Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jossain tilanteissa nakit on pakko vaihdattaa liikkeessä. Omassa tapauksessani ongelmaksi tulee eturenkaat, joita en saa omin konstein irti. Pultit lähtevät helposti, mutta vanteen keskiö(?) on niin piukka, että se on puolen vuoden aikana puristunut tajuttoman kovin kiinni. Lekaa, rautakankea yms on koitettu. En ole koskaan muistanut liikkeessä kysyä millä ne saavat renkaat irti. Menee offtopiciksi, mutta olisko jollain vinkkejä tähän?
Loistava sijoituskohde on Bilteman 17 euroa maksava hallitunkki. Aiemmin oon ite vaihdellut renkaita auton mukana tulleella lelutunkilla. Kesti about kaks kertaa kauemmin. Tommosella kunnon tunkilla homma meni tosiaan alta puolen tunnin.
Tuttu ongelma. Olen usein hyvällä menestyksellä käyttänyt seuraavaa konstia:
- Vapauta rengas pyörimään vapaasti (käsijarru ja vaihde pois)
- Tartu renkaan yläreunasta
- Kiskaise rajusti
- Pyöräytä rengasta puoli kierrosta
- Kiskaise rajusti
- Toista vaiheita 2-5 kunnes rengas irtoaa.
Kalle
Itse en kyllä lähtis kovin kovaa rykimään kun auto on tunkin varassa. Tuntuu aina renkaan vaihdossa että vois rysähtää alas hetkenä minä hyvänsä. Tai sitte vaan kuvittelen.
Eihän se ole uusavutonta jos sen homman kerran taitaa. Ens kerralla vois itekin vaihdella renkaat liikkeessä kun kerran ihan parillakin kybällä jo pääsee hetkeksi leikkimään isoa herraa ja hörppiä kahvia kun duunarit likaa käsiään.No onhan tuo nyt aika uusavutonta vaihdattaa ne renkaat, mutta mikäs siinä jos rahaa kerran on.
Itse en kyllä lähtis kovin kovaa rykimään kun auto on tunkin varassa. Tuntuu aina renkaan vaihdossa että vois rysähtää alas hetkenä minä hyvänsä. Tai sitte vaan kuvittelen.
Kannattaa tehdä se kevyt löysäys ilman tunkkaamista. Eli pyörät maassa itse otain puoli kierrosta auki ja vasta tämän jälkeen tunkilla ylös. Sitten taas kun kiinnitän pyörän, vedän silleen sopivasti kireelle pultit, tunkki alas ja sittten vielä tarpeellinen lisäkiristys.
Näinhän se tehdään. Vielä jos haluu varmistella hommia, niin laittaa renkaan alle (jos vaihtaa eturenkaan, niin takarenkaan ja toisin päin) kiilan. Ja tunkin pettämisen aiheuttamien vaurioiden ehkäisemiseksi auton alle varmistus "pöllin" tms. (tai vaikka yksi rengas). Ja niin kireälle ei tarvitse pultteja vääntää, että päästä katkee verisuonet. :D
Mä haluan kuollakseni nähdä kun puolessa tunnissa vedät vanteille renkaat, tasapainotat ne ja vippaat kii. Haluaako muut tulla katsomaan?joo kyllä ne renkaat kannattaa itse vaihtaa...kannattas eteläsuomessakin ihmisten vaihtaa enemmän itse niin olis ajoissa renkaat ettei tule niitä kolarisumia...puolen tunnin hommahan se vaan on kun vaihtaa ne...
Mä haluan kuollakseni nähdä kun puolessa tunnissa vedät vanteille renkaat, tasapainotat ne ja vippaat kii. Haluaako muut tulla katsomaan?