• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Renkaasi?

Liittynyt
4.1.2003
Viestejä
1 024
"Mukavan" tuntuiset renkaat ollu nämä Michelinit, jos nyt noin voi sanoa. Käytös ääritilanteissa erittäin hienoa, pidon menetyksen tuntee hyvin eikä mitään tapahdu ns. yhtäkkiä. Eli voipi suositella. Sitä en tiedä, millanen ero olisi halvemman hintaluokan kumeihin esim. Hankuukkeihin, mitkä pitäs olla hyvät hintaluokassaan.
Hieno vehje, mikä rengaskoko ja paljonko on painetta kumeissa?
 
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
11 807
Ikä
37
Heh, lähinnä hain kohtuuhintaista ja mahdollisimman hyvälaatuista rengasta =)
Älä hyvä mies säästä talvirenkaissa. Mutta kyllä joku ns. merkkirengas on aina ihan hyvä valinta. Emäntä hankki viime syksynä noi Good Yearit ja on ne olleet kyllä maineensa veroiset, eli hyvät. Kannattaa kysellä rengasliikkeistä paljonko siellä maksaa, koska muistaakseni ne ei olleet noin kalliit kuin Rengas-Onlinessa. Good Yearilla oli vielä joku kilpailu tai kampanja tai mikä lie, että joka viikko suoritetaan arvonta renkaiden ostajien kesken josta voi voittaa rahansa takaisin ja niinhän siinä kävi että ne oli sitten lopulta ilmaiset.
 
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
2 584
Vieläkö ihmiset ostaa talvirenkaiksi 16" mahdollisimman kapeat renkaat mukavuus korkeudella varustettuna (+60)? Vanhanliiton rengasmiehetkin näitä kovasti tuntuvat suosivan.

Itse pistin juuri tilaukseen 17" 225/45 misukan kitkat eli samaa kokoa kun kesänakit. Kai joku pääsee sitten sanomaan jälkikäteen kuinka metsään meni =P
 
Liittynyt
3.11.2010
Viestejä
208
Tapahtui 11.8.2015:

Goodyear Efficientgripit hain viime viikolla alle.
Vuosi sitten ostettu, eli nyt täysi kesä ajettu, kilometrejä kesärenkailla arviolta 17-18tkm. Kulutuspintaa jäljellä ~4,5mm joka renkaassa. Kesärengaskautta pari kuukautta vielä jäljellä, juuri ja juuri noilla ensi kesää jonkun verran ajaisi. Alustassa pitäisi kaiken olla kunnossa, auto ei vetele missään tilanteessa ja tuolla mopokoneella ei renkaita saa teholla revittyä. Melko nopeasti tuntuu silti kuluvan, vai lieneekö ihan normaali kuluminen?

Netistä vähän lueskellut että valmistajat ei (yllättäen) kulutuskestävyydelle anna paljoakaan painoarvoa rengasta kehittäessä, kun rengastestitkään ei sitä juuri huomioi.
 
Liittynyt
23.10.2002
Viestejä
2 453
onko ihan vitun typerää korottaa hieman autoa laittamalla siihen korkeammat kumit? Kyseessä olisi neliveto-Passat, johon olisi kiva saada hieman maavaraa lisää talveksi. Alusta-sarjoja ei oikein kannata miettiä, kun laadukkaista joutuu maksamaan sen kaks tonnia...
 
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
11 807
Ikä
37
onko ihan vitun typerää korottaa hieman autoa laittamalla siihen korkeammat kumit? Kyseessä olisi neliveto-Passat, johon olisi kiva saada hieman maavaraa lisää talveksi. Alusta-sarjoja ei oikein kannata miettiä, kun laadukkaista joutuu maksamaan sen kaks tonnia...
Ei kai se nyt niin typerää ole. Mittarivirhe pienenee ja se kulkee samaa vauhtia vähän pienemmillä kierroksilla, joten sehän on pelkkää plussaa. Samalla mukavuus paranee jos sille haluaa laittaa painoarvoa. Korkea ja pehmeä rengas myös lähtökohtaisesti pitää talvella paremmin kuin matala ja kova (ja leveä). Katsoo vain ettei ota kiinni edes mutkissa niin eihän siinä sit mitään.
 
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
2 584
Vieläkö ihmiset ostaa talvirenkaiksi 16" mahdollisimman kapeat renkaat mukavuus korkeudella varustettuna (+60)? Vanhanliiton rengasmiehetkin näitä kovasti tuntuvat suosivan.

Itse pistin juuri tilaukseen 17" 225/45 misukan kitkat eli samaa kokoa kun kesänakit. Kai joku pääsee sitten sanomaan jälkikäteen kuinka metsään meni =P
Onko heittää painevinkkejä näille? Nyt pistänyt n. 2.6 Bar kylmänä ja mietin missä menee sopiva raja jotta pitoa olisi mutta runko ei taitu alta heti vaikka perhekinnerillä mennäänkin.
 
Liittynyt
16.2.2014
Viestejä
1 793
Onko heittää painevinkkejä näille? Nyt pistänyt n. 2.6 Bar kylmänä ja mietin missä menee sopiva raja jotta pitoa olisi mutta runko ei taitu alta heti vaikka perhekinnerillä mennäänkin.
Eikös auton rungossa ole jossain merkattuna suositellut paineet. Omaani (17" 225/45) olen pistänyt 2,7 bar auton rungossa olevan ohjeen mukaan, mutta tämähän menee soveltamiseksi pakkasten mukaan..

Tokko tuo pieni paineen muutos pitoon vaikuttaa suuresti, renkaan joustoon kyllä ja esim. siihen, miten matalaprofiili kestää kivien / jäänpalasten yli ajaa vanteen kolhiintumatta? Mutta tosiaan, lämpötilat yms. vaikuttaa renkaan paineisiin, niin ei tuo tieteellisen tarkkaa toimintaa ole edes parhaimmillaan.
 
Liittynyt
16.2.2014
Viestejä
1 793
No, tuo 2,7 Bar noin 10 asteen lämmössä tulee olemaan jotain ihan muuta -30 asteen pakkasissa.. Täytyypä tsekata, jos ehdin, kohta tuo auto vaihtuu.

Ylipaineen suurin vaikutus taitaa olla renkaan pullistaminen, eli kuluma siirtyy keskelle, matalalla paineella juuri tuo matalan profiilin riski ottaa iskua kivistä yms, ja sitten renkaan kuluminen erilailla. Ehkä se vähän korkeampi paine on parempi; luulisi jäykistävän rengasta muutenkin, ja antaa kylmillä keleillä vähän pelivaraa paineen laskea?. Kulutuspintahan niissä on lujaa, mutta sivut pehmeetä höttöä.

Ylläoleva sitten vaan mutuna. Viime talvena 2,7 laitettiin pakkasilla, en tarkistanut kelien lämmetessä miten muuttuu. Voisi kuvitella hieman nousseen. 3,5 taisi olla renkaan kyljessä maksimipaineet.
 
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
11 807
Ikä
37
.
Ylipaineen suurin vaikutus taitaa olla renkaan pullistaminen, eli kuluma siirtyy keskelle
Piti paikkansa vielä silloin kun autoissa oli ristikudosrenkaita. Nykyaikainen rengas pitää muotonsa miten suurella paineella tahansa. Keskeltä kuluminen sen sijaan johtuu liian pienistä rengaspaineista vaikka se voi kuulostaa hieman epäloogiselta. Se johtuu kuitenkin siitä että liian pienillä paineilla se on renkaan löysin kohta, siis löysempi kuin reunat ja se elää eniten, eli se myös lämpenee eniten. Nokian renkailta vastattiin siihen tyyliin, kun asiaa tiedustelin opinnäytetyötäni varten, että renkaan keskiosa jää tavallaan reunoja jälkeen kun renkaan osa osuu tiehen ja sen jälkeen reunat vetävät keskiosaa perässään josta syntyy luistoa mikä taas johtaa kulumiseen.
 
Liittynyt
30.6.2014
Viestejä
10
Nyt kun on aika vaihtaa kesärenkaisiin, niin onko hyväkin tarjous:
Hinta sisältää 4 kpl renkaita töineen.
175/65R14
TRACMAX TX2 225 €
SAVA PERFECTA 260 €
NEXEN NBLUE ECO 270


vai ostanko pinnoitetut (eko turbo) vai nypinkö nastat pois nykyisistä nastarenkaista ja ajan niillä kesän?
 
Liittynyt
17.9.2006
Viestejä
1 611
Kaupunki
Helsinki
Nyt kun on aika vaihtaa kesärenkaisiin, niin onko hyväkin tarjous:
Hinta sisältää 4 kpl renkaita töineen.
175/65R14
TRACMAX TX2 225 €
SAVA PERFECTA 260 €
NEXEN NBLUE ECO 270


vai ostanko pinnoitetut (eko turbo) vai nypinkö nastat pois nykyisistä nastarenkaista ja ajan niillä kesän?
Jos halvalla haluat päästä, niin tilaa rengas24.com kumit ja vie ne liikkeeseen alle laittetavaksi. Samalla rahalla saat vähän parempia merkkejä.
 
Liittynyt
12.6.2003
Viestejä
695
Ikä
32
Mistä sivuilta kannattaa katsella vertailuja eri renkaista? Missä olisi mahdollisimman puolueettomasti testituloksia eri renkaista. Monilla saiteilla on käyttäjien arvioita, jotka on yhtä tyhjän kanssa.

Esim. Camskillissä on paljon ihan outoja renkaita myynnissä halpaan hintaan niin kiinnostaa että onko niistä mitkään ostamisen arvoisia...
 
Ylös