Rekrytointikokemuksia

Työpaikoista asiaa.

Tälle asialle varmaan olisi jokin oma ketjunsa, mutta en ainakaan itse löytänyt sellaista, joten tehdään uusi.

Onko muilla ollut ongelmia työnhaussa tai rekrytointivaiheessa? Tänne voisi laittaa kaikki kamalimmat kokemukset esim työhaastatteluissa ja myös positiiviset onnistumiset.

Itseä jurppii aika pirun paljon tällä hetkellä eräs firma, sanotaan vaikka yritys x. Kyseessä on siivousalan yritys(tarkoituksena löytää kevyttä, osa-aikaista iltatyötä muiden lisäksi). Kävin työhaastattelussa tammikuun alussa ja kaikki tuntui sujuvan todella hyvin. Minulle ilmoitettiin jo tuolloin että pitäisi vielä suorittaa jonkin sortin soveltuvuustesti, ja että töitä kyllä varmasti löytyisi.

Haastattelusta kului noin muutama viikko eikä mitään kuulunut. Itse sain jatkuvasti soitella heidän peräänsä. Sitten lopulta sain kiinni esimiehen jonka tehtävänä olisi siis tuo soveltuvuustesti järjestää minulle. Sain kuulla, että hän ei ole edes vielä tilannut ko. testiä ulkopuolisesta yrityksestä. Haastattelun jälkeen kun olin soittanut firmaan niin olivat tuolloin sanoneet että menee korkeintaan viikko kun tuo esimies tilaa sen testin. Ja nyt siis ihan päinvastaista puhetta.

Sitten tämä esimies ilmoitti lähtevänsä hiihtolomalle viikoksi ja palailee asiaan sen jälkeen. Noh sitten testin suorituspäivä järjestyikin suhteellisen nopeasti. Kävin tekemässä testin, jonka olisin voinut yhtähyvin tehdä kotoa käsin, sillä se olikin vain nettiselaimessa tehtävä testi. Eli siis tällä esimiehellä meni kuukausi tilata yksi koodi sähköpostiinsa jolla pääsee kirjautumaan testausfirman sivuille?

Testin suoritettuani, kysyin kuinka kauan menee ennenkuin minulle olisi töitä. Sanottiin että kyllä viikossa ollaan yhteydessä. Nyt on mennyt 2 viikkoa siitä, ja tänä aikana olen yrittänyt saada useampaan otteeseen sekä tuota esimiestä, että myös toimitusjohtajaa kiinni. Kukaan ei vastaa puhelimeen, vaikka varmasti näkevät että olen ainakin soittanut. Myös sähköpostiin ei kumpikaan ole vaivautunut vastaamaan.

Itseäni vituttaa tuollainen ylimielinen asenne työntekijää kohtaan. Itse olisin todella halukas aloittamaan työt heti ja on kummallista että ko. yritys hakee työntekijöitä jatkuvasti kotisivujensa kautta.

Yrittänen soitella tuonne vielä huomenna kerran ja mikäli en saa vastausta, haistatan paskat koko firmalle, tai jos oikein vituttaa niin käyn tekemässä sen paikan päällä. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on työhaastattelu huomenna, täytyypi tulla kommentoimaan kun se on ohi.
Edelliskerrasta on 8 vuotta, joten aika jännät paikat on..:eek:

Itse puhun aina liikaa työhaastatteluissa. On vaikea olla hiljaakaan ja vastata lyhyesti kysymyksiin, silloin tuntuu olevan sulkeutunut tms. Mielummin kantsii vastata lyhyesti, kuin yrittää värittää keskustelua ja sitten katua jälkeenpäin, että hössötti ja pölötti.

Onko muut huomanneet kuinka paljon rekrytointiprosessit on muuttuneet sanotaanko 5 viimeisen vuoden aikana? Nykyään yhä useammin tuntuu että tuo koko prosessi on ulkoistettu ja sitten siinä tilanteessa syynätään hakijakandidaattien kaikki synkimmätkin salaisuudet. Sinänsä hyvä puoli työnantajan kannalta, mutta jokin yksityisyydenraja pitäisi tiettyjen asioiden suhteen olla.
Tuli mieleen tosta soveltuvuustestistä kun siinä kysyttiin jotain tyyliin saatko välillä jonkinlaisia lihasnytkähdyksiä tms:D Piti tietty vastata että en tietenkään, vaikka todellisuudessa kyllä välillä saattaa jalka vähän nytkähtää itsestään jos istuu tms :D tiedä sitten mistä johtuu. En vaan halunnu ottaa riskiä et joku psykologi luokittelis mut sen perusteella hulluksi :D

Itse puhun aina liikaa työhaastatteluissa. On vaikea olla hiljaakaan ja vastata lyhyesti kysymyksiin, silloin tuntuu olevan sulkeutunut tms. Mielummin kantsii vastata lyhyesti, kuin yrittää värittää keskustelua ja sitten katua jälkeenpäin, että hössötti ja pölötti.

Vähän sama vika. selittääjaselittääniinmaanperkeleesti. Jälkeenpäin :david: olo.

Mä oon just nyt lähössä haastatteluun. En oo oikein varma kiinnostaako ees koko paikka, mutta täytyy silloin tällöin käydä kattomassa miltä se haastattelussa oleminen tuntuu. Toki jos yhteisymmärrykseen päästään niin vakasti voin harkita paikan vaihtoa, vaikka tyytyväinen olenkin nykyiseen duuniin :)

Rehellisesti sanottuna jännittää pirusti. Enkä kyllä edes tiedä miksi.

Rekrytoinneista tuli mieleen eräs tekniselle alalle suuntautunut rekryfirma, joka lähetti mut aikanaan työhaastatteluun saatesanoin "Siellä on monta eri paikkaa auki, ja haastattelun pohjalta sitten katotaan mihin sovellut".

Oli hienoa mennä sitten semmoisen pitkän pöydän toiselle puolelle istumaan ja katsomaan kun pöydän toisella puolella istui 5 henkilöä valmiina tenttaamaan. Ensimmäinen kysymys oli "mihin työhön haet?" Johon jouduin vastaamaan, että ei mitään käsitystä, koska teidän piti kuulemma kertoa niistä minulle. Toinen kysymys heti perään sitten olikin "Voitko antaa esitietolomakkeen luettavaksi? Kun jostain syystä se puuttuu meidän papereista"
No juu, en ikävä kyllä voinut kun en ollut semmoista saanutkaan....

Hassua kyllä, en saanut työpaikkaa :) En tosin ottanut tältä rekryfirmalta yhtään ainoaa paikkatarjoustakaan vastaan. Tämä yritys johon mut lähetettiin, etsii näköjään nykyään itse työntekijänsä :)

Nyt on piina ohi ja huhtikuun ekalla viikolla kuulee pääseekö kakkoshaastatteluun, jossa on sitten myös herra Isokiho mukana. Ihan kivasti meni ja haastattelijakin oli melko rento ja huumorintajuinen nainen. Paha kysymys oli mielestäni, että mintä sinä odotat meiltä? Vaikka noihin kysymyksiin kuinka yrittää varautua etukäteen, niin kyllä ne silti kuulostaa hankalilta :rolleyes:

Mutta joo, vaikka paikkaa ei tulisikaan, niin onpahan taas tuoreessa muistissa tuokin tilanne.

Meni mullakin pirun hyvin. Vakavasti harkittava paikka, mikäli tsägä käy. Taisin vaan pistää palkan alakanttiin :(.

10 pistettä ja papukaijamerkki haastattelijoille. Tekivät olon mukavaksi, eivät keskittyneet sellaiseen typerään tenttaamiseen ja jankkaamiseen vaan yleisillä kysymyksillä kartoitettiin osaamista. Mikään ei vituta niin paljon kuin rehellinen lynkkaustiimi. Koettu on, enkä olisi paikkaa ottanut edes vastaan haastattelun perusteella.

Mikään ei vituta niin paljon kuin Visionin kuvailema lynkkaustiimi.

Hyvä että haastattelu meni hyvin, mutta pitää vähän n*ssia pilkkua. Ei tuosta Visionin viestistä mielestäni voinut päätellä että kyseessä olisi ollut lynkkaustiimi. Toki haastattelija(t) saa kysyä mitä paikkaa haetaan jos auki on useampia, ei se mitään lynkkausta ole :D Kysehän oli siitä että rekryfirma oli hoitanut hommansa surkeasti.

Oli hienoa mennä sitten semmoisen pitkän pöydän toiselle puolelle istumaan ja katsomaan kun pöydän toisella puolella istui 5 henkilöä valmiina tenttaamaan. Ensimmäinen kysymys oli "mihin työhön haet?" Johon jouduin vastaamaan, että ei mitään käsitystä, koska teidän piti kuulemma kertoa niistä minulle. Toinen kysymys heti perään sitten olikin "Voitko antaa esitietolomakkeen luettavaksi? Kun jostain syystä se puuttuu meidän papereista"
No juu, en ikävä kyllä voinut kun en ollut semmoista saanutkaan....

Vasta olin haastattelutilanteessa, jossa isossa huoneessa istui pitkän pöydän toisella puolelle 2 äijää. Toinen kyseli puolisen tuntia niitä näitä, ja toinen tuijotti vieressä mua silmiin koko ajan, eikä puhunut mitään. En uskaltanut seurata, että räpäyttikö se silmiä koko puolen tunnin aikana. Luultavasti ei.

Todella rentoutunut fiilis oli istua, kun toinen istua napottaa ja tuijottaa ku pöllö. Ehkä se seurasi mun kehonkieltä ja reaktiota, tai sitten suunnitteli millaisen takin se tekis mun ihosta. Mene ja tiedä.

Voi jeesus mä haluaisin joskus päästä rekrytoimaan, haastattelemaan! Hankkisin 4 metriä pitkän pöydän, pienen jakkaran siihen eteen ja sitten pyytäisin kandidaatin istumaan siihen. Sen jälkeen jäätävä 15min täyshiljaisuus. Tuijottaisin vain jätkää (muijian en palkkaisi, ellei ole isot bosat) suoraa silmiin. Ja jos kääntää katsettaan edes hetkeksi niin heti ulos huoneesta.

Olinpa kerran työhaastattelussa, jossa läsnä oli kaksi yrityksen henkilöä. Toinen heistä, myyntipäällikkö tms, hoiti varsinaisen haastattelun ja toinen oli edustamassa ikäänkuin puljun omistajia. Myyntitykki tenttasi itsestäänselvyyksiään, ja koko sen ajan tämä omistajien edustaja hymyili lempeän tyhmää hymyään ja tuijotti minua. Sitten kun varsinainen haastatelu oli ohi, avasi tämä tuijottelija suunsa ja kysäisi niinkin nerokkaan kyssärin, kuin että "miksi juuri sinä olisit sopiva työntekijä meidän yritykseen?". Tässä vaiheessa meinasi jo hieman pokka mennä, mutta jotain latteita positiivisuuksia latelin. Itse haastattelukin oli ollut semmoista jaarittelua, että olethan ahkera ja luotettava. Mitäpä tuohon työtä haluava vastaisi? Enpä juuri kumpaakaan...

No työpaikan sain, joten kai se haastattelu sitten hyvin meni. Välillä vaan ihmetyttää nuo itsestäänselvyyksein kyselemiset, kun siitä haastattelusta voisi saada enemmänkin irti.

Puusteri; "miksi juuri sinä olisit sopiva työntekijä meidän yritykseen?"

Tämä kysymys on alkanu vituttaa oikeen huolella. Tuntuu ihan naurettavalta aina samat lässytykset heittää. Siinä miettii aina että on tää aika :david: touhua. Mut sellastahan se on. Eipä siinä mitään.

Läski äijä: "Kerro mulle sun unelmistasi".

Tähtis: *diipadaapaympäripyöreetä*

Läski äijä: "Ei kun jotain henkilökohtaista.. Ai et kerro vai? Pakkohan sulla on olla jotain todella henkilökohtaisia unelmia".

En kertonut. Pääsin duuniin. Ei olis pitänyt vaan mennä. No enpä kauaa viihtynyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom