Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
protsku sanoi:Taitaa olla Sailaksen ja kumppaneiden neronleimauksia tämäkin aivan kuten rahojen ottaminen pois kuntoliikunnalta. ...
lej sanoi:Turussa tuli lisäksi toinen hieno uudistus, jonka jälkeen vissiin kello 23:00 jälkeen pistää ostaa yölippu, ei siinä mitään, yö taksat on ollu ennenkin, mutta nyt samalla lakkaa sitä ennen ostetun lipun vaihto-oikeus vaikka lippu olisi ostettu 22:59. Toinen
Nyt en oikein ymmärrä miten on taloudellisesti oikea päätös korottaa lippujen hintoja, piittaamatta siitä syystä miksi matkustajamäärä laskee. Kuulostaa aika neukkutaloustieteeltä.Jortsu sanoi:Täysin oikea päätös varsinkin jos matkustajamäärät ovat laskeneet riippumatta siitä mistä se johtuu. Näinhän vaan siirretään enemmän vastuuta kustannuksista niille jotka niitä aiheuttavat. Se raha kun taas kerran otetaan jostain kuitenkin.
lej sanoi:Nyt en oikein ymmärrä miten on taloudellisesti oikea päätös korottaa lippujen hintoja, piittaamatta siitä syystä miksi matkustajamäärä laskee. Kuulostaa aika neukkutaloustieteeltä.
Timba79 sanoi:Ohjaisivat ees joskus niiden konserttitalojen ynnä muiden kulttuuripaskojen määrärahoja vaikka joukkoliikenteen puolelle. Olis niistäkin tavallisella tallaajalla jotain hyötyä.
Nat_Ural sanoi:Jos ei kannata, niin ei kannata. Ei niitä busseja tyhjinä kannata ajaluttaa, vaikka olisivat olevinaan kuinka joukkoliikenneajoneuvoja.
protsku sanoi:Miksi kaiken pitäisi olla taloudellisesti kannattavaa? Eikös me makseta niitä veroja juuri sen takia että junalla pääsee ja bussit kulkee.
Nat_Ural sanoi:Kysymys oli ilmeisesti retorinen, mutta vastaan silti. Emme maksa veroja, jotta junat ja bussit kulkevat. Maksamme veroja, jotta yhteiskuntamme toimisi tehokkaasti. Työmatkaliikenteessä asiakkaita riittää, siinä joukkoliikenne siis selvästi kannattaa.
Katsopa miltä bussiliikenteen kannattavuus näyttää keskikokoisessa kaupungissa, jossa asiakkaita riittää melko hyvin:
http://www.tampere.fi/tkl/tkltoimintak2003.pdf
Tappiota tehtiin siis reilut 7000000€. Kulut/ajokilometri on 2.70€. Katsopa tänne: http://www.taksitampere.fi/taksat.html. Ei niitä busseja todellakaan kannata ajeluttaa, jos asiakkaita ei yksinkertaisesti riitä.
Vara Arska sanoi:Mutta lisääkö lippujen kallistuminen mielestäsi sen kannattavuutta? Eiköhän useampi jätä pikemminkin kulkematta joukkoliikenteellä.