Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hyvä että kahteen kokeneeseen maalariin voi luottaa, kun kaksi kokenutta timpuria ovat pelkkiä epäluotettavia vanhoja jääriä.;)

Ai tällaisen quoten kaivoit jostain... Noh anyway, maalarin ammatillinen tieto/taito perustuu aika paljon suppeampaan osa-alueseen kuin mitä timpurin. Vaikuttaa vahvasti siltä että olla itse "KOKENUT timpuri" joka kokee nyt ammattikuntansa loukatuksi. Se ei ole suinkaan ollut mun tarkoitus, vaan lähinnä yrittää pitää kaikki lestissään. Timpurit hoitakoon rakentamisen ja suunnittelijat oman osansa. Joskus voi käydä niin että suunnittelijan tekemä listajiiri on nätimpi kuin timpurin ja vastaavasti timpurin rakenne ratkaisu toimivampi, mutta en mä silti ottais arkkitehtiä tekeen mulle listotuksia...

mainitsit puskaradion ja tarpeen löytääne tekijät joilla ammattietiikka on kunnossa. Näin on, mutta ihmetyttää miksi kuitenkaan et itse ole tehnyt näin koska lausut..."Ja minä olen nähnyt aika monta vanhaa timpurin jäärää, jotka vaan toistaa samoja virheitä vuodesta toiseen vain siitä syystä että ei yksinkertaisesti ymmärretä rakenteita ja ei suostuta alistumaan uusiin toimintatapoihin tai seuraamaan suunnitelmia, koska osataan itse paremmin." vai muidenko työmailla olet näihin törmännyt?

Olen alalla ja työn puitteissa tullut nähtyä monenmoista kulkijaa...

Herra Mirandos, lautaa tulee.

Tarviiko lautalattian asennukseen pohjan olla millin tarkasti suora vai muotoutuuko puu alustan päälle?

Nyt on homma edennyt siihen asti, että pääsin kurkistamaan raakalautojen alle. Puru oli painunut muutaman sentin kauttaaltaan. Puru oli kuivaa ja muutenkin rakenne vaikutti kuivalta ja terveeltä. Kukaan ei ole vielä vastannut tohon yllä olevaan kysymykseen, eli onko lautalattian asennukseen pohjan olla millin tarkasti suora vai muotoutuuko puu alustan päälle? Tarkoitan siis pieniä heittoja.

Olen alalla ja työn puitteissa tullut nähtyä monenmoista kulkijaa...

uskalsin epäillä ammattitaitoasi kun tuolla aikaisemmin esitit aika "peruskysymyksiä" joita kysyy yleensä ne asioihin vihkiytymättömät aloittelijat ja olit etsinyt niihin vastauksia mm. TM:stä; mut asia OK mun puolesta.

P.S Ei ole paljoa aikaa kun soitin rakennesuunnittelijalle, että sun antamillasi mitoilla savupiipun läpi tulee kulkemaan kattotuoli...:D

- - - Updated - - -

Herra Mirandos, lautaa tulee.

Nyt on homma edennyt siihen asti, että pääsin kurkistamaan raakalautojen alle. Puru oli painunut muutaman sentin kauttaaltaan. Puru oli kuivaa ja muutenkin rakenne vaikutti kuivalta ja terveeltä. Kukaan ei ole vielä vastannut tohon yllä olevaan kysymykseen, eli onko lautalattian asennukseen pohjan olla millin tarkasti suora vai muotoutuuko puu alustan päälle? Tarkoitan siis pieniä heittoja.

pienet heitot eivät haittaa. Kun alat laudoittaa niin seuraa työsi etenemistä ja lyö lattiakannatteisiin joko klossi kylkeen (jos on tarpeen nostaa) tai päälle ajat pienen suikaleen sirkelillä. tai jos tarvii laskea, höylä käteen.

heitä lattianiskojen päälle suora ohjuri ja pyörittele hiukan eri suuntiin niin näet onko heittoja. veikkaan ettei ole...;)

Hienoa että lattiarakenteesi oli kuiva. Muutaman sentin painuma purussa ei haittaa, jos ei enempää ole.

Sulla on hieno, yksilöllinen talo. Kun kohtelet sitä hyvin, se kohtelee sua vielä paremmin!

uskalsin epäillä ammattitaitoasi kun tuolla aikaisemmin esitit aika "peruskysymyksiä" joita kysyy yleensä ne asioihin vihkiytymättömät aloittelijat ja olit etsinyt niihin vastauksia mm. TM:stä; mut asia OK mun puolesta.

Joo, TM:llä on vähän paremmat resurssit tehdä vuosia kestävää tuotetestausta kuin itselläni. "KOKENEIDEN timpureidenhan" ei tämän tason kysymyksiä sovi edes esittää. Saattavat piitää vähän tyhmänä.

Ja kyllä, minä kysyn ja kuuntelen mielipiteitä mielelläni, epäilen omia näkemyksiäni ja olen valmis vaihtamaan mielipiteeni jos saan hyviä perusteluja. Eikä tee edes tiukkaa.

Ja noi tarinat suunnittelukukkasista on kyl niin klassista kahvipöytä kamaa.. Nää on näitä ikusia raksaviisauksia... mestari on mulkku, valvoja natsi, suunnittelija osaamaton pelle, palkka pieni ja niin edelleen..

Purusta harvemmin voi siten päätellä silmämääräisesti ja nuuskimalla onko siinä kasvustoa vai ei. Vastaavasti kuin kaikki omituiseet hajut vanhassa talossa ei automaattisesti tarkoita kosteusongelmia. Ei ole tarkoitus siis pelotella. Jos revit rakenteet auki, niin homekoiraa on hyvä käyttää oman mielenrauhan vuoksi. Jos ja kun jotain kosteusvaurioita (aina vanhassa) talossa on, niin koira osaa yleensä merkata paikat. Tietenkin jos purkaa perusteellisesti kaikki rakenteet, niin ne ongelmakohdat löytyy sitäkin kautta.

Mitä leveämpää lattialautaa laitat, niin sitä vähemmällä vaivalla pääset jos alusta on suorahko. Itse laitoin 20 cm leveää lattialauttaa ja ei tuossa useamman millin heittoja olisi voinut olla, että olisi yksin saanut laudat lattiaan ja ponttiin. Jos sulla on kellari lattian alla niin ei ole välttämätöntä täyttää parin sentin eristepainumaan, muuten kyllä. Toisaalta kun itselleen tekee, niin kannattaa tuollaiset pikkujutut laittaa kaikki kerralla kuntoon. Tässä on just se ero "ammattilaisen" ja itsetehden välillä.

OT, mutta onpa ihana huone!

Kiitos. Talon sisustus on omasta mielestäni melko minimalistinen ja talon ikään sekä tyyliin sopiva. Kuitenkin tähän aikakauteen päivitettynä versiona. Ei ole ihan valmis vielä, mutta parempaan suuntaan koko ajan. Kuvan kaiutinkin muuttuu kohta valkoiseksi.

Sellaiset Euroopan Parhaat kaverit, jotka ovat tehneet "paljon näitä hommia" ja heti kärkeen mainostavat "tämä tapa on väärin" kannattaa kiertää tosi kaukaa. Tapoja on monia ja useasti pääsee hyvään lopputulokseen, kunhan kaikki mukana olevat tietävät ja ymmärtävät mistä on kysymys.
Tämä. Entisessä duunipaikassa opein helvetin äkkiä, että jos tekijä mainosti itseään lauseella oon ennenkin tehnyt näitä hommia Museovirastolle ja paljon, niin seuraava mies tilalle. :D Mun mielestä se on kaiken A ja O, että osaa tehdä saman asian useammalla eri tavalla ja sen jälkeen perustelemaan asiakkaalle, että miksi tämä kyseinen homma kannattaa tehdä juurikin tällä tavalla ja näillä materiaaleilla. Pitää osata ymmärtää asioiden hyvät ja huonot puolet.

onko lautalattian asennukseen pohjan olla millin tarkasti suora vai muotoutuuko puu alustan päälle? Tarkoitan siis pieniä heittoja.
Aina siitä lattiasta tulee parempi, jos niskat ovat millilleen samassa linjassa. Ei tarvitse tavoitella vatupassilla suoruutta, vaan tosiaankin pitkällä linjarilla niskat samaan linjaan. Lauta kyllä mukautuu pieniin heittoihin, mutta nuo pienet heitot aiheuttavat herkästi nitisevän lattian, kun laudat alkavat nitkuttaa kiiinnitys ruuveja/nauloja vasten. Niin kuin Mirandos sanoi, niin sirkelillä pientä luiroa nippu ja korkeille niskoille näytät höylää.

Maksaako vaivaa täyttää?

Jos epäilet asiaa niin ota varman päälle ja oikaise.

lautalattiat on vähän arkoja narisemaan, jos alla oleva runko ei ole riittävän suora/ riittävän tiheä.

Voit sinne-tänne napata lattiarunkojen väliin "väliklossit" eli niputat runkopuita sieltä-täältä yhteen, jos siltä tuntuu. Tämäkin auttaa narinan estämisessä.

Tämä. Entisessä duunipaikassa opein helvetin äkkiä, että jos tekijä mainosti itseään lauseella oon ennenkin tehnyt näitä hommia Museovirastolle ja paljon, niin seuraava mies tilalle. :D Mun mielestä se on kaiken A ja O, että osaa tehdä saman asian useammalla eri tavalla ja sen jälkeen perustelemaan asiakkaalle, että miksi tämä kyseinen homma kannattaa tehdä juurikin tällä tavalla ja näillä materiaaleilla. Pitää osata ymmärtää asioiden hyvät ja huonot puolet.

.

Näyttää pahasti siltä, että sanomani on ymmärretty väärin/tahallaan vääristetään jotta saadaan ..."pädettyä" foorumilla. No joo....:jahas:

Niputan:

Niinkuin missä tahansa työssä, asiassa... oli kyseessä painokoneen käyttäjä, sukan kutoja, lapsille lepertelevä joulupukki, rakennusmestari, saunalahtea kauppaava puhelinmyyjä, liikenneministeri tai timpuri: mikään ei korvaa työssä saatua kokemusta.

jos saat käsiisi sellaisen henkilön, jolla on kokemusta juuri sellaisista taloista joissa sinä asut - lisätään nyt perkele (!) :D vielä että henkilö on täydellä järjellä varustettu, seuraa aikaansa, tuntee muutakin rakennusmateriaalia kuin purun ja laudan ja myös ymmärtää uusien materiaalien toimivuuden - niin jo on kumma jos hänet kannattaa noin vain sivuuttaa. Ei luulisi olevan varaa siihen.

Tuliko nyt selväksi, häh...vai vieläkö pitää vääntää harjateräksestä?;)

Elkää te nuoret immeiset sortuko ikärasismiin.:rolleyes:

Mitä leveämpää lattialautaa laitat, niin sitä vähemmällä vaivalla pääset jos alusta on suorahko. Itse laitoin 20 cm leveää lattialauttaa ja ei tuossa useamman millin heittoja olisi voinut olla, että olisi yksin saanut laudat lattiaan ja ponttiin.

Jimmy kimmel tuossa aiemmin aiheellisesti muistuttikin, että ylileveä lauta ei sovellu rintamamiestalon tyyliin, jossa olen itse 100% samaa mieltä.

Rintsikassa on huoneen pieniä, ja kyllähän leveä lauta lattiassa ei ainakaan minun silmään tällöin sovellu.

makunsa kullakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kun tulen vanhan talon remontointikohteelle ensikertaa, mulla menee ainakin 2 tuntia ennenkuin sanon mielipidettäni asiakkaan remontointikohteisiin. Käyn läpi talon kokonaisuudessaan, ylä- ja alapohjan, katon, hormit, huoneet, haistelen, katselen, ulkopintaa raaputan, katson tontin ja korkeuserot... Lopulta mainitsen asiakkaalle havaintoni ja on käynyt monasti niin, että ennenkuin alakerran kakluunia lähdetään korjaamaan, sovitaan niin että rapautunut piippu, piipun läpivienti korjataan ja lohjennut kattotiili vaihdetaan uuteen... ja ennekuin keittiön lattia saa uuden maalipinnan, sokkeli saa pari uutta tuuletusritilää ja sinne jostain syystä päätynyt epäorgaaninen aines saa kyytiä...ja ennekuin kuistin katto uusitaan, ne eristeeksi asetetut mineraalivillat saavat lähdön huitsin nevadaan... salaojia ei tehdä vaikka "veljenpojananopin mies joka on rakennesuunnittelija" onkin niin käskenyt tekemään.

jokainen talo on yksilö. Vierekkäin sijaitsevat rintamamiestalot tarvitsevat erilaisen korjauksen, erilaisen kiireellisyysjärjestyksen ja paikotellen jopa erilaista materiaalia.

- - - Updated - - -

Maksaako vaivaa täyttää?

sekoilin ja vastasin toiseen kysymykseesi aiemmin... voit täyttää,

Jimmy kimmel tuossa aiemmin aiheellisesti muistuttikin, että ylileveä lauta ei sovellu rintamamiestalon tyyliin, jossa olen itse 100% samaa mieltä.

Rintsikassa on huoneen pieniä, ja kyllähän leveä lauta lattiassa ei ainakaan minun silmään tällöin sovellu.

makunsa kullakin.

Eikö saa laittaa vaikka alkuperäinen lattialauta olisi ollut leveää? Vain sen takia että ei sovi "tyyliin". Henkilökohtaisesti pyyhin näillä "ei sovi talon tyyliin"-kommenteilla persettäni.

Eikö saa laittaa vaikka alkuperäinen lattialauta olisi ollut leveää? Vain sen takia että ei sovi "tyyliin". Henkilökohtaisesti pyyhin näillä "ei sovi talon tyyliin"-kommenteilla persettäni.

Mistä moinen kiukku? olenko loukannut sinua pahasti?

Siitä vaan, mutta kun vamma oli kanssani samoilla linjoilla, vastasin hänelle.

En ole nähnyt taloasi, en omista taloasi, en osaa sanoa talostasi mitään. eli käytä edelleen vaan vessapaperia, niin pysyy rektaaliosasto terveenä.

Mistä moinen kiukku? olenko loukannut sinua pahasti?

Siitä vaan, mutta kun vamma oli kanssani samoilla linjoilla, vastasin hänelle.

En ole nähnyt taloasi, en omista taloasi, en osaa sanoa talostasi mitään. eli käytä edelleen vaan vessapaperia, niin pysyy rektaaliosasto terveenä.

On melko paradoksaalista sanoa, ettei joku asia sovi talon "tyyliin", vaikka se olisi alkuperäistä, rintamamiestalossakin.

Meillä käytetään paperia. ;) Makuasioitahan nuo on ja joku tykkää vanhan rytöläjän modernisoinnista, kun seuraava taas vannoo jonkun muun asian nimeen. Jokainen toki saa lattiaansa laittaa mitä tykkää ja sen jälkeen herneillä tai jättää herneilemättä muiden mielipiteistä.

Tuliko nyt selväksi, häh...vai vieläkö pitää vääntää harjateräksestä?;)
Lakkaa nyt. :D Ei me Cryscythen kanssa viedä sun urakoita. Kun aiemmin sanoin molempien koulukuntien pitävän sisällään kaavoihin kangistuneita mulkkuja, niin en tarkoittanut sillä ketään täällä. Noin yleisesti ottaen tilanne on se, että puhutaanpa sitten mistä tahansa ammattiryhmästä maailmassa, niin kyseiseen porukkaan niitä mulkkuja mahtuu, jopa meihin perinnemiehiin. Eli mulkkuja löytyy timpureissa, sairaanhoitajissa, postinjakajissa, rakennesuunnittelijoissa jne, kuten löytyy myös niitä hyviä ja päteviä tyyppejä.

Ja ne Museoviraston tyypit, joihin olen joutunut pettymään... Niissäkin on saanut melkein enemmän pettyä itseensä, kun on uskonut sokeasti toisen ihmisen mainitsemiin hyviin referensseihin eikä ole itse jäänyt aktiivisesti seuraamaan, että onko tekijä hyvä vai ei. Sen oppi kyllä hyvin äkkiä, että selvien pelisääntöjen jälkeen piti katsoa vielä muutama päivä perään ennen kuin pystyi luottamaan siihen, että sovitut hommat tehdään sovitulla tavalla eikä niin kuin ne aina ennenkin on tehty.

Milloin sun talosi on rakennettu? Onko alkuperäinen rakentaja/asuja ollut kohtuu vakavarainen ? Näkyykö eroja muissa alkuperäismateriaaleissa yleiseen rintamamiestalonormistoon?

ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, ei tarvi vastata jos et halua.

Ja ne Museoviraston tyypit, joihin olen joutunut pettymään... Niissäkin on saanut melkein enemmän pettyä itseensä, kun on uskonut sokeasti toisen ihmisen mainitsemiin hyviin referensseihin eikä ole itse jäänyt aktiivisesti seuraamaan, että onko tekijä hyvä vai ei. Sen oppi kyllä hyvin äkkiä, että selvien pelisääntöjen jälkeen piti katsoa vielä muutama päivä perään ennen kuin pystyi luottamaan siihen, että sovitut hommat tehdään sovitulla tavalla eikä niin kuin ne aina ennenkin on tehty.

Joo, tunnen yhden "timpurin" joka oli Museoviraston töissä sen palkkalistoilla, opasti nuoria timpureita vanhojen kohteiden kunnostamisessa...ja nyt kaveri pinoaa villapaaleja K-raudassa. Sen enempää siitä, mutta kenkää tuli persiiseen eli kyllä Museovirastonkin palkkaamana monenlaista hyypiötä heiluu.

Ehtiköhän pilata monta vanhaa taloa?

Joo, tunnen yhden "timpurin" joka oli Museoviraston töissä sen palkkalistoilla, opasti nuoria timpureita vanhojen kohteiden kunnostamisessa...ja nyt kaveri pinoaa villapaaleja K-raudassa. Sen enempää siitä, mutta kenkää tuli persiiseen eli kyllä Museovirastonkin palkkaamana monenlaista hyypiötä heiluu.
Sen verran vielä, että nämä mun kokemuksien Museoviraston tyypit eivät ole olleet kyseisen laitoksen palkkalistoilla. Ovat vaan sattuneet työskentelemään kohteissa, joissa MV on jollakin tapaa ollut mukana. Ja heidän työmaalle tulemisen myyntipuheet ovat tosiaankin olleet tyyliltään kyllä näitä on paljon tehty aiemminkin. :D

Ja olen itsekkin nähnyt RMT:ssä leveämpääkin lattialautaa satunnaisesti. Muita ratkaisuja sitten useammin.

Milloin sun talosi on rakennettu? Onko alkuperäinen rakentaja/asuja ollut kohtuu vakavarainen ? Näkyykö eroja muissa alkuperäismateriaaleissa yleiseen rintamamiestalonormistoon?

ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, ei tarvi vastata jos et halua.

Oliko tämä mulle osoitettu?

Rv. 1956. En osaa ottaa kantaa vakavaraisuuteen tai yleiseen rintamamiestalonormistoon.

Back
Ylös Bottom