Reiteen kaarta

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
emex sanoi:
Hmm. Hackia teen ehkä enempi kuin tuossa b-kuvassa. Polvilinjani ei ylitä siinä varpaita, mutta polvikulma on todellakin alle 90 astetta.

Eri asia taas on muutama muu jalkaliike: heiluri-hack, pysty-hack ja sissy-kyykky ilman varsinaista telinettä. Näissä liikkeissä olen kyllä nähnyt monen kokeneelta vaikuttaneen treenaajan tekevän myös siten, että polvilinja ylittää varpaat. Toki tällöin eivät ole painotkaan olleet mitään maksimiykkös-luokkaa. Sopivat varmaan heille ja lienevät tietoisia siitä mitä tekevät. Minulle ovat kyllä pääsääntöisesti riittäneet ihan tavalliset kyykyt, prässit ja hackit.

Edit. kirj.virh.

ok, mut mähän en oo kailottanu tota 90 asteen kulmaa.

Mniska sanoi:
ok, mut mähän en oo kailottanu tota 90 asteen kulmaa.

Joo, et toki :) . Ajattelin vain mainita, kun puhuit siedettävästä polvikulmasta ja itse olen juuri viime aikoina kokeillut tuon polvikulman vaihtelemista. Eli olen sitä kautta haeskellut parempaa tuntumaa.

Etukyykky.

Muilla kyykyillä ei pääse yhtä hyvin alas ilman että perse auttaa.

Täällä jo mainittiinkin: Hack kyykky tangolla (maastaveto selän takaa) -ottaa hyvin etureisiin.
Myös maastaveto käsipainoilla (painot sivuilla)ottaa etureisille mukavasti.

Geenit tietty vaikuttaa tuleeko sitä kaarta ja kuinka vaikka kuinka treenaa jne. Kyykky-liikkeet vaan syviksi ja kapeiksi..egoilu pois ja painoa pois vaan..

Mä oon suosinu reisille aika tapposarjoja, kohtuu pitkiä ja eri liikkeitä. Joidenki mielestä ei ehkä pelitä, mutta ei mulla ne reidet ihan huonoimmasta päästä oo :rolleyes:... tosin, niihin tuppaa tulemaanki kohtuu helposti piffiä. Mutta monipuolisuus rokkaa!

Kyykkyä suosin itekin ja syvälle vietyä prässiä. Ojennukset ovat lopuks tosi käteviä, pakkotoistoja että viimesetki mehut lähtee.

-edit-
paljonkohan geenitekijät vaikuttaa siihen reiden muotoon? Mutulla luulen että toisilla sitä kaarta on paremmin ja toisilla ei. Meinaan että toisilla voi olla piffiäkin paljon mutta sitä kaarta ei niin paljon ole, vaan on "tasapaksua" ja toisilla sitten tulee tuo kaari. ..... (hidas)

Itellä jalat kehittyy hitaasti, mutta varmasti. Erottuvuutta saa kyllä helposti näin perustreenariksi, myös yläosaan (etukyykky rules). Takaosissa & pohkeissa suonet näkysällä vaikkei mitään tekiskään, eli fläsää ei kerry jalkoihin juuri laikaan..Voimaa kyllä tarvittaisiin lisää.

Mitään turnipsi-kintuja en tule koskaan saamaan, enkä haluakkaan. Tuollaista 70-luvun fysiikkaa siis haetaan..

Mniska sanoi:
tällöin (etukyykyssä) pystyy pitämään selän mahdollisimman pystyssä kun takakyykyssä joutuu hiukan nojaamaan jottei tanko putoa alas, ja selänollessä pystyssä ja jalat kapealla saavat etureidet kyytiä

Kuinka sattuikaan, mietin juuri tuota kun ihte etukyykkyä taas pitkästä aikaa kokeilin. Ruokatorvi toipuu tangon runtelusta edelleen...

Niin, se kysmä: kun meinaa etukyykyssä väkisin painua mies eteenpäin. Venyttelen kyllä persuksen sekä reidet hyvästi ennen kinttureeniä, joten voisko tämä johtua heikoista vatsalihaksista esim?

Olen pitkähkö (188cm), ja etukyykyn tekeminen kovin kapeella on about mahdotonta, ainakin jos alas asti haluaa mennä, joten teen sitä sellasella hartioiden levyisellä jalka-asennolla. Yritän vähän niin kuin matkia kyykkyä, tanko vaan edessä.
Hankalahan se on sanoa mikä mättää kun ei suoritustani näe, mutta uattelin silti kysäistä.

VZ58 sanoi:
Yleensäkki niin etu- kuin takakyykyt kannattaa tehdä suht kapealla jalka-asennolla jos haluaa tuntumaa enemmin etureisiin. Yli hartiota leveämmät jalka-asennot käyvät ainaskin minulla lähinnä vain pakaroihin ja takareisiin.

Yks pointti mikä kannattaa ottaa huomioon on sarjapituudet. Monta kertaa tullut ihmeteltyä miten jotkut voimanostajat kyykkäävät hirmu romuja niin olemattomilla tikkureisillä. On tietenkin olemassa poikkeuksia, kuten Ed Coan jolla on muhkeat reidet, mutta hän on sisällyttänyt myös pitempiä sarjoja kyykkytreeneihinsä. Kun katsoo esim. Turtiaisen yms. westsidereiden reisiä, niin ei uskoisi että niillä yli 400 kyykätään, yhtää voimanostajia väheksymättä, niitähän ei lihasmassa juuri kiinnosta. Kannattaa kokeilla pitkiä, 12-20 toiston sarjoja massatreeneissä.

Hmm? Ite en ole nähnyt yhtään voimanostajaa vielä jolla ei olis tajuttoman komeet reidet, suurin osa hakkaa mennen tullen kaikki wnb-bodarit. :confused: :confused: :confused:
Lisäksi mulla reidet on selvästi kehittynein osa kroppaa ja toistot ei oo ainakaan vuoteen ollut missään kyykyissä tai maveissa yli kaheksaa, yleensä luokkaa 3-6.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
SerialLoser sanoi:
Niin, se kysmä: kun meinaa etukyykyssä väkisin painua mies eteenpäin. Venyttelen kyllä persuksen sekä reidet hyvästi ennen kinttureeniä, joten voisko tämä johtua heikoista vatsalihaksista esim?

Miten pidät sitä tankoa? Kaikille ei ehkä sovi kaikki tyylit. Itse tein ennen painonnosto -otteella, mutta kun vaihdoin "kuristusotteeseen", paketti on ollut paremmin kasassa ja itse kyykkäämiseen on ollut helpompi keskittyä. Vatsalihaksista voi myös johtua, kannattaa tehdä myös staattisia harjoitteita vatsoille.

niklas86 sanoi:
Miten pidät sitä tankoa? Kaikille ei ehkä sovi kaikki tyylit. Itse tein ennen painonnosto -otteella, mutta kun vaihdoin "kuristusotteeseen", paketti on ollut paremmin kasassa ja itse kyykkäämiseen on ollut helpompi keskittyä. Vatsalihaksista voi myös johtua, kannattaa tehdä myös staattisia harjoitteita vatsoille.

Pidän sitä kans tolleen kuristusotteella, yritän oikeen kaivaa olkapäät siihen tangon alle, niin kuin siinä taannoisessa klipissä täällä pakkiksella, jossa hemmo etukyykkäs kolme satsmoa.
Pitänee ollakärsivällinen, ja etukyykätä sen mitä keskikroppa kestää, ja mennä sen ehdoilla. Kait se sekin siinä ajan kanssa vaffistuu.
En kyykkääkään kuin huntilla, mutta ilman vyötä ja siteitä ja paljasjaloin, ja alle vaakatason. ja vastatuuleen umpihangessa.

itellä ois just päinvastainen tilanne. Pitäis saada lihaa "pisaroihin". Reiden yläosiin ei tunnu olevan mitään ongelmaa saada lihasta vaan eipä näytä lihaksikkaalta shortsit jalassa kun ei pisarat pullistele polvien kohdilla :/

Pitänee kokeilla alotella reiden ojennuksilla jos niistä sais vaikka pisarat uuteen uskoon...

Ghettomaster: Noihin "pisaroihin" voinet saada tuntumaa prässillä, jalat melko alhaalla ja suht yhdessä.
Genetiikkakin varmasti sanelee sen, miten "pisaraan" saat kokoa. Dorian Yates ainakin suositteli prässiä "tähän pisara-vaivaan"...

Kyllä on alakroppa paskana..syynä iki-ihana 20 rep squat, jota voi suositella kaikille..

Lievästi aihetta sivuten. Tuossa taannoin hajotin kyykyssä etureiden lihaksen yhden pään. Eli tuon keskimmäisen, joka näkyy kiilan muotoisena keskellä reittä kun jännittää polven suoraksi. Kyykkyä tein jalat vähän hartiamittaa leveämmällä, jalkaterät lievästi ulospäin - reisi tietysti samaan suuntaan kuin jalkaterä. Alhaalta noustessa napsahti em. lihaspään jänne irti lonkasta.

Anyway, tässä kun on ollut puhetta etukyykyn kaarta tuottavasta vaikutuksesta ja ittekkin kirjoittelin että etukyykky on tuohon hyvä liike niin rupes vaivaamaan: miksi tavallista kyykkyä ei vieläkään voi tehdä lähellekään normipainoilla mutta etukyykkyä taas pystyi ennen kuin takakyykkyä uskalsi tehdä edes tangolla? Kaiken järjen mukaan etukyykyn pitäisi ottaa juuri tuonne katkenneeseen jänteeseen mutta näin ei tapahdu. Etureidet kyllä tulee pumppiin etukyykystä paremmin kuin takakyykystä ym. mutta kipua jänteeseen ei synny lainkaan.

Takakyykkyyn oli mahdotonta edes päästä jalkavaivaisena mutta korvasin sitten etukyykyllä ja uusia ennätyksiäkin tuli tahkottua.

Oisko sittenkin niin että sitä kaarta, joka osittain muodostuu tuosta keskimmäisestä lihaspäästä (etureiden korkein kohta), tulee sittenkin parhaiten ihan perus takakyykyllä... ainakin kovin rasitus kohdistuu juuri siihen mun tekniikalla. Etukyykky taas osuu muihin lihasjänteisiin, sivulle ja "pisaraan".

Tällästä ihmettelin...... :rolleyes:

Pidän sitä kans tolleen kuristusotteella, yritän oikeen kaivaa olkapäät siihen tangon alle, niin kuin siinä taannoisessa klipissä täällä pakkiksella, jossa hemmo etukyykkäs kolme satsmoa.
Pitänee ollakärsivällinen, ja etukyykätä sen mitä keskikroppa kestää, ja mennä sen ehdoilla. Kait se sekin siinä ajan kanssa vaffistuu.
En kyykkääkään kuin huntilla, mutta ilman vyötä ja siteitä ja paljasjaloin, ja alle vaakatason. ja vastatuuleen umpihangessa.

vaikeuksia, paino tuntuu kaatuvan eteenpäin eikä jaloista taivu.
levitä varpaita poispäin toisistaan.

Ancelita, täällä sun kohtalotoverisi. Reiden sivuosan kaari eli "swiippi" ei ota kasvaakseen sitten millään. Nyt oon tunnustellut eri liikkeitä ja todennu että hackilla saan juurikin sen osan eniten kipeäksi, mikä pitäis saada myös kasvamaan. Teen siis tässä sellaista kokeilua varmaan ainakin seuraavat 4kk, että tapahtuuko mitään kehitystä jos teen aina hackin ekana liikkeenä, jalat edessä ja ihan pohjasta. Tuskallista, mutta toivottavasti tehokasta.

Fitness-tyttösiltä olen saanut myös neuvoja: jalanheitot eteen-taakse ja sivulle. Tukea siis jostain pylväästä ja jalanheittoja mahdollisimman kontrolloidusti. Toinen suositeltu liike on askelkyykky kävellen, käsipainot käsissä. Sitä oonkin tehnyt syksystä asti, mutta en osaa sanoa onko sillä tullut muutosta etureisiin. Peppu ainaki menee aina kipeäksi - kuten joka ikisestä jalkaliikkeestä muutenkin. :jahas:

Tuo kyykkääminen on muuten ainakin mulle tuskaisen hankalaa. Kroppa pistää jotenkin hanttiin ja pystyn tekemään sitä vain niin että säären ja reiden väliin jää 90 asteen kulma. Melko matala liike siis, mutta oiskohan siitä hyötyä nimenomaan etureisiin?

Tahtoo swiipin. :itku:

Itse luulen että juuri nämä ennemmin mainitut geenitekijät ovat suurin vaikuttaja jalkojen muovautumiseen. Ihmisellä jolla on lihasten kiinnityskohdat hyvät tulee piffiä ja muotoa yleensä ihan perus takakyykylläkin. Toki liikkeetkin vaikuttavat mutta erilaiset kikkailut ovat usein vain pientä hienosäätöä niihin jo ennestään muhkeisiin reisiin lahjakkaalla.

Ancelita, täällä sun kohtalotoverisi. Reiden sivuosan kaari eli "swiippi" ei ota kasvaakseen sitten millään. Nyt oon tunnustellut eri liikkeitä ja todennu että hackilla saan juurikin sen osan eniten kipeäksi, mikä pitäis saada myös kasvamaan. Teen siis tässä sellaista kokeilua varmaan ainakin seuraavat 4kk, että tapahtuuko mitään kehitystä jos teen aina hackin ekana liikkeenä, jalat edessä ja ihan pohjasta. Tuskallista, mutta toivottavasti tehokasta.

Fitness-tyttösiltä olen saanut myös neuvoja: jalanheitot eteen-taakse ja sivulle. Tukea siis jostain pylväästä ja jalanheittoja mahdollisimman kontrolloidusti. Toinen suositeltu liike on askelkyykky kävellen, käsipainot käsissä. Sitä oonkin tehnyt syksystä asti, mutta en osaa sanoa onko sillä tullut muutosta etureisiin. Peppu ainaki menee aina kipeäksi - kuten joka ikisestä jalkaliikkeestä muutenkin. :jahas:

Tuo kyykkääminen on muuten ainakin mulle tuskaisen hankalaa. Kroppa pistää jotenkin hanttiin ja pystyn tekemään sitä vain niin että säären ja reiden väliin jää 90 asteen kulma. Melko matala liike siis, mutta oiskohan siitä hyötyä nimenomaan etureisiin?

Tahtoo swiipin. :itku:

Itse kehitin boditreeniaikoina seuraavanlaisen rutiinin, joka toimi (nimim. "aina kärsinyt porkkanareisistä"):
Ensimmäisenä liikkeenä reisiojennus "balls to the walls"-tyyliin, eli raskailla reisiojennuksilla- 3 - 4 sarjaa tai pari pudotussarjaa- ensin suurimmat mehut pois etureisistä
Toiseksi juuri tuo mainitsemasi hack-kyykky,lähes samoilla opeilla.Jalat suht kapealla ja edessä ja kaikki toistot aivan pohjista, jotta saa kunnon venytyksen lihaksiin.
Ja sitten sokerina pohjalla liike joka kruunasi polton.Eli kyykky jalat kapealla, tanko ylhäällä niskassa ja syvältä.Tässä vaiheessa etureidet olivat jo sen verran väsyneet,että keskikroppa pystyi hyvin käsittelemään sellaisia painoja johon reisissä riitti paukkuja.2-3 sarjaa,10-15 toistoa ja kaveri varmistamassa, ettei jäänyt kantapäilleen istuksimaan,tässä liikkeessä sitten ne aivan viimeisetkin toistot ulos....
Tässä mentiin "perse edellä puuhun", eli ideana oli edetä eristävistä liikkeistä moninivelliikkeisiin.Kyykystäkin tulee lähes kokonaan eri liike, kun sen tekee viimeisenä eikä treenin aloittavana liikkeenä ja kun näin säästetään vielä treenin eniten tukilihaksia rasittava liike viimeiseksi, on eristävät liikket helpompi tehdä keskikroppa "tuoreena".

Suotta sitä murehtimaan reiden kaaresta, kyykkyä vaan niin saatanasti. Sitten kun kyykkää 300 kiloa ja reiden ympärys on metri ei siinä paljon swiipit enää itketä. ;) :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom