Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Aika työläs tuo lautalattian asentaminen lopulta, ja tuskinpa se varpaita lämmittää sen enempää ku askeleriste+paksu laminaatti/korkki :)
Kuten useasti todettu, yksikään lattiamateriaali ei lämpöä varpaisiin tuo, mutta poisviennissä on suuria eroja. Mitä tiiviimpi pinta, sen enemmän lämpöä jalasta vie pois, eikä tähän vaikuta askeleristeet tai muut, vain se päälimmäinen 0-3mm ratkaisee. Tämän ymmärtää kirkkaasti kun menee nyt ulos ja seisoo paljain jaloin vanerin ja kiven päällä, molemmat on saman lämpöisiä mutta kiveltä kinttu lähtee aika nopeasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millaisesta puusta pitäisi tehdä saunan lauteet? Viime vuonna tehdyt kiertyivät aika nopeasti korkkiruuville mutten ole jaksanut tehdä asialle mitään. Olikohan käsittelyssä vai puussa vika? Jotain mäntylautaa taitavat olla.
Pistä pidemmillä ruuveilla notta pysyy. Ei kannata vuoden vanhoja vielä purkaa. Tai jos ihan välttämättä haluat laittaa uusiksi, niin höylättyä haapaa saa kohtuuhintaan. Ja haapa ei myöskään kuumota takamusta niin paljon kuin vaikkapa mänty tai kuusi.

Sähkäreitä paikalla? Tuli purettua keittiö jossa myös liesikupu joka ohjaa huipparia. Nyt pitäs saada kuitenkin väliaikaisesti ilmanvaihto taas toimimaan edes jotenkin kun ei tunnu painovoimaisena paljoa liikkuvan. Eikä tietenkään muista miten tuon kuvun kytkentä oli purkaessa

Kolmen piuhan järjestys tuohon sokeripalaan pitäis arpoa oikeaksi. Kuvassa käden kohdilla on kuvulta tuleva piuha mustana, rasian pohjalla olevasta reijästä tulee verkkovirta ja rasian kulmasta lähtee huipparille piuha ylös.
_img1280.jpg

Sähkäreitä paikalla? Tuli purettua keittiö jossa myös liesikupu joka ohjaa huipparia. Nyt pitäs saada kuitenkin väliaikaisesti ilmanvaihto taas toimimaan edes jotenkin kun ei tunnu painovoimaisena paljoa liikkuvan. Eikä tietenkään muista miten tuon kuvun kytkentä oli purkaessa

Kolmen piuhan järjestys tuohon sokeripalaan pitäis arpoa oikeaksi. Kuvassa käden kohdilla on kuvulta tuleva piuha mustana, rasian pohjalla olevasta reijästä tulee verkkovirta ja rasian kulmasta lähtee huipparille piuha ylös.
_img1280.jpg
En oo sähkäri, mutta ite laittaisin värin väriin.

_img1280.jpg
Tää on niin parasta! Olen itse ollut muutaman kerran samassa tilanteessa ja päätynyt googlettamaan. Laita väri väriin kuten edellinen ehdotti ja muuta sitten savun hälvettyä...

Noniin, värit on väreissä. Liesikuvun asennoissa 1&2 polttaa kuvun oman 5A sulakkeen. 3&4 huippari tuntuu kiertävän täysillä. No toimiipahan jotenki eikä sentään puhalla takaspäin. Niin vanha tuo liesikupu ettei oikein googelikaan auttanut asiaa

Asuntoyhtiön vakuutuksesta kysymys:

Meidän asunnossa viemäriputken liitos petti, ja kodinhoitohuoneen kaapiston päälle valui n. litra vettä, kuitenkin sen verran että kaapit menee vaihtoon + putkiliitoksen tiiviste pitää korjata. Omavastuu taloyhtiölle on 500€. Vakuutusyhtiön mukaan putkista ja kaapeista tehdään ikävähenne siten, että korvaavat 25% putkikorjauksen ja 80% kaapistojen kuluista. Putkikorjaus on muutamia satasia, ja kaapistot paljon enemmän.

Nyt jos ajatellaan että kaapistot eivät kuulu taloyhtiön vastuulle, ja omavastuu on noinkin suuri verrattuna siihen mitä vakuutusyhtiö korvaa, eikö taloyhtiön kannata silloin tehdä niin että maksavat putkityön itse ilman vakuutusta, ja osakas (minä) maksaa kaapiston uusimisen kokonaan itse? Jos taloyhtiö maksaa 500€ omavastuun, tulee putkikorjaus olemaan taloyhtiölle kallis mutta osakkaalle kaappien uusiminen edulliseksi.

Vai miten tämä pitäisi ajatella?

Käsittääkseni taloyhtiö voi päättää korjaustavan itse, jossain tapauksissa korjauksista pitää saada vakuutusyhtiön hyväksyntä. riippuen tietysti, mitä vakuutusehdot sanoo.
Jonkun pantaliitoksen vaihtaminen tai sillä korjaaminen tuskin maksaa lähellekään 500e. Pikemiten 100-150e.
Jos kaapistot on kiinteää irtaimistoa, kuuluu ne taloyhtiölle. Mikään ei tietenkään estä asukkaan osallistumista kustannuksiin, mutta omistussuhde voi kuitenkin säilyä talolla. Sopimuksistahan siinä vain on kyse.

On kai se kuitenkin niin, että jos taloyhtiön omavastuu on 500€, ja vakuutusyhtiö maksaa vain osan työstä ja taloyhtiö joutuu maksamaan osan lystistä, niin tarpeeksi pienet kustannukset menevät kuitenkin tuon 500€ sisään? Eli ei niin että 500€ + se prosenttiosuus jonka taloyhtiö itse joutuu maksamaan? Olettaen tietenkin että taloyhtiön osuus on alle 500€ kokonaisuudessaan...

Mikähän sitten on kiinteä irtaimisto? :) on ne varmaan ruuvattu seinään kiinni, mutta on ne helpommin irrotettavissa kuin esim. kylpyhuonelaatat.

Eihän se niin voi olla, että talo maksaa 500e omavastuun ja jos remppa meneekin tuosta yli vaikka toiset 500e, niin vakuutusyhtiö maksaakin vain jotain 125e(pelkkä putkiremppa). Silloinahan tollanen vakuutus on pelkkää kusetusta ja aivan turha?
Mutta kaikkihan on kiinni siitä sopimuksesta.
Ymmärsinköhän edes oikein koko juttua :D

Joo, ei ne kaapit olekaan välttämättä kiinteistön. Vuokra ja omistus kämpissä hiukka eroa näissä jutuissa.
Ei se kiinteä tarkoita, että on jokin on kiinnitetty ruuvilla tai liimalla, vaan se viittaa lähinnä asuntoon pysyvästi kuuluvaan, kuten esim. vuokrakämpissä vesikalusteet tai kaapistot jne.

No mä luulen että saattaa juuri mennä noin :) Eli joku putkiremppa maksaa 1000€, mutta vakuutusyhtiön vastuu on ikävähennyksen jälkeen vain 200€. Tällöin asuntoyhtiö siis maksaisi omavastuun 500€ + 800€ eli 1300€. Tällöin taloyhtiön tietenkin kannattaa maksaa kaikki itse, eli 1000€. Ongelma on silloin, että en saisi korvausta lainkaan kaapistoista. Kaikki muut häviäisi paitsi vakuutusyhtiö :D

Toivottavasti olen väärässä, ehkä joku viisaampi osaa oikaista. Kuitenkin autovakuutuksissa on vähän sama asia johtuen bonusjärjestelmästä. Eli auton pienemmät kolhut kannattaa maksaa itse vaikka vakuutusyhtiö korvaisi, johtuen siitä että vakuutusyhtiö tekee vähennyksiä bonuksiin.

Viemäriputket on taloyhtiön vastuulla. Jos putkien hajoamisen takia tulee osakkaalle vahinkoa niin taloyhtiö on korvausvelvollinen. Eli taloyhtiön kautta tulee sinulle uudet kaapit. Sillä ei ole väliä onko kaapit sinun vai taloyhtiön omaisuutta.

Vaakutuksen korvauksessa lasketaan ensin korvaussumma ja siitä vähennettään omavastuu.
Jos summa menee pakkaselle niin vakuutusyhtiöltä ei saa korvausta.

Viemäriputket on taloyhtiön vastuulla. Jos putkien hajoamisen takia tulee osakkaalle vahinkoa niin taloyhtiö on korvausvelvollinen. Eli taloyhtiön kautta tulee sinulle uudet kaapit. Sillä ei ole väliä onko kaapit sinun vai taloyhtiön omaisuutta.

Vaakutuksen korvauksessa lasketaan ensin korvaussumma ja siitä vähennettään omavastuu.
Jos summa menee pakkaselle niin vakuutusyhtiöltä ei saa korvausta.

Kiitos paljon selvennyksestä. Koska taloyhtiön kautta minulle tulee uudet kaapit, taloyhtiö varmaan myös maksaa sen 20% kaapistoista jota vakuutusyhtiö ei maksa, johtuen ikävähennyksestä? Eli itse en joudu sitä osuutta maksamaan. Tässä tietenkin kannattaa taloyhtiön kanssa sumplia, jos valitsen vähän kalliimmat kaapit niin maksan varmaan isomman osuuden siitä itse

Kiitos paljon selvennyksestä. Koska taloyhtiön kautta minulle tulee uudet kaapit, taloyhtiö varmaan myös maksaa sen 20% kaapistoista jota vakuutusyhtiö ei maksa, johtuen ikävähennyksestä? Eli itse en joudu sitä osuutta maksamaan. Tässä tietenkin kannattaa taloyhtiön kanssa sumplia, jos valitsen vähän kalliimmat kaapit niin maksan varmaan isomman osuuden siitä itse

Näitä asioita kannattaa kysyä taloyhtiön isännöitsijältä.
Vastaus riippuu taloyhtiöstä ja vakuutusehdoista.

Onko kellään tietoa tai kokemusta tälläisestä tapauksesta. Olen miettinyt että rakennutan avaimet käteen periaatteella omakotitalon, palkkaan siihen kaverin firman tekemään koska hänellä on mittava kokemus asioista. Aion myydä tämän talon heti kun valmistuu eteenpäin, kuka vastaa 10v takuusta? Tietenkin kaverin firma mikä rakentaa sen talon, mutta jos näin laman aikana se firma menee konkkaan niin voiko vaatia yksityishenkilöltä vastuuta, eli minulta tässä tilanteessa?

Onkos täällä pakkiksenremppaajilla kolemusta kaakelimaalista/maalauksesta.

Itellö on -65vm.omakotitalo ja wc nyt ainakin vaatisi päivitystä. Halvin olisi maalata kaakelit valkoisella ja vaihtaa vaan muutama kaluste. Pönttö ja allas on hyvät. Wc on ihan kuiva ei edes lattiakaivoa, joten senkäön takia ei napostele kaakeleita vaihtaa ja muutenkin maalaus nopeampi tapa.

Ootteko veränyt ihan kaakelimaalilla,miten ja millä välineillä? Vai jollain paremmalla tai jopa halvemmalla maalilla/maaleilla.

Kokemuksia kaipaisin oiskohan tossan n.8m2 seinäpinta-alaa..lattia jäisi tuollainen mikä nyt..ruskealla kaakelilla. Seinät ajattelin valkoiseksi. Nytten tollanen paskasen värinen(kerman värinen) jollain haalealla kuviolla tms.

Kertokaa kokemuksia ja tuoteet sekä välineet..ehkä keittiön lälitilallekkin olis sama operaatio.

Onko kellään tietoa tai kokemusta tälläisestä tapauksesta. Olen miettinyt että rakennutan avaimet käteen periaatteella omakotitalon, palkkaan siihen kaverin firman tekemään koska hänellä on mittava kokemus asioista. Aion myydä tämän talon heti kun valmistuu eteenpäin, kuka vastaa 10v takuusta? Tietenkin kaverin firma mikä rakentaa sen talon, mutta jos näin laman aikana se firma menee konkkaan niin voiko vaatia yksityishenkilöltä vastuuta, eli minulta tässä tilanteessa?

Käsittääkseni sinä olet luonnollisesti vastuussa myydystä talostasi, eikä kaverisi firma. Firman takuu ei taida olla ihan 10v, pikemiten pari ja sen jälkeen sinä.

edit. käsittäkseni myös kun sinä rakennuttajana hyväksyt työn, niin sen jälkeen on pirun vaikea saada firmaa takuukorjaamaan vähänkin epäselviä asioita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom