Muutama mietintöOnko kellään tietoa tai kokemusta tälläisestä tapauksesta. Olen miettinyt että rakennutan avaimet käteen periaatteella omakotitalon, palkkaan siihen kaverin firman tekemään koska hänellä on mittava kokemus asioista. Aion myydä tämän talon heti kun valmistuu eteenpäin, kuka vastaa 10v takuusta? Tietenkin kaverin firma mikä rakentaa sen talon, mutta jos näin laman aikana se firma menee konkkaan niin voiko vaatia yksityishenkilöltä vastuuta, eli minulta tässä tilanteessa?
1) 10v takuuta ei ole yhdelläkään rakennuttajalla, ei edes sillä as oy:n perustaneella rakennusliikkeellä. Takuuaika on 2v, virhevastuuaika se 10v ja näillä on eroa. Kiinteistökaupassa noudatetaan maakaarta, as oy kaupassa asuntokauppalakia.
2) Rakentavan firman takuuaika sovitaan urakkasopimuksessa, usein noudatetaan YSE-ehtoja ja silloin takuuaika 24+3kk. Myös huomioitava urakkasopimuksen osapuolet, sinun ostajasi ei ole missään sopimussuhteessa rakentajaan joten rekkulat kiertävät sinun kautta.
3) Jos yksityishenkilönä myyt kiinteistön niin takuuaikaa ei ole lainkaan, on vain virhevastuu jolla ei ole määriteltyä aikarajaa. Ja tämä vastuu on sinun. Urakkasopimuksella voidaan joitain asioita vyöryttää rakentajalle, mutta myyjän vastuuta ei.
4) Heti jos kiinteistön tai as oy:n myyntiä tekee elinkeinonharjoittaja, astuu kuluttajansuoja peliin. Se on huomattavasti vahvempi ja suosiollisempi ostajalle kuin yksityishenkilöiden välisessä kaupassa, joten siihen älä ryhdy.
Ei varmaan pahaa tee jos varmistaa vielä joltain oikealta asiantuntijalta ettei tietoisesti suoraan myyntiin tehden tule mitään kuluttajansuojaan etäisestikään koskettavia tulkintoja voimaan, ne johtavat turmioon. Muutenkin pieni lakimiehen konsultointi voisi olla paikallaan ennen ojaan ajoa. Itse en sellainen ole, olen vain vähäinen rakennusinssi.