Remmien ja nostovyön liiallinen käyttö?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Onko siitä jotakin merkittävää haittaa, jos käyttää vetoremmejä tai vyötä kaikissa sarjoissa, myös pidemmissä 8-12 toiston sarjoissa? Olen käsittänyt, että esim. vetoremmien käyttö estää puristusvoiman kehittymisen ja samoin vyön kanssa selkä ei vahvistu samalla tavalla kuin ilman vyötä. Yleensä olen nähnyt salilla näitä käytettävän vain kovissa 1-6 toiston sarjoissa, mutta itsellä on kulkenut treeni paremmin kun käytän aina. Käytän aina pidemmissäkin sarjoissa remmejä kulmasoudussa ja maastavedossa (leuanvedosta olen ne jättänyt pois) ja vyötä kyykyssä, maastavedossa ja joskus pystypunnerruksessa. Olen koittanut myös opetella tekemään ilman, mutta aina puristusvoiman loppuminen tai selän pyöristyminen tai koukistuminen haittaa sarjoja. Paljon parempi tuntuma ja parempia tuloksia on tullut noiden apuvälineiden kanssa.

Jos noita apuvälineitä käyttää joka sarjassa, kannattaisiko esim. puristusvoimaa ja alaselkää treenata sitten vielä erikseen? Minulla on gripperit, mutten oikein tiedä miten niillä kannattaisi treenata. Joka sarjan välissä vai omana treeninään, kuinka pitkiä sarjoja, montako sarjaa? Entä selkä, mitä liikettä sille kannattaisi tehdä jos käyttää kyykyssä ja mavessa aina vyötä?

Itse käytän remmejä siinä vaiheessa jos sarjat alkaa jäämään kesken näppivoiman puutteen takia, kuitenkin esim. viimeviikkoisessa mavemaksimi-testissä en käyttänyt ollenkaan, kyllä ne ykköset pysyy :D

...
Olen käsittänyt, että esim. vetoremmien käyttö estää puristusvoiman kehittymisen ja samoin vyön kanssa selkä ei vahvistu samalla tavalla kuin ilman vyötä.
...
Olet käsittänyt oikein. Ja jos sulla puristusvoima tai keskikroppa on jossain liikkeessä se joka eniten rajoittaa, niin siinä voi sitten pohtia, että jättääkö ne vielä vähemmälle treenille sulkemalla ongelmat pois vöillä/remmeillä vai tekeekö heikon lenkin ehdoilla.

...
Olen koittanut myös opetella tekemään ilman, mutta aina puristusvoiman loppuminen tai selän pyöristyminen tai koukistuminen haittaa sarjoja.
...
Etenki toi alaselän pyöristyminen viittaa siihen, että painoja on tehtävään liikkeeseen liikaa ja ratkaisu ongelmaan on painojen vähentäminen. Alaselkäkin treenautuu helposti samalla.

Jos käytät apuvälineitä joka sarjassa niin ehdottomasti erikseen treeniä. Jos aina käyttää vyötä, niin vaikka selänojennusta ja jotain vatsalihastreeniä nyt ainakin, mutta suosittelen kuitenki tekemään kyykyt ja maven ilman vöitä/remmejä.

Olet käsittänyt oikein. Ja jos sulla puristusvoima tai keskikroppa on jossain liikkeessä se joka eniten rajoittaa, niin siinä voi sitten pohtia, että jättääkö ne vielä vähemmälle treenille sulkemalla ongelmat pois vöillä/remmeillä vai tekeekö heikon lenkin ehdoilla.

Etenki toi alaselän pyöristyminen viittaa siihen, että painoja on tehtävään liikkeeseen liikaa ja ratkaisu ongelmaan on painojen vähentäminen. Alaselkäkin treenautuu helposti samalla.

Jos käytät apuvälineitä joka sarjassa niin ehdottomasti erikseen treeniä. Jos aina käyttää vyötä, niin vaikka selänojennusta ja jotain vatsalihastreeniä nyt ainakin, mutta suosittelen kuitenki tekemään kyykyt ja maven ilman vöitä/remmejä.

Esim. kyykkyjen tekeminen heikoimman lenkin ehdoilla vaan tuntuu vähän tehottomalta, kun nyt vyön kanssa voi tehdä esimerkiksi 3x8x85kg sarjan ja liike tuntuu juuri oikealta ja treeni menee sinne minne kuuluukin ja kehitystä on tullut. Ilman vyötä ei ole pelkoakaan tehdä 85kg:lla puhtaita toistoja, eikä varmaan edes 80 kilolla. Jos yrittää, niin siitä seuraa selkäkipuja, kun selkä notkistuu. Sama maastavedon kanssa. Olen ruumiinrakenteeltani pitkä ja erittäin hoikka, selkä on aina ollut vähän sellainen heikko lenkki, ja se onkin muutamaan otteeseen ollut kipeänä huonosta kyykky- ja mavetekniikasta, sitä ei enää vyön käytön jälkeen ole esiintynyt. Remmien käytöstä voisi koittaa opetella pois, siinäkin vaan hämää se että esim. kulmasoudussa ei voi tehdä 8 toistoakaan kovin suurilla painoilla kun puristusvoima loppuu sarjan puolessa välissä vaikka selässä riittäisi poweria.

Eli vaihtoehdot olisi tehdä vyön kanssa esim. 3x8x85kg kyykkysarjat jolloin jalat ottaisi kunnolla hittiä, tai sitten tehdä samat sarjat ilman vyötä niin pienillä painoilla, että selkä pysyy mukana, jolloin tuntuu, että vastus on jalkojen kehitystä ajatellen liian kevyt. Sama vaikka kulmasouduissa - puristusvoiman ehdoilla painoja pitäisi tiputtaa sen verran, että selkätreeni tuntuu liian kevyeltä. Tietysti haluaisin tehdä ilman apuvälineitä että ei tulisi puristusvoimasta tai muusta ongelmia, toisaalta taas esim. isompi vastus ja rankempi treeni isommilla kyykkypainoilla tuntuu jalkojen kehityksen kannalta paremmalta. Teen kyllä istumaannousuja ja jalkojennostojakin vatsoille, mutta alaselälle en tee mitään erillistä liikettä.

Olen ruumiinrakenteeltani pitkä ja erittäin hoikka, selkä on aina ollut vähän sellainen heikko lenkki, ja se onkin muutamaan otteeseen ollut kipeänä huonosta kyykky- ja mavetekniikasta, sitä ei enää vyön käytön jälkeen ole esiintynyt.

Kyl mä lähtisin siitä, et normaalisti kyykyt ja mavet pitäs pystyy tekee ilman vyötä. Voisit vaikka tiputtaa painoja sen verran, että saat tehtyä sen normitreenin toisto- ja sarjamäärän coren/selän pettämättä. Jalat voi vetää loppuun sitten vaikka prässissä. Jos nyt jo rupeet käyttään vyötä, niin ei se selkä sieltä yhtäkkiä vahvistu niin, että pystysit vastasuudessakaan tekemään kyykkyä/mavea ilman vyötä. Helpompi se ero on nyt kuroa kiinni kuin vuosien päästä.

Talakanpinskeli, tee ehdottomasti kyykyt vyöllä ja kulmasoutu remmeillä! Keskivartalolle sitten vain erikseen treeniä.

Itse käytän remmejä selkätreeneissä, eli taljoissa ja kulmasouduissa. Mavettelussa kyllä pysyy näpeissä pitempiäkin sarjoja ilman vetoremmejä.

Vyötä käytän ainoastaan maastavedossa ja kyykkäilyssä. Niissäkin vain tiukoissa sarjoissa. Lisäksi vyö on joskus tukena esim. pystypunnerruksissa jos tekee tangolla ja seisten.

Itse en käytä mavessa koskaan remmejä koska vastaotteella ei ole mitään ongelmaa pitää tangosta kiinni. k-soudussa ja esim. olankohautuksissa remmit ovat hyvät koska silloin saa rasituksen oikeaan paikkaan. Itse en käsitä miten se selkä voi lähteä pyöristymään, silloin kun lähdetään tekemään mavea tai kyykkyyä niin se selkä lukitaan kaarelle ja jos sielä selästä alkaa loppumaan voima niin se vain taipuu eteen päin mutta ei pyöristy. Jos selkä alkaa pyöristymään niin ollaan hyvin lähellä loukkaantumista.

Mikäli käyttää vyötä mavessa ja kyykyssä, minkälaisilla apuliikkeillä ja sarjoilla keskivartalon saisi sitten pidettyä mukana menossa? Vatsoja treenaan kyllä kolmesti viikossa, mutta alaselälle ei ole mitään liikettä, eikä kotisalillani ole selkäpenkkiäkään. Riittäisikö, jos tekisi kolmesti viikossa vatsojen kanssa myös hyvää huomenta -liikettä tai selänojennuksia lattialla? Entä se puristusvoima, miten niillä grippereillä pitäisi treenata?

Varsinkin tuossa vyön käytössä on suurin tekijä se että selkäni tosiaan on reistaillut ja minulla on lääkärin mukaan notkoselkä ja alhaalta lievästi vino selkäranka joten pelkään paskovani selkäni kokonaan mikäli teen maastavetoja tai kyykkyjä ilman vyötä.

Kyllä keskivartalo rasittuu mavessa ja kyykyssä vyönkin kanssa. Hyvää huomenta on erinomainen liike alaselälle, selänojennukset lattialla ei vaikuta yhtä tehokkaalta.

edit: istumaannousujen/jalkojen noston lisäksi kannattaa kokeilla vaikka voimapyörää ja staattisia pitoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom