii jne.
Poliisilt ollaa kysytty joskus rekisterist, että näkyyks ne tiedot siel sitte koko loppuelämän, ni se sano muistaakseni että 5 vuotta säilyy ja sitte poistetaa. Tappoo jne ei poisteta vissiikää, tai sit se oli jotain 20 vuotta ennenku hävitetää tiedot, en muista tarkallee tota. Selitti kummiski että jokasel on oikeus alottaa uus elämä ettei niit sen takia voi ikuisest siel säilytellä.

Jep. Aatelin vaan että onko huumausainerikoksissa eri käytäntö? Hain meinaan ajokortin opetuluvan kesällä ja ottivat kuulusteluun just ton vanhan paskan takia eli ei ne sitä merkintää ollut ainekaan sillon vielä poistanut. Mutta toi on hyvä tieto että lajijutut koske pahoinpitely yms rikoksia.

:offtopic: mut onko netis jotai ns. lakikirjaa, jostai vois käyä tutkailee niit pykälii ko ei oikee jaksais mistää kirjasta käydä niit selailee? En oo ite ainakaa löytäny

Kparta sanoi:
Herättelen henkiin vanhan threadin..

Mulla on nuoruuden villinä vuosina(5-6 vuotta sitten,taisin olla 17v) ollut hallussa reilu 10 ekstaasi tablettia, pari grammaa piriä + muutama gramma hasista. Olin viikonlopun(pe,la,su) polisiin suojissa. Asia meni oikeuteen jossa sain tuomitsematta jättämis päätöksen :D . Eli mulle ei tullut edes sakkoja tilanteessa. Kuitenkin käsitääkseni johonkin merkintöihin jäi joku huumausainerikos? Tämän jälkeen ei ole ollut mitään hölmöilyjä.

Kysymys kuuluu:

Onko tämä este aloittaa kick boxing? Kävin katsomassa näytöksen ja innostuin lajista, mutta lapuissa lukee että hakijalta tarkistetaan rikosrekisteri ja samaa sano kurssia vetävä ukko. Vai koskeeko seuraan liittymiskielto yleisesti ainoastaan pahoinpitelyrikoksia?
Mun tietääkseni ne tarkistaa lähinnä väkivaltaisuuden ja siihen liittyvät rikkeet. Noitten merkintöjen ei pitäisi kyllä enää virallisesti näkyä eikä vaikuttaa mihinkään, mutta noi h-jutut on aina sellaisia... Kerran jäät kiinni niin aina epäillään...

lumbago sanoi:

Höpö höpö. Kyllä ne sinne jää ikuisiksi ajoiksi, tosin kaikki ei niitä saa tietoonsa. Mutta esim. poliisikouluun tai muihin vastaaviin taitaa olla turha hakea jos on joskus hölmöillyt.

Kparta sanoi:

Mites ne sen tarkistaa?

Mun käsittääkseni tuo "tarkistetaan rikosrekisteri" on vain sellainen pelote, joita joissakin seuroissa/lajeissa käytetään satunnaisten hörhöjen karkoittamiseksi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jos joku mielisairaan katutappelijan näköinen tulee tunkemaan kurssille, niin sitä pyydetään tuomaan poliisilaitokselta nuhteettomuustodistus. Enpä usko että tätä kaikilta pyydetään. Ja jos pyydetään, niin tsekkaa poliisilta että mitä ne aikoo siihen kirjoittaa.

Sitä en tiedä mikä on KB-seuran suhtautuminen huumesekoiluihin. Voipi olla neuvottelukysymys. Eli en usko että estää lajin aloittamista.

feikki-elvis sanoi:
Höpö höpö. Kyllä ne sinne jää ikuisiksi ajoiksi, tosin kaikki ei niitä saa tietoonsa. Mutta esim. poliisikouluun tai muihin vastaaviin taitaa olla turha hakea jos on joskus hölmöillyt.

En tavallisesti vastaile tänne yleiselle puolelle, aikani ei vain riitä siihen. Tässä on kuitenkin niin pahoja virhekäsityksiä levitelty, että pakko puuttua asiaan.

Poliisien rekistereistä ja tietojen poistamisesta niistä säädetään laissa henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa. Erityisesti suosittelen lukemaan 5-luvun säännökset.

Nyt kun poliisilla on kaiken maailman eri rekisterejä niin minkälaista selvitystä tarvitsee jonkun vaatia, että näkyy juoppoputkassa vietetyt yöt/rikesakot/päiväsakot? Rikosrekisteri otteessa ei varmaan näy, mutta näkyykö turvallisuusselvityksessä? Pitääkö selvityksen olla laaja, perusmuotoinen vai suppea? Finlexissä mainitaan, että tiedot eivät poistu jos tulee uusia merkintöjä ennen kuin vanhatieto on pyyhitty eli vanhentumisaika lasketaan kaikille aina alusta uuden tapauksen tapahtuessa. Tarkoittaako se sitä, että jos on joskus ollut yön putkassa ja siitä 4vuoden jälkeen saa sakkoja ja siitä taas vaikka 4vuoden päästä taas spudussa niin ensimäisestä spuduyöstä näkyy merkintä 13vuoden päähän? Vai onko tarkoitus se että ainoastaan samat tapaukset esim peräkkäiset putkayöt pidentävät tietojensäilytys aikaa vanhoilta putkaöiltä ja sakot vain sakoilta? Tämä herätti mielenkiinnon, koska joskus on nuorempana herätty poliisiasemalta Poliisilain 11§ nojalla kostean illan jälkeen :kippis1: ja tuossa 3 vuotta sitten sain naurettavasta asiasta (lievä vahingonteko)muutaman päiväsakon. :david: Rupesi oikein kiinnostamaan näkyykö ne spuduyöt vieläkin vaikka niistä on kulunut se 5 vuotta (pitäisi olla pois merkinnöistä) mutta tuosta sakosta vasta 3vuotta(näkyy vielä 2vuotta)? Molemmissahan se vanhentumisaika on 5v.

Pahimmassa tapauksessa pitää elää vielä 2vuotta noi kaikki tiedot rekistereissä ja vasta sitten olla ns. puhtailla papereilla. Vaikka kyllähän ne varmaan jostain saa kaivettua esille (SUPO), mutta toisaalta voidaanko niitä käyttää enään mihinkään jos kerran ne on "virallisesti" poistettu. Esim. jos hakee johonkin korkeeseen virkaan niin ulotetaanko selvitykset myös rekistereitä poistettuihin tietoihin ja sillä tavalla torpeedoida vaikka selvitystä vaaitivat duunit. Vai vaikka jollain supersalaisella rekisterillä olisikin vanhoja tietoja niin ne vaan ovat siellä, mutta niillä ei ole mitään painoasrvoa ulkopuolisten (työnantajien, virastojen jne) pyytämiin selvityksiin?!

Voihan vittu foliohattu päähän ja faradayn häkki ympärille.:D

Olipa sekavasti esitetty, mutta jos joku sai selvää ja osaa vääntää rautalangasta niin kiitos!:D :

No, itse teininä syyllistyin hölmöykseen jostain sain muutamat päiväsakot. Pikku juttu, mutta kuitenkin, sakkoa tuli. Ei tosin mitään rikosrekistereitä. Tämän jälkeen esim. armeijassa kysyttiin asiasta, mutta kun sanoin suoraan enkä kierrellyt tai kaarrellut niin ihan johtajakoulutukset ja muut käytiin läpi ilman mitään ongelmia. Eli ainaki kyseiselle majurille riitti kun pamautin kaunistelematta, mutta asiaan kai vaikuttanee se, etä se ei ollut vakavaa ja tosiaan nuoruuden söhläilyä, joka sinänsä on kai 'ymmärrettävää'.

Itsehän varsin lainkuuliaisena kansalaisena olen siitä tyytyväinen ettei ole tarvinnut foliopipoa päähän laittaa, sillä myös maailmaa kiertäneenä on taustoja selvitelty mitä kuumottavimmissa takahuoneissa koska olen sen verran ruma, mutta no problemo.

Samoiten työtäni varten tehtiin ihka oikea turvaselvitys, ja sekin tuli takaisin ihan jees ja sain duunin.

En sitten tiedä tosin ehkä jollain 'oikeilla rikoksilla' asia ei olisi ollut niin simppeliä, mutta omalla kohdallani en ole kokenut mitään elämää hankaloittavia asioita, tosin siitä on vuosia aikaa eikä se kummonen juttu ollut.. sakot tuli kuitenkin. Ja kantapään kautta opin muutaman tosiasian elämästä, eli voin sanoa kokemuksen olleen jopa varsin positiivinen näin jälkeenpäin ajatellen.

Niin ja itsekin mietin aikoinani maanpuolustusuraa, ja minulle ainakin sanottiin että YK-hommiin kannattaisi vielä pari vuotta odottaa, mutta periaatteessa ei ehdoton este. Ja vielä myötämielisempi tuli MPKK:sta aikoinaan, missä täti sanoi vaan 'kaikki virheitä tekee kun on nuoria.. pistä hakemus tulemaan vaan!'.

No en kuitenkaan pistänyt :). Mutta pointtina se, että itse olen töhöilyni jälkeen käynyt varmaan melkeen kaikki mahdolliset tarkistukset läpi eri jutuissa, eikä ole ongelmia tullut. Ei edes silloin kun ne varmaan jossain näkyikin vielä.

Ja niin pysykäähän kaidalla tiellä. Ei tarvi sitten jännittää myöhemmin.. kaikille junioreille vaan tiedoksi siis!

Tatu Henriksson sanoi:
En tavallisesti vastaile tänne yleiselle puolelle, aikani ei vain riitä siihen. Tässä on kuitenkin niin pahoja virhekäsityksiä levitelty, että pakko puuttua asiaan.

Poliisien rekistereistä ja tietojen poistamisesta niistä säädetään laissa henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa. Erityisesti suosittelen lukemaan 5-luvun säännökset.

4) pidätettyjen tiedot kymmenen vuoden kuluttua viimeisen tiedon merkitsemisestä; poliisilain 11 §:n nojalla kiinniotetun tiedot kuitenkin viiden vuoden kuluttua tiedon merkitsemisestä

Tarkoittaako tämä edellinen sitä, että jokaisesta juoppoputkayöstä alkaa oma 5v poistamisaika? Eli 5vuotta vanhempia putkaöitä ei näy riippumatta siitä kuinka usein siellä vierailee? Entä vaikuttaako muut mahdolliset rötökset niiden vanhemisaikaan. Sekä toisin päin.

Kiinnostaisi myös mitä tietoja oikeasti tallennetaan SUPON järjestelmiin. Eli onko se ns. keskitetty rekisteri jossa on koottu kaikki tiedot kaikista rekistereistä yhteen? Vai valikoidaanko sinne vain tietoja?

Seuraavassa on erittäin ympäripyöreästi selitetty sen sisältö:

5 §

... Suojelupoliisin toiminnallinen tietojärjestelmä voi sisältää tietoja, joita on tarpeen käsitellä oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä tai valtion turvallisuutta vaarantavien hankkeiden tai rikosten estämiseksi tai selvittämiseksi. ...

Ja SUPON järjestelmissä tieto pysyy 25v viimeisestä merkinnästä...

Tatu Henriksson sanoi:

Mä en ymmärtäny tosta yhtään mitään. Eli sanoppas nyt ihan selvällä suomenkielellä että voinko minä pyrkiä 5 vuoden päästä poliisikouluun, kun minulla on tossa pari vuotta sitten langetettu ehdonalainen vankeustuomio pahoinpitelystä? Epäilen vahvasti...

feikki-elvis sanoi:
Mä en ymmärtäny tosta yhtään mitään. Eli sanoppas nyt ihan selvällä suomenkielellä että voinko minä pyrkiä 5 vuoden päästä poliisikouluun, kun minulla on tossa pari vuotta sitten langetettu ehdonalainen vankeustuomio pahoinpitelystä? Epäilen vahvasti...

Siis ehdollinen tuomio. Voit toki pyrkiä. Et tule kuitenkaan missään nimessä pääsemään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom