Refluksitauti / löysä mahanportti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja putte83
  • Aloitettu Aloitettu
onko tällaisista vatsavaivoista kärsiviä paikalla muita kun minä?

itselläni alkoi oireet vuosi sitten pahoinvoinnilla jotka pahenivat niin, että lääkärit epäilivät vatsahaavaa ja oireisiin ei lääkkeet helpottaneet ennenkun lopetin silloin tupakanpolton, silloin kävin tähystyksessä ja sanottiin että ärtynyt pötsi on, mutta ei haavaa.

tupakanpolton aloitin uudestaan ja lopetin taas 6kk poltettuani kun en jaksanut sitä närästystä ja huonoa oloa, mutta oireita ei meinaa saada kuriin vieläkään, ja vatsahappolääkkeitä syöty kokoajan isoja määriä, ruokailuilla tähän voisi varmaan vaikuttaa mutta en ole löytänyt mitään oikotietä onneen, kun vatsa oireilee niin monella vivahteella, ja esim. rasva tekee olosta aivan kamalan ja kuitenkin hyviä rasvoja olis tarve saada syötyä mutta ei tiedä millä vatsan saisi kestämään. onko joku keksinyt toimivia ruokailutapoja millä saisi vatsan pysymään kunnossa siten että rasvoja voisi syödä tarpeeksi ja närästys ja huono olo pysyisi poissa? ilmeisesti mun pakki vaatis leikkauksen, mutta sitä nyt ei vielä tehdä.

:piis:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi taitaa olla sellainen nuorten miesten tauti. Kun ikää tulee lisää niin oireet lievenee. Syömisten ajoittamisella voisi helpottaa oireita. Ärtyminen tehostuu yöllä tai silloin kun nukutaan, koska ollaa vaakatasossa jne. Eli aamulla syöminen on mahdotonta tai hankalaa. Ärtymistä voi lisätä se, että illalla ennen nukkumaan menoa syö liikaa. Toisaalta jos ei illalla syö mitään eikä aamullakaan safkat pysy sisällä niin ei sekään varmaan helppoa ole. Lääkäri neuvoi nostamaan sänkyä päänpäädystä ylemmäs (ei sekään pidemmän päälle hyvältä tunnu). Silloin kun itsellä oli tilanne pahimmillaan, pystyin syömään ensimmäisen kerran joskus myöhään iltapäivällä. Ruoka saattoi pulpahtaa pihalle kuin pieneltä vauvalta siis ilman mitään oksennustunnetta. Toisinaan alkoi oksettaa heti syömisen jälkeen. Hankala tilanne opiskelijalle tai työssäkäyvälle kun verensokerit on finaalissa ja vasta illalla voi syödä.
Mullekin aikanaan tehtiin kaikki tutkimukset. Mikään ei auttanut. Iän myötä tai ajan kanssa oireet helpottui. Nyt on pahimmasta vaiheesta menny yli 10 vuotta ja oikeestaan ihan viime aikoina on tullut sellainen tilanne, että pystyy syömään kahden tunnin sisään heräämisestä.

Uskallan väittää, että stressillä ja psyykkisillä tekijöillä on aika iso osa ton vaivan hoidossa. Tsemppiä.

Ei pelkästään nuorten miesten tauti, vaan myös meidän naisten. Mulla on tuo samainen ongelma, jota esiintyy aina vaihtelevasti. Vaivaa on alkanut minulla esiintymään kolmenkymmenen rajapyykin jälkeen.

Lääkäri kertoi, että vaikka mm. rasvaisella/mausteisella ruualla, tietyillä ruoka-aineilla (myös ei-rasvaisilla, esim. tomaatti, kurkku, sitrushedelmät), alkoholilla, kahvilla, suklaalla ja ylipainolla voi olla osuutta asiaan, niin lisäksi sitä esiintyy enemmän niillä, joiden lähisuvussa on samaa ongelmaa ja löysyyttä mahalaukun ja ruokatorven välisessä portissa. Omalla äidilläni on tuo myös. Oikeanlaisen ruokavalion sekä lääkkeiden lisäksi kannattaa nostaa sängynpäätyä laittamalla pääpäädyn jalkojen alle esim. kirjat, jotta mahanesteet eivät pääse virtaamaan ruokatorveen yöaikaan. Tämä oli ensimmäinen neuvo, minkä lääkäri antoi minulle. Mulla närästysoireita aiheuttaa myös esim. kyykkääminen tai joku muu raskaampi urheilusuoritus.

Itselläni vaiva meni niin pitkälle, että pääsiäisen jälkeen sain ruokatorvitulehduksen ja jouduin mahatähystykseen, joka tehtiin suun kautta. Onneksi mitään vakavampaa ei todettu. Olin pääsiäisenä syönyt mökillä rasvaista ruokaa sekä nauttinut alkoholia ja ruokatorvi ärtyi niin, että oksensin kolme-neljä päivää pääsiäisen jälkeen kaikki ruuat pois, mitä yritin syödä. Lisäksi minulla oli lämpöä sekä niin erittäin kovat poltot pallean sekä ruokatorven alueella, että en saanut pariin yöhön nukuttua, vaikka olin istuvassa asennossa. Oksentaminen taas ärsytti limakalvoja niin, että niihin tuli haavaumia ja oksennuksen mukana tuli hiukan verta. Sain vaivaan reseptilääkkeitä, jotka eivät yksinään auttaneet, vaan otin rinnalle käsikauppalääkkeitä.

Ollessani vuosi sitten lomamatkalla Brasiliassa, nousin kahtena yönä oksentamaan illallisella syömäni ruuan pois eikä alkoholilla ollut mitään osuutta tähän oksentamiseen.. Brasiliassahan tuo ruoka on melkoisen rasvaista.

Refluksitauti: http://www.vatsaonline.fi/article/503310.aspx

Joo samaa paskaa täällä

Itsellänikin on tuo sama vaiva puhjennut tässä ja epäilen kyllä syyks tota rajua bulkkausta. Eniten ärsyttää se että se ei ole mitään polttoa vatsassa vaan nousee tohon ruokatorveen ja siihen sitten polttaa ja tuntuu vittumaiselta ja nieleminen on todella vaikeeta. Tuntuu että kaikki safka jää torveen jumiin ja joutuu veden kanssa huuhtomaan alas. Ei todellakaan ole mitään herkkua. Ainut mikä mulla on auttanut ees vähäsen on se etten mausta ruokia ollenkaan ja syön tosi vähän kerralla. Ainiin ja kannattaa käydä tosiaan lekurissa testaamassa ettei ole helicobakteeri se meinaan aiheuttaa just kaikkia vatsavaivoja ja voi johtaa ties mihin jos ei hoideta. Multa löydettiin toi helico ainut vaan että minulla se ei poistanut näitä oireita.

Ei pelkästään nuorten miesten tauti, vaan myös meidän naisten. Mulla on tuo samainen ongelma, jota esiintyy aina vaihtelevasti. Vaivaa on alkanut minulla esiintymään kolmenkymmenen rajapyykin jälkeen.

Lääkäri kertoi, että vaikka mm. rasvaisella/mausteisella ruualla, tietyillä ruoka-aineilla (myös ei-rasvaisilla, esim. tomaatti, kurkku, sitrushedelmät), alkoholilla, kahvilla, suklaalla ja ylipainolla voi olla osuutta asiaan, niin lisäksi sitä esiintyy enemmän niillä, joiden lähisuvussa on samaa ongelmaa ja löysyyttä mahalaukun ja ruokatorven välisessä portissa. Omalla äidilläni on tuo myös. Oikeanlaisen ruokavalion sekä lääkkeiden lisäksi kannattaa nostaa sängynpäätyä laittamalla pääpäädyn jalkojen alle esim. kirjat, jotta mahanesteet eivät pääse virtaamaan ruokatorveen yöaikaan. Tämä oli ensimmäinen neuvo, minkä lääkäri antoi minulle. Mulla närästysoireita aiheuttaa myös esim. kyykkääminen tai joku muu raskaampi urheilusuoritus.

Itselläni vaiva meni niin pitkälle, että pääsiäisen jälkeen sain ruokatorvitulehduksen ja jouduin mahatähystykseen, joka tehtiin suun kautta. Onneksi mitään vakavampaa ei todettu. Olin pääsiäisenä syönyt mökillä rasvaista ruokaa sekä nauttinut alkoholia ja ruokatorvi ärtyi niin, että oksensin kolme-neljä päivää pääsiäisen jälkeen kaikki ruuat pois, mitä yritin syödä. Lisäksi minulla oli lämpöä sekä niin erittäin kovat poltot pallean sekä ruokatorven alueella, että en saanut pariin yöhön nukuttua, vaikka olin istuvassa asennossa. Oksentaminen taas ärsytti limakalvoja niin, että niihin tuli haavaumia ja oksennuksen mukana tuli hiukan verta. Sain vaivaan reseptilääkkeitä, jotka eivät yksinään auttaneet, vaan otin rinnalle käsikauppalääkkeitä.

Ollessani vuosi sitten lomamatkalla Brasiliassa, nousin kahtena yönä oksentamaan illallisella syömäni ruuan pois eikä alkoholilla ollut mitään osuutta tähän oksentamiseen.. Brasiliassahan tuo ruoka on melkoisen rasvaista.

Refluksitauti: http://www.vatsaonline.fi/article/503310.aspx

Lääkkeet on yksi suurin vihollinen mahahapoille jne. Eli kannattaa välttää turhaa buranan syömistä etc.

Mulla varmaan pahimpia refluksia aiheuttavat suuhunpantavat on rasvaiset ruoat sekä kahvi. Kofeiini itsessään jo helpottaa jollakin tavalla tuota hapon ruokatorveen nousemista joten kokista ja kofupillereitäkin saattaa olla kannattavaa vältellä. Teetä koneeseen aamuisin vaan :)

Itellä laukes oireet pahoiks joulun tienoolla, ja on kans noita mahahappo tabuja popsittu ja niiden kans pystyy hengailee normisti mut salilla alkaa pikku hiljaa nousta kurkkuu, ja normaalien ateria kokojen kanssa ongelmia varsinki jälkee jos pitää liikkua. Leikkaus on todennäkösesti edessä, koska haittaa elämänlaatua huomattavasti.
En hirveesti oo eri ruoista huomannu eroa, muutaku et rasvaset ruoat nousee kurkkuu helpommin. Kaks piippune juttu ku ei voi salilla käydä ja sittei oo muuta tekemistä ku ryypätä ja se taas ei juoman määrän takia taho pysyä sisällä ja tuskin muutenkaa auttaa refluksia. On oltu myös pitkiä aikoja juomatta tän kanssa.

Minulla tuo vaiva leikattiin tähystämällä puolitoista vuotta sitten. Tehtiin siis fundoplikaatio eli mahanportin kiristys. Sen jälkeen ei ole refluksitauti vaivannut.

Minulla tuo vaiva leikattiin tähystämällä puolitoista vuotta sitten. Tehtiin siis fundoplikaatio eli mahanportin kiristys. Sen jälkeen ei ole refluksitauti vaivannut.

Kiva kuulla et saattaa toimiakki :)
Ku on vaa tullu lääkäreiltä pelotteluja että ei toimi välttämättä täydellisesti, eli ei pysty oksentaa/röyhtästä tai muuta vastaavaa.
EeDee oliko sulla mitään juttua et millon tota joutuu uusimaan? Ku eikö se narut siellä löysty ajan mittaa?

Lääkärissä asti en ole omaa tautiani käynyt näyttämässä mutta sama refluksitauti löytyy täälläkin. Aamulla syöminen heti heräämisen jälkeen saa aikaan huonon olon jota sitten pitää yrittää röyhtäillä pois. Saman tekee toki myös se että kun syö vasta iltapäivällä. Pahin tossa on se että tuon takia tullu pieni kammo esim elokuvissa käyntiin, söi siellä mitään tai ei niin sitte alkaa jännittämään tuleeko taas se tunne että oksennus lentää ja mitäs sitte tekee --> kierre on valmis.

Oudointahan tässä mun kohdalla on se, että kun reilu pari vuotta sitte tuli vedettyä rahkaa kaksin käsin, samoin kun appelsiinimehua ym närästystä aiheuttavaa heti aamusta eteenpäin ja painoaki oli +10kg nykyiseen, niin käytännössä ei mitään oireita. Kahvia juon vain kylässä ja sielläki tosi harvoin, polta en ja hiilihappoisia juomia tulee juotua ehkä 1-2 kertaa viikossa.

EeDee, täälläkin kiinnostais saada lisätietoa tuosta leikkauksesta.

närästys lääkkeet ei auttanut mulla mitään. maizena jauhetta jokapäivä vesi lasiin ruokalusikallinen. olisinkohan tehnyt tuota jonkun 3kk ja närästykset loppui lähes kokonaan. ennen ei edes kaljaa pystynyt juomaan 2pulloa enempää ku tuli sietämätön närästys ja muutenkin närästi lähes jokapäivä. nyt on monta vuotta mennyt hyvin. niin ja tähystyksessä todettiin n,10v sitten väliä kardia eli just tuo maha portin sulkija systeemi. ihme homma että jollain kastike aineksella sain oireet pois :S. pakkikselta alunpitäen tuon maizena ohjeen lukasin jostain närästys tredistä. olin kyllä ihmeissäni kun se toimi :eek:. halpa närästys lääke ja hyvä ainakin meikäläisen tapauksessa.

Itellä harvemmin ihan oksennukseen asti tuo närästys muuttunut, muuten on jo kuutisen vuotta kausiluontoisesti aika pahastikin (veren maku suussa) närästänyt, kaikki alkoi kun tuli puoli vuotta kiskottu lonkeroa lähes päivittäin, paljon...

Ensimmäiset vuodet rennietä päivittäin, lakkasi helpottamasta, nykyään pepcid duo yleensä auttaa. Joskus oli reseptillä somacia, se tehosi tosi hyvin. Tähystykseen en ole uskaltanut koskaan mennä, niin ikävältä kuulostaa. Äidillä todettu palleatyrä/refluksitauti, ehkä vähän jotain rakenteellistakin vikaa sieltä suunnalta peritty..

Ruokavalion muutoksilla olen saanut oireet osittain katoamaan, sinänsä mikään tietty ruoka-aine ei närästystä aiheuta, paitsi väkevät alkoholijuomat. Kuitenkin Lähinnä kokonaisuus ratkaisee, melkein mitä vaan voi vetää jos ei ota liikaa eikä pelkästään, pahimpia ruokia on tumma leipä/kuidut ylipäätään, sitrushedelmät tms. happamat ruuat, jossain määrin kahvi, käytännössä mikä vaan närästää jos on se kausi menossa, joskus taas ei närästä mikään. Kuitenkin monipuolinen ja tasaisin väliajoin nautittu ravinto ja vitamiinien saannista huolehtiminen on auttanut. Suurin syy närästykseen kuitenkin on selvästi stressi ja väsymys, mm. vuosi sitten parisuhteen loppumisen aikoihin oli todella vaikeaa saada nieltyä, närästyslääkettä meni päivittäin eikä juurikaan auttanut.

hei te joille on tehty toi mahanportin kiristys, loppuko oireet siihen? mites röyhtäily yms, onko ollut huonoja vaikutuksia tollasiin "luonnollisiin" asioihin tms.

närästys lääkkeet ei auttanut mulla mitään. maizena jauhetta jokapäivä vesi lasiin ruokalusikallinen. olisinkohan tehnyt tuota jonkun 3kk ja närästykset loppui lähes kokonaan. ennen ei edes kaljaa pystynyt juomaan 2pulloa enempää ku tuli sietämätön närästys ja muutenkin närästi lähes jokapäivä. nyt on monta vuotta mennyt hyvin. niin ja tähystyksessä todettiin n,10v sitten väliä kardia eli just tuo maha portin sulkija systeemi. ihme homma että jollain kastike aineksella sain oireet pois :S. pakkikselta alunpitäen tuon maizena ohjeen lukasin jostain närästys tredistä. olin kyllä ihmeissäni kun se toimi :eek:. halpa närästys lääke ja hyvä ainakin meikäläisen tapauksessa.

En ollu tuommosesta edes kuullu aiemmin, pitääpä testata. Näistä ilmeisesti tuo Maizena-maissitärkkelysjauho?
http://www.unilever.fi/unilever_bestfoods/vahittais_tuotteet_tarkkelys.html

Jotkut kyselivät siitä leikkauksesta...

Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja tähystämällä. Pallean kohdalle jäi viisi pientä arpea, joita ei juuri huomaa. Leikkauksen jälkeen vietin muutaman päivän sairaalassa kovan kipulääkityksen alaisena. Leikkauksen jälkeen piti olla parisen kuukautta ilman liikuntaa, jotta leikkauspaikka ehtii arpeentua kunnolla.

Aluksi oli vaikea niellä ruokaa. Pienenkin annoksen syömiseen meni kauan, koska nieleminen oli hidasta. Pikkuhiljaa nieleminen alkoi normalisoitua. Nykyään pystyn syömään ja nielemään aika lailla normaalisti.
Röyhtäileminen onnistuu ihan hyvin, mutta ei aivan samanlailla kuin ennen leikkausta.

Oksentamaan en pysty kunnolla. Viime talvena iski oksennustauti ja aina kun oksennusrefleksi iski, niin yökkäilin kuten oksentaessa, mutta mitään ei mahalaukusta ylös tullut. Todella epämiellyttävää. Lääkäri sanoi, että pitää vain yökkäillä kunnes oma keho tappaa bakteerin ja tauti menee ohi.

Minulla leikkaus onnistui siis hyvin ja nykyään koko asia tulee harvemmin mieleen. Suurimmalla osalla leikatuista "uusi" mahanportti kestää niinkuin entinenkin, mutta joillakin se saattaa löystyä tai aueta kokonaan, jolloin se vaatii uuden leikkauksen. Se ei ole kovin yleistä. Jos liian aikaisin leikkauksen jälkeen alkaa riehua niin leikkauspaikka voi revetä/aueta.
Itse pelaan lätkää, jossa siis iskuja tulee.. onpa tuo mahaportti kestänyt tähän mennessä...

No itse ostin tuota maissitärkkelysjauhoa, aamulla lähtee testiin ja parin kuukauden päästä sitten raporttia jos muistaa.

Jotkut kyselivät siitä leikkauksesta...

Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja tähystämällä. Pallean kohdalle jäi viisi pientä arpea, joita ei juuri huomaa. Leikkauksen jälkeen vietin muutaman päivän sairaalassa kovan kipulääkityksen alaisena. Leikkauksen jälkeen piti olla parisen kuukautta ilman liikuntaa, jotta leikkauspaikka ehtii arpeentua kunnolla.

Aluksi oli vaikea niellä ruokaa. Pienenkin annoksen syömiseen meni kauan, koska nieleminen oli hidasta. Pikkuhiljaa nieleminen alkoi normalisoitua. Nykyään pystyn syömään ja nielemään aika lailla normaalisti.
Röyhtäileminen onnistuu ihan hyvin, mutta ei aivan samanlailla kuin ennen leikkausta.

Oksentamaan en pysty kunnolla. Viime talvena iski oksennustauti ja aina kun oksennusrefleksi iski, niin yökkäilin kuten oksentaessa, mutta mitään ei mahalaukusta ylös tullut. Todella epämiellyttävää. Lääkäri sanoi, että pitää vain yökkäillä kunnes oma keho tappaa bakteerin ja tauti menee ohi.

Minulla leikkaus onnistui siis hyvin ja nykyään koko asia tulee harvemmin mieleen. Suurimmalla osalla leikatuista "uusi" mahanportti kestää niinkuin entinenkin, mutta joillakin se saattaa löystyä tai aueta kokonaan, jolloin se vaatii uuden leikkauksen. Se ei ole kovin yleistä. Jos liian aikaisin leikkauksen jälkeen alkaa riehua niin leikkauspaikka voi revetä/aueta.
Itse pelaan lätkää, jossa siis iskuja tulee.. onpa tuo mahaportti kestänyt tähän mennessä...

Hei, sitä piti kysyä että ootko sää käynyt pH rekistöröinti mittauksessa? siis siinä että kuljet vuorokauden sellanen lanka nenästä --> mahanportin kieppeille asennettuna? jos oot niin millanen kokemus toi oli? mulle on tota tarjottu mut en oo uskaltanut vielä mennä. toi leikkaus sinänsä vois olla tarpeen, mun pötsi oireilee niin erikoisilla tavoilla että se vaan mietityttää että onko kyse vaan löysästä mahanportista vai kasvaako siellä joku eläin tms :itku:

Mä olen käynyt tossa. Ei mikään paha rasti. Lähinnä huvittavaa kun nielee jotain kiinteää niin letku nenässä nykii kuin kala koukussa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom