Renkaan vaihto - Missä halvin?

Loistava sijoituskohde on Bilteman 17 euroa maksava hallitunkki. Aiemmin oon ite vaihdellut renkaita auton mukana tulleella lelutunkilla. Kesti about kaks kertaa kauemmin. Tommosella kunnon tunkilla homma meni tosiaan alta puolen tunnin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ITsellä alkaa pohja olla nissanissa siinä kunnossa ettei ehjää kohtaa löydy josta auton saisi auton omalla tunkilla enää ylös, aina menee läpi, pisti mihin kohtaan tahansa. Mm tämä oli yksi syy että vein renkaat vaihdettavaksi, ei napannut lumi/räntäsateessa alkaa vaihtamaan renkaita ja puhkoa tuota pohjaa enempää, tarpeeksi hitsaamista siinä ensi keväällä jo nyt.
 
Jossain tilanteissa nakit on pakko vaihdattaa liikkeessä. Omassa tapauksessani ongelmaksi tulee eturenkaat, joita en saa omin konstein irti. Pultit lähtevät helposti, mutta vanteen keskiö(?) on niin piukka, että se on puolen vuoden aikana puristunut tajuttoman kovin kiinni. Lekaa, rautakankea yms on koitettu. En ole koskaan muistanut liikkeessä kysyä millä ne saavat renkaat irti. Menee offtopiciksi, mutta olisko jollain vinkkejä tähän?

Tuttu ongelma. Olen usein hyvällä menestyksellä käyttänyt seuraavaa konstia:

  1. Vapauta rengas pyörimään vapaasti (käsijarru ja vaihde pois)
  2. Tartu renkaan yläreunasta
  3. Kiskaise rajusti
  4. Pyöräytä rengasta puoli kierrosta
  5. Kiskaise rajusti
  6. Toista vaiheita 2-5 kunnes rengas irtoaa.

Kalle
 
Auton omalla tunkilla ja avaimella menee maksimissankin se 30min renkaanvaihtoon. Tuossa ajassa "säästää" sen 20-35e joka menisi autoliikkeeseen..

Tosin itselläni on käytössä lämmitetty halli, kunnon tunkit ja paineilmaväännin niin homma tapahtuu kuin formuloissa ikään.
 
Mua vitutti toi rengasruletti joka vuosi ennekuin hommasin sellaisen teleskooppivääntimen, perceleen kätevä vehje. Säästää parhaimmillaan tunteja, kun ennen auton mukana tulleet avaimet halkeili ja vääntyi. Kunnon hallitunkki oli kanssa järkihankinta, voi vaihtaa puolen kerrallaan.
 
joo kyllä ne renkaat kannattaa itse vaihtaa...kannattas eteläsuomessakin ihmisten vaihtaa enemmän itse niin olis ajoissa renkaat ettei tule niitä kolarisumia...puolen tunnin hommahan se vaan on kun vaihtaa ne...
 
Loistava sijoituskohde on Bilteman 17 euroa maksava hallitunkki. Aiemmin oon ite vaihdellut renkaita auton mukana tulleella lelutunkilla. Kesti about kaks kertaa kauemmin. Tommosella kunnon tunkilla homma meni tosiaan alta puolen tunnin.

Totta puhut! Just joku tämmönen halpa tunkki joka on huomattavasti paljon parempi kun auton "oma" tunkki kannattaa ostaa. Säästyy aikaa ja ei ala v*****aan. :)
 
Mä vaihdan kyllä tolla 20 eurolla mielelläni renkaat autoon. Eli ei muuta kun privaa vaan jos ei itse jaksa vaihtaa. ;)

Vaihdan siis AINA itse renkaat. En viitsi maksaa tosta lystistä. Euromaster tais vaihtaa johonkin 15 euron hintaa, mutta tuo oli sesongin ulkopuolella. Nyt on varmaan hinnatkin kohillaan kun tulijoita riittää enemmän kuin liikkeet ehtii vaihtaan.

Miks helvetissä on muuten jätettävä aina sinne ensilumille se renkaavaihto? Etenkin jos ei ole omissa nurkissa mahdollista vaihtaa niitä? Ei se talvi aina voi yllätyksenä tulla, näkeehän sen jo kalenterista jos ei muuten usko sen tulevan.
 
Itellä tuli viime vuonna vaihdettua renkaat joulukuussa.. nyt on huonot kelit täällä turussa mut kesärenkailla pärjää..ei nämä lumet maahan jää..
Seuraaval viikolla luultavasti tulee taas vettä niin perkeleesti.. :rolleyes:
 
Tuttu ongelma. Olen usein hyvällä menestyksellä käyttänyt seuraavaa konstia:

  1. Vapauta rengas pyörimään vapaasti (käsijarru ja vaihde pois)
  2. Tartu renkaan yläreunasta
  3. Kiskaise rajusti
  4. Pyöräytä rengasta puoli kierrosta
  5. Kiskaise rajusti
  6. Toista vaiheita 2-5 kunnes rengas irtoaa.

Kalle

Itse en kyllä lähtis kovin kovaa rykimään kun auto on tunkin varassa. Tuntuu aina renkaan vaihdossa että vois rysähtää alas hetkenä minä hyvänsä. Tai sitte vaan kuvittelen.
 
Itse en kyllä lähtis kovin kovaa rykimään kun auto on tunkin varassa. Tuntuu aina renkaan vaihdossa että vois rysähtää alas hetkenä minä hyvänsä. Tai sitte vaan kuvittelen.

Heh, voi olla tosiaan fiksua miettiä hieman, että mikä siellä alla on. Hallitunkilla tuskin on niin väliä, kunhan se on hyvin siellä alla, eikä pääse notkahtamaan alta pois. Auton omalla tunkilla jättäisin tuon "kovan rykimisen" kyllä väliin...
 
No onhan tuo nyt aika uusavutonta vaihdattaa ne renkaat, mutta mikäs siinä jos rahaa kerran on. Mulla menee auton tunkilla ja avaimella vaihtaessa yksin alle puoli tuntia tohon hommaan. Kauemmin menisi varailisin ajan, ajaisin huoltamolle ja odottelisinkin kun ne vaihtaa.

Jos meinaa pultit olla liian tiukassa, niin kannattaa ensi kerralla vaihtaessa vähän putsata niitä ja laittaa vaseliinia. Ja sitten niitä ei tarvi vetää hamaat irvessä kiinni, riittää hiukan käyttää voimaa kiristämisessä. Samoin jos renkaat ei meinaa irrota, niin teräsharjalla putsaa sen navan, siihen vähän vaseliinia ja sitten uusi rengas paikalleen.
 
No onhan tuo nyt aika uusavutonta vaihdattaa ne renkaat, mutta mikäs siinä jos rahaa kerran on.
Eihän se ole uusavutonta jos sen homman kerran taitaa. Ens kerralla vois itekin vaihdella renkaat liikkeessä kun kerran ihan parillakin kybällä jo pääsee hetkeksi leikkimään isoa herraa ja hörppiä kahvia kun duunarit likaa käsiään.

;)
 
Itse en kyllä lähtis kovin kovaa rykimään kun auto on tunkin varassa. Tuntuu aina renkaan vaihdossa että vois rysähtää alas hetkenä minä hyvänsä. Tai sitte vaan kuvittelen.

Kannattaa tehdä se kevyt löysäys ilman tunkkaamista. Eli pyörät maassa itse otain puoli kierrosta auki ja vasta tämän jälkeen tunkilla ylös. Sitten taas kun kiinnitän pyörän, vedän silleen sopivasti kireelle pultit, tunkki alas ja sittten vielä tarpeellinen lisäkiristys.
 
Kannattaa tehdä se kevyt löysäys ilman tunkkaamista. Eli pyörät maassa itse otain puoli kierrosta auki ja vasta tämän jälkeen tunkilla ylös. Sitten taas kun kiinnitän pyörän, vedän silleen sopivasti kireelle pultit, tunkki alas ja sittten vielä tarpeellinen lisäkiristys.

Näinhän se tehdään. Vielä jos haluu varmistella hommia, niin laittaa renkaan alle (jos vaihtaa eturenkaan, niin takarenkaan ja toisin päin) kiilan. Ja tunkin pettämisen aiheuttamien vaurioiden ehkäisemiseksi auton alle varmistus "pöllin" tms. (tai vaikka yksi rengas). Ja niin kireälle ei tarvitse pultteja vääntää, että päästä katkee verisuonet. :D
 
Näinhän se tehdään. Vielä jos haluu varmistella hommia, niin laittaa renkaan alle (jos vaihtaa eturenkaan, niin takarenkaan ja toisin päin) kiilan. Ja tunkin pettämisen aiheuttamien vaurioiden ehkäisemiseksi auton alle varmistus "pöllin" tms. (tai vaikka yksi rengas). Ja niin kireälle ei tarvitse pultteja vääntää, että päästä katkee verisuonet. :D

Tuo kiila tosiaan kannattaa laittaa, itsekin sitä käytän. Ja siihenhän käy vaikka pätkä kakkosnelosta jos ei kunnon kiilaa ole käytettävissä. Ja varsinkaan aluvanteiden pultteja ei sitten kannata otsasuoni ulkona vääntää kiinni. Aika vittumainen juttu jos napsahtaa pultti poikki, tulee ehkä aika kalliiksi se kiristely.
 
joo kyllä ne renkaat kannattaa itse vaihtaa...kannattas eteläsuomessakin ihmisten vaihtaa enemmän itse niin olis ajoissa renkaat ettei tule niitä kolarisumia...puolen tunnin hommahan se vaan on kun vaihtaa ne...
Mä haluan kuollakseni nähdä kun puolessa tunnissa vedät vanteille renkaat, tasapainotat ne ja vippaat kii. Haluaako muut tulla katsomaan?
 
Mä haluan kuollakseni nähdä kun puolessa tunnissa vedät vanteille renkaat, tasapainotat ne ja vippaat kii. Haluaako muut tulla katsomaan?

Vinkki Mikelle: Älä hanki seuraavalla kerralla niin saatanan hienoja vanteita, ettei ole varaa ostaa toista settiä talvirenkaille.

Joku taisi sanoa renkaiden vaihdattamisen olevan miehekästä. Miehekästä on vaihtaa renkaat viime hetkellä lumituiskussa puolipimeällä parkkipaikalla, handut paskassa ja pershahlo vilkkuen. Se on suorastaan turkkalaista! ;)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom