Renkaasi?

BCAA-valmisjuoma -40%
On Greenmaxit ja aivan perseestä nokialaisiin verrattuna, varsinkin sadekelillä. Melua vitusti enemmän ja pitoa vitusti vähemmän. Ja paljon uraherkemmät samassa koossa. Puolet pintaa jäljellä edessä ja takana vielä enemmän.

Jännä mä olen hiton tyytyväinen noihin, Mä antaisin juuri märkäpidolle kehuja :D tiedä sitten kuinka autokohtainen juttu tuo on vai onko noissa renkaissa eroja.. Katselin noita testejäkin ja arvosteluja niin just märkäpito oli yksi hyvä asia noissa :D

Ainut nega mitä mä noissa huomaan on melu, seuraavat renkaatkin tulevat olemaan greenmaxit.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Mitäs pakkiksen rengasmestarit on mieltä. Onko sopivat paineet Michelinin xi3 kitkoille (225/50r17 xl-kantavuudella), kun edessä on painetta 2,85 baria ja takana 3 baria? Pyörivät e39 523i:n alla.
 
Mitäs pakkiksen rengasmestarit on mieltä. Onko sopivat paineet Michelinin xi3 kitkoille (225/50r17 xl-kantavuudella), kun edessä on painetta 2,85 baria ja takana 3 baria? Pyörivät e39 523i:n alla.
Kyllä toi on aika lähellä oikeaa, vähän kyllä kelistä riippuen missä lämpötilassa ne on mitattu. Jos renkaat on olleet lämpöisessä niin voi olla jopa liian vähän, mutta jos renkaan lämpötila on -20 ja sieltä mittaa 3bar niin se on äkkiä liikaa. Pykälän tai pari jos tiputtaa niin saattaa pitää vähän paremmin, mutta voi taas kulua enemmän. Takavetoisessa on ihan hyväkin idea laittaa sinne taakse vähän enemmän, koska vetävä pyörä tuppaa kulumaan keskeltä jos painetta on liian vähän.
 
No hyvä että on haarukassa, niin voi tuosta sitten lähteä hakemaan sopivia. Nuo paineet oli tosiaan mitattu noin -5 asteessa ja auto oli ajettu tallista ulos vain noin puoli tuntia aikaisemmin. Täytyy tarkastaa nuo paineet nyt, kun auto on ollut ulkona säilytyksessä ja pakkasta on sopivasti (-10).
 
Jatketaan rengaspaine-aihetta:

Millaiset paineet tulisi laittaa 215/60R17 rinkuloille? Kyseessä Michelin Cargo Vector kitkarenkaat ja autona VW Transporter minibussi 1+8. Ovipielessä on ehdotettu 4,6 mutta onko se nyt vain minimisuositus? Eli mitä laitetaan?
 
Jatketaan rengaspaine-aihetta:

Millaiset paineet tulisi laittaa 215/60R17 rinkuloille? Kyseessä Michelin Cargo Vector kitkarenkaat ja autona VW Transporter minibussi 1+8. Ovipielessä on ehdotettu 4,6 mutta onko se nyt vain minimisuositus? Eli mitä laitetaan?
Noissa tapauksissa kannattanee ensin vilkaista mikä on renkaan maksimipaine. Löytyy renkaan kyljestä. Jotkut renkaat saavuttaa maksimikantavuutensa vähän pienemmällä paineella kuin toiset. Sinne voi sit täräyttää sen maksimipaineen tai vähän alle ihan kuormasta riippuen. Voihan olla että sun renkaissa se on vain 4.5 bar ja sit laitetaan se.
 


Nyt on kesäkumit taas alla. Onhan noi paskat ajaa talvirenkaiden jälkeen... 235/35/19 kokona. Nyt on alla Nankangit, ei muuten vikaa, mutta kohtuu äänekkäät. Tosin myös Falkenit olivat äänekkäät koossa 255/35/19. Olisiko jotain hiljaista merkkiä vai onko meteli vaan tuon profiilin syytä.
 


Nyt on kesäkumit taas alla. Onhan noi paskat ajaa talvirenkaiden jälkeen... 235/35/19 kokona. Nyt on alla Nankangit, ei muuten vikaa, mutta kohtuu äänekkäät. Tosin myös Falkenit olivat äänekkäät koossa 255/35/19. Olisiko jotain hiljaista merkkiä vai onko meteli vaan tuon profiilin syytä.

Miten ne on paskat ajaa? Talvirenkaat on paskat ajaa kuivalla asfaltilla, ei kunnon kesärenkaat.
Paitsi jos pitää hyvänä ajamisena pehmeävallisen ja korkeaprofiilisen renkaan alle sortamista ja paskaa pitoa kaikissa olosuhteissa, sitten talvirenkaat on varmaan hyviä ajaa. Dingdongit ja falkenit on niitä halvimman pään kuitenkin hyväksyttäviä kesärenkaita, falkenilla on toki hyviäkin malleja.

Yleensä tuon kokoinen rengas on nopeaan ajoon tehty, ja siksi se on jäykkä ja äänekäs. Pistä vähän laadukkaammat, pienemmän nopeusluokan ja vakiokoon renkaat niin ei vetele urissa ja saattaa olla hiukan hiljaisempikin. Kesärenkaissa mitä olen käyttänyt riisikupissani on nopeusluokat 270km/h(205/45/17 Toyo T1-R) ja 300km/h(Yokohama S-Drive), ja rengas on erittäin pitävä ja jämäkkä, soveltuu kuitenkin katuajoon seoksiltaan ja kuvioinneiltaan. Eripainoisissa autoissa ei toimi samalla lailla sama rengas, ei voi heittää painavaan audiin samaa rengasta kuin kevyeen hondaan ja odottaa että toimii samalla lailla.
 
Miten ne on paskat ajaa?

Taajamanopeuksissa vetely on melkoista verrattuna pienempiiin talvirenkaisiin. Profiilin takia myös montut tuntuvat melko voimakkaina.

Enkä ole näiden vikojen takia ostamassa pienempiä kesärenkaita. Hiljaisemmat toki kelpaisivat.
 
Eilen Ikeassa käydessämme, luonnollisesti odottelin autossa, minulla oli aikaa ja tutkailin hieman nykyisen kulkineen tietoja (VW Transporter 1+8). Rekisteriotteeseen on merkattu sallituksi rengaskooksi ainoastaan 215/60 R17 C. Miksi vain yksi koko? Esim. toisessa autossa sopivia rengastuksia on lueteltu pitkä rimpsu.

Toinen kysymys on se, että kun ostin auton liikkeestä, eikä autossa ollut kunnollisia kesätassuja, niin liikkeen puolesta vanteille heitettiin kitkarenkaat joilla nyt ajelee jonnekin kesä-heinäkuunvaihteeseen. Mutta nämä renkaat ovat kokoa 205/60 R17. Saako renkaat olla kapeammat kun mitä otteeseen on merkattu?

Vielä viimoinen kysymys palstan rengasguruille: uudet renkaat on hankintalistalla kesällä mutta millaisia esim. taksiautoilijat/muut ammattiautoilijat, ovat vastaavan kokoluokan autoihin laittaneet. kulutuskestävyys on etusijalla koska ajomelu on muutenkin kova, eikä tällöin hiljaisesta renkaasta ole mitään hyötyä.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Eilen Ikeassa käydessämme, luonnollisesti odottelin autossa, minulla oli aikaa ja tutkailin hieman nykyisen kulkineen tietoja (VW Transporter 1+8). Rekisteriotteeseen on merkattu sallituksi rengaskooksi ainoastaan 215/60 R17 C. Miksi vain yksi koko? Esim. toisessa autossa sopivia rengastuksia on lueteltu pitkä rimpsu.

Toinen kysymys on se, että kun ostin auton liikkeestä, eikä autossa ollut kunnollisia kesätassuja, niin liikkeen puolesta vanteille heitettiin kitkarenkaat joilla nyt ajelee jonnekin kesä-heinäkuunvaihteeseen. Mutta nämä renkaat ovat kokoa 205/60 R17. Saako renkaat olla kapeammat kun mitä otteeseen on merkattu?
Ehkä sitä autoa ei ole saanut kuin yhdellä rengaskoolla. Ehkä edellinen oli muutoskatsastettu useammalle rengaskoolle. Ehkä molempia. Ei tiedä, mutta siinä vaihtoehtoja.
Renkaan leveyttä saa muuttaa 30mm alkuperäisestä ja vanteen halkaisijaa tuuman ilman muutoskatsastusta.
Viimeiseen en sano mitään.
 
Olin pitkään Gt Radial Champiroon tykästynyt ja halvasta hinnasta huolimatta koin ne ihan asiallisiksi ainakin kesärenkaina. Sitten siirryin Bridgestonen leiriin ja olen ollut niihinkin tyytyväinen etenkin talvirenkaissa (kitkaa ja nastaa molempia). Kesärenkaina nykyiset Turanzat ovat kulahtaneet kauhee vauhtia loppuun ja nyt olen alkanut miettiä jopa muita merkkejä kesänakeiksi. Noranzat ovat edelleen valintani talvirenkaiksi.

Onko muita GT Radialiin tykästyneitä? Entä Hankook tai Nankang? Tuo jälkimmäinen saa aikalailla laidasta laitaan palautetta ja hieman ehkä epäilyttää, mutta Hankookia ei ole kukaan moittinut. Lisäksi Falkenia pitää aika moni asiallisena erilaisilla foorumeilla. Kokemuksia?
 
PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Koskas spekuloidut kapeat renkaat tulee kaikille pakollisiksi? Onko jotain lähteitä/tietoa?
Eipä tuommoista "pakkoa" ole tullut itselle vastaan.. Ensiasennusrenkaiksi ehkä laitettaisiin päästövaatimuksien takia sirkkelinteriä alle mutta kai sitä lain puitteissa saa laittaa mieleisensä renkaat?
 
Kuinka kapeat ne pitäisi moisen pakon kannattajien mielestä olla? Millä perusteella?

kulutuksen perusteella. En sen tarkemmin tiedä ehdotuksen sisällöstä, ajattelin että täällä joku olisi perillä asiasta. Jotain luin että 21-tuumaisia 165?/60 renkaita alettais ainakin uusiin autoihin asentelemaan pian.
 
kulutuksen perusteella. En sen tarkemmin tiedä ehdotuksen sisällöstä, ajattelin että täällä joku olisi perillä asiasta. Jotain luin että 21-tuumaisia 165?/60 renkaita alettais ainakin uusiin autoihin asentelemaan pian.

Oma E-Mersu näyttäis aika koomiselta jollain 185 leveyden renkaalla... saatika vielä kapeammilla... toki itsekin kyllä myönnän melko kapean renkaan korkealla profiililla olevan todella mukavat ajaa... ei siinä. Talvikäytössä mulla on 205/60r16, jotka on jo melkosen papat, mutta mukavuus voittaa ulkonäön. Sirkkelinterät korkealla profiililla vielä tuppaavat kestämään mielestäni erittäin hyvin käyttöä. Mun talvinakeilla on menty jo kaksi kovan ajon talvea ja kilometrejä on vielä runsaasti jäljellä. Samassa ajassa olen ajanut jo yhdet leveämmät ja matalammat kesärenkaat aikalailla kankaalle :)
 
Viimeksi muokattu:
Goodyear Efficientgripit hain viime viikolla alle. 205/55r16 koossa 470e töineen ilman ajanvarausta Konalan Renkaasta. Kylläpä muuten on hiljaiset ja mukavat verrattuna vanhoihin Kumhoihin vaikka nekään ei aivan loppuun ajetut olleet.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom