Reilu korotus seutuliikenteen hintoihin

Wintikka sanoi:
Onneksi työmatka vain 6,6 km eli fillarilla ja kävellen pääsee kätevästi!

Samat kuusi kilometriä täälläkin napapiirillä työmatkaa ja aikaiset herätykset. Pakkiksen kautta aina töihin! :hyper:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Wintikka sanoi:
Tässä on taas harhailtu suuntaan jos toiseenkin, mutta alkuperäinen ihmettelyni aihe olikin, että tuskin lippujen hintaa korottamalla saadaan lisää joukkoliikenteeseen matkustajia.
Onneksi työmatka vain 6,6 km eli fillarilla ja kävellen pääsee kätevästi!

Sitä minäkin ajoin takaa. Ja pääkaupunkiseudulla toi joukkoliikenne sentään edes toimii, mutta esim. Jyväskylässä se on aika syvältä. Illalla ja viikonloppuisin ei pääse mihinkään jos bussia joutuu vaihtamaan. Tai kävellen on suurinpiirtein nopeammin perillä. Ja tästä vielä pitää maksaa kunnon riistohintaa. Ei ole ihme ettei voi olla kannattavaakaan tämä touhu.
 
lej sanoi:
Nyt en oikein ymmärrä miten on taloudellisesti oikea päätös korottaa lippujen hintoja, piittaamatta siitä syystä miksi matkustajamäärä laskee.
Kun matkustajamäärät on laskeneet, kassaan tulee vähemmän rahaa. Tästä selvitään joko kuluja karsimalla (vuoroja vähentämällä yms.) tai lisäämällä tuloja. Jälkimmäinen tapahtuu joko maksuja korottamalla tai ottamalla ilmeisesti pohjattomista verovaroista. Kävi niin tai näin, kulut on vaan katettava. Hiffasitko?
 
... Mutta mutta... Mitäs se meininki on, että niitä matkustajia jotka HALUAIS bussin kyytiin, ei oteta...? Tämän aamun Hesarissa oli just juttua, että joku kuljettajien kuningas oli todennut pysäkillä, että "ei joulu voi olla joka päivä", kun mukaan ei (muka?) enää mahtunut. Silloin vituttais maksaa seutulippua, jos ei edes kyytiin pääsee vaikka venaa pysäkillä. Onneksi ei tartte itse seutuilla kuin satunnaisesti.
 
Timba79 sanoi:
Sitä minäkin ajoin takaa. Ja pääkaupunkiseudulla toi joukkoliikenne sentään edes toimii, mutta esim. Jyväskylässä se on aika syvältä. Illalla ja viikonloppuisin ei pääse mihinkään jos bussia joutuu vaihtamaan. Tai kävellen on suurinpiirtein nopeammin perillä. Ja tästä vielä pitää maksaa kunnon riistohintaa. Ei ole ihme ettei voi olla kannattavaakaan tämä touhu.

No tosiaan. Täällä pääkaupunkiseudulla pääsee melkein mihin vuorokauden aikaan tahansa JÄRKEVÄSTI siirtymään paikasta toiseen julkisilla, kertalipun hintakin on vielä jotakuinkin kohtuullinen.

Suuri shokki iski tässä muutama viikko sitten kun matkustin Jyväskylässä 20min kävelymatkan bussilla. Ensin odottelin bussia 20 minuuttia ja sen jälkeen maksoin kahdesta henkilöstä yhteensä 4.80e. Sairasta riistoa tuollainen, jäi viimeiseksi kerraksi jos ei ihan pakko tule. Mieluummin annan rahani vaikka taksiin, pääsempähän ainakin ovelle asti.

Mutta millä ihmeellä joukkoliikenteen taksoja sitten voidaan korjata niin Helsingissä kuin muuallakin Suomessa? Ainakin Helsingissä maksujen korottaminen lisää ihan varmasti pummilla matkustamista, varsinkin lyhyitä välejä.
 
dear_a sanoi:
... Mutta mutta... Mitäs se meininki on, että niitä matkustajia jotka HALUAIS bussin kyytiin, ei oteta...? Tämän aamun Hesarissa oli just juttua, että joku kuljettajien kuningas oli todennut pysäkillä, että "ei joulu voi olla joka päivä", kun mukaan ei (muka?) enää mahtunut. Silloin vituttais maksaa seutulippua, jos ei edes kyytiin pääsee vaikka venaa pysäkillä. Onneksi ei tartte itse seutuilla kuin satunnaisesti.

Jos bussi on täysi, se on täysi. Myös joukkoliikenteen välineissä on olemassa tietyt maksimimatkustajamäärät.

Eri asia on sitten se, jos kuski päättää päteä "määräysvallallaan" ja kaikessa kusipäisyydessään ei ota sinua kyytiin.
 
Sumu sanoi:
Jos bussi on täysi, se on täysi. Myös joukkoliikenteen välineissä on olemassa tietyt maksimimatkustajamäärät.

Tottakai näin, mutta sen voisi sitten ilmoittaa kyytiin pyrkijöille asiallisesti ja kohteliaasti, eikä ylimieliseen ja vittuilevaan sävyyn "ei se joulukaan joka päivä ole" tjsp. Bussikuskikin kun sattuu olemaan palveluammatissa...

Mitä taas tulee tuohon JKL:n joukkoliikenteeseen, niin se on kyllä todentotta jostain itkettävyyden ja naurettavuuden välimaastosta, varsinkin jos matkustat yhtään kauemmas kantakaupungista/erittäin myöhäiseen/aikaiseen ajankohtaan. Kahdenkymmenen minuutin pysäkillä odottelu oli ihan tavallista :rolleyes: (nimim. 8 vuotta Jyväskylässä) Eikä se tilanne monessa muussakaan kaupungissa PK-seudun ulkopuolella ole yhtään parempi, esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa Oulu ja Kuopio.
 
Näitähän on ollut aina että kuljettaja keksii omat säännöt ja alkaa niitä noudattaa. Itsellä esim. alkusyksystä kävi näin:

Olisin halunnut ladata kuukausikortin (25,50e) ja maksaa toimenpiteen 50e setelillä. (Nais)kuljettaja kieltäytyi, koska seteli oli kuulemma liian suuri ja illalla ei saa niin arvokkaita seteleitä ottaa vastaan. Tapahtumahetki oli lauantaina noin kello 17. Muuta rahaa ei lompakosta löytynyt, joten jouduin kiittämään kuskia joustavasta palvelusta ja marssin kotiin reklamoimaan liikennöitsijälle. Hänen mukaansa mitään tällaista sääntöä ei ole olemassakaan, mutta jaksoipa kuitenkin väittää, ettei busseissa iltaisin ole vaihtokassaa. :anssi: MOT, sillä menin kokeilumielessä saman linjan seuraavaan vuoroon, eikä tällä kuljettajalla ollut mitään ongelmia kortin lataamisessa ja 24,50e vaihtorahan löytämisessä. Kiinnostaisi tietää, miten esim 3 kuukauden korttien (102e) lataaminen onnistuu, mikäli edes 50e seteleitä ei hyväksytä. :david:
 
Jortsu sanoi:
Kun matkustajamäärät on laskeneet, kassaan tulee vähemmän rahaa. Tästä selvitään joko kuluja karsimalla (vuoroja vähentämällä yms.) tai lisäämällä tuloja. Jälkimmäinen tapahtuu joko maksuja korottamalla tai ottamalla ilmeisesti pohjattomista verovaroista. Kävi niin tai näin, kulut on vaan katettava. Hiffasitko?

Eipä se kuluja paljon kata hintoja nostamalla, jos vastaavasti menetetään asiakkaita.
 
jesus adidas sanoi:
Olisin halunnut ladata kuukausikortin (25,50e) ja maksaa toimenpiteen 50e setelillä... Kiinnostaisi tietää, miten esim 3 kuukauden korttien (102e) lataaminen onnistuu, mikäli edes 50e seteleitä ei hyväksytä. :david:
Noita automaattejahan on kaupunki täynnä. Lisäksihän tuo onnistuu kaiken maailman palvelupisteissä ja r-kioskeissa. Ei oo ihme, että bussit on aina myöhässä, kun tollasia omaan napaan tuijottelijoita löytyy. Tämä siis Helsingissä. Tietysti jossain napapiirin tuolla puolen joutuu bussissakin latailemaan, mutta eiköhän sielläkin löydy joku tönö, jossa voi etukäteen tuon hoitaa...
 
Jortsu sanoi:
Kun matkustajamäärät on laskeneet, kassaan tulee vähemmän rahaa. Tästä selvitään joko kuluja karsimalla (vuoroja vähentämällä yms.) tai lisäämällä tuloja. Jälkimmäinen tapahtuu joko maksuja korottamalla tai ottamalla ilmeisesti pohjattomista verovaroista. Kävi niin tai näin, kulut on vaan katettava. Hiffasitko?
Kyllä minä sen kannattamattomien vuorojen karsimisen kauppatieteiden opiskelijan hiffaan paremmin kuin hyvin. Kommentissani oli kyse siitä, kun viestisi antoi ymmärtää, että hintoja pitää nostaa oli syy tappioihin mikä hyvänsä. Jos tappion aiheuttajaa pitää sellaisena jolla ei ole mitään väliä, niin eihän silloin koskaan päästä asian ytimeen, kuten niihin kannattamattomiin vuoroihin.

Eikö ole aika typerää pistää tappiot niiden hoidettavaksi, jotka maksavat jo nyt, koska se on helppoa. Tietysti kunnallisen päätöksenteon vaikeuden/typeryyde vikahan se on, että ajellaan tappiollisisa matkoja, kun aina jonkin kunnallispoliitikon äänestäjät asuu sen ja sen reitin varrella, niin ei sitä voi karsia.
 
Sumu sanoi:
No tosiaan. Täällä pääkaupunkiseudulla pääsee melkein mihin vuorokauden aikaan tahansa JÄRKEVÄSTI siirtymään paikasta toiseen julkisilla, kertalipun hintakin on vielä jotakuinkin kohtuullinen.

Suuri shokki iski tässä muutama viikko sitten kun matkustin Jyväskylässä 20min kävelymatkan bussilla. Ensin odottelin bussia 20 minuuttia ja sen jälkeen maksoin kahdesta henkilöstä yhteensä 4.80e. Sairasta riistoa tuollainen, jäi viimeiseksi kerraksi jos ei ihan pakko tule. Mieluummin annan rahani vaikka taksiin, pääsempähän ainakin ovelle asti.

Mutta millä ihmeellä joukkoliikenteen taksoja sitten voidaan korjata niin Helsingissä kuin muuallakin Suomessa? Ainakin Helsingissä maksujen korottaminen lisää ihan varmasti pummilla matkustamista, varsinkin lyhyitä välejä.

Kyllä sitä tulee soitettua kaikki tutut läpi jos on vaikka baariin lähdössä ja on kyytiä vailla. Ennemmin annan sen vitosen kaverille, kun maksan sen kahden henkilön 4,8 euroa ja tämäkin tietysti edellyttää, että ollaan lähössä ennen klo 23.00 lähtevällä vuorolla. Meilläkin kun ne tasan autot tulee pysäkille aina 5 minuuttia yli ja mennään jo yötaksan puolelle. Taksilla pääsee samaan hintaan jos ei kaveria ole heittämässä. Sairasta touhua.

Ja Gillyannen listaan vielä lisää ainakin Pori, eli taitaa olla vähän jokapuolella suomea pk-seudun ulkopuoella sama juttu. En tiedä sitten mikä on Turun ja Tampereen tilanne, siellä on aika vähän tullut julkisilla tai millään muullakaan liikuttua.
 
stranger sanoi:
Noita automaattejahan on kaupunki täynnä. Lisäksihän tuo onnistuu kaiken maailman palvelupisteissä ja r-kioskeissa. Ei oo ihme, että bussit on aina myöhässä, kun tollasia omaan napaan tuijottelijoita löytyy. Tämä siis Helsingissä. Tietysti jossain napapiirin tuolla puolen joutuu bussissakin latailemaan, mutta eiköhän sielläkin löydy joku tönö, jossa voi etukäteen tuon hoitaa...

Sitä varten ne palvelut on, että niitä käytetään. Turha siitä on kitistä.
 
Kuinka pitkä matka teillä on baariin jos sinne autolla pitää lähteä? Vielä tuommoinen 6-7km ainakin menee rennosti pyörällä, jos varaa matkaevästä mukaan. :D

Eipä tartte taksia venailla, ja kyllä sen mahdollisen mimminki tarakalla jaksaa raahata ihan huumorimielellä jos motivaatio on kova.
 
Weeboomi sanoi:
Eipä tartte taksia venailla, ja kyllä sen mahdollisen mimminki tarakalla jaksaa raahata ihan huumorimielellä jos motivaatio on kova.

Asia meininkiä! :thumbs:
 
Raven sanoi:
Eipä se kuluja paljon kata hintoja nostamalla, jos vastaavasti menetetään asiakkaita.
Nythän asiakkaita on menetetty hintojen pysyessä samana, eikö? Meinaatko sitten että vastaasti hintoja laskemalla asiakasmäärät kasvaisivat suhteessa enemmän hinnan laskuun verrattuna niin että kulut saataisiin katettua?
 
Kaupunkien viisailla mihillä on myös tapana katsoa, että on matkustajamäärät laskenu, vaikka se johtuisi kannattamattomien linjojen karsimisesta.
 
Jortsu sanoi:
Nythän asiakkaita on menetetty hintojen pysyessä samana, eikö? Meinaatko sitten että vastaasti hintoja laskemalla asiakasmäärät kasvaisivat suhteessa enemmän hinnan laskuun verrattuna niin että kulut saataisiin katettua?


No jos asiakkaita on menetetty hintojen pysyessä samana, niin luuletko että hintoja nostamalla tulee oikein asiakas ryntäys?
Itse lopetin bussin käyttämisen hintojen noustessa mielestäni liikaa.. Mikäli hinnat laskisivat, niin varmasti käyttäisin enemmän ja miksi ei myös moni muu.
 
Hinnat nousee, sonot... Mun mielipide on että ei pidä matkustaa pummilla kuitenkaan. Tiedättekö että lipun hinta on kuitenkin aika alhainen suomessa.. . Ruotsissa on ainakin minun kokemuksieni mukaan kalliimmat liput. Tietenkin jos aina ostaa kertalipun niin tulee kalliiksi suomessakin... mutta miksi ei voisi mennä päivittäin joukkoliikenteellä ja ostaa kuukausilippu? Siis jos vaan asuu sellasessa paikassa että voi käyttää sitä joukkoliikennettä.

Ja loppujen lopuksi mitä voittaa pummilla matkustamisella? Vähän rahaa sillä voi voittaa, mutta on aina se tietty stressi päällä... Ja kiinni jääminen tietenkin nostaa statusta aika lailla..
 
Weeboomi sanoi:
Kuinka pitkä matka teillä on baariin jos sinne autolla pitää lähteä? Vielä tuommoinen 6-7km ainakin menee rennosti pyörällä, jos varaa matkaevästä mukaan. :D

Eipä tartte taksia venailla, ja kyllä sen mahdollisen mimminki tarakalla jaksaa raahata ihan huumorimielellä jos motivaatio on kova.

Jos on yhtään parempi pyörä, niin hyvin todennäköistä että sitä ei enää ole kun baarista lähtee. Lisäksi päissään ei ole kovin järkevää pyöräillä varsinkaan keskustassa. Ja jos asuu jossain missä on tasasta on se ihan ok, mutta näitä Jyväskylän mäkiä ei kovin rennosti pyöräillä...eikä ollu selittelyä yhtään... ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom