Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ilmanvaihto tientenkin yksi sitten paloturvallisuus , ja koska kaikesta rakenteisiin tehtävistä muutoksista pitäisi olla asiantuntija lausunto ennnen kuin voi hakea taloyhtiöltä kirjallisesti lupaa muutoksiin, minkä taloyhtiön hallitus sitten käsittelee. tohonkin menee äkkiä se kuukausi että kaikilla on aikaa tutustua papereihin. ja taloyhtiö voi vaatia remontin ajaksi valvojaa. pelkästään noihin menee jo rahaa äkkiä aika paljon.

Tossa ei ole kyllä rakenteisiin tehty mitään muutoksia. Ja paloturvallisuus ei kyllä ole muuttunut niin paljon, että voisi sillä perustella kieltää tuollaisen rakennelman. Taitaa olla paljolti kipsilevyllä vuorattu nuo parven rakenteet, joten ei pitäisi kovinkaan herkästi syttyä palamaan. Ja mikään pelkkä asiantuntijalausunto ei kyllä riitä silloin jos tehdään rakenteisiin muutoksia. Kyllä silloin pitää olla rakennuslupa, jota hakiessa pitää olla jo taloyhtiön kirjallinen valtuutus. Mulla ainakin taloyhtiön valtuutus saunan rakentamiselle tuli seuraavana päivänä. Ei sellainen vaadi välttämättä muuta kuin hallituksen ja isännöitsijän välistä sähköpostiviestittelyä, joka ei välttämättä kestä kuukausikaupalla.

Valvojan taloyhtiö voi tuollaiselle muutokselle toki vaatia. Ja kyllä minä ainakin oman taloyhtiömme osakkaiden omiin muutostöihin vaatisin ainakin näin mittavassa muutoksessa.

Elikkä tilanne olis nyt se, että ilmeisesti olis ajankohtasta miettiä tuota talon vesikierto systeemiä. Eli kyseessä siis -75 rakennettu talo vesikiertolämmityksellä. Putket on valussa ja ikää niillä siis on nyt tuo 35 vuotta, ja siksi rupes huolettamaan tuo putkien hajoamisen mahdollisuus. Vesi lämpiää öljykattilassa, joka on uusittu tuossa 14 vuotta sitten, eli senpuolesta ei ole ongelmaa. Nyt jos pitäs ruveta putkia vaihtamaan, niin pinta-asennuksenahan nuo putket pitäs laittaa ja kun kyse on täystiilitalosta, niin väliseiniinhän ei putkia saa piiloon. Myöskin patterit on sieltä -75 vuodelta ja kaikki termostaatit taitaa olla jumissa, eli mitään patteria ei pysty hienosäätämään:nolo:

Oletetaan nyt siis, että vanha kattila pidettäs, niin siinä tapauksessa vaatis uudet putket+patterit. Tästä päästäänkin kysymykseen, että kumpi on järkevämpää, vetää uudet vesiputket pinta-asennuksena tuonne seinille ja vaihtaa uudet patterit, vai vaihtaa tilalle sähköpatterit ja vetää kaapelit? Sen siis tiedän, että uuteen taloon tulee edullisemmaksi tuo sähköpatteri systeemi, mutta kun kattila on jo valmiina. Toki muitakin ratkaisuja saa esittää. Ja vielä sähkön hintaan, kumpi on edullisempi ylläpitää, sähkölämmitys vai tuollainen öljykattilalla toimiva vesikiertoinen systeemi.

Näillä öljynhinnoilla 5henkinen lauma kuluttaa öljyä 110e/kk arvosta. Viime vuonna meni 80e/kk. Kämpässä 118m2 asuinpinta-alaa ja vesikiertoset patterit siis. Suihkussa läträtään päivittäin.

Mä laittaisin uudet putket pintavetona ja uudet patterit. Tohon vielä polttimeen huolto suutin, suodatin. Kannattaa muistaa että jos laittaa sähköpatterit niin pitää niille sähköt vetää kumminkin.
vielä jos on öljypannussa mahdollisuus polttaa muutakin kuin öljyä niin tulee ainakin edullisemmaksi, vanhassa kämpässä oli iso pannu missä oli toinen pesä puun polttoon. eli kaikki mikä mahtui luukusta ja oli palavaa niin paloi :) .toki nokisutari vähän joutui tekemään enemmän hommia.

Noin mä vähän itse ajattelinki, mutta ongelmana tuossa on vaan nuo helvetin rumat putket, kun niitä ei saa mihinkään piiloon. Toki ne voi koteloida, mutta silti.

Noin mä vähän itse ajattelinki, mutta ongelmana tuossa on vaan nuo helvetin rumat putket, kun niitä ei saa mihinkään piiloon. Toki ne voi koteloida, mutta silti.

Onhan noihinkin jo muovi ja komposiitti putkia mitkä saa siistimmin. Tossa kannattaa muistaa että mikäli öljyn hinta nousee suhteessa sähköön paljon niin ainahan öljypolttimen voi korvata lämminvesivaraajalla.

Pitäisi asentaa uusi muovimatto kylppäriin, osaisiko kukaan arvioida neliöhintaa? Itse arvioin n. 15m2 lattiapinnalle tulevan itse asennettuna n. 500e sisältäen matot + kaikki pohjamateriaalit, olisiko lähelläkään?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitäisi asentaa uusi muovimatto kylppäriin, osaisiko kukaan arvioida neliöhintaa? Itse arvioin n. 15m2 lattiapinnalle tulevan itse asennettuna n. 500e sisältäen matot + kaikki pohjamateriaalit, olisiko lähelläkään?

Tolla rahallahan saa jo laatotettuakin lattian? Eikös toi mattoo oo ainakin itsessään helvetin halpaa?

Tolla rahallahan saa jo laatotettuakin lattian? Eikös toi mattoo oo ainakin itsessään helvetin halpaa?

Ei muovimatto edes älyttömän halpaa ole, laatumatto 15-20 euroa neliöltä, mutta siinä ei tarvi sitten tehdä vedeneristystä erikseen ku korkeintaan varalta nurkkiin ja kaivolle. Muovimatto o tässä tarkoituksella matskuna, kun lattiarakenne o puuta ja elää sen takia jonkin verran.

Ei muovimatto edes älyttömän halpaa ole, laatumatto 15-20 euroa neliöltä, mutta siinä ei tarvi sitten tehdä vedeneristystä erikseen ku korkeintaan varalta nurkkiin ja kaivolle. Muovimatto o tässä tarkoituksella matskuna, kun lattiarakenne o puuta ja elää sen takia jonkin verran.

Eikös vedeneristys pidä tehdä ellei saumat ole hitsattu mikä taas aiheuttaa sen ettei saa kotikonstein tehtyä.
se on kyllä sanottava että muovimatolla on kyllä hyvät puolensa, helpompi pitää puhtaana ja ainakin omasta mielestä mukavampi jalan alla.

Joo kotikonstein et märkätilan mattoa saa paikalleen. Kokenut matottaja oltava. Huomattavasti vaikeampi kuin peruslattiamatto. Saumat hitsattava ja nostot seinälle. Lattia kumminkin saatava 100pros tiiviiksi. Jos kerrostaloyhtiö kyseessä niin märkätilan mattoasentajan lisenssi pitäis vielä löytyä et menee pykälien mukaan.

Pitäisi vetää side-by-side kylmälaitteelle vesiliitäntä. Muuten tuon saa tehtyä piilossa kaapistojen takana, mutta yksi ovi on välissä. Voiko tuollaisen vetää oven kohdalta piilossa kynnyksen alla? Ammatimieshän sen tulisi tekemään, mutta mietiskelin että onko tuollainen kynnyksen alla vetäminen yleensä mahdollista vai unohdanko koko asia suunnittelun.

Pitäisi vetää side-by-side kylmälaitteelle vesiliitäntä. Muuten tuon saa tehtyä piilossa kaapistojen takana, mutta yksi ovi on välissä. Voiko tuollaisen vetää oven kohdalta piilossa kynnyksen alla? Ammatimieshän sen tulisi tekemään, mutta mietiskelin että onko tuollainen kynnyksen alla vetäminen yleensä mahdollista vai unohdanko koko asia suunnittelun.

Tuohan riippuu ihan kynnyksestä, tai lähinnä sen koosta. Se jääkaapin vakioletkuhan on aika ohut ja kovaa muovia niin eiköhän tuo jyrsimellä puukynnyksen sisälle jotenkuten mahdu. Itselläni ja muilla kun talon sisällä, seinissä, katossa ja lattioissakin menee noita vesiputkia niin en näe ongelmaa sijainnin suhteen lainkaan.

Yleisluontoisena kysymyksenä remonteista sellainen että onko jengillä kokemuksia teetetyistä rempoista? Mitä kannattaa huomioida ja mikä on paras aika (onko sellaista) saada tekijöitä? Keskustelujen perusteella tiedän että täällä on paljon nohevia DIY miehiä ja naisia mutta löytyykö teettäjiä?

Meillä on perheellä 80 luvun lopun rivarikämppä johon on viisi vuotta sitten muutettaessa tehty todella hätäinen pintaremontti. Nyt kun lapset ovat isompia ja kenties eivät hajota joka paikkaa niin tekisi mieli tehdä suunnitellumpi ja laadukkaampi remppa, siis rempata kaikki, pinnat, keittiö, vessat, kylppäri. Itse en aijo tehdä muuta kuin kytätä tulosta ja maksaa laskut. Tiedän että itse tekemällä säästää mutta itseni tuntien säästän mieluummin omia ja perheen hermoja.

Eli siis yleisellä tasolla kokemuksia edellisestä (saattaa kyllä olla turha kysellä kun joka äijä vääntää omaa kartanoa pystyyn).

Yleisluontoisena kysymyksenä remonteista sellainen että onko jengillä kokemuksia teetetyistä rempoista? Mitä kannattaa huomioida ja mikä on paras aika (onko sellaista) saada tekijöitä? Keskustelujen perusteella tiedän että täällä on paljon nohevia DIY miehiä ja naisia mutta löytyykö teettäjiä?

Meillä on perheellä 80 luvun lopun rivarikämppä johon on viisi vuotta sitten muutettaessa tehty todella hätäinen pintaremontti. Nyt kun lapset ovat isompia ja kenties eivät hajota joka paikkaa niin tekisi mieli tehdä suunnitellumpi ja laadukkaampi remppa, siis rempata kaikki, pinnat, keittiö, vessat, kylppäri. Itse en aijo tehdä muuta kuin kytätä tulosta ja maksaa laskut. Tiedän että itse tekemällä säästää mutta itseni tuntien säästän mieluummin omia ja perheen hermoja.

Eli siis yleisellä tasolla kokemuksia edellisestä (saattaa kyllä olla turha kysellä kun joka äijä vääntää omaa kartanoa pystyyn).

Jos pienempää urakoitsijaa käytät niin silloin kannattaa sydäntalveksi kysellä tekijöitä koska juuri silloin yleensä alkaa olemaan työt kattelussa pienemmillä urakoitsijoilla ja joutuu miehiä lomauttamaan...

Vaatisin itse vähintäänkin kolmea suosittelijaa ja referenssikohdetta. Lisäksi sopimuspuoleen ja ehtoihin panostaisin. Ja maksu vasta jälkikäteen ja aikataulusakon määritys.

Back
Ylös Bottom